LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] laptop scherm kapot binnen de garantie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
maria1967
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2008 13:27

laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door maria1967 »

mijn laptop is binnen de garantie kapot gegaan.
nu zegt dixon dat is gebruikersfout lekker makkelijk om zo onder je garantie uit te komen .
om te reaperen moesten 250 euro of ding kapot teurgkijken 75 euro of daar laten dan kost het niks heb het laatste maar gedaan want wat je anders als je geld er niet voor hebt

Maria Jacobs Peek

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door dhc »

Vraag: kapot gegaan binnen een half jaar na aankoop of heeft U de laptop al langer?
Binnen een half jaar na aankoop kan er geen discussie zijn, na dat half jaar moet U aantonen dat de schade niet door U is veroorzaakt.

maria1967
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2008 13:27

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door maria1967 »

ja binnen een half jaar

MAXIEM

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

maria1967

In het eerste halve jaar na aankoop, dient de VERKOPER met harde bewijzen te komen als het volgens hen een gebruikersfout zou zijn. Dat kunnen ze niet, omdat ze niet bij het vermeende foute gebruik aanwezig zijn geweest. Je kunt dus zonder meer eisen dat Dixon de laptop kosteloos repareert.

Maxiem.

MAXIEM

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

MichielFRL

Als het scherm niet goed geplaatst is bij de fabricage, dan kan de rand ongelijk onder druk/spanning staan. Meestal is die ongelijke spanning juist de oorzaak van het breken.

Maxiem.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

Meestal is die ongelijke spanning juist de oorzaak van het breken.
Meestal niet. Elke produktspecialist kan zien of er een drukpunt is die door verkeerd gebruik is ontstaan. Alle barsten die ik tot nu toe heb gezien kwamen door verkeerd gebruik.
Dat kunnen ze niet, omdat ze niet bij het vermeende foute gebruik aanwezig zijn geweest.
Dus je vouwt je auto om een boom heen en geeft bij de dealer aan dat er geen getuigen waren....... :shock:

immetjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 nov 2007 23:06

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door immetjes »

TheLD schreef:
Dus je vouwt je auto om een boom heen en geeft bij de dealer aan dat er geen getuigen waren....... :shock:
Slechte vergelijking. Als een laptop in 1000 stukken en er duidelijk een wals overheen is gereden is het een gebruikersfout. Omdat de winkelier niet kan aantonen in dit geval dat het een gebruikersfout is moet het scherm kosteloos voor de koper gerepareerd worden. De reparatie moet binnen een redelijke termijn te gebeuren.

@maria1967: Wat is de schade precies? En waarom heeft u de laptop achtergelaten? Wordt hij nu gerepareerd of heeft u uw geld terug gekregen?

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

Nee, perfecte vergelijking, flinke deuk dan om het verhaal duidelijk te maken.

En hoe weet je zo zeker dat de winkelier dit niet hard kan maken. Indien het tot een geschil komt zal een geschillencommissie een derde partij aanwijzen die het produkt onderzoekt.

Knap dat je nu de uitkomst daarvan al weet. Of heb je inside informatie? Misschien moet je die dan nu delen met ons.

Ik kan niet zeggen of het wel/niet een gebruikersfout is, maar sommige mensen weten de uitkomst al bij voorbaat.

Als je MAXIEM moet geloven moet de verkopende partij zelfs altijd(!) aanwezig zijn bij ontstaan van een schade tijdens de eerste 6 maanden. Wat zijn dat voor gekke redenaties.
Dat kunnen ze niet, omdat ze niet bij het vermeende foute gebruik aanwezig zijn geweest. Je kunt dus zonder meer eisen dat Dixon de laptop kosteloos repareert.
Laat de TS maar eens een paar duidelijke foto's maken voor ons.

immetjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 nov 2007 23:06

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door immetjes »

TheLD schreef: Knap dat je nu de uitkomst daarvan al weet. Of heb je inside informatie? Misschien moet je die dan nu delen met ons.
Goed punt, alleen wel wat agressief gebracht. Ik zelf zou -als ik het scherm zelf heb gemold- niet voor garantie gaan, daar ga ik dan ook vanuit bij anderen. Misschien wat naïef. Geschillencommissie is zeker een goed idee.
Als je MAXIEM moet geloven moet de verkopende partij zelfs altijd(!) aanwezig zijn bij ontstaan van een schade tijdens de eerste 6 maanden. Wat zijn dat voor gekke redenaties.
Dat schrijft MAXIEM helemaal niet. De 1e 6 maanden moet de verkoper aantonen dat de schade door verkeerd gebruik is ontstaat. Dat is meestal erg lastig, dus -uitgezonderd bij extreme gevallen- wordt er in de eerste maanden meestal tot reparatie/vervanging overgegaan.
Laat de TS maar eens een paar duidelijke foto's maken voor ons.
Dat lijkt me een goed idee. Zit er bv een scheur in het scherm, of blijft ie zwart?
Laatst gewijzigd door immetjes op 06 nov 2010 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Origineel scherm is duurder maar meestal kan er een universele in.
De LG en Samsung schermen kosten bij 15,4" of 15,6" maar tussen de €84,- en €125,-
De 17"zijn iets duurder maar nog altijd onder de €140,- en daar komt dan nog wat montage bij.
Dus voor minder als €200,- kan een vakman er een nieuw scherm in zetten en je kunt indien het in voorraad is nog op wachten ook, ongeveer 30 minuten werk!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door dhc »

maria1967 schreef:ja binnen een half jaar
Zo, da's een snelle reactie.....Je wacht 7 weken met het geven van een antwoord!
kennelijk is het probleem dus niet zo belangrijk....
Als je een antwoord op een vraag wilt is het wel zo netjes je eigen topic te volgen!

stofzuigertje

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zie nu ook half jaar garantie maar dat geld niet voor breuk en zo!

Ik lees niet altijd alles en had deze nog niet eerder gezien, ik wil ook wel eens vakantie en of ik werk te hard.

Wel was het beter geweest vooraf even te kijken en deze te weigeren en niet achteraf geld vragen voor niet te repareren laptop.
Wel kun je sommige laptops al met dichtdrukken via hoek in plaats van midden zover doorbuigen dat ze breken.

Dus als je via midden opende deze ook op deze plek dicht duwen, en er ook geen papieren of CD tussen leggen zoals vele doen, want een Notebook is geen normaal boekje!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door dhc »

Ik zie nu ook half jaar garantie maar dat geld niet voor breuk en zo
Klets niet uit je nek! Binnen het eerste half jaar na aankoop is elke claim zonder uitzondering voor rekening van de leverancier...tenzij hij kan bewijzen dat de schuld bij koper ligt!
Dat kan hij niet en dus is het probleem opgelost!
ik wil ook wel eens vakantie en of ik werk te hard
Ben je zelf al vergeten dat je met pensioen bent?

stofzuigertje

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Van de regering mag ik tot 67 doorwerken!

Verder is schade door klanten zelf veroorzaakt nooit gedekt en als je weigerde de onderzoek kosten te betalen verlies je bewijs!

Ik vermoed dat het gewoon naar monteur is gegaan want ik koop ook wel eens kapotte goederen om te repareren en dan kan ik een leuke gebruikte aanbieden!
Ook gebruiken ze het vaak voor onderdelen die goedkoper zijn dan normale inkoop.

Maar ik zou nooit bij deze Dozen verkopers zomaar iets kopen en inleveren voor garantie want ik weet hoe matig hun service is, en hoe ondeskundig ze vaak zijn.

Hoewel er dus een plicht is aan te tonen dat het geen fabrieksfout is hebben zij de macht en het zou ook nog kunnen dat tijdens transport naar de werkplaats het is gevallen dus hun schuld zou zijn.....
Ik weet hoe slordig sommige met andermans goederen omgaan.
En wat denk je van stapelen, een zwaar ding op jou laptop?

Ik heb wel meer magazijnen van dit soort winkels gezien helaas!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door dhc »

Van de regering mag ik tot 67 doorwerken
Wederom kletskoek, die wet is nog niet ingegaan, en volgens je eigen woorden , ergens in een andere warrige bijdrage, verklaar je zelf al met pensioen te zijn...
Verder is schade door klanten zelf veroorzaakt nooit gedekt en als je weigerde de onderzoek kosten te betalen verlies je bewijs
Wederom kletskoek,dan dient leverancier aan te tonen/bewijzen dat de schade door eigenaar is veroorzaakt.

ik weet
Jij weet helemaal niks, je denkt dat je wat weet...
Wat ik wel weet is dat je een fantast bent.

stofzuigertje

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tussen recht op garantie hebben en krijgen zit bij dit soort winkels soms een groot verschil.
Het probleem is het bewijs en na niet willen betalen voor teruggave stuk apparaat verlies je elk bewijs helaas.

Daarom liever volgende aankoop bij iemand die wel service en garantie geeft, dan maar wat duurder (meestal, hoeft niet altijd).

immetjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 nov 2007 23:06

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door immetjes »

stofzuigertje schreef:Tussen recht op garantie hebben en krijgen zit bij dit soort winkels soms een groot verschil.
Het probleem is het bewijs en na niet willen betalen voor teruggave stuk apparaat verlies je elk bewijs helaas.

Daarom liever volgende aankoop bij iemand die wel service en garantie geeft, dan maar wat duurder (meestal, hoeft niet altijd).
De eerste 6maanden na een consumentenkoop hoeft de koper NIETS te bewijzen als een aankoop stuk is. Ik zou eerst maar eens met de verkoper gaan praten en uitleggen hoe garantie in Nederland wettelijk geregeld is. Verkoper moet met een verhaal komen (onpartijdig rapport) om aan te tonen dat het defect ontstaan is door misbruik van koper. Iets in de trant van "wij vinden(!) dat het uw schuld is" is niet acceptabel.

Waarschijnlijk zal het niet veel beter worden dan dat laatste en dus dient de laptop gewoon vervangen/gerepareerd te worden.

Gebeurd dat niet dan kijken of er een geschillencommissie is. Is die er niet, dan juridisch advies inwinnen en eventueel dagvaarden.

Maar ik heb het gevoel dat TS dit niet meer leest en voorlopig weet niemand -behalve TS- hier wat er nu aan de hand is.
Laatst gewijzigd door immetjes op 07 nov 2010 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door TheLD »

Dat schrijft MAXIEM helemaal niet. De 1e 6 maanden moet de verkoper aantonen dat de schade door verkeerd gebruik is ontstaat. Dat is meestal erg lastig, dus -uitgezonderd bij extreme gevallen- wordt er in de eerste maanden meestal tot reparatie/vervanging overgegaan.
Er staat toch ergens in zijn stukje "omdat".....

Tevens zul je je verbazen over dit soort zaken. Voorbeeld: zoontje flikkert drinken over de laptop en houdt z'n mond (wel even goed schoonmaken voordat pappa en mamma thuiskomen natuurlijk). Zo'n klant hoort dan "gevalletje vochtschade" en gaat gelijk door het lint. Pas nadat de foto's (intern laptop) eraan te pas komen gaan ze thuis eens goed rondvragen :D

We horen ook niets meer van TS, toeval? :twisted:

immetjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 nov 2007 23:06

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door immetjes »

TheLD schreef:
[...]

Tevens zul je je verbazen over dit soort zaken. Voorbeeld: zoontje flikkert drinken over de laptop en houdt z'n mond (wel even goed schoonmaken voordat pappa en mamma thuiskomen natuurlijk). Zo'n klant hoort dan "gevalletje vochtschade" en gaat gelijk door het lint. Pas nadat de foto's (intern laptop) eraan te pas komen gaan ze thuis eens goed rondvragen :D

We horen ook niets meer van TS, toeval? :twisted:
Dat is een goeie ja!

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: laptop scherm kapot binnen de garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het verhaal met de bewijslast en het vermoeden binnen de eerste zes maanden is hier niet van toepassing, want de koper doet hier een beroep op de handelsgarantie. Wat de koper precies moet bewijzen hangt af van de precieze voorwaarden en of dit een oneerlijke handelspraktijk oplevert.

Als Dixon zelf de garantie heeft verkocht dan moet je de garantie al snel zo uitleggen dat Dixon binnen deze periode met de bewijslast zit. Daarmee kan de bewering van Dixon niet gezien worden als het gemotiveerd betwisten, maar zal Dixon dit moeten bewijzen wanneer de koper het betwist. (Zie artikel 150 Rv)

Gesloten