Macbook Air beschadigd door webcamcover

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
robvanburik
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2022 11:11

Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door robvanburik »

Maart 2021 kocht ik voor mijn dochter Rosa een Macbook Air omdat wij fans zijn van de Apple producten. Dit was inmiddels haar tweede Mac. Ze was er bijzonder voorzichtig mee omdat ze weet hoeveel geld de laptop had gekost. Rosa nam de computer zelfs niet mee naar haar opleiding omdat ze bang was voor beschadiging.
Toch raakte zij een maand geleden zwaar teleurgesteld. De linkerzijde van het beeldscherm vertoonde een verticale zwarte balk. Volgens de reparateur was deze ontstaan doordat het beeldscherm een barstje had waardoor de onderliggende lcd-laag beschadigd was. Prijs reparatie: bijna 700 euro! Oorzaak: de webcamcover van 1 mm dikte. Een webcamcover is een plat kunststof schuifje dat je op het oogje van de lens plakt. Hier ging het nota bene om een webcamcover die wordt gebruikt door duizenden andere studenten van de universiteit van Amsterdam. We hebben hierover geklaagd bij de verkoper Bol.com, deze verwees ons naar de toeleverancier Yourmacstore. Dat vinden we bijzonder omdat we de 1250 euro bij aankoop aan Bol.com hebben betaald en deze organisatie als de verkoper beschouwen, maar dat ziet Bol.com anders en verwijst hiervoor naar de algemene voorwaarden.
Daarom hebben we de klacht neergelegd bij toeleverancier Yourmacstore. Ons argument: bij de aankoop is nooit is gewaarschuwd dat je geen webcamcover mag gebruiken vanwege kans op beschadiging. Na veel mails en telefoontjes heeft Yourmacstore onze klacht van de hand gewezen als reden: het gaat hier om gebruikersschade en daarvoor zijn wij niet aansprakelijk. Hier zijn we het niet mee eens: als we bij de koop waren gewaarschuwd hierover middels een discaimer, dan zou de computer nooit zijn beschadigd.
Omdat de beide verkopers elke verantwoordelijkheid ontlopen, hebben wij ook Apple als fabrikant hierover ingelicht, het zou op zijn minst verstandig zijn als Apple dit opneemt als disclaimer voor toekomstige kopers van een Mac laptop. Tot op heden hebben we nog niets van Apple vernomen.

Hiermee mijn twee waarschuwingen: Let op bij wie je koopt als je een bestelling doet bij Bol.com. Als het een toeleverancier betreft, doet Bol.com niet veel voor je. En: gebruik geen webcamcover bij een Macbook Air.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Mk »

Bij wie heb je de webcamcover gekocht? Die had je hiervoor moeten waarschuwen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Elke zelf aangebrachte aanpassing is natuurlijk de verkoper van de MacBook niet aan te rekenen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik ben heel voorzichtig geweest en mijn dochter ook en toch is het stuk doordat WIJ iets aangebracht hebben!!!!

sorry hoor, niet zeuren en je verlies nemen, dit hele zeurverhaal helpt niet echt, gaat om de feitelijkheden en deze zeggen, je hebt zelf iets aangebracht dus ben je zelf verantwoordelijk!!!!

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Erthanax »

Apple waarschuwt tegen het gebruik van een webcam cover (of om die te verwijderen voordat de laptop gesloten wordt). Jammer dat u dat kennelijk niet wist. Zo is het helaas een dure les geworden.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
27 dec 2022 17:06
sorry hoor, niet zeuren en je verlies nemen, dit hele zeurverhaal helpt niet echt, gaat om de feitelijkheden en deze zeggen, je hebt zelf iets aangebracht dus ben je zelf verantwoordelijk!!!!
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht, en de toon van de muziek zou ook beter kunnen. Het enkele feit dat iemand een doodnormale webcamcover gebruikt, wil uiteraard niet zeggen dat die persoon ineens totaal rechtenloos zou zijn. Alleen als de schade direct te wijten is aan of verergerd is door de zelf aangebrachte voorziening, ben je daar ook zelf verantwoordelijk voor.

TS heeft wel een ander probleem, namelijk dat de bewijslast voor de non-conformiteit bij hem ligt. De laptop is immers bijna 2 jaar oud. De kans dat de schade aan het scherm is ontstaan door een gebrek aan het product wat bij aanschaf al aanwezig was, is niet zo groot, en moeilijk bewijsbaar. En of de schade dan inderdaad is ontstaan door die cover, of dat er onbedoeld een keer iets anders tussen het scherm en toetsenbord heeft gezeten, is dan niet meer zo relevant.

Maar als de laptop nog jonger (6/12 maanden) was geweest, zou Apple niet wegkomen met alleen deze simpele stelling.
Erthanax schreef:
27 dec 2022 17:09
Apple waarschuwt tegen het gebruik van een webcam cover (of om die te verwijderen voordat de laptop gesloten wordt). Jammer dat u dat kennelijk niet wist. Zo is het helaas een dure les geworden.
Die waarschuwing is van 14-10-2022. Da's wel een beetje laat voor de casus :wink: Los daarvan zou dat op z'n minst ook in de handleiding moeten staan, want Apple mag er niet vanuit gaan dat een koper ook de site van Apple doorstruint.

Los daarvan zijn die covers inderdaad feitelijk overbodig, en áls je de camera al fysiek af wilt sluiten, kan je dat beter met een stukje plakband doen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:18
Maar als de laptop nog jonger (6/12 maanden) was geweest, zou Apple niet wegkomen met alleen deze simpele stelling.
Erthanax schreef:
27 dec 2022 17:09
Apple waarschuwt tegen het gebruik van een webcam cover (of om die te verwijderen voordat de laptop gesloten wordt). Jammer dat u dat kennelijk niet wist. Zo is het helaas een dure les geworden.
Die waarschuwing is van 14-10-2022. Da's wel een beetje laat voor de casus :wink: Los daarvan zou dat op z'n minst ook in de handleiding moeten staan, want Apple mag er niet vanuit gaan dat een koper ook de site van Apple doorstruint.
Is die webcamcover dan ook van Apple?
Ik zie eigenlijk helemaal geen reden om te waarschuwen, als je spul van andere fabrikanten op je computer gaat bevestigen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 dec 2022 17:28
Is die webcamcover dan ook van Apple?
Geen idee, neem aan van niet. Hoezo?
16again schreef:
27 dec 2022 17:28
Ik zie eigenlijk helemaal geen reden om te waarschuwen, als je spul van andere fabrikanten op je computer gaat bevestigen.
Als je een laptop maakt die niet tegen het gebruik van een normaal en veel gebruikt accessoire kan, zul je dat dus wél moeten doen. En blijkbaar is Apple zelf ook tot die conclusie gekomen.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:18
Die waarschuwing is van 14-10-2022. Da's wel een beetje laat voor de casus :wink: Los daarvan zou dat op z'n minst ook in de handleiding moeten staan, want Apple mag er niet vanuit gaan dat een koper ook de site van Apple doorstruint.
Daar had ik niet op gelet, in de gauwigheid.
Misschien dat met wat meer zoekwerk (ook in het Engels) is te achterhalen of dit de eerste waarschwing is en of er in de afgelopen twee jaar veel meer klachten zijn geweest. Dan is er héél misschien iets meer kans om succesvol een beroep op non-conformiteit te doen.

Eerlijk gezegd vind ik het nogal wat dat een Macbook kennelijk zo gemakkelijk beschadigd kan raken van zo'n dun afdekdingetje. Meer dan 0,1 mm mag het niet zijn van Apple.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:29
Als je een laptop maakt die niet tegen het gebruik van een normaal en veel gebruikt accessoire kan, zul je dat dus wél moeten doen.
Suggereer je daarmee dat Apple schade moet vergoeden?
Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:18
Die waarschuwing is van 14-10-2022. Da's wel een beetje laat voor de casus :wink:
Mogelijk is die pagina bijgewerkt of zo. Het is, ook bij Apple, al veel langer bekend:
https://tweakers.net/nieuws/169650/appl ... books.html

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:29
Als je een laptop maakt die niet tegen het gebruik van een normaal en veel gebruikt accessoire kan, zul je dat dus wél moeten doen. En blijkbaar is Apple zelf ook tot die conclusie gekomen.
Ik had er nog nooit van gehoord en ik heb toch aardig wat laptops in mijn leven gezien. Ik heb overigens 2 laptops hier staan en van beiden durf ik te zeggen dat ik er geen op kan plakken, aangezien de deksel volledig sluit. Afplakken gaat echter wel.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dit.

https://support.apple.com/nl-nl/HT211148

En dit bij Bol.

Let op: controleer altijd de webcam cover bij het dichtklappen van de laptop of MacBook. De webcam cover zou na het bevestigen geen drukpunt mogen veroorzaken op het display.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
27 dec 2022 17:40
Eerlijk gezegd vind ik het nogal wat dat een Macbook kennelijk zo gemakkelijk beschadigd kan raken van zo'n dun afdekdingetje. Meer dan 0,1 mm mag het niet zijn van Apple.
Eens, blijkbaar luistert het héél nauw bij Apple. Ik ben wel benieuwd of ze daarover in hun handleiding communiceren. Alleen via supportpaginas is uiteraard onvoldoende.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
27 dec 2022 21:12
Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:29
Als je een laptop maakt die niet tegen het gebruik van een normaal en veel gebruikt accessoire kan, zul je dat dus wél moeten doen. En blijkbaar is Apple zelf ook tot die conclusie gekomen.
Ik had er nog nooit van gehoord en ik heb toch aardig wat laptops in mijn leven gezien.
Er zijn zelfs campagnes geweest waarin het gebruik werd aangeraden. Blijkbaar is je beeld niet zo uitgebreid :wink:

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 dec 2022 18:22
Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:29
Als je een laptop maakt die niet tegen het gebruik van een normaal en veel gebruikt accessoire kan, zul je dat dus wél moeten doen.
Suggereer je daarmee dat Apple schade moet vergoeden?
Dat is niet wat ik schreef. Maar daar zou het wél toe kunnen leiden als ze dit niet goed communiceren.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Justmeagain »

€700 voor een beeldscherm vervangen, ik zou spontaan ook Apple fan worden.
Overigens is dit probleem al een paar jaar bekend, al een flinke tijd geleden zijn berichten hierover verschenen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
27 dec 2022 17:18

Die waarschuwing is van 14-10-2022. Da's wel een beetje laat voor de casus :wink: Los daarvan zou dat op z'n minst ook in de handleiding moeten staan, want Apple mag er niet vanuit gaan dat een koper ook de site van Apple doorstruint.

Los daarvan zijn die covers inderdaad feitelijk overbodig, en áls je de camera al fysiek af wilt sluiten, kan je dat beter met een stukje plakband doen.
Dat eerste klopt in ieder geval niet, ik vermoed dat de website van Apple daarmee de 'laatst gewijzigd' datum weet geeft.
Immers kijk je in de wayback machine is deze specifieke url al minimaal sinds half 2020 actief: https://web.archive.org/web/20200706191 ... l/HT211148 en dit betreft alleen de Nederlandse variant, of de internationale variant langer bestaat of dat de informatie voor half 2020 via een andere URL beschikbaar was heb ik verder niet uitgezocht.

Verder vraag ik me eigenlijk af of de verkoper van de camera cover hier eigenlijk niet primair zou moeten waarschuwen. Iets van 'let op, niet geschikt voor Apple producten'. Dat lijkt mij handiger dan in een handleiding waarvan je weet dat niemand die tegenwoordig nog leest.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
28 dec 2022 01:38
Dat eerste klopt in ieder geval niet, ik vermoed dat de website van Apple daarmee de 'laatst gewijzigd' datum weet geeft.
Zou best kunnen, ik heb naar de datum van het artikel gekeken.
Cro schreef:
28 dec 2022 01:38
Verder vraag ik me eigenlijk af of de verkoper van de camera cover hier eigenlijk niet primair zou moeten waarschuwen. Iets van 'let op, niet geschikt voor Apple producten'. Dat lijkt mij handiger dan in een handleiding waarvan je weet dat niemand die tegenwoordig nog leest.
Die covers worden vaak helemaal niet verkocht, maar uitgedeeld.

Bovendien ligt de bal eerder bij de producent van een laptop waar het gebruik van een redelijk normaal accessoire blijkbaar schade oplevert. Een koper mag, tenzij de verkoper andersluidende mededelingen doet, verwachten dat er normaal gebruik gemaakt kan worden van het gekochte product. Of de handleiding wel of niet gelezen wordt, is de verantwoordelijkheid van de koper.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Mk »

Moneyman schreef:
28 dec 2022 08:43

Die covers worden vaak helemaal niet verkocht, maar uitgedeeld.

Bovendien ligt de bal eerder bij de producent van een laptop waar het gebruik van een redelijk normaal accessoire blijkbaar schade oplevert. Een koper mag, tenzij de verkoper andersluidende mededelingen doet, verwachten dat er normaal gebruik gemaakt kan worden van het gekochte product. Of de handleiding wel of niet gelezen wordt, is de verantwoordelijkheid van de koper.
Ik zie echt niet hoe een fabrikant verantwoordelijk kan zijn voor een wijziging die je zelf aan het product toebrengt. Degene die de accessoire verkoopt (of weggeeft) hoort aan te geven waar die voor geschikt is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Macbook Air beschadigd door webcamcover

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus ik koop een Subaru BRZ, een vrij lage auto. Maar die kan nog goed over drempels. Echter is deze auto 1 van de auto's die populair is in de tunerwereld en is de kans groot dat deze verlaagd gaan worden en een extra frontlip krijgen.

Nu ga ik gewoon zoals normaal over de drempels, auto is te laag en de hele bumper gaat kapot. Dat dient dus voor kosten van Subaru te komen, want zij weten dat dit op grote schaal gebeurt en dus hadden zij daar rekening mee moeten houden.

Natuurlijk werkt dat niet zo. De schade die modificaties veroorzaken, die komen gewoon op het eigen bordje.

Plaats reactie