LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MacBook of een 'normale' laptop?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mfeddema
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:13
Locatie: Leeuwarden

MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door mfeddema »

Hallo,

Ik wil een laptop kopen, en hoor goede verhalen over de Sony Vaio maar ook over de MacBook! Wat raden jullie mij aan?

Het gebruik van de laptop is niet specifiek voor iets, maar ik ben een alledaagse gebruiker. Ik moet er op kunnen tekstverwerken (op de PC doe ik dat met openoffice, werkt prima!) maar ook gewoon youtube op kunnen kijken etc.

Ik hoor het graag..

Groet, Martijn

stofzuigertje

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Mac is totaal anders.

Een Windows PC, maakt niet uit of je nu een XP, Vista of Windows 7 koopt, die worden bij gebruik steeds trager doordat ze alles opslaan en schoonmaken en verwijderen helpt wel maar niet voor 100%.

Een Windows PC is alleen weer snel te krijgen door naar de Fabrieksinstellingen te gaan dus alles terug te zetten zoals je deze nieuw kreeg en dus weer leeg is!

Dus een Mac heeft daarom een langere levensduur omdat deze minder vervuilde.
Verder heeft een Mac een betere gebruikersgroep die goede ondersteuning geeft met problemen.

Maar ik hou het op een Windows PC en daar Linux op zetten en dit bericht word gemaakt op een laptop uit 1994 waar ooit Windows 3.11 op stond.
Windows 95 was daar op al extreem traag en dankzij Linux na 15 dus nog steeds redelijke snelheid en goed werkend!

Ik weet dat Sony vroeger afwijkende toetsenborden had dus daar eerst op letten, vooral omdat ik met 10 vingers blind tik dus dat was een ramp!
Verder zie ik geen verschil maar voldoende geheugen is voor Windows noodzakelijk maar ik zou wachten tot Window 7 in de winkel licht want die update vertrouw ik niet!
Ik wacht liever tot Windows 7 bekend is of het beter is als Vista en die oude zullen ze vermoedelijk in opruiming gooien!
Dus tot Oktober wachten en lees hier of Windows 7 goed is of problemen heeft.

Als je nu iets wilt dus liever die Mac....

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Ik zou gewoon voor een windows machine gaan, bij apple betaal je standaard 400 euro meer dan bij een computer met vergelijkbare prestaties. Als je echt alleen maar youtube en tekstverwerken doet zou linux ook een optie kunnen zijn, je kan dan voor bijv. opensuse gaan of het misschien iets bekendere ubuntu maar dan is het wel handig als je er al wat ervaring mee hebt.

En als je wilt gaan voor windows 7 kun je nu een computer met windows vista aanschaffen en dan krijg je later "gratis" (bij sommige leveranciers moet handelings en verzendkosten betaald worden) windows 7.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

Persoonlijk Apple waarom....
- geen virussen,
- geen spyware,
- geen vastlopers (minimaal ik in 3 jaar 1 keer),
- out of the box werkt het gewoon en is niet te kraken.
- simpel in gebruik,
- wordt niet sloom,
- geen register,

Dat waren punten die voor mij deed besluiten dat ik ruim 3 jaar geleden een iMac gekocht heb, nu heb ik alleen een draadloos toetsenbord en muis en een beeldscherm op tafel staan.
Heb geen kast meer staan dat vond ik altijd verschrikkelijk.

Maar goed en Mac is wel duurder maar in mijn geval was dat meer dan waard.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door BBCS »

queenfan schreef:Persoonlijk Apple waarom....
- geen virussen,
- geen spyware,
Nogal een zwak excuus.

Want hoe weet je dat zeker?

De spywarescanners en virusscanners zijn allemaal gebaseerd op Windows spyware en virussen.

Zijn er virusscanners voor Linux die naar alle virussen kijken, dus niet alleen naar Windows virussen?
Dito voor Apple.

En zijn er ook spyware scanners voor Linux en Apple die niet alleen naar de Windows spyware gaan kijken?

Ik wil alleen maar zeggen dat voor Linux en Apple geen virusscanners en spyware scanners zijn, dus hoe weet je dan zeker dat op een computer met Linux of Apple geen virussen of spyware zit?

Dus bij Linux en Apple zijn geen critische updates nodig die beveiligingslekken dichten?

En als je over virussen spreekt, dan moet je kijken naar de trojan horses. Echte computervirussen komen al lang bijna niet meer voor.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

BBCS schreef:
queenfan schreef:Persoonlijk Apple waarom....
- geen virussen,
- geen spyware,
Nogal een zwak excuus.

Want hoe weet je dat zeker?

De spywarescanners en virusscanners zijn allemaal gebaseerd op Windows spyware en virussen.

Zijn er virusscanners voor Linux die naar alle virussen kijken, dus niet alleen naar Windows virussen?
Dito voor Apple.

En zijn er ook spyware scanners voor Linux en Apple die niet alleen naar de Windows spyware gaan kijken?

Ik wil alleen maar zeggen dat voor Linux en Apple geen virusscanners en spyware scanners zijn, dus hoe weet je dan zeker dat op een computer met Linux of Apple geen virussen of spyware zit?

Dus bij Linux en Apple zijn geen critische updates nodig die beveiligingslekken dichten?

En als je over virussen spreekt, dan moet je kijken naar de trojan horses. Echte computervirussen komen al lang bijna niet meer voor.
Als jij mij een link kan geven waarin een werkende virus voor de Mac wordt beschreven en die ook nog schade heeft aangericht zoals bij WIndows het geval is hoor ik het graag.

En nee is geen zwak excusse, ik draai mijn Mac 3 jaar jang 24/7 zonder sloom worden en andere problemen en ook ik heb een tijd (6 maanden) eenvirusscanner gedraaid en nog nooit een virus gehad (wat ook niet kan er bestaat geen).

mfeddema
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:13
Locatie: Leeuwarden

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door mfeddema »

Ha, als ik deze berichten allemaal lees dan wordt het er niet makkelijker op! Ik weet inderdaad dat een Macbook gemiddeld €400,- duurder is als een andere laptop.. Alleen vind ik de Macbook er mooier en strakker uitzien dan een andere laptop, daarentegen: de Sony Vaio is ook erg gaaf!

Erg lastig allemaal!

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

mfeddema schreef:Ha, als ik deze berichten allemaal lees dan wordt het er niet makkelijker op! Ik weet inderdaad dat een Macbook gemiddeld €400,- duurder is als een andere laptop.. Alleen vind ik de Macbook er mooier en strakker uitzien dan een andere laptop, daarentegen: de Sony Vaio is ook erg gaaf!

Erg lastig allemaal!
Een tip ga naar een Mediamarkt, Saturn, Dixons of wat voor winkel danook die zowel een pc met Windows verkoopt en Apple.

Ga met beide spelen en laat je informeren om dan tot een conclusie te komen.

Is er een officiele Macwinkel in de buurt ga daar ook even langs om je goed te latebn informeren, en wat wil je er mee doen.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Apple heeft in de laatste editie sowieso "beveiliging" ingebouwd tegen 2 virussen. Verder zijn er virussen geweest voor de mac, er waren (naar verhouding) vrij veel mac gebruikers door geinfecteerd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door BBCS »

Als jij mij een link kan geven waarin een werkende virus voor de Mac wordt beschreven en die ook nog schade heeft aangericht zoals bij WIndows het geval is hoor ik het graag.

En nee is geen zwak excusse, ik draai mijn Mac 3 jaar jang 24/7 zonder sloom worden en andere problemen en ook ik heb een tijd (6 maanden) eenvirusscanner gedraaid en nog nooit een virus gehad (wat ook niet kan er bestaat geen).
Dat bedoelde ik niet.

Ik bedoelde dat de scanners die er zijn alleen kijken naar spyware en virussen die voor Windows geschreven zijn.
Dus hoe weet je dan zeker dat je op je Apple of Linux dat je dan geen virussen of spyware hebt?

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

Moppentappers schreef:Apple heeft in de laatste editie sowieso "beveiliging" ingebouwd tegen 2 virussen. Verder zijn er virussen geweest voor de mac, er waren (naar verhouding) vrij veel mac gebruikers door geinfecteerd.
Grootste onzin er is nog nooit een werkende virus gesignaleerd op Mac OSX.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door BBCS »

Je vergeet één ding:
Je hebt niet altijd een trojan horse nodig om de controle van de computer over te kunnen nemen!


queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

Link 1, gaat over lekken en staat o.a. het volgende in....
Indien alleen wordt gekeken naar de ernstige kwetsbaarheden, dan is Microsoft koploper met 39 procent. Apple, Sun en Linux doen het in dit geval beter met respectievelijk 18, 14 en 14 procent.
Doe er mee wat je wilt..

Link 2 gaat over Trojan, en een Trojaans paard is een functie die verborgen zit in een programma dat door de gebruiker wordt geïnstalleerd. Heeft niks met virusen te maken de gebruiker is hiervoor verantwoordelijk.

Link 3 en 4 gaat over Malware dat is een verzamelnaam zegt niks over virussen, http://nl.wikipedia.org/wiki/Malware

Die zo genaamde virussen voor de Mac zijn ontdekt door Sophos een maker van antivirusprogramma's en zijn nergens opgedoken.

Dat er virussen komen e.d. zal ik nooit ontkennen maar zolang je geen rootpassword geeft (en dat doe je nooit) wordt er ook niks geinstalleerd in de kernel endan is er niks aan de hand.

Onder Windows heb je wel een probleem mijn ervaring.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Als je een enigsinds capabele virusscanner hebt komt het praktisch nooit voor dat je geïnfecteerd wordt. Om nu specifiek over alles te gaan praten wat onder de noemer virussen valt vind ik een beetje maf, gezien het feit dat dat in dit geval ook als algemene term voor malware gebruikt wordt.
Overigens geven mensen wel hun rootpassword, zeker als ze een nep anti-virus aangeboden krijgen. Mocht geen virussen en geen spyware een + zijn voor mac OS X dan is die toch maar tijdelijk. Leuker is het overigens om te zien dat apple aan arrogant bedrijf is zoals we kunnen merken bij het debacle over ontploffende iphones

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

Moppentappers schreef:Als je een enigsinds capabele virusscanner hebt komt het praktisch nooit voor dat je geïnfecteerd wordt. Om nu specifiek over alles te gaan praten wat onder de noemer virussen valt vind ik een beetje maf, gezien het feit dat dat in dit geval ook als algemene term voor malware gebruikt wordt.
Overigens geven mensen wel hun rootpassword, zeker als ze een nep anti-virus aangeboden krijgen. Mocht geen virussen en geen spyware een + zijn voor mac OS X dan is die toch maar tijdelijk. Leuker is het overigens om te zien dat apple aan arrogant bedrijf is zoals we kunnen merken bij het debacle over ontploffende iphones
Klopt met een goede virusscanner en goed verstand hou jij de virussen buiten de deur ben ik het helemaal mee eens.
En dat Apple arrochant is ga ik ook in mee ondanks dat ik een tevreden gebruiker ben van Apple,maar de iPhones ach maximaal 5 op tig miljoen vind ik nog meevallen. En ontploffen lijkt me sterk als ik de foto's zie, de ene in Nederland had volgens mij een batterijpack er aan gekoppeld, hoe dan ook is natuurlijk altijd sneu als het je dit overkomt.

Even over de rootpassword die geef je nooit onder Mac OSX wel de administrator passwoord maar dit is niet het rootpassword.
Het root account is standaard uitgeschakeld voor de normale gebruiker maar is wel in te schakelen, dus deze wordt nooit gebruikt behalve door mensen die verstand hebben van Unix.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door BBCS »

Link 2 gaat over Trojan, en een Trojaans paard is een functie die verborgen zit in een programma dat door de gebruiker wordt geïnstalleerd. Heeft niks met virusen te maken de gebruiker is hiervoor verantwoordelijk.
Een trojan valt onder de categorie virussen, net als wormen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het wordt nu wel een erg eentonige welles-nietes discussie over maar een van de punten die mogelijk een voordeel zijn voor Apple. Een discussie waar het wel heel vaak op uitdraait. Wellicht is het beter om ook eens over de ander aspecten te discussieren?

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

queenfan schreef:
Moppentappers schreef:Apple heeft in de laatste editie sowieso "beveiliging" ingebouwd tegen 2 virussen. Verder zijn er virussen geweest voor de mac, er waren (naar verhouding) vrij veel mac gebruikers door geinfecteerd.
Grootste onzin er is nog nooit een werkende virus gesignaleerd op Mac OSX.
jawel

http://en.wikipedia.org/wiki/NVIR_(computer_virus)

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

D2Freak30 schreef:
queenfan schreef:
Moppentappers schreef:Apple heeft in de laatste editie sowieso "beveiliging" ingebouwd tegen 2 virussen. Verder zijn er virussen geweest voor de mac, er waren (naar verhouding) vrij veel mac gebruikers door geinfecteerd.
Grootste onzin er is nog nooit een werkende virus gesignaleerd op Mac OSX.
jawel

http://en.wikipedia.org/wiki/NVIR_(computer_virus)
Doe er mee wat je wilt..

Link 2 gaat over Trojan, en een Trojaans paard is een functie die verborgen zit in een programma dat door de gebruiker wordt geïnstalleerd. Heeft niks met virusen te maken de gebruiker is hiervoor verantwoordelijk.
Eh duh, de gebruiker IS het grootste gevaar voor een pc. Als je nu echt zegt dat een trojaans paard niets met een virus te maken heeft dan heb je het toch een beetje verkeerd.
Link 3 en 4 gaat over Malware dat is een verzamelnaam zegt niks over virussen, http://nl.wikipedia.org/wiki/Malware
Zucht, ik open je link en wat staat er:

Voorbeelden van malware:

Adware - infecteert de computer met reclamesoftware, en zorgt doorgaans voor popups.
Boot sector virus - infecteert de boot sector op een harde schijf of diskette.
Computervirus - infecteert bestanden en richt vaak schade aan.
Computerworm - verspreidt zich direct over het netwerk en richt vaak schade aan.
IRCBot - verbindt de geïnfecteerde computer met een netwerk waaruit de computer bestuurd kan worden.
Rootkit - set programma's om een cracker toegang te geven tot een computer.
Spyware - geeft gegevens van de gebruiker door aan derden.
Trojan horse (Trojaans paard) - doet zich voor als iets anders dan het daadwerkelijk is en richt dan schade aan of functioneert als spyware.

Gesloten