LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

Ik heb net een nieuwe computer gekocht en daarop windows 7 geinstalleerd.Nu blijkt dat mijn scanner , een canon lide 50 , niet compatible is met windows 7. Ik weet niet precies hoe oud deze is maar toch nog niet eens zo gek oud. Bovendien werkt hij nog heel goed en heb ik helemaal geen behoefte om een nieuwe te kopen. Ik heb al contact met Canon gehad en daar deelt men mede dat deze scanner inderdaad niet ondersteunt wordt.
Daarentegen kan ik elk oud toestenbord aan de computer hangen en het werkt. Mijn huidige toetsenbord , een trust, is denk ik wel een jaar of 8 oud en werkt probleemloos met alle sneltoetsen e.d. Ik heb monitoren die al jaren oud zijn en die kan ik ook probleemloos gebruiken.
Ik heb het idee dat fabrikanten van met name printers en scanners misbruk maken van deze situatie om zodoende toch weer nieuwe exemplaren te kunnen verkopen.
In mijn ogen kan het niet ingewikkeld zijn om deze apparaten zo te maken dat ze wel met nieuwe systemen kunnen werken.

Graag hoor ik van anderen wat hun bevindingen hier omtrent zijn.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door pima »

Ga eens googlen op canon lide 50, volgens mij is di probleem al getackeld en opgelost.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het verschil tussen toetsenborden, muizen e.d. en printers/scanners is dat je voor die laatste apparaatspecifieke driversoftware nodig is terwijl toetsenbord ondersteuning standaard in het OS zit.

Gezien de hoeveelheid apparaten wat op de markt wordt gebracht is het praktisch onmogelijk om drivers te blijven onderhouden. Ze kunnen het natuurlijk wel doen, maar dan wordt het een betaalde upgrade of het apparaat wordt duurder bij aanschaf.

Ik zie overigens op de canon site dat support maar loopt tot en met windows xp. Dan is hij toch al ee flink aantal jaren oud.

bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

Maar waarom zou het standaard voor scanners en printers kunnen zijn. Het lijkt me dat er niet specifiek wat is veranderd aan de manier waarop een scanner scant en een printer print.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door tennis »

@ bright007
Ik weet niet wat voor Windows 7 je hebt.
Als je Windows 7 Professional, Enterprise of Ultimate hebt, kan je Windows XP Mode installeren, dwz dat jou scanner of printer dan via XP weer werkend is.
Hier kan je nog nalezen, hoe het , en geloof mij, het werkt.
Ikzelf heb een scanner van 8 jaren aan lopen, met de oude driver voor XP!

http://windows.microsoft.com/nl-BE/wind ... -windows-7

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door WillemV »

@bright007

Wellicht is dit een acceptabele oplossing?

bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

Ik ga het proberen

Rickyman
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 dec 2009 23:38

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door Rickyman »

Beste Bright,
Je hebt heel veel antwoorden en hulp aangeboden gekregen maar het enige antwoord op je vraag is NEE.De fabrikant maakt geen misbruik van nieuwe besturingssytemen, de eisen van de consument zijn veranderd en daarin gaat de fabrikant gewoon mee. Die geeft wat wij vragen, uitzonderingen daargelaten.

Rickyman

bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

Volgens jou moet het antwoord "nee"zijn. Dat wil niet zeggen dat het ook zo is.Ik zelf neig toch wel erg naar JA.
Vreemd blijft het dat er wel oplossingen zijn om deze printer onder windows 7 goed te laten functioneren terwijl de "help"desk van de leverancier zegt dat dit niet mogelijk is en in één zucht mij een lijst toont van scanners die wel onder win 7 werken. Zij zouden als geen ander moeten kunnen weten dat mijn scanner nog wel onder win7 kan draaien en zouden mij op zijn minst een suggestie , zoals ik hier al een aantal heb gehad ,moeten doen.
Bovendien is met de oplossingen aangetoond dat er niets bijzonders is in de werking van een scanner waardoor deze bij een nieuw besturingsprogramma opeens hele andere dingen zou moeten doen. Hij wordt nog precies zo aangestuurd als voor mijn part onder windows 97.
We vragen van een scanner nog precies hetzelfde als in het begin. Hij moet dingen voor ons vanaf een glasplaat naar de PC brengen als BMP( wat ook altijd nog een zelfde soort bestand is als in de begintijd van de pc , of als PDF of wat dan ook.
Ik vraag van mijn scanner niet dat hij nu opeens moet kunnen scannen in een resolutie die boven zijn kunnen ligt.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door WillemV »

@bright007

Maar het antwoord op jouw vraag is natuurlijk ja en niet nee, je hebt helemaal gelijk. Hoewel ik het woord 'misbruik' van je topictitel graag zou willen vervangen door het woord 'gebruik'. Welkom in het monopolie van Microsoft (Windows). De fabrikanten van hardware maken dankbaar 'gebruik' van dat monopolie van Microsoft, getuige jouw ervaring o.a. :wink:

In andere moderne, nieuwere besturingssystemen zoals bijvoorbeeld een nieuwe Linux distro wordt die scanner van jou gewoon standaard ondersteund. Ik hoop dat je 'm aan de praat krijgt onder Windows 7.

Succes!

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Vreemd blijft het dat er wel oplossingen zijn om deze printer onder windows 7 goed te laten functioneren terwijl de "help"desk van de leverancier zegt dat dit niet mogelijk is en in één zucht mij een lijst toont van scanners die wel onder win 7 werken. Zij zouden als geen ander moeten kunnen weten dat mijn scanner nog wel onder win7 kan draaien en zouden mij op zijn minst een suggestie , zoals ik hier al een aantal heb gehad ,moeten doen.
Dat is op zich niet vreemd. U hebt contact opgenomen met de HelpDesk van de fabrikant van uw scanner. En de fabrikant levert geen ondersteuning voor Windows 7.
Dat wil niet zeggen dat er niet iemand is (Google is je beste vriend in dit soort gevallen) die het werkend gekregen heeft. De HelpDesk geeft dit niet als oplossing omdat dit geen oplossing van hunzelf is en omdat zij er ook geen garantie op geven. Kortom het antwoord van de HelpDesk is wel degelijk juist.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door tennis »

Dat wil niet zeggen dat er niet iemand is die het werkend gekregen heeft
tennis schreef: Ik weet niet wat voor Windows 7 je hebt.
Als je Windows 7 Professional, Enterprise of Ultimate hebt, kan je Windows XP Mode installeren, dwz dat jou scanner of printer dan via XP weer werkend is.
Hier kan je nog nalezen, hoe het , en geloof mij, het werkt.
Ikzelf heb een scanner van 8 jaren aan lopen, met de oude driver voor XP!

http://windows.microsoft.com/nl-BE/wind ... -windows-7

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bright007 schreef:Maar waarom zou het standaard voor scanners en printers kunnen zijn. Het lijkt me dat er niet specifiek wat is veranderd aan de manier waarop een scanner scant en een printer print.
De printer print en de scanner scant inderdaad op dezelfde manier als voorheen. De bitjes op het kabeltje tussen PC en printer/scanner zullen dan ook hetzelfde zijn.

Het gaat hier om het stukje software dat tussen het OS en de printer/scanner zit. Die is oorspronkelijke geschreven voor een bepaalde software architectuur (in dit geval bijv. o.a. Windows 2000 en XP). Als die software architectuur verandert, dan werkt dat stukje software niet meer en moet dat aangepast worden.

Gezien de leeftijd van de scanner zullen er niet zo heel veel meer van gebruikt worden in de praktijk. Daarnaast leeft een bedrijf als Canon van hardware en niet van software drivers voor oude producten.

bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

Waar het mij ten eerste om gaat is de manier waarop de helpdesk antwoord. Zij zullen toch ook wel weten dat er oplossingen zijn. Waarom zouden zij mij er niet op mogen wijzen onder voorbehoud dat zij geen garantie geven dat het werkt. In plaats daarvan zeggen ze gewoon dat deze scanner niet meer gaat werken en geven ze een lijst met scanners die wel werken.

Bij de leeftijd van de scanner gaat met uit van de verschijningsdatum , november 2002. Dit betekent echter niet dat ik toen de scanner ook heb gekocht. Je kunt nu ook wel apparaten kopen die al in 2007 voor het eerst zijn verschenen. Wie let daar altijd op bij aankoop? Ik toen in elk geval nog niet. Tegenwoordig is dat iets simpeler te zien als je bijvoorbeeld naar een vergelijkingssite gaat zoals kieskeurig. Daar staat het meestal wel vermeld.
Ik zelf denk dat ik de scanner in 2005 heb gekocht. Dan zou hij dus 5 jaar oud zijn wat al heel anders is dan 8 jaar.

Bovenal blijkt de scanner dus wel gewoon te kunnen werken. Dus het verhaal over veranderende software architectuur e.d. waardoor de scanner niet meer kan werken snijdt echt geen hout.

Waarom kan er voor dit soort apparatuur waarbij het principe van de werking niet veranderd niet een soort protocol zijn waardoor deze gewoon blijven werken.
Vergelijk het voor mijn part eens met de ontwikkeling van de cd speler tot de blue ray speler. Eerst was er die cd speler , daarna kwam de dvd speler die ook cd's kon afspelen. Nu hebben we blue ray spelers die ook nog steeds cd 's en dvd's kan afspelen.


Al met al vind ik een aantal reacties wel opmerkelijk. We moeten het maar gewoon over ons heen laten komen. We gaan braaf op onze rug liggen met de pootjes omhoog en laat ons over de buik kietelen. Ofwel dit zijn echt brave consumenten of ze staan aan de andere kant van het hek.
Ik vraag toch niet om de omgekeerde wereld. Ik vraag toch niet van de scanner dat hij nu opeens op een resolutie van weet ik hoeveel moet kunnen scannen en 5 maal zo snel.
Ik wil gewoon dat een scanner die het nog steeds goed doet, wat de leeftijd ook mag zijn , gewoon kan scannen.

En dit is dus ook nog gewoon mogelijk.Hij draait weer als een zonnetje. Was ik op de reactie van Canon afgegaan dan had ik dus nu al een nieuwe gekocht. Zoals waarschijnlijk al menigeen gedaan heeft.

bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

vogels schreef:Denk dat maar weinig mensen de fabrikant hierover benaderen. De meesten zoeken gewoon een oplossing op internet
quote]
Ik wil ze de kost niet geven die wel op het "advies"van de fabrikant afgaan.
vogels schreef:Logisch dat een fabrikant geen tips geeft hoe het nog wel zou kunnen werken. Daar zijn ze niet voor, zeker niet voor een afgeschreven apparaat.
Bij mij is een apparaat pas afgeschreven als hij het niet meer doet. En hij doet het weer ( en nog steeds).
vogels schreef:Inderdaad, al gauw zo'n 8 jaar oud, die dingen zijn afgeschreven in max. 5 jaar, rijp voor het grootvuil dus.
Logisch dat Canon geen nieuwe drivers geeft voor Windows 7.
Jij gaat er dus van uit dat de verschijningsdatum gelijk is aan de koopdatum.
Maar blijf vooral op je rugje liggen en laat je lekker kietelen.Of sta jij aan die andere kant van het hek?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

bright007 schreef:Waar het mij ten eerste om gaat is de manier waarop de helpdesk antwoord. Zij zullen toch ook wel weten dat er oplossingen zijn. Waarom zouden zij mij er niet op mogen wijzen onder voorbehoud dat zij geen garantie geven dat het werkt. In plaats daarvan zeggen ze gewoon dat deze scanner niet meer gaat werken en geven ze een lijst met scanners die wel werken.
............
En dit is dus ook nog gewoon mogelijk.Hij draait weer als een zonnetje. Was ik op de reactie van Canon afgegaan dan had ik dus nu al een nieuwe gekocht. Zoals waarschijnlijk al menigeen gedaan heeft.
De methode die je hebt gebruikt kan de fabrikant niet adviseren omdat dat zou betekenen dat ze daar ook ondersteuning voor zouden moeten aanbieden. Verder is het niet geheel onlogisch dat dit zo wordt gedaan, de marge op IT apparatuur kan zo laag zijn doordat o.a apparatuur niet tot in lengte van dagen wordt ondersteunt.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door TheLD »

Dit is gewoon een kip/ei verhaal. Je koopt randapparatuur dat werkt met OS a/b/c volgens de doos/koopovereenkomst.

Nu wil de TS dat het ook moet werken met OS d. Dat de fabrikant niet altijd hierin meegaat is gewoon zijn recht en heeft niets met misbruik te maken.

Voor de detailhandel een leuke bijkomstigheid, want dan wordt er weer wat omgezet. Zoals Moppentappers al aangeeft zijn de marges al zeer laag.

bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

TheLD schreef:Dit is gewoon een kip/ei verhaal. Je koopt randapparatuur dat werkt met OS a/b/c volgens de doos/koopovereenkomst.

Nu wil de TS dat het ook moet werken met OS d. Dat de fabrikant niet altijd hierin meegaat is gewoon zijn recht en heeft niets met misbruik te maken.


Voor de detailhandel een leuke bijkomstigheid, want dan wordt er weer wat omgezet. Zoals Moppentappers al aangeeft zijn de marges al zeer laag.
Het werkt gewoon ook onder "OS d". Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Het is helemaal niet waar dat deze scanner niet KAN werken onder win7. Maar ze maken het gewoon moeilijk om hem werkbaar te krijgen terwijl dit ,nogmaals gezegd, dus blijkbaar wel heel simpel kan.

Nog even en dan wordt ik nog beschuldigd dat ik nu illegaal bezig ben om dat ding weer aan de praat te krijgen.

Ik vindt het gewoon eng om te zien hoeveel begrip hier is voor de fabrikanten.

bright007
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:31

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door bright007 »

vogels schreef:
Ik vindt het gewoon eng om te zien hoeveel begrip hier is voor de fabrikanten.
Misschien vinden wij het wel eng hoeveel onbegrip jij hebt voor fabrikanten. Je koopt tig jaar geleden een apparaat voor een paar luizige euries en daar verwacht je voor de rest van je leven ondersteuning voor.
Als ik jou was zou ik toch eens lezen leren. Maar misschien wil jij het wel niet kunnen lezen.

Het spreekt al van arrogantie als jij opeens in de wij vorm gaat praten.

Of heb je het over Wij de fabrikanten?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Maken fabrikanten misbruik van nieuwe besturingssystemen ?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur.
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten