LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door BL2 »

Beste forumbezoekers:

Wij hebben een laptop welke eigenlijk alleen gebruikt wordt voor het bewerken van foto's. Hierbij wordt een foto bewerkingsprogramma gebruikt welke alleen werkt op Windows 7 (en lager).
Deze werkt niet op Windows 10.

Nu zijn Windows 7 laptops nog volop nieuw te krijgen, maar is het verstandig deze nog aan te schaffen ? Immers Windows 7 heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven.

Wij vernemen graag, Gr BL2

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door newmikey »

U kunt toch altijd later alsnog Win10 installeren of een ander besturingssysteem naar keuze of mis ik iets in de vraagstelling?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door BL2 »

Nee, we willen juist "verder" met Windows 7. Maar hoe lang zal dit in de praktijk nog kunnen, zonder dat het besturingssysteem zo over datum wordt dat er niets meer mee te doen is op het internet, zoals nu bv al is bij Vista. Daarmee je belastinformulier invullen lukt bv al niet meer.....

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door newmikey »

BL2 schreef:Nee, we willen juist "verder" met Windows 7. Maar hoe lang zal dit in de praktijk nog kunnen, zonder dat het besturingssysteem zo over datum wordt dat er niets meer mee te doen is op het internet, zoals nu bv al is bij Vista. Daarmee je belastinformulier invullen lukt bv al niet meer.....
Kijk even bij MS voor de ondersteuningscycli: https://support.microsoft.com/en-us/hel ... fact-sheet waarbij duidelijk wordt dat Win7 al beeindigd is.

Ik zou eerlijk gezegd een fotobewerkingsprogramma zoeken dat onder een nieuwer besturingssysteem kan draaien dan vertrouwen op een mogelijk onveilige versie. Dat programma moet wel heel oud zijn en daar zijn vast uitstekende (gratis)vervangers voor die wel op Win8/Win10 draaien. Ik bewerk zelf al mijn foto's onder Linux dus misschien kan een ander u een handig idee aan de hand doen. Hoe heet het programma waar u nu mee werkt en wat is de functionaliteit die u zoekt? Uitgebreide of beperkte pixel editing, scripts, raw bewerking/omzetting, werken met lagen en transparantie, 8-bits of 16/32-bits en HDR...etc.

stofzuigertje

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Win 7 is goedkoper en daarom worden die vaak gekocht door mensen die er Ubuntu 16.04 op zetten, de lange termijn versie van Linux en foto bewerken kan met gratis programma.

Eerst nog even Win 7 gebruiken en als ze stoppen met ondersteuning is overstap gratis naar Linux voordeliger en er is geen garantie dat deze laptop wel snel genoeg is voor Win 10, dus dat risico loop je ook nog.

Maar 99% van alle nu nog Win 7 kopers is dus van plan er zo snel mogelijk een Linux versie op te zetten en meestal Ubuntu 16.04, gratis te downloaden en alle hulp programma's ook.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door newmikey »

stofzuigertje schreef:De Win 7 is goedkoper en daarom worden die vaak gekocht door mensen die er Ubuntu 16.04 op zetten, de lange termijn versie van Linux en foto bewerken kan met gratis programma.

Eerst nog even Win 7 gebruiken en als ze stoppen met ondersteuning is overstap gratis naar Linux voordeliger en er is geen garantie dat deze laptop wel snel genoeg is voor Win 10, dus dat risico loop je ook nog.

Maar 99% van alle nu nog Win 7 kopers is dus van plan er zo snel mogelijk een Linux versie op te zetten en meestal Ubuntu 16.04, gratis te downloaden en alle hulp programma's ook.
Niet dat ik het een slecht idee vind om Linux te installeren hoor (verre van zelfs) maar Ubuntu omschrijven als de "lange termijn versie van Linux" is natuurlijk complete onzin.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door Julie4444 »

BL2 schreef:Nee, we willen juist "verder" met Windows 7. Maar hoe lang zal dit in de praktijk nog kunnen, zonder dat het besturingssysteem zo over datum wordt dat er niets meer mee te doen is op het internet, zoals nu bv al is bij Vista. Daarmee je belastinformulier invullen lukt bv al niet meer.....
Support voor W7 is tot 2020, dus je kan gewoon met W7 verder werken.

Let overigens wel op het feit dat niet alle nieuwe hardware even lekker werkt met W7, maar als het een computer is die standaard geleverd wordt met legale W7 moet je goed zitten.
stofzuigertje schreef:De Win 7 is goedkoper en daarom worden die vaak gekocht door mensen die er Ubuntu 16.04 op zetten, de lange termijn versie van Linux en foto bewerken kan met gratis programma.

Eerst nog even Win 7 gebruiken en als ze stoppen met ondersteuning is overstap gratis naar Linux voordeliger en er is geen garantie dat deze laptop wel snel genoeg is voor Win 10, dus dat risico loop je ook nog.

Maar 99% van alle nu nog Win 7 kopers is dus van plan er zo snel mogelijk een Linux versie op te zetten en meestal Ubuntu 16.04, gratis te downloaden en alle hulp programma's ook.
Dit is complete onzin, stofzuiger. Kun je nou niet een keertje gewoon alleen dingen posten die waar zijn, in plaats van alleen dingen roepen die niet waar zijn?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door grun »

BL2 schreef:Hierbij wordt een foto bewerkingsprogramma gebruikt welke alleen werkt op Windows 7 (en lager). Deze werkt niet op Windows 10.
Werkt dat programma ook niet in de Compatibility Mode? Dan probeert windows 10 de default settings aan te passen zodat het zich voordoet als was het windows 7.

Voor meer info: http://www.laptopmag.com/articles/set-c ... windows-10

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door BL2 »

Bedankt zover voor alle reacties :D

Eigenlijk moet ik nu de vraag anders stellen..... Het gaat over het fotobewerkingsprogramma MS Picture It. Ik gebruik dit dagelijks en ik heb nog geen programma gevonden wat net zo makkelijk, goed en duidelijk werkt als dit. Al heel wat "vervangers" uitgeprobeert, maar vind het allemaal niets.........

De vraag zou dus moeten zijn, zou dit programma onder Windows 10 werken. Ik heb het nu draaien onde Vista en Windows 7.

Want het is toch een vreemde zaak dat je programmas niet meer kan gebruiken omdat je van systeem moet veranderen.
Laatst gewijzigd door BL2 op 19 mar 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door newmikey »

BL2 schreef:Bedankt zover voor alle reacties :D

Eigenlijk moet ik nu de vraag anders stellen..... Het gaat over het fotobewerkingsprogramma MS Picture It. Ik,gebruik dit dagelijks en ik heb nog geen prigramma gevonden wat net zo makkelijk, goed en duidelijk werkt als dit. Al heel wat "vervangers" uitgeprobeert, maar vind het allemaal niets.........

De vraag zou dus moeten zijn, zou dit programma onder Windows 10 werken. Ik heb het nu draaien onde Vista en Windows 7.

Want het is toch een vreemde zaak dat je programmas niet meer kan gebruiken omdat je van systeem moet veranderen.
Nou, we hebben het over een programma waarvan de laatste versie uitkwam in 2005 ( Picture It! Premium 10, Digital Image Pro 10 and Digital Image Suite 10), ruim 12 jaar geleden. Daarna is het programma niet verder ontwikkeld door Microsoft en zelfs afgestoten.

Misschien toch eens wat nieuws proberen? Wat voor camera heeft u en wat voor bewerkingen voert u vaak uit? Er zijn vast veel betere programma's dan wat er in de tijd van PictureIt mogelijk was.

Te klagen val er niet veel - ondersteuning is niet voor eeuwig.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:De Win 7 is goedkoper en daarom worden die vaak gekocht door mensen die er Ubuntu 16.04 op zetten, de lange termijn versie van Linux en foto bewerken kan met gratis programma.

Eerst nog even Win 7 gebruiken en als ze stoppen met ondersteuning is overstap gratis naar Linux voordeliger en er is geen garantie dat deze laptop wel snel genoeg is voor Win 10, dus dat risico loop je ook nog.

Maar 99% van alle nu nog Win 7 kopers is dus van plan er zo snel mogelijk een Linux versie op te zetten en meestal Ubuntu 16.04, gratis te downloaden en alle hulp programma's ook.
Klinklare onzin, gezogen uit een hele dikke duim.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door olaf79 »

BL2 schreef:Bedankt zover voor alle reacties :D

Eigenlijk moet ik nu de vraag anders stellen..... Het gaat over het fotobewerkingsprogramma MS Picture It. Ik,gebruik dit dagelijks en ik heb nog geen prigramma gevonden wat net zo makkelijk, goed en duidelijk werkt als dit. Al heel wat "vervangers" uitgeprobeert, maar vind het allemaal niets.........

De vraag zou dus moeten zijn, zou dit programma onder Windows 10 werken. Ik heb het nu draaien onde Vista en Windows 7.

Want het is toch een vreemde zaak dat je programmas niet meer kan gebruiken omdat je van systeem moet veranderen.
IK heb even voor je gegoogled en het schijnt met veel kunst en vliegwerk aan de praat te krijgen, maar... bij een update van windows 10, kan het zijn dat dat stokoude programma alsnog stopt...

Ik zou geen laptop met win 7 nemen. Windows 7 krijgt nog wel ondersteuning voor een paar jaar, maar zowel je OS als hardware is toch flink verouderd. Je beste optie is om een laptop met windows 10 te nemen (een moderne) waar je vervolgens Oracle Virtual Box op installeert. Je kunt dan windows 7 als virtuele machine draaien waarop je Picture it installeert. Er zijn zelfs programma's die je hele oude computer 1 op 1 overzetten naar virtuele machine onder virtual box. Je kunt dan werken in windows 10 voor alle andere gevallen en als je picture it nodig hebt start je de virtuele machine en 2 minuten later kun je aan de slag (kan zelfs sneller als je een ssd hebt)...

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door BL2 »

De beide cameras zijn van Canon.
Ik gebruik het programma vooral voor eenvoudige bewerkingen, scherper maken, belichting aanpassen, recht zetten en wat knip en plakwerk en bijkleuren in fotos om storende elementen te verwijderen. Verder voor het zetten van eenvoudige teksten op de foto's bij gebruik op forums.
Omdat Picture It heel eenvoudig is, is dit juist zo makkelijk te doen. Al die ongelofelijk ingewikkelde programmas heb ik dus niet nodig.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door Jetsertje »

BL2 schreef:De beide cameras zijn van Canon.
Ik gebruik het programma vooral voor eenvoudige bewerkingen, scherper maken, belichting aanpassen, recht zetten en wat knip en plakwerk en bijkleuren in fotos om storende elementen te verwijderen.
Zelfs het standaard programma in Windows 10 kan dat nog. En simpel ook.

https://www.youtube.com/watch?v=QzyTT1a6ruk

De Mac kan dit ook.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er zijn legio programma's die dat kunnen. Gewoon even ontdekken hoe die functies werken in een ander programma (lang leve YouTube) en de ingewikkelde rest van de functies niet gebruiken. En je kunt weer járen vooruit.

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door scheh02 »

WIndows 7 t.b.v. in stand houden van oude programmaatjes is een zeer slecht idee.
Bovendien is Windows 10 behoorlijk goed in staat oude programma's in compatibiliteitsmodus uit te voeren.
(rechtermuisknop>eigenschappen>Compatibiliteit)

Probeer eens Acdsee, gebruik ik al meer dan 15 jaar voor het simpele foto-werk.
Irfanview of Gimp als het gratis moet.
Daarnaast ook Adobe Photoshop als het echt ingewikkeld moet.
oude gratis versie van Acdsee:
http://acdsee-classic.soft112.com/

Zojuist getest:
MS Picture it versie 10 (2004) de setup.exe in compatibiliteitsmodus uitgevoerd Windows 7.
Daarna werkte het programma mooi en stabiel in mijn Windows 10.
Ik begrijp ook waarom TS het programma gebruikt. :mrgreen:
Lekker simpel en zonder veel poespas.

stofzuigertje

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn Linux advies Onzin?

Nee, de Ubuntu 16.04 LTS is langere termijn versie die tot 5 jaren mee gaat en in april 2021 bruikbaar is met ondersteuning en update.
De 16-10 of de straks uitkomende 17-04 mogen ook maar tot 1 jaar ondersteuning en nieuwste hoeft meestal niet.

Ik vertelde dit als Win 7 onbruikbaar zou worden door stoppen ondersteuning want in de win 10 modus werkt ook niet alles perfect.
De voor Ubuntu/Linux gemaakte programma's worden meestal gratis aangeboden en werken net zo goed.

Voor deze persoon is Win 7 voorlopig voldoende maar omdat Windows 10 vaak meer geheugen nodig heeft is dure betaalde overstap naar Win 10 niet altijd het beste.
Daarom mijn advies voor later en niet om nu al uit te voeren.

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door scheh02 »

Windows 10 was gratis in het begin. Jammer voor die categorie gebruikers die te eigenwijs waren deze update mee te pakken.
Beste update en beste Windows-versie tot nu toe. Kan bovendien met minder geheugen toe dus dat fabeltje kan ook van tafel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door bprosman »

Beste update en beste Windows-versie tot nu toe. Kan bovendien met minder geheugen toe dus dat fabeltje kan ook van tafel.
Heb diverse programma's die het onder Windows 7 niet meer deden (waar ik een XP machine voor in leven hield) en die het onder W10 ineens weer prima doen. Windows 10 is voor de machine ineens een stuk "lichter".
die te eigenwijs waren deze update mee te pakken
Dat is omdat Bill Gates dan al je praaifasie kan zien :mrgreen: :mrgreen:

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Nu nog kopen anno 2017: Laptop met Windows 7

Ongelezen bericht door newmikey »

stofzuigertje schreef:Mijn Linux advies Onzin?
U schreef "Ubuntu 16.04 op zetten, de lange termijn versie van Linux " en dat is inderdaad pure wartaal. Ubuntu staat niet gelijk aan Linux. Het besturingssysteem Linux heeft helemaal geen lange termijn versie. Ubuntu is slechts één van de vele distributies die om het Linux besturingssysteem heen gebouwd zijn. Dat Ubuntu, net als een aantal andere distributies een LTS versie heeft is vooral van belang voor zakelijke gebruikers die betalen voor ondersteuning. Het is van nul en generlei belang voor de gemiddelde thuisgebruiker.

Gesloten