LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
huubsmout
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2007 19:26

Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door huubsmout »

Geachte lezers/lezeressen,

Allereerst wil beginnen met het bedanken van Packard Bell voor het repareren van mijn pc. Goed werk geleverd, hij werkt weer.

Hoogstvervelend (understatement of the year) vinden mijn vriendin en ik het wel, dat alle door ons verzamelde data verloren is gegaan! Foto's, adressen, muziek, brieven, en niet te vergeten, mijn bedrijfsgegevens en boekhouding.

Ik wil Packard Bell bij deze ontzettend bedanken, dat zij mij er niet van op de hoogte gesteld hebben dat alle data verloren zouden gaan na het monteren van een nieuw moederboard, welke 4 weken op zich heeft laten wachten.

Als er iemand is die mij advies zou kunnen geven over het indienen van een claim, dan is dat van harte welkom!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens uitspraken van de consumenten geschillencommissie is dat een risico dat voor rekening komt van de consument. Ik geef je dus weinig kans.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door jor »

Als er iemand is die mij advies zou kunnen geven over het indienen van een claim, dan is dat van harte welkom!

Naar boven
Het antwoord is dat je geen enkele claim kunt indienen. Het is/was aan jou om te zorgen voor een backup ( op CD/DVD /aparte schijf ). Zeker als je bedrijfsgegevens op de computer staan is het heel onzorgvuldig van u om dat niet regelmatig te backuppen. Sorry, maar zo is het wel.

Jor.
Laatst gewijzigd door jor op 21 nov 2007 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door Moppentappers »

het niet weghalen van gevoelige bestanden is natuurlijk ook iets wat je wel had moeten doen

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Backuppen is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument. Ik kan me voorstellen dat het sjieker zou zijn om die harde schijf (voordat hij geformatteerd werd door de reparateur) leeg te halen, of op zijn minst een DVD te branden van de Mijn documenten-map ofzo.

Maar het is niet zijn verantwoordelijkheied en het kost ook een hoop tijd.

huubsmout
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2007 19:26

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door huubsmout »

Tuurlijk, ik maak ook wel eens en back up, en veel van mijn gegevens zijn er nog, maar als ik mijn auto laat repareren omdat de uitlaat lekt. Krijg ik hem toch ook niet met een lege kofferbak terug. Mocht het nodig zijn dat het verholpen euvel zonder spullen in mijm auto getest had moeten worden, zou in mijn geval de garagehouder het de normaalste zaak van de wereld vinden, mij daarop te attenderen, ook al zou het in de voorwaarden staan.

Het zou hem een zeer tevreden klant opleveren, en misschien nog beter én winstgevender.... een positieve mond op mond reclame.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door jor »

Het verdient zeker geen schoonheidsprijs als men je niet waarschuwt dat de data verloren ( kan ) gaan. Meestal formateert men de harddisk en dan is dus alles leeg. Echter Je bent toch zelf verantwoordelijk en eigenlijk ook wel verplicht om zelf bv maandelijks een backup op een losse Harddisk of CD/DVD. Zeker als er bedrijfsgegevens opstaat is het zeer aan te bevelen. Maar goed, Er is zat af te dingen op de PB service, dat is langer bekend op het internet.
De vergelijking met een auto gaat volkomen mank. sorry, dat slaat nergens op.
Jor.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door honda »

Foto's, adressen, muziek, brieven, en niet te vergeten, mijn bedrijfsgegevens en boekhouding.
Ik wil Packard Bell bij deze ontzettend bedanken, dat zij mij er niet van op de hoogte gesteld hebben dat alle data verloren zouden gaan na het monteren van een nieuw moederboard, welke 4 weken op zich heeft laten wachten.
Beste huubsmout,
Erg raar dat een reparatie-bedrijf zomaar belangrijke persoonlijke gegevens verwijdert, zonder de klant daarvan vooraf op de hoogte te stellen. Het laat zien, dat dit bedrijf geen respekt heeft voor de klant.
Overigens denk ik dat dit soort dingen veel vaker gebeuren, er is in dit forum ook al eerder over gesproken door anderen.
Het bewijst dat de computer-wereld nog veel te veel een ongekontroleerde vrijbuiterige service-onvriendelijke branche is, waar grote anonieme bedrijven gewoon kunnen doen waar ze zin in hebben.
Het is ook vanwege dit soort problematiek, dat ik het idee ANWB voor PC lanceerde in dit computer-forum.
Het door u ingebrachte probleem verwijst nog naar een andere kwestie: wat doen reparatie-bedrijven met vertrouwelijke/geheime gegevens zoals persoonlijke codes/adressen/financiele gegevens enzovoorts. Eigenlijk zouden computer-reparateurs gebonden moeten zijn aan een soort beroepscode, en daarop ook van overheidswege gekontroleerd moeten worden. Op welke manier, dat weet ik niet, en dat weet niemand waarschijnlijk.
ICTers van bedrijfs-netwerken bij bv ministeries hebben soms al wel een bijzondere status in dit opzicht.
Groet, Honda

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door BBCS »

Erg raar dat een reparatie-bedrijf zomaar belangrijke persoonlijke gegevens verwijdert, zonder de klant daarvan vooraf op de hoogte te stellen. Het laat zien, dat dit bedrijf geen respekt heeft voor de klant.
Overigens denk ik dat dit soort dingen veel vaker gebeuren, er is in dit forum ook al eerder over gesproken door anderen.
Het bewijst dat de computer-wereld nog veel te veel een ongekontroleerde vrijbuiterige service-onvriendelijke branche is, waar grote anonieme bedrijven gewoon kunnen doen waar ze zin in hebben.
Kan ik wel verklaren.
De mening van hun is dat de klant maar zelf zorg moet dragen voor de backups en dat zij er niet verantwoordelijk voor zijn.
Op zich klopt dat wel.
Als computermonteur ben ik niet aansprakelijk voor het verlies van de gegevens en de consument is zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor het maken van backups van hun persoonlijke gegevens.
Raakt er iets kwijt bij de reparatie, dan ben ik niet aansprakelijk voor het verlies ervan.

Dat betekent dus NIET automatisch dat een computermonteur hierdoor geen zorg moet dragen dat de persoonlijke gegevens veilig worden gesteld.
Uit ervaring kan ik zeggen dat de meeste klanten het zeer op prijs stellen dat de gegevens veilig worden gesteld.

Waarom dat veel computermonteurs dit niet doen is simpel uit te leggen: Het kost teveel tijd.

Iets waar ik als computermonteur absoluut niet achter sta.

Het door u ingebrachte probleem verwijst nog naar een andere kwestie: wat doen reparatie-bedrijven met vertrouwelijke/geheime gegevens zoals persoonlijke codes/adressen/financiele gegevens enzovoorts. Eigenlijk zouden computer-reparateurs gebonden moeten zijn aan een soort beroepscode, en daarop ook van overheidswege gekontroleerd moeten worden. Op welke manier, dat weet ik niet, en dat weet niemand waarschijnlijk.


Dit is een heel gevoelige punt en ik ben blij dat je dit aankaart.

Als ik een reparatie uitvoer, maak ik van de gegevens van de klanten een backup. Soms zit daar hele gevoelige informatie tussen.

Hoe die beroepscode die jij aangeeft in de praktijk uitgevoerd moet worden, is mij ook onbekend en ik heb daar ook geen antwoord op.

Ik zit zelf te denken aan een systeem die ook de huisartsen hanteren:
Een beroepsgeheim (is zeer logisch).
Hoe dat in de praktijk te toetsen is, ik denk onmogelijk.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door D1RK »

Een backup op CD RW is dus meerdere keren te gebruiken en dagelijks een RW tje branden met de dagen erop dus ik kan tot gisteren terug...
Koste eenmalig 7 RWtjes...

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Fantasie:

PB Medewerker: Het schijnt dat er een laptop is defect geraakt bij een
meneer Huubsmout.
PB Afdelings chef: Ok ik zal een vergadering bijroepen om een plan
van aanpak te maken.
PB Medewerker: Mooi. Met een plan van aanpak kunnen wij dit
reparatie vlot uitvoeren, en Meneer Huubsmout tot
onze uiterste beste helpen. Zelfs kan ik
medewerker van de maand woorden mischien!
Time warp naar een paar weken later:

PB Afdelings chef: Ok de product van Meneer Huubsmout is binnen,
en hier is de 5 bladzijde lang plan van aanpak.
Getekende door de president van PB zelf, naar
een paar uren lang vergaderingen.
PB Medewerker: Excellent. Customer satisfaction boven alles!

Time warp naar een paar uurtjes later:

PB Medewerker: Tijdens de werkzaamheden hebben wij gemerkt dat er
wat data opzit. Wat moet ik doen chef?
PB Afdelings Chef: Ik zal de klant gelijk bellen en overleggen.

Nog een time warp naar een paar uurtjes later:

PB Afdelings chef: Nou gelukkig dat wij hebben gebeld hoor! De
meneer heeft de gegevens echte nodig! Dus veilig
stellen met de boel.
PB Medewerker: Roger sir!

Alweer een time warp naar een paar uurtjes later:

PB Medewerker: Nou het was echte een klus maar Meneer
Huubsmout's data is veilig.
PB Afdelings Chef: Goed zo jongen. zo kom je een stap dichterbij
medewerker van de maand.
PB Medewerker: Hand in hand met jou en Meneer Huubsmout komen
wij allemaal op de reparatie Nirvana.

Realitiet:

PB Medewerker: Zuch, er zijn weer 1000 laptops binnen gekomen
vandaag voor reparatie.
PB Afdelings Chef: Ja ja. Bek dicht en fixen met de handel.
PB Medewerker: Kijk bij deze staat een brief van een Meneer
Huubsmout over zijn data erop.
PB Afdelings Chef: Meneer wie? Jong val mij niet lastig met je
ongein. Volg de procedure, fix het en stel het
terug naar de factory defaults. Wij moeten onze
reparatie quota halen vaandag.
PB Medewerker: Nou ja, wat kan het mij schelen. Ik ben toch alleen
een van 100 techs en volgende week
heb ik toch een ander ban.

Moreel van de verhaal: Je bent niet bijzonder. Je probleem is niet bijzonder. OEMs als PB krijg 1000 produckten per dag binnen voor reparatie. Het gaat om quotas, en de probleemen met de individueel zijn niet relevant. Die ga je niet bellen. Je produkt krijg een standard service beurt volgens schrift. Je heb nix te willen. 'T is hard maar wel de realitiet. Kortom je heb (zoals vele andere) je verwachtingen veels te hoog gestelt.

-Hardware Service Tech en Industrie Vertegenwoordiger.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Packard Bell Desktop gerepareerd!?

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik begrijp vaak niet hoe laks de mensen met hun gegevens om gaan.

Men zet hele dierbare foto's op hun computers, maar een backup maken ho maar! :evil:

En als er dan eens wat gebeurd dan is de wereld te klein.

Klacht:
De mensen zijn te laks en te naïef.

Gesloten