rechten bij aankoop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik heb via een bekende website een 'tweedekans' product gekocht. Feitelijk dus een nieuw product, alleen dan zo'n €150 goedkoper dan een gewoon nieuw product. Bestelling is betaald en bevestigd. Vervolgens is ook bevestigd dat het product is verzonden en dat het zal worden bezorgd (vandaag). Daarna opeens een mail dat levering wordt uitgesteld en vervolgens (uren later) mail dat het product niet meer geleverd kan worden.

Een ander tweedekands exemplaar is niet voorhanden, dus het aanbod is om de helft van het prijsverschil als korting voor een volledig nieuw product te krijgen. Maar goed, ik wil gewoon nakoming van de overeenkomst afdwingen. Kan ik dat realistisch gezien afdwingen?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door JozJan

Re: rechten bij aankoop

door Moneyman » 29 dec 2022 16:59

Als er geen voorbehoud was gemaakt, dan kan dat. Los van de vraag of het je de moeite waard is voor die 75 euro, want als ze niet meewerken zal je moeten gaan dagvaarden.
Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als er geen voorbehoud was gemaakt, dan kan dat. Los van de vraag of het je de moeite waard is voor die 75 euro, want als ze niet meewerken zal je moeten gaan dagvaarden.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Iets wat er niet is kan ook niet geleverd worden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door crazyme »

Je verwacht dat ze in een nieuw product een deuk slaan en die leveren voor 150 euro minder.

Ik zou er geen tijd in steken.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Normaal gesproken wel.

Echter, er is natuurlijk 1 tweedekands exemplaar.

Als er 2 mensen tegelijkertijd kopen, dan kunnen ze het product aan 1 persoon leveren. Of bij diefstal of beschadigingen is levering niet mogelijk.

Uiteraard heeft u recht op geld terug. Elk extra aanbod is meegenomen. Neem eventueel contact op met www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/ voor bemiddeling. Of neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl voor advies.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 29 dec 2022 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

JozJan schreef:
29 dec 2022 16:31
Kan ik dat realistisch gezien afdwingen?
Of je het af kan dwingen weet ik niet. Vermoedelijk zullen er nog wel meer exemplaren van dat product terug worden gestuurd, dus het zou zomaar kunnen dat er een dezer dagen een ander exemplaar opgestuurd wordt.

Maar eigenlijk ligt het, m.i. dan, voor de hand een nieuw exemplaar te sturen voor die 150 euro korting. Een tweedekans is namelijk een nieuw exemplaar dat terug is gestuurd. Meer is het gewoonweg niet. Dat je 150 euro korting op een tweedekans krijgt maakt 150 euro korting op een eerstekans in zo'n geval beslist mogelijk.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door Nevyn »

NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 17:18
Iets wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Dan moeten ze niet verkopen wat ze niet hebben

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
29 dec 2022 16:31
Een ander tweedekands exemplaar is niet voorhanden, dus het aanbod is om de helft van het prijsverschil als korting voor een volledig nieuw product te krijgen. Maar goed, ik wil gewoon nakoming van de overeenkomst afdwingen. Kan ik dat realistisch gezien afdwingen?
Ja, dat heb ik ook een keer gedaan en gekregen, en ik vermoed bij dezelfde winkel. Als ze niet meewerken dan heb je twee keuzes.

1. Je dagvaardt ze en eist het product op staffe van een dwangsom, waarvan je de hoogte overlaat aan de rechtbank.

2. Je sluit een dekkingskoop en verhaalt het prijsverschil op ze. Als ze het product zelf nieuw verkopen, dan zou ik er voor kiezen om de dekkingskoop bij hen te sluiten. Je vraagt ze om het bedrag binnen 3 werkdagen naar je over te maken en dat verzuim daarna zijn intreden doet, voorzover ze niet reeds in verzuim zijn. Bij de rechtbank vorder je het prijsverschil vermeerderd met de wettelijke rente. Een dwangsom is hier niet mogelijk, maar incasssokosten ad € 48,40 wel, mits je iets kan kosten hebt gemaakt.
NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 17:18
Iets wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Seinhuis schreef:
29 dec 2022 17:36
Echter, er is natuurlijk 1 tweedekands exemplaar.
Dan leveren ze maar een exemplaar dat geen tweedekansje is.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door Fyte »

Het ligt eraan waarom het bedrijf je bestelling niet kan leveren, als er sprake is van overmacht heb je geen recht op een schadevergoeding, wel recht op je geld terug.

Bij een dekingskoop moet het product dat je ter vervanging aankoopt wel voldoen aan de beschrijving van het te vervangen product.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verkoper heeft een resultaatverplichting waardoor overmacht beperkt blijft tot de act of god gevallen. Daarvan zal geen sprake zijn.

Het te leveren product uit een dekkingskoop hoeft niet te beantwoorden aan de beschrijving van het product uit de eerste koop. Het gaat er bij een dekkingskoop om dat het belang van de koper wordt gedekt. Daarnaast is vereist dat de dekkingskoop redelijk is. Als je een kilo aardappels hebt gekocht van merk A dan kan het omstandigheden redelijk zijn om een kilo aardappels van merk B te kopen. Of dat redelijk is hangt af van de omstandigheden. Het kan zijn dat merk A helemaal niet te verkrijgen is of alleen tegen hele hoge kosten.

Schade wordt begroot door de hypotetische situatie, waarin de verkoper het tweede kansje heeft geleverd, te vergelijken met de werkelijke situatie waarin de verkoper dat niet heeft gedaan en de koper iets anders zal moeten. De dekkingskoop is niets meer dan een bijzondere wijze van begroting van de schade. Die schade wordt niet op nihil begroot wanneer het andere product niet exact beantwoord aan de beschrijving van het te vervangen product. Het doel van een schadevergoeding is namelijk om TS zoveel al mogelijk terug te brengen op in hypotetische situatie.

Fyte
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2022 10:12

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door Fyte »

Allereerst als je schadevergoeding eist moet je aan kunnen tonen dat je schade hebt geleden.

Verder als het 'dekkingsproduct' niet aan de omschrijving van het te vervangen product voldoet, is het geen gelijkwaardige vervanging.

Als je geen gelijkwaardige vervanging kan vinden, dan is het enige wat rest je geld terug vragen en als je schade hebt geleden een schadevergoeding te eisen.

Je kan natuurlijk ook gewoon op het aanbod van de verkoper ingaan of hem een tegenbod doen, dat lijkt mij in deze situatie het beste.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door JozJan »

Interessante optie om met de dekkingskoop te trachten het volledige verschil vergoed te krijgen. Maar ik kies denk ik voor de pragmatische oplossing van ingaan op het aanbod van 50%. Dat is sowieso de snelste oplossing.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
29 dec 2022 17:40
Een tweedekans is namelijk een nieuw exemplaar dat terug is gestuurd. Meer is het gewoonweg niet. Dat je 150 euro korting op een tweedekans krijgt maakt 150 euro korting op een eerstekans in zo'n geval beslist mogelijk.
Een tweedekans is een product die niet meer als nieuw verkocht kan worden. Dat kan zijn door een beschadiging, een apparaat dat al gebruikt (getest) is of een product zonder verpakking. Het zal toeval zijn als er meerdere dezelfde artikelen beschadigd, getest of zonder verpakking terug gestuurd worden.
Nevyn schreef:
29 dec 2022 17:45
Dan moeten ze niet verkopen wat ze niet hebben
U en ik weten niet wat er fout gegaan is. Kan zijn dat het product dermate beschadigd was waardoor levering onrealistisch was. Kan zijn dat er tijdens transport iets gebeurd is. Kan zijn dat er een administratieve fout gemaakt is. Enz, enz. Fouten kunnen overal gemaakt worden.
alfatrion schreef:
29 dec 2022 18:07
2. Je sluit een dekkingskoop en verhaalt het prijsverschil op ze.
Een tweedekansje is niet nieuw. En om elders dezelfde tweedekansje vinden zal puur toeval zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 20:11
Een tweedekansje is niet nieuw. En om elders dezelfde tweedekansje vinden zal puur toeval zijn.
Mijn inschatting is dat het hier gaat om een specieszaak. Het ene tweedekansje is het andere tweedekansje niet.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is niet verteld wat voor product het is, maar witgoed zaken hebben vaak tweede kansjes. Deuken, deukjes, krassen en ga maar door.

En als zo’n gedeukt geval voor de tweede keer uit de takels valt, heb je een berg schroot.

Niks specieszaak.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door JozJan »

NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 17:18
Iets wat er niet is kan ook niet geleverd worden.
Toch nog even op reageren. Het nut van deze reactie ontgaat me? Los van het feit dat het een ongelofelijke open deur is. En niet direct relevant voor de casus.
NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 20:11
Een tweedekans is een product die niet meer als nieuw verkocht kan worden. Dat kan zijn door een beschadiging, een apparaat dat al gebruikt (getest) is of een product zonder verpakking. Het zal toeval zijn als er meerdere dezelfde artikelen beschadigd, getest of zonder verpakking terug gestuurd worden.
Dat is niet helemaal correct. Ging in dit geval om een tablet. Tegenwoordig hebben die een verpakking met een reepje dat afgescheurd moet worden voordat de doos open kan. Als iemand de doos opent, en vervolgens de tablet ongebruikt retourneert kan die dus al niet meer als nieuw worden verkocht. Dat wordt een tweedekansje. Wordt daarbij ook keurig aangegeven 'in nieuwstaat met geopende orginele verpakking'.
NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 17:18
U en ik weten niet wat er fout gegaan is. Kan zijn dat het product dermate beschadigd was waardoor levering onrealistisch was. Kan zijn dat er tijdens transport iets gebeurd is. Kan zijn dat er een administratieve fout gemaakt is. Enz, enz. Fouten kunnen overal gemaakt worden.
Zeker kan er iets fout zijn gegaan. Hier kennelijk iets bij het transport. Maar goed, fouten hebben wel consequenties natuurlijk.
NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 17:18
alfatrion schreef:
29 dec 2022 18:07
2. Je sluit een dekkingskoop en verhaalt het prijsverschil op ze.
Een tweedekansje is niet nieuw. En om elders dezelfde tweedekansje vinden zal puur toeval zijn.
Eigenlijk is dit de meest interessante vraag. een tweedekansje is géén tweedehands product. Stel ik heb een tweedekans product en dat gaat kapot, valt onder garantie. Dan wordt het ook gewoon door een nieuw product vervangen, niet door een tweedekansje. Vraag is hier of de verkoper gedwongen zou kunnen worden het tweedekansje te vervangen door een volledig nieuw excemplaar. Wellicht met de dekkingskoop. In deze case: ik heb ervoor gekozen dit niet tot het gaatje uit te willen vinden en heb genoegen genomen met de 50% van het verschil. Reactie van de verkoper (op mijn melding dat ze overeenkomst moeten nakomen) was: wij zijn niet verplicht dit atikel te leveren en kunnen de bestelling annuleren. Daar lijkt me wel eea op af te dingen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
30 dec 2022 09:47
Ging in dit geval om een tablet. Tegenwoordig hebben die een verpakking met een reepje dat afgescheurd moet worden voordat de doos open kan. Als iemand de doos opent, en vervolgens de tablet ongebruikt retourneert kan die dus al niet meer als nieuw worden verkocht. Dat wordt een tweedekansje. Wordt daarbij ook keurig aangegeven 'in nieuwstaat met geopende orginele verpakking'.
Wat je beschrijft is een genuszaak, maar waarom is het tweedehandsje €150 goedkoper?
JozJan schreef:
30 dec 2022 09:47
Vraag is hier of de verkoper gedwongen zou kunnen worden het tweedekansje te vervangen door een volledig nieuw excemplaar. Wellicht met de dekkingskoop.
Een dekkingskoop is gewoon een manier om van je geschil om te zetten in een financieel geschil. Je vordert dan niet langer nakoming.
JozJan schreef:
30 dec 2022 09:47
Reactie van de verkoper (op mijn melding dat ze overeenkomst moeten nakomen) was: wij zijn niet verplicht dit atikel te leveren en kunnen de bestelling annuleren.
Dat maakt mij nieuwschierig naar de details. Heb je een link naar het aanbod? Is er een voorbehoud gemaakt? Wat geeft de verkoper op als reden om de overeenkomst niet te hoeven nakomen?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door JozJan »

alfatrion schreef:
30 dec 2022 10:24
Wat je beschrijft is een genuszaak, maar waarom is het tweedehandsje €150 goedkoper?
Ging om een dure tablet, ca. € 1.500. In dat licht is € 150 verschil niet enorm. De melding was 'Als nieuw. Geretourneerd product in geopende originele verpakking. Compleet met onbeschadigde accessoire(s)/onderdelen'. Hoe de exacte staat was heb ik om overduidelijke redenen niet kunnen beoordelen ;-)
alfatrion schreef:
30 dec 2022 10:24
Een dekkingskoop is gewoon een manier om van je geschil om te zetten in een financieel geschil. Je vordert dan niet langer nakoming.
Dat is vrij helder. Alleen wel met het risico dat het geschil op niets uitloopt en ik geen enkele compensatie meer zou overhouden.
alfatrion schreef:
30 dec 2022 10:24
Dat maakt mij nieuwschierig naar de details. Heb je een link naar het aanbod? Is er een voorbehoud gemaakt? Wat geeft de verkoper op als reden om de overeenkomst niet te hoeven nakomen?
Dit specifieke aanbod is er nu niet meer. Maar er zijn genoeg voorbeelden. Op de productpagina staat de optie (als die er dus op dat moment is) 'Voordelige tweedekans', via die link kom je op de speciale pagina voor die tweedekans. Met uitleg wat de status is etc. Vervolgens bestel je zoals normaal. Dat heb ik ook gedaan. En daar heb ik een bevestiging van ontvangen. Geen voorbehoud daarin. Voor de volledigheid: na de bevestiging heb ik via Whatsapp het bezorgadres laten aanpassen, daarvan via WA ook weer een bevestiging gehad en ook per mail. Dan, 2 dagen later (op de dag voor de bezorgdag) bevestiging dat de tablet is verzonden. In de nacht de bevestiging van het bezorgtijdstip en pas in de loop van de ochtend bericht dat er toch niet bezrogd gaat worden. Uiteindelijk via WA weer contact gezocht, reactie is dat er bij de vervoerder iets mis is gegaan en dat ze niet kunnen leveren, dat ze niet verplicht zijn te leveren, dat ze de bestelling gewoon hadden kunnen annuleren, maar dat ze uit coulance een korting bieden.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
29 dec 2022 17:40

Maar eigenlijk ligt het, m.i. dan, voor de hand een nieuw exemplaar te sturen voor die 150 euro korting. Een tweedekans is namelijk een nieuw exemplaar dat terug is gestuurd. Meer is het gewoonweg niet. Dat je 150 euro korting op een tweedekans krijgt maakt 150 euro korting op een eerstekans in zo'n geval beslist mogelijk.
Heb ooit mijn wasmachine geretourneerd bij CB, die had ik een paar weken gebruikt (netjes gemeld ook).

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door JozJan »

fonsflons schreef:
30 dec 2022 13:16
Niet altijd. Bij Coolblue zie je vaak printers als 2e kans waarbij de meegeleverde toners er niet meer bij zitten. Dan ben je in de praktijk vaak duurder uit omdat je er gelijk een nieuwe set toners bij moet kopen.
ZeerPrivé schreef:
30 dec 2022 13:29
Heb ooit mijn wasmachine geretourneerd bij CB, die had ik een paar weken gebruikt (netjes gemeld ook).
In dit soort gevallen staat er dan iets bij van 'met (lichte) gebruikssporen'. En dan zal het voordeel ook relatief hoger zijn.

Op zich is het ook een mooie manier van omgaan met retouren. Zeker als je het vergelijkt met de verhalen over grote platformers (Amazon, Ali) waar retouren naar verloiud op grote schaal gewoon vernietigd worden. Maar dit is nogal off topic.

Plaats reactie