LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spontane barst Dell xps 9370

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
kevin123westland
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2018 08:58

Spontane barst Dell xps 9370

Ongelezen bericht door kevin123westland »

Beste mensen,

Ik ben nu ongeveer vier maanden in het bezit van de Dell XPS 13 9370. Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen. Toen ik de laptop voor het eerst betaste, constateerde ik dat het scherm aan de bovenkant een minimale hoeveelheid speling had. Omdat dit minimaal was, dacht ik dat dit bij de laptop hoorde: een leek zou het niet eens hebben ontdekt.

2 maanden geleden geleden is er echter een barst ontstaan aan de linker kant van het scherm. Toevallig begint deze barst bij hetzelfde punt als waar de speling begint. Deze barst is dus binnen 2 maanden ontstaan.

Na 2x telefonisch en via de mail contact te hebben gehad met Dell gaven zij aan dat dit niet binnen de garantie zou vallen. Dat vind ik echter onterecht, omdat ik de laptop altijd normaal heb gebruikt en in hoes en laptoptas heb vervoerd en de laptop nog nooit een stootje heeft gehad. De laptop heeft ook geen krassen en val- of breukschade, maar alleen dus een barst.

De laptop begon wat andere mankementen te vertonen, dus heb ik deze maar bijgehouden in een log: Naast deze spontane barst heb ik ook nog last van de volgende problemen:
- vingerafdrukscanner werkt niet altijd optimaal
- nu al 3x blue screen of dead gehad zonder directe aanleiding
- moeite met wakker worden uit slaapstand; moet dan een aantal keer de 'aan' knop indrukken voor de laptop wakker wordt, ook varieert de wektijd
- soms zijn de openstaande vensters ineens weg na het opstarten uit slaapstand
- Installeren nieuwe update update faalt steeds. Dit is een update van Dell, niet Windows
- De wifi valt regelmatig uit en doet het weer na probleem oplossen: wifi chip functioneert niet naar behoren
- Luide ventilator

Ik heb de nieuwste versie van Windows en de drivers van de site van Dell geïnstalleerd. Daarnaast heb ik alle diagnoses uitgevoerd die Dell aanbiedt zonder resultaat. De diagnoses zeiden dat alles naar behoren werkt. Tot slot heb ik een herstel gedaan naar de fabrieksinstellingen, maar dat heeft ook niet geholpen.

Omdat ik op dit moment op 4 maanden zit, en dus nog binnen de 6 maanden val, heb ik Dell via een brief laten weten dat de verkoper moet dan bewijzen dat het gebrek is veroorzaakt door de schuld van de consument, enzovoort (het ACM stukje van de voorbeeldbrief zegmaar).

Ik heb echter nog geen reactie gehad op de brief. Bovendien hebben ze mij via de telefoon al twee keer afgewezen ('de schade wordt niet gedekt') en via de mail geadviseerd een klachtenbrief te sturen, wat al drie weken geleden is en ik geen antwoord op heb gehad.

Ik heb 1700 euro betaald voor de laptop en verwacht wel een degelijk product.

Mijn vraag is of jullie advies hebben wat ik moet doen?
Laatst gewijzigd door kevin123westland op 22 mei 2018 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Spontane barst Dell xps 9370

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kevin123westland schreef:Beste mensen,

Ik ben nu ongeveer anderhalve maand in het bezit van de Dell XPS 13 9370. Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen. Toen ik de laptop voor het eerst betaste, constateerde ik dat het scherm aan de bovenkant een minimale hoeveelheid speling had. Omdat dit minimaal was, dacht ik dat dit bij de laptop hoorde: een leek zou het niet eens hebben ontdekt.

Een week geleden is er echter een barst ontstaan aan de linker kant van het scherm. Toevallig begint deze barst bij hetzelfde punt als waar de speling begint. Deze barst is dus binnen 2 maanden ontstaan.

Na 2x telefonisch en via de mail contact te hebben gehad met Dell gaven zij aan dat dit niet binnen de garantie zou vallen. Dat vind ik echter onterecht, omdat ik de laptop altijd normaal heb gebruikt en in hoes en laptoptas heb vervoerd en de laptop nog nooit een stootje heeft gehad. De laptop heeft ook geen krassen en val- of breukschade, maar alleen dus een barst.

De laptop begon wat andere mankementen te vertonen, dus heb ik deze maar bijgehouden in een log: Naast deze spontane barst heb ik ook nog last van de volgende problemen:
- vingerafdrukscanner werkt niet altijd optimaal
- nu al 3x blue screen of dead gehad zonder directe aanleiding
- moeite met wakker worden uit slaapstand; moet dan een aantal keer de 'aan' knop indrukken voor de laptop wakker wordt, ook varieert de wektijd
- soms zijn de openstaande vensters ineens weg na het opstarten uit slaapstand
- Installeren nieuwe update update faalt steeds. Dit is een update van Dell, niet Windows
- De wifi valt regelmatig uit en doet het weer na probleem oplossen: wifi chip functioneert niet naar behoren
- Luide ventilator

Ik heb de nieuwste versie van Windows en de drivers van de site van Dell geïnstalleerd. Daarnaast heb ik alle diagnoses uitgevoerd die Dell aanbiedt zonder resultaat. De diagnoses zeiden dat alles naar behoren werkt. Tot slot heb ik een herstel gedaan naar de fabrieksinstellingen, maar dat heeft ook niet geholpen.

Omdat ik op dit moment op 4 maanden zit, en dus nog binnen de 6 maanden val, heb ik Dell via een brief laten weten dat de verkoper moet dan bewijzen dat het gebrek is veroorzaakt door de schuld van de consument, enzovoort (het ACM stukje van de voorbeeldbrief zegmaar).

Ik heb echter nog geen reactie gehad op de brief. Bovendien hebben ze mij via de telefoon al twee keer afgewezen ('de schade wordt niet gedekt') en via de mail geadviseerd een klachtenbrief te sturen, wat al drie weken geleden is en ik geen antwoord op heb gehad.

Ik heb 1700 euro betaald voor de laptop en verwacht wel een degelijk product.

Mijn vraag is of jullie advies hebben wat ik moet doen?
Een scherm hoort een minimale speling te hebben en breek hierdoor juist niet. Als de spanning te hoog zou zijn zou dit juist wel gebeuren. Vraag me dus sterk af of de breuk echt hierdoor is veroorzaakt en niet door een tik o.i.d.

- vingerafdrukscanner werkt niet altijd optimaal

Dat is een bekend euvel van een vingerafdruk scanner.

- nu al 3x blue screen of dead gehad zonder directe aanleiding

HIervoor is altijd een aanleiding, controleer de foutcode. Het kan iets software matig zijn of een hardware probleem.

- moeite met wakker worden uit slaapstand; moet dan een aantal keer de 'aan' knop indrukken voor de laptop wakker wordt, ook varieert de wektijd

Geen idee.

- soms zijn de openstaande vensters ineens weg na het opstarten uit slaapstand

Lijkt me een windows probleem en geen hardware probleem.

- Installeren nieuwe update update faalt steeds. Dit is een update van Dell, niet Windows

Wat is de rede van het falen?

- De wifi valt regelmatig uit en doet het weer na probleem oplossen: wifi chip functioneert niet naar behoren

Als het na probleem oplossen is opgelost zegt het weinig, de eerste stap die deze doet is je IP adres vernieuwen,dit heeft niets te maken met je wifi chip.

- Luide ventilator

Was dit niet altijd zo?

Concreet is het lastig, je hebt een barst in het scherm. Feit is wel dat Dell moet aantonen (6 maanden termijn) dat het defect aan het scherm door jou is veroorzaakt en niet door een non-conformiteit. Echter als Dell aangeeft dat jij het hebt veroorzaakt zul je moeten aantonen dat dit niet het geval is, de vraag is of dit je lukt als er niet tientallen andere gevallen bekend zijn.

kevin123westland
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2018 08:58

Re: Spontane barst Dell xps 9370

Ongelezen bericht door kevin123westland »

Drie vraagjes:
1. De laptop heeft geen val- of breukschade, zelfs geen krassen. Is dat niet doorslaggevend genoeg?
2. Op basis van wat ik heb gelezen lijkt het mij dat zowel Dell als ik de oorzaak van de bartst niet kunnen bewijzen, maar omdat we binnen de 6 maanden zitten, ik recht heb op gratis reparatie of een vervangend product, omdat de bewijslast bij Dell ligt.
3. Hoe zou ik kunnen bewijzen dat het niet mijn schuld is? Zou ik bijvoorbeeld naar een computerzaak moeten gaan voor een verklaring?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Spontane barst Dell xps 9370

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kevin123westland schreef:Drie vraagjes:
1. De laptop heeft geen val- of breukschade, zelfs geen krassen. Is dat niet doorslaggevend genoeg?
Niet altijd, de behuizing hoeft niet te beschadigen wanneer het scherm een tik krijgt.
kevin123westland schreef: 2. Op basis van wat ik heb gelezen lijkt het mij dat zowel Dell als ik de oorzaak van de bartst niet kunnen bewijzen, maar omdat we binnen de 6 maanden zitten, ik recht heb op gratis reparatie of een vervangend product, omdat de bewijslast bij Dell ligt.
Dell zal moeten aantonen dat de schade voor val- of breukschade is veroorzaakt kunnen ze dit niet dan heb je recht op een vervangend product of reparatie.
kevin123westland schreef: 3. Hoe zou ik kunnen bewijzen dat het niet mijn schuld is? Zou ik bijvoorbeeld naar een computerzaak moeten gaan voor een verklaring?
Je zult samen met Dell een externe partij moeten vinden die een 2nd opionion kan uitvoeren. Veelal zullen ze niet akkoord gaan met een computerzaak op de hoek.

Let wel je moet bij de verkoper zijn en niet de fabrikant, deze kun je ingebreke stellen op basis van non-conformiteit. Indien ze niet akkoord gaan zul je naar de rechtbank moeten gaan, je moet dan wel gaan afwegen of de tijd/energie en het risico om de zaak te verliezen het waard zijn. Soms kun je wel gelijk hebben, maar is gelijk krijgen een andere zaak.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Spontane barst Dell xps 9370

Ongelezen bericht door Speedy123 »

In de post worden verschillende problemen aangegeven.

Ten eerste het scherm, een breuk kan verschillende oorzaken hebben. Indien het scherm niet correct geplaatst is en er spanning op zou staan, dan kan dit tot een spontane breuk leiden. Echter ook wanneer iemand iets op de laptop zet of de laptop niet goed beschermd vervoert in een tas, kan enige druk op de buitenkant vrij makkelijk tot een schermbreuk leiden, dit hoef echt geen zware val te zijn. Dit kan makkelijk tot welles-nietes discussies leiden met de leverancier. Juridische gezien moet een leverancier aantonen dat u de schade neit veroorzaakt heeft, immmers de laptop is pas vier maanden oud echter het is wel duidelijk dat Dell dat niet van plan is. Amerikaanse bedrijven zijn zelden genegen garatie te verlenen, Apple is ook al meerdere malen aangesproken doro de EU omdat ze de wet aan hun laars lappen. Gezien de verwachtte kosten zou ik eens informeren bij uw rechtsbijstandverzekering.

Ten tweede de software problemen, dat is een lastig verhaal. Foutloze software bestaat niet. Verder haalt elke computer haalt maandelijks de laatste updates op. Een foutje in een update kan leiden tot problemen. Echter ook iets simpels als het insteken van een USB device kan al leiden tot het installeren van een driver. Drivers van randapparaten zoals USB apparaten zijn de meest voorkomende oorzaak van blauwe schermen. Blauwe schermen zijn zelden het gevolg van hardware problemen. Waneer u de laptop weer hersteld naar fabrieksinstellingen en het probleem met de blauwe schermen blijft zich voordoen terwijl u niets installeert en ook geen usb apparaten aansluit, dan kunt u wel degelijk claimen bij Dell. Vanuit de fabriek zonder software installaties van uw kant behoort het apparaat gewoon correct te werken.

Het beste kunt u uw rechtsbijstand verzekering inschakelen. Heeft u die niet, dan zult u zelf Dell schriftelijk in gebreken moeten stellen wegens non-conformiteit met een opsomming van al uw klachten en eisen dat ze binnen twee weken een oplossing dienen voor te stellen. Komt er geen oplossing, dan zult u de koop schriftelijk moeten ontbinden en uw geld terug moeten vorderen. Blijft Dell weigeren, dan zult u naar de rechter moeten stappen. Het is een vrij eenvoudige zaak die u bijna altijd wint indien Dell u blijft weigeren garantie te verlenen wegens non-conformiteit zonder dat ze de laptop ook maar bekeken hebben. Het maakt ze in dat geval vrij kansloos, immers de defecten treden op in de termijn dat de leverancier moet bewijzen dat het niet hun schuld is dat de laptop non-conform is en door te weigeren de laptop te onderzoeken kunnen ze dat nimer aantonen.

Bellen heeft overigens zelden tot nooit nut, het is veel te makkelijk om u af te poeieren want u heeft toch geen bewijs achteraf dat men dat gedaan heeft.

kevin123westland
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2018 08:58

Re: Spontane barst Dell xps 9370

Ongelezen bericht door kevin123westland »

Dank voor de reacties!

Ik zal Dell in gebreke stellen en een reactie eisen binnen twee weken. Tevens zal ik de mogelijkheid noemen het product te laten nakijken door een externe partij voor een second opinion. Omdat het binnen de 6 maanden is, zal ik echter Dell de verantwoordelijkheid hiervoor geven.

De uitkomst zal ik laten weten op de posts!

Gesloten