LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
kippiekip
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:20

Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door kippiekip »

Ik heb in juli 2007 een toshiba laptop gekocht waarvan volgens de dealer de ventilator en de koeler vervangen moet worden. Zij kunnen dit niet zelf en zou dan opgestuurd moeten worden. Is 1 1/2 jaar niet erg snel dat je zo goed als zeker een nieuwe moet kopen omdat dat voordeliger is? :shock:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik heb in juli 2007 een toshiba laptop gekocht waarvan volgens de dealer de ventilator en de koeler vervangen moet worden. Zij kunnen dit niet zelf en zou dan opgestuurd moeten worden.
Kan gebeuren door de hoeveelheid stof die in een computer verzameld wordt.
Meestal is schoonmaken voldoende, met ook de vervanging van de warmtegeleidende pasta.
Echter kan er ook stof in de motor en lagers komen van de ventilator, waardoor deze of dicht kan slibben, waardoor de ventilator niet meer gaat draaien, of dat de lagers daardoor uitslijten.
Vaak kunnen deze onderdelen los besteld worden en kan de monteur deze vervangen.
Is 1 1/2 jaar niet erg snel dat je zo goed als zeker een nieuwe moet kopen omdat dat voordeliger is?
Tja, als de laptops steeds goedkoper worden en de afschrijving hoog is, bestaat dus de kans dat een relatief goedkoop onderdeel plus uurloon al teveel kost om deze reparatie uit te voeren.

Zelfs nu kom ik al tegen als een computer besmet is met virussen en spyware, dat het opschonen al bijna geen zin meer heeft, omdat de reparatiekosten daarvan al één derde van de aanschafprijs kan bedragen van een nieuwe.

kippiekip
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:20

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door kippiekip »

Bij de dealer werd gezegd dat ze hebben schoongemaakt met een speciaal apparaat maar dat ze er voor de rest niet bij konden komen en dat alleen de fabrikant dat zou kunnen doen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door BBCS »

Onzin!

Een beetje monteur kan zelf de laptop uit elkaar halen, schoon maken, de warmtegeleidende pasta vervangen, eventueel de ventilator vervangen en de boel weer in elkaar zetten.

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door Bandit-X »

Ik heb in juli 2007 een toshiba laptop gekocht waarvan volgens de dealer de ventilator en de koeler vervangen moet worden

De koeler wordt alleen vervangen als het ventilatortje ééngeheel is met de koeler. Anders is dat de grootste kolder. De koeler zelf is namelijk niets meer dan een aluminium koelribje. Daar kan verder niets aan stuk.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Een beetje monteur kan zelf de laptop uit elkaar halen, schoon maken, de warmtegeleidende pasta vervangen, eventueel de ventilator vervangen en de boel weer in elkaar zetten
Klopt.

Maar voor reinigen / stofblazen bij een laptop zou ik als eindgebruiker ook liever niet zelf bezig gaan - want, je maakt het apparaat open en sommige merken hebben dan gelijk "Geen garantie".

Voor de rest is het met printers ook al zo.
Een nieuwe halen is al snel goedkoper dan een nieuwe set inkt...

kippiekip
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:20

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door kippiekip »

Inmiddels heb ik IMD reparatieservice (ook o.a. Epson) gebeld en dit zijn de kosten:
materiaal: 20 à 25 euro ex. btw
arbeidsloon ongeveer 75 euro ex. btw
Indien zonder reparatie rekenen ze 45 euro onderzoekskosten, zal ook ex. btw zijn.
Voor de zekerheid koop ik liever een nieuwe maar geen Toshiba meer maar dat maakte de reparateur niets uit.

Mahinder
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 feb 2006 11:16

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door Mahinder »

Ik wil die laptop ook wel repareren. Laat mij maar weten of je interesse heb.

kippiekip
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2009 21:20

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door kippiekip »

Ik heb al contact opgenomen met Consuwijzer en heb 'm op hun advies nog een keer ter reparatie aangeboden. Zodra ik meer weet laat ik het weten.....

Quintus Sertorius
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 jan 2009 01:15

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door Quintus Sertorius »

Wat voor type Toshiba heb je? Op de meeste modellen zit gewoon netjes 2 jaar garantie, zoals het hoort.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door BBCS »

Op de meeste modellen zit gewoon netjes 2 jaar garantie, zoals het hoort.
Met alle respect, maar dat klopt niet.

De fabrikanten en winkelieren moeten minimaal zes maanden garantie geven, en voor de rest zijn ze zelf vrij om de garantieperiode te bepalen.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door TheLD »

Wat voor type Toshiba heb je? Op de meeste modellen zit gewoon netjes 2 jaar garantie, zoals het hoort.
Onzin, de meest verkocht modellen zijn de Satellite en de Satellite Pro en deze hebben bijna allemaal 1 jaar. Dus 8 vd 10 toshiba laptops die verkocht worden hebben 12 maanden garanatie: http://nl.computers.toshiba-europe.com/ ... notebooks/

Neemt niet weg dat je dit zelf ook had kunnen opzoeken.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door BBCS »

Hoe dan ook: als de fabrikant en winkelier je 12 maanden garantie geven, heb je recht op 12 maanden garantie en geen 13 maanden, geen 18 maanden en geen 24 maanden.

stofzuigertje

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ook bij 24 maanden valt vervuiling buiten de voorwaarden.....

Je mag deze Laptop niet als stofzuiger gebruiken!

Verder zijn er diverse hobbyisten die graag hetzelfde doen als de vakman en zo aan voordelige computers komen.

Schoonmaken is flink schroeven en opletten welke schroef lengte waar in moet...

Virus, gewoon Linux Ubuntu erover en alle problemen zijn weg!

Dus als je een hobbyist in de vrienden kring weet te vinden is het best rendabel om het daar te laten doen.

Priest1986
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2009 15:48

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door Priest1986 »

Ik zie hier dat de meesten van jullie de wet gewoon niet kennen.
Als er een apparaat zoals een pc/laptop of wasmachine binnen 2 jaar defect gaat, heeft de consument recht op vervanging of reparatie.
De detailist is hiervoor verantwoordelijk.
Dit houd in dat garantie van 1 jaar gewoon nergens op slaat.
Het enige waar dit op slaat is dat de fabrikant na dat jaar er niet meer verantwoordelijk voor is, maar de detailist.
U kunt dus gewoon terug gaan naar de winkel waar u de laptop gekocht heeft en hem daarvoor laten opdraaien.
Ik ben zelf eigenaar van een computerwinkel dus ik loop hier geen onzin te vertellen.
Als u meer informatie hierover wilt surf dan even naar www.consuwijzer.nl

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik ben zelf eigenaar van een computerwinkel
BBCS ook 8) Dat kunnen nog leuke discussies worden tussen 2 zelfstandigen die elkaar tegenspreken !!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik zie hier dat de meesten van jullie de wet gewoon niet kennen.
Als er een apparaat zoals een pc/laptop of wasmachine binnen 2 jaar defect gaat, heeft de consument recht op vervanging of reparatie.
Mispoes.

Volgens de wet heeft de consument recht op een werkend product en is de verkopende partij gedurende de gemiddelde (economische) levensduur verplicht om het probleem op te lossen.

Echter heeft de wetgever niet gezegd dat de consument gedurende de gemiddelde (economische) levensduur recht heeft op een garantieperiode die gelijk is aan de gemiddelde (economische) levensduur.

Het klopt inderdaad dat de consument recht op vervanging of reparatie heeft.
Dit houd in dat garantie van 1 jaar gewoon nergens op slaat.
Dat heb jij mis.

De garantieperiode is die periode waarin de fabrikant en winkelier instaan voor de goede werking, dus de goede werking garanderen.

Als de fabrikant na 1 jaar de goede werking niet kan garanderen, kan de winkelier dat zeker niet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door puma73 »

@bbcs

je begint weer jouw wensdromen en tevens weer onzin te plaatsen.

het consumentenrecht is duidelijk in wat de rechten van de consument zijn. jij probeert echter de mensen keer op keer met onzin én indianenverhalen op het verkeerde been te zetten. je bent daar bij herhaling op gewezen door diverse mensen op dit forum.
stop met die nonsens.

Toolboy

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door Toolboy »

In de bijgeleverde garantie voorwaarden staat precies hoe lang de garantie is.
Als deze termijn verstreken is wordt het een grote strijd.
Stel dat het door achterstallig onderhoud komt.'
Wat de verkopende partij kan aantonen :roll:
Wat dan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Toshiba laptop stuk 1 1/2 jaar oud

Ongelezen bericht door alfatrion »

Priest1986 schreef:Ik zie hier dat de meesten van jullie de wet gewoon niet kennen.
Als er een apparaat zoals een pc/laptop of wasmachine binnen 2 jaar defect gaat, heeft de consument recht op vervanging of reparatie.
De detailist is hiervoor verantwoordelijk.
Dit houd in dat garantie van 1 jaar gewoon nergens op slaat.
Het enige waar dit op slaat is dat de fabrikant na dat jaar er niet meer verantwoordelijk voor is, maar de detailist.
U kunt dus gewoon terug gaan naar de winkel waar u de laptop gekocht heeft en hem daarvoor laten opdraaien.
Ik ben zelf eigenaar van een computerwinkel dus ik loop hier geen onzin te vertellen.
Ik ben bang dat jezelf thuis hoort bij de mensen die de wet niet kent. De rood gekleurde teksten kloppen van geen kant. Als het product non-conform (o.a. verborgen gebreken defect) was ten tijde van de verkoop dan heeft de consument recht op kosteloos herstel, kosteloos vervanging of ontbinding. In het geval dat hij recht heeft op meerdere van deze opties dan mag hij daaruit kiezen. De consument moet wel aannemelijk kunnen dat het product non-conform was, tenzij het product nog onder garantie bevind of stuk is gegaan in de eerste zes a acht maanden. Garantie slaat dus wel ergens op, want daarmee wordt de bewijslast verschoven. De winkelier heeft recht op een schadevergoeding van de gene waar hij het product heeft gekocht.

Zie art. 7:6, 7:17, 7:18 lid 2, 7:21, 7:22, 7:25 BW en 150 Rv.

(Schadevergoeding voor de koper staat in 7:24)

Gesloten