LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwijder Vista, installeer XP

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Wijkie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2005 22:17

Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door Wijkie »

Vista is onbetrouwbaar en uitermate overkill.

Het toeval wil dat ik een 6tal Acer laptops (2 verschillende typen) heb die BIJ AANSCHAF Vista bevatten. Ze zijn per stuk ook nog eens 200 euro in aanschaf goedkoper dan EXACT dezelfde laptop met XP-PRO. Alleen dit laatste al... MS sponsort blijkbaar deze productlijnen om Vista erdoor te drukken?

Als alle laptops tegelijk aan staan en bijna op het gelijke moment uitvallen (binnen een paar minuten alleen al: 4 stuks) dan is er iets goed mis. Werk weg, 'systeem is hersteld van een ernstige fout'. Gek genoeg deed elke laptop op dat moment 'iets anders' en dus kan je de software geen schuld geven. Ook bij gebruik van een USB stick gaat niet zonder problemen omdat die geclaimd wordt als werkgeheugen. Heb je een stick erin, bewerk je wat, klapt de laptop uit, reset zich en herstelt zich van een ernstige fout. Resultaat: USB stick onleesbaar en alle werk op de stick WEG! Kan alleen maar geformatteerd worden, volgens Vista.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en Ubuntu Live op de laptop gedraaid, alle data van de stick zijn te lezen en te kopiëren en dus heb ik een en ander weer op een andere stick over gezet.

Nu mag je volgens het MS protocol 1 stap terug in software en O.S. zonder daardoor de licentievoorwaarden te overtreden (hun eigen uitspraak overigens…). Ik heb een soortgelijke XP installatie gekloond en die op de verschillende laptops gezet. Resultaat: ze werken perfect!

Wie kan er na deze ervaringen nog positief praten over zo'n overkill en overgehyped besturingssysteem als Vista, als de laptops die door mij ‘gedowngraded' zijn tot XP, hierna PERFECT werken?
Inmiddels doen ze dat al voor bijna een half jaar en niemand hier heeft nooit enig probleem meer gehad met alle 6. Ik heb inmiddels nog 12 laptops erbij gekocht (ander model, zelfde merk) en aangepast met XP-PRO. Ook die doen het goed!

Heeft er iemand soortgelijke ervaringen? En hoe heb je ze opgelost?
Vista komt er bij mij (en erg veel van mijn klanten) in ieder geval niet in...

De volgende bestelling van weer een aantal laptops staat al klaar en je mag raden welk O.S. daar niet op gaat draaien..

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door Moppentappers »

lijkt mij meer op een fout in de acer hardware die niet vista compatibel is dan vista,, zeker omdat ze precies op dezelfde wijze uitvallen
ik hoor wel meer mensen zeggen dat ze vista verrot vinden, maar dan blijkt vaak dat ze A. geen rede weten of B. heel vista nog nooit gezien hebben
weet natuurlijk niet hoe de situatie daar is..

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 22 Aug 2008 01:17 door Wijkie

Vista is onbetrouwbaar en uitermate overkill.

Het toeval wil dat ik een 6tal Acer laptops (2 verschillende typen) heb die BIJ AANSCHAF Vista bevatten. Ze zijn per stuk ook nog eens 200 euro in aanschaf goedkoper dan EXACT dezelfde laptop met XP-PRO.
Iets roepen kunnen we natuurlijk allemaal, graag even een link naar de site waar de Acers met Vista €200,- goedkoper zijn met Vista en dus €200,-duurder zijn met XP Pro!.

Wijkie
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 nov 2005 22:17

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door Wijkie »

@ jor
Benieuwd waar dit te koop is?
We kochten ze via een gewone winkel (nee, geen naam en ze hebben geen site) en de prijs is 470,- voor Vista (normaal 499,-) en 650,- voor XP (normaal 699,-).
Ik heb inkoopprijzen gezien en daar scheelt het inderdaad ook een flinke slok op een borrel. Ik laat in het midden of het 1 of 2 GB geheugen is, dat weet ik ook niet meer maar die prijs is maar een paar tientjes. Volg Kieskeurig.nl maar eens, daar zag je ze ook als je goed hebt opgelet.
En zomaar 'iets roepen...', dan ken je mij nog niet...

@Moppentappers
Ik denk toch dat het niet echt met hardware te maken heeft daar ze standaard volledig met Vista uitgeleverd werden. Dat zou je niet verwachten van ACER. Vista pre-installed geleverd (5220, 5210, 5320 etc) maar ze draaien perfect op XP, allemaal!



Ik heb veel Vista computers gezien (als systeembeheerder op afroep) maar kan er gewoon nog niet enthousiast van worden.
Binnenkort krijg ik een stel 5315'jes die ook op XP gezet gaan worden. Ook hier zijn leuke sites met tips voor te vinden, ik ben blijkbaar niet de enige...

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door Moppentappers »

kan me ook niet voorstellen dat vista lekker draait op een systeem van 470 euro, en ik ken relatief veel verhalen over acer + vista, en dat zijn geen goeie verhalen ;)

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door D1RK »

Vista heeft tenminste 1 Gb nodig en geen gedeelde video kaart die hier iets van af haalde...
XP kan onder 256 werken dus zal minder problemen geven op zelfde PC.

Vista met 2Gb. kan, maar meestal is er 2x 512 gemonteerd dus effe 1 gb erbij is dan niet mogelijk...

Omdat iedereen Vista koopt is XP duurder, moet speciaal voor een enkeling besteld worden dus zelf omzetten is goedkoper!

Via Wubi Ubuntu erop zetten dus zonder schijf delen is makkelijk en dat werkte onder diverse Vista laptops probleemloos!
Wel zal het straks lastiger worden met de alleen voor Vista printers die geen XP meer ondersteunen, de eerste zijn er helaas al....

Veel bedrijven wachten op Windows 7 of stappen over op betrouwbaarder Linux waar Ubuntu ook bruikbaar is, dus betaalde versie hoeft niet eens!

De Huidige Laptops worden met 3 Gb aangeboden en de video kaarten van 512 Mb Shared komen dan niets tekort...
Dus daarom deze nu in de winkels.... want bij zwaar gebruik is 2 Gb soms een beetje te kort.. onder Vista en XP bleef dan langer stabiel!

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door NONO »

Als zoveel bedrijven de klok terugdraaien moet er toch meer aan de hand zijn:
http://webwereld.nl/articles/52352/een- ... or-xp.html

Of gebruiken die toevallig ook allemaal Acer's?

Misschien dat Microsoft Seinfeld daarom inhuurt, waarvan je onwillekeurig afvraagt of dat nu zoveel effect zal hebben.

Een OS kiezen omdat een bekende tv persoonlijkheid dat aanprijst?
Lijkt me een vrij domme reden om daar de aanschaf op te baseren.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door Moppentappers »

een OS aanschaffen omdat apple een wij van WCeend reclame gebruikt? lijkt me ook geen rede om een apple product aan te schaffen, bedrijven kiezen niet voor vista omdat ze altijd vertraagt overstappen
Het is elke versie hetzelfde riedeltje, slecht, werkt niet zwaar en noem maar op, dat was wat er over XP gedacht werd, en kijk nu ;)

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door djmaze »

Windows XP was vroeger ook traag, maar omdat computers sneller zijn is Windows XP ook sneller.

wat jij zegt over 5 jaar:

Windows Vista was vroeger ook traag, maar omdat computers sneller zijn is Windows Vista ook sneller.
Koop dus niet Windows 7 maar gebruik koop Vista!


Wat mensen al jaren zeggen: OSX en GNU/Linux zijn prima qua snelheid

Addertje onder het gras: Windows probeerd zoveel mogelijk "eye-candy" te genereren om zo het produkt te verkopen.
Wie wil er nou niet een Mercedes met all poespas i.p.v. een Citroën C4?

marieke2407

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hallo wijkie

wij hebben dezelfde problemen alleen we hebben 2 laptops en gewone pc waar vista op staat....en idd de ene keer valt ie zomaar uit en bij alle bij de laptops ! alleen het zijn niet allebei acers 1 acer en 1 hp....
mijn die aardig wat afweet van pc's...volgens mij met een pc geboren :D ,die is het ook zat en denkt er idd over om ook vista eraf te gooien er zitten gewoon fouten in klaar,moet wel eerlijk zeggen dat wij daar niet eens op hebben gelet op ze nog een xp versie hadden of vista..je denkt toch vista is het van nu he...ja is ook zo :oops: zitten alleen aardig wat kinderfoutjes in zeg maar...

mvg marieke

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Als die laptop uitvalt ligt dat toch echt aan de hardware hoor..

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door LeoZ »

WindowsXP neemt genoegen met minder geheugen, 512 MB werkt al redelijk en met 1 GB gaat het prima.

Bij Windows Vista is het minimum 1 GB en dan moet er geen Shared Video-geheugen bij zijn, dus dan wordt het al gauw 2 GB;
om op zeker te gaan:: 3 GB geheugen.
Vista zet bij het opstarten al een aantal programma's van te voren gereed om sneller klaar te zijn - Prefetch - (XP doet dát niet), dát kan ik bij mijn laptop zien:: met 4 GB is er na het opstarten zo'n 30 % in gebruik.

Dát is meestal het euvel met met name goedkope Laptops, die weinig geheugen aan boord hebben en dan ook nog een matige videokaart met shared geheugen, Windows Vista Basic zal er nog net op werken, maar Vista Premium met de bekende Aero Look gaat dan niet goed!

Zelf heb ik sinds eind januari 2008 een Medion Laptop met 4GB geheugen en een NVidia Geforce 8600GS videokaart met 512 MB EIGEN geheugen.... en deze laptop draait nu zo'n 8 maanden probleemloos, met zware applicaties, zoals Photoshop, Videobewerken, DVD's rippen en branden, enz.
Dat gaat allemaal prima en tot nu toe heb ik nog geen problemen en vastlopers gehad!

Mijn conclusie is:: Kijk eerst naar de Hardware, zoals het geheugen, Videokaart en de Processor; Niet goed genoeg?.... draai dan XP. (zolang het nog kan...)
[/b]

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 02 Okt 2008 20:58 door LeoZ

Zelf heb ik sinds eind januari 2008 een Medion Laptop met 4GB geheugen en een NVidia Geforce 8600GS videokaart met 512 MB EIGEN geheugen.... en deze laptop draait nu zo'n 8 maanden probleemloos, met zware applicaties, zoals Photoshop, Videobewerken, DVD's rippen en branden, enz.
Dat gaat allemaal prima en tot nu toe heb ik nog geen problemen en vastlopers gehad!

Mijn conclusie is:: Kijk eerst naar de Hardware, zoals het geheugen, Videokaart en de Processor; Niet goed genoeg?.... draai dan XP. (zolang het nog kan...)
[/b]
Kan ik me best in vinden. na mijn desktop die ik in feb 2007 bouwde en voorzien was van een AMD Athlon 64 Bit 6400+ processor en 3 GB intern geheugen/8600GT videokaart icm Vista Ultimate had ik geen enkel probleem. Nu met een redelijk snelle Acer laptop met ook een snelle Dual Core processor en 4GB intern geheugen + een Geforce 8400GT met voldoende eigen geheugen icm Vista Premium geen vastlopers of andere problemen.Kortom, als de hardware klopt is er geen probleem.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 03 Okt 2008 00:06 door jor

Nu met een redelijk snelle Acer laptop met ook een snelle Dual Core processor en 4GB intern geheugen + een Geforce 8400GT met voldoende eigen geheugen icm Vista Premium geen vastlopers of andere problemen.Kortom, als de hardware klopt is er geen probleem.
Naar mijn mening is dit een verkeerde gedachtegang. We hebben het hier over een besturingssysteem, Vista. Een OS is juist bedoeld om de samenwerking tussen de hardware en de applicaties te regelen en te 'beschermen'. Laat staan dat het OS zelf vastlopers veroorzaakt.

Een besturingssysteem behoort juist zuinig om te gaan met de 'hardware resources' zodat zware applicaties zoals video bewerkingsoftware beter hun werk kunnen doen.

Recapitulerend, een besturingssysteem mag nooit vastlopen omdat de hardware niet geschikt is voor dat OS. Het OS moet dan eigenlijk gewoon niet geïnstalleerd kunnen worden maar in ieder geval een melding geven dat een bepaalde applicatie of het systeem zelf niet kan draaien vanwege ontoereikende hardware. Niet zomaar vastlopen. Als de computer zomaar, zonder enige melding, vastloopt is dat OS 'geen baas in eigen buik'. (Afgezien van defecte hardware.)

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 03 Okt 2008 01:40 door WillemV

Recapitulerend, een besturingssysteem mag nooit vastlopen omdat de hardware niet geschikt is voor dat OS.
Dat is niet erg reeel natuurlijk, kijk bv naar de NASA. Zelfs daar lopen computers ( die niet op Windows lopen ) en miljoenen dollars kosten soms vast(door softwarefouten) met kostbare gevolgen.Ook mijn Apple laptop met Leopard ( in gebruik bij mijn zoon ) is al een keer vastgelopen. Uitsluiten is onmogelijk met de huidige OS software kennelijk.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door WillemV »

In die eerste zin van de laatste alinea was mijn woordkeuze inderdaad verkeerd. In plaats van het woord 'geschikt' had ik, net als in de rest van het bericht, het woord 'ontoereikend' moeten gebruiken:
"Recapitulerend, een besturingssysteem mag nooit vastlopen omdat de hardware ontoereikend is voor dat OS." En blijkbaar gebeurt dat wel bij Vista...

Een 'Vista' systeem kan vastlopen omdat er te weinig geheugen in zit. Prik er extra, voldoende geheugen bij en de PC loopt niet meer vast. :roll: Een slechte zaak en alleen al hierdoor is Vista een slecht OS. Het is juist de taak van een OS om te zorgen dat het systeem niet vastloopt omdat (het OS zelf of) een bepaalde applicatie teveel geheugen claimt. Heeft XP eigenlijk dezelfde tekortkomingen?

mukkiefuk
Berichten: 236
Lid geworden op: 24 okt 2005 15:11

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

Nu mag je volgens het MS protocol 1 stap terug in software en O.S. zonder daardoor de licentievoorwaarden te overtreden (hun eigen uitspraak overigens…). Ik heb een soortgelijke XP installatie gekloond en die op de verschillende laptops gezet. Resultaat: ze werken perfect!
Even een aanvulling daarop. Dat mag indien je business licenties hebt en er minimaal 10 geregistreerd op 1 zaak hebt staan. Voor de Home Premium modellen geldt dat niet.

Hultje
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 nov 2007 14:18

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door Hultje »

Ik heb mijn laptop na veel ellende ook teruggezet naar :idea: XP en ben qua werken met de laptop nog nooit zo lekker bezig geweest. Heb zelfs SP3 erop gezet :idea: en alles loop perfekt.
Echt een aanrader. :lol:

W. de Joode
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2008 16:55

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door W. de Joode »

Kan iemand mij vertellen hoe ik QuarkXPress 6.1 bij Vista aan de gang krijg. Bij XP werkt hij prima. Is er misschien een tool voor te vinden?

KNOOPY
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2008 17:04

Re: Verwijder Vista, installeer XP

Ongelezen bericht door KNOOPY »

[/i]

ik heb geen problemen met vista, maar je pc moet het wel aankunnen.
met de goede instellingen [en programma's],draait hij probleemloos.
probeer eens aero uit te zetten scheelt al een hoop geheugen enz. mijn pc draait met intel Q6700-Extreme /Geforce 8800GTS en 4096 DDR3 geheugen, dat hoef je niet allemaal te nemen [ is duur ],maar met Vista heb je inderdaad een sterk geheugen en processor nodig.
Controleer ook de temperatuur van de verschillende onderdelen en bouw de pc zelf of laat het doen met de onderdelen die je wilt hebben!!
kant en klaar is makkelijk maar kan met uitbreidingen problemen gaan geven.

succes ermee :lol:

Gesloten