Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
12 sep 2023 13:34
Berteman schreef:
12 sep 2023 13:14
Wil je toch willen pronken met een ‘nieuwe’ laptop: ook daarvan zijn refurbished exemplaren ruim verkrijgbaar.
Dan heb je in elk geval niet het paar jaar oude exemplaar van jezelf, maar van iemand anders.....
Jaartje of zeven of zo?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BreejKC »

ZeerPrivé schreef:
12 sep 2023 15:34
Pfff, als het zover is staat BreejKC vast wel weer in de startblokken om zijn zoon te promoten, al dan niet via pb.
En wat is daar mis mee? Hij heeft o.a. bij Rijnmond Helpt, ja van RTV Rijnmond, de afgelopen jaren overtuigend bewezen mensen met een oude en langzame laptop weer zo ver op weg te helpen dat ze weer een goed werkend exemplaar de komende jaren hebben.

Veel ouders heeft hij zeer dankbaar gemaakt met laptops voor hun kinderen op school die zij niet konden betalen. Ja, die mensen zijn er zat in Rotterdam en verre omgeving.

Vanuit die insteek heb ik die oplossing gepromoot die inderdaad door mijn zoon wordt uitgevoerd in de dagelijkse praktijk.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Misschien eerst eens de stofzuiger er over?

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BL2 »

Arizonakid schreef:
12 sep 2023 20:58
Misschien eerst eens de stofzuiger er over?
Inderdaad, een slechte afvoer van warmte kan ook tot problemen lijden.
Wat zo'n laptop wel niet allemaal opzuigt in haar bestaan, zeker in een omgeving waar weinig gezogen wordt.....

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Op advies van een collega ga ik een Chromebook kopen rond black Friday!

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Koop hem gewoon morgen. Dan bent u klaar.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Hommer »

Een Chromebook heeft doorgaans geen eigen opslag maar werkt volledig in de cloud. Neem aan dat je dat bewust kiest.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Dagkoers maakt progressie, hij durft een collega om advies te vragen en als die collega hem een Chromebook aanraadt zal die Dagkoers ook met raad en daad bij kunnen staan als er iets niet duidelijk is.
Wat dat betreft goed bezig Dagkoers want wat is er nu leuker een gesprek met een collega of hier zoveel adviezen te krijgen die goed bedoeld zijn waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Nu nog leren om knopen door te hakken en dus niet wachten met de aanschaf want dan ga je weer twijfelen of je de juiste keuze hebt gemaakt onder het motto 'stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen'.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik wil met mijn laptop 3 dingen doen.

1= surfen: degiro en bitvavo en de beurs.nl
2= potje schaken op chess.com
3= korte filmpjes bekijken op youtube of dumpert.

Geen films kijken of downloaden!

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dagkoers schreef:
10 sep 2023 23:25
Goede avond allemaal.
Mijn laptop is een Asus F540S uit 2016.
Ik heb al veel programma's verwijderd omdat die zo sloom is.
Het lijk wel of die met de dag trager wordt.
Ik wilde hem weer sneller laten maken bij de computerzaak om de hoek.
Hij vraagt 140 E.
Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen in mijn geval?
Misschien uitkijken naar een nieuwe laptop of 140 E betalen zodat die weer sneller wordt?
Om de hoeveel jaar doen jullie je laptop vervangen?
Asus F540SA (F540S bestaat niet) is een instap model, die was dus al erg traag toen u hem kocht. Zonde om daar 140 euro aan uit te geven.

Ik zou gewoon uw gegevens overzetten op een stickje, de laptop terugzetten naar fabriek instellingen en verkopen op marktplaats voor wat u ervoor kunt krijgen

Dan hebt u 140 euro bespaart, plus verkoop marktplaats plus wat u zelf nog in wil brengen als budget en kunt een een laptop kopen die echt vele malen sneller is o.a. doordat we nu M.2 SSD schijven hebben.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dagkoers schreef:
15 sep 2023 23:11
Op advies van een collega ga ik een Chromebook kopen rond black Friday!
Wachten tot Blackfriday? Heb er net eentje gekocht voor mijn moeder die precies vier websites (bank, ov9292, hotmail en nog eentje) gebruikt. Acer Chromebook 514 voor 269 euro. Tis bijna diefstal :D

Let er bij aanschaf van een Chromebook wel op de ondersteuning van Google. Zij geven aan per laptop tot welk jaar hij ondersteunt wordt.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik zit eigenlijk nog met 1 probleem.
Ik ben vaak bij mijn zusje en mag ik de Chromebook van mijn zwager lenen.
Ik had een advertentie gezet op marktplaats. Ik wilde afbeelding invoegen en daar ging het mis.
Ik ben dus bang dat ik met een Chromebook niet meer afbeeldingen kan toevoegen op bijvoorbeeld Marktplaats of Knuz.nl

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nog een tip als u toch een nieuwe laptop wilt kopen. Gaat u op zoek naar een laptop dan ziet u bij de vele aanbieders al snel door de bomen het bos niet meer.

Maar kijk eens op deze website: https://www.actuele-aanbiedingen.nl/laptop-aanbiedingen

Daar valt denk ik wel een verantwoorde keuze te maken. Kijk een beetje uit met BCC, die is bijna failliet. MediaMarkt is ook geen aanrader omdat de after sales service er bedroevend slecht is. Maar op deze website zijn meer dan voldoende hoede aanbieders.

Laat een laptop ook niet opsturen, maar haal hem persoonlijk af. De betrouwbaarheid in de postbezorging met dit soort artikelen is nogal twijfelachtig. Zie bijvoorbeeld het tv-programma Meldpunt van afgelopen weekend. De kans dat uw laptop wel bezorgt is maar nooit aankomt is zeer denkbeeldig. De ellende waarin u dan terecht komt daar wilt u niet mee te maken krijgen.

Het OV vanuit Schiedam naar alle hoeken van Rotterdam en omstreken is meer dan uitstrkend. En de grote aanbieders hebben allen wel een vestiging in Rotterdam.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dagkoers schreef:
19 sep 2023 14:15
Ik zit eigenlijk nog met 1 probleem.
Ik ben vaak bij mijn zusje en mag ik de Chromebook van mijn zwager lenen.
Ik had een advertentie gezet op marktplaats. Ik wilde afbeelding invoegen en daar ging het mis.
Ik ben dus bang dat ik met een Chromebook niet meer afbeeldingen kan toevoegen op bijvoorbeeld Marktplaats of Knuz.nl
Ik denk dat u gewoon wat verkeerd hebt gedaan. Een foto invoegen mag normaal gesproken ook voor een Chromebook geen probleem opleveren.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Zo traag was de laptop bij aanschaf ook weer niet wel met 4 GB DDR 3 geheugen wat karig bemeten maar die Sodimm geheugens zijn nog verkrijgbaar en vaak is 8 GB al voldoende om de laptop sneller te maken en zeker als Win 10 opnieuw geïnstalleerd wordt.
De processor is geen hoogstandje maar dat hoeft ook niet omdat er bij normaal surfen geen grote rekenkracht noodzakelijk is.
Als er ook een SSD geplaatst wordt dan wordt de laptop sneller dan die ooit is geweest dus is zeker de moeite waard om de laptop een tweede leven te gunnen.
Voordeel geen keuzestress, geen gedoe met bestanden overzetten en alle aanwezige programma's zijn direct gebruiksklaar.
Mijn advies geef die 140 euro uit want inderdaad door de ruime keuze wordt de aanschaf van een nieuwe laptop steeds moeilijker met de kans dat je er spijt van krijgt.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ron5300 schreef:
19 sep 2023 15:01
Zo traag was de laptop bij aanschaf ook weer niet wel met 4 GB DDR 3 geheugen wat karig bemeten maar die Sodimm geheugens zijn nog verkrijgbaar en vaak is 8 GB al voldoende om de laptop sneller te maken en zeker als Win 10 opnieuw geïnstalleerd wordt.
De processor is geen hoogstandje maar dat hoeft ook niet omdat er bij normaal surfen geen grote rekenkracht noodzakelijk is.
Als er ook een SSD geplaatst wordt dan wordt de laptop sneller dan die ooit is geweest dus is zeker de moeite waard om de laptop een tweede leven te gunnen.
Voordeel geen keuzestress, geen gedoe met bestanden overzetten en alle aanwezige programma's zijn direct gebruiksklaar.
Mijn advies geef die 140 euro uit want inderdaad door de ruime keuze wordt de aanschaf van een nieuwe laptop steeds moeilijker met de kans dat je er spijt van krijgt.
Helemaal eens met deze reactie. Dat is ook de reden dat ik in eerdere reacties de updates aanraadde die hier beschreven worden. Zeker nadat Dagkoers enige specificaties van zijn huidige laptop gaf.

Belangrijk voor voldoende snelheidswinst van een wat oudere laptop is wel dat het gebeurd door iemand die daarover verstand van zaken heeft. Dat was ook een reden dat ik de hulp van mijn zoon aanraadde, zeker omdat deze in Rotterdam Delfshaven woont, Dagkoers in Schiedam, en mijn zoon dit klusje alle vele malen eerder met groot succes heeft uitgevoerd. Dat viel helaas hier bij sommigen ook niet in goede aarde.

Zeker weten doe ik het niet, maar bij mijn zoon ben je voor een update met 4 Gb. DDR 3 intern geheugen, een redelijk forse SSD + wat kosten voor de uit- en inbouw en het hard- en softwarematig reinigen nog niet aan het bedrag van genoemde € 140,00. Wat ik wel zeker weet is dat een nieuwe laptop op zijn minst ruim het dubbele kost.

Met mijn zoon kun je in contact komen via de Facebookgroep Computer Problemen en vragen, waarvan hij de beheerder is.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Methusalah »

juliomariner schreef:
19 sep 2023 14:45
Dagkoers schreef:
19 sep 2023 14:15
Ik zit eigenlijk nog met 1 probleem.
Ik ben vaak bij mijn zusje en mag ik de Chromebook van mijn zwager lenen.
Ik had een advertentie gezet op marktplaats. Ik wilde afbeelding invoegen en daar ging het mis.
Ik ben dus bang dat ik met een Chromebook niet meer afbeeldingen kan toevoegen op bijvoorbeeld Marktplaats of Knuz.nl
Ik denk dat u gewoon wat verkeerd hebt gedaan. Een foto invoegen mag normaal gesproken ook voor een Chromebook geen probleem opleveren.

Klopt maar hij zal anders moeten gaan werken aangezien een chromebook geen echte opslag heeft. Dus een foto op zijn chromebook plaatsen en uploaden gaat hem niet worden. Dan zal hij met google drive moeten gaan werken.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Methusalah »

BreejKC schreef:
19 sep 2023 16:16
Ron5300 schreef:
19 sep 2023 15:01
Zo traag was de laptop bij aanschaf ook weer niet wel met 4 GB DDR 3 geheugen wat karig bemeten maar die Sodimm geheugens zijn nog verkrijgbaar en vaak is 8 GB al voldoende om de laptop sneller te maken en zeker als Win 10 opnieuw geïnstalleerd wordt.
De processor is geen hoogstandje maar dat hoeft ook niet omdat er bij normaal surfen geen grote rekenkracht noodzakelijk is.
Als er ook een SSD geplaatst wordt dan wordt de laptop sneller dan die ooit is geweest dus is zeker de moeite waard om de laptop een tweede leven te gunnen.
Voordeel geen keuzestress, geen gedoe met bestanden overzetten en alle aanwezige programma's zijn direct gebruiksklaar.
Mijn advies geef die 140 euro uit want inderdaad door de ruime keuze wordt de aanschaf van een nieuwe laptop steeds moeilijker met de kans dat je er spijt van krijgt.
Helemaal eens met deze reactie. Dat is ook de reden dat ik in eerdere reacties de updates aanraadde die hier beschreven worden. Zeker nadat Dagkoers enige specificaties van zijn huidige laptop gaf.

Belangrijk voor voldoende snelheidswinst van een wat oudere laptop is wel dat het gebeurd door iemand die daarover verstand van zaken heeft. Dat was ook een reden dat ik de hulp van mijn zoon aanraadde, zeker omdat deze in Rotterdam Delfshaven woont, Dagkoers in Schiedam, en mijn zoon dit klusje alle vele malen eerder met groot succes heeft uitgevoerd. Dat viel helaas hier bij sommigen ook niet in goede aarde.

Zeker weten doe ik het niet, maar bij mijn zoon ben je voor een update met 4 Gb. DDR 3 intern geheugen, een redelijk forse SSD + wat kosten voor de uit- en inbouw en het hard- en softwarematig reinigen nog niet aan het bedrag van genoemde € 140,00. Wat ik wel zeker weet is dat een nieuwe laptop op zijn minst ruim het dubbele kost.

Met mijn zoon kun je in contact komen via de Facebookgroep Computer Problemen en vragen, waarvan hij de beheerder is.

Zo simpel is het niet. Niet bij elke laptop kan je zomaar geheugen toevoegen, of de HD vervangen. Het moet wel allemaal compatibel zijn. Ook het ene werkgeheugen is het andere niet. En dan is er nog de voeding van zo'n apparaat wat je niet kan vervangen maar als die ook gaar is dan kan je de rest wel vergeten want de voeding is nogal belangrijk en niet vervangbaar.

Ik vind dat je iets te veel reclame aan het maken bent voor je zoon hier.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BreejKC »

U leest selectief Methusalem. U gebruikt die methode te vaak om zaken in een veel te negatief daglicht te stellen. Ik weet het, ik weet het. Het feit dat ik mijn zoon met zijn deskundigheid hier voorstel werkt bij sommigen als een rode lap op een stier. De vraag is of Dagkoers daarmee geholpen wordt.

Ik schreef niet voor niks: "dat het gebeurd door iemand die daarover verstand van zaken heeft", en: "mijn zoon die dit klusje alle vele malen eerder met groot succes heeft uitgevoerd."

Reken erop dat die voeding ook door hem bekeken wordt. Het is wel zo, harddisk gaat eruit, moderne SSD gaat erin. Die laatste gebruikt minder spanning als een mechanische harddisk.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

BreejKC schreef:
19 sep 2023 18:13
U leest selectief Methusalem. U gebruikt die methode te vaak om zaken in een veel te negatief daglicht te stellen. Ik weet het, ik weet het. Het feit dat ik mijn zoon met zijn deskundigheid hier voorstel werkt bij sommigen als een rode lap op een stier. De vraag is of Dagkoers daarmee geholpen wordt.

Ik schreef niet voor niks: "dat het gebeurd door iemand die daarover verstand van zaken heeft", en: "mijn zoon die dit klusje alle vele malen eerder met groot succes heeft uitgevoerd."

Reken erop dat die voeding ook door hem bekeken wordt. Het is wel zo, harddisk gaat eruit, moderne SSD gaat erin. Die laatste gebruikt minder spanning als een mechanische harddisk.
gemiddelde consumenten laptop levensduur staat op max 5 jaar, deze laptop is al 7 jaar. Geen nut om hier een bak met geld in te stoppen als je een nieuwe laptop voor 499 euro koopt die direct komt met 512GB SSD en 16GB RAM. en voor 349 euro heb je er eentje met 8 GB geheugen. Deze laptops komen ook weer met de garantie dus als die defect gaat over een jaar heb je er geen zorgen aan.

Plaats reactie