Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Goede avond allemaal.
Mijn laptop is een Asus F540S uit 2016.
Ik heb al veel programma's verwijderd omdat die zo sloom is.
Het lijk wel of die met de dag trager wordt.
Ik wilde hem weer sneller laten maken bij de computerzaak om de hoek.
Hij vraagt 140 E.
Nu is mijn vraag wat zouden jullie doen in mijn geval?
Misschien uitkijken naar een nieuwe laptop of 140 E betalen zodat die weer sneller wordt?
Om de hoeveel jaar doen jullie je laptop vervangen?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Voor 140 euro zal er heel misschien een SSD worden geplaatst. Uw laptop start sneller op en uw programma s ook iets
Of hij gaat hem scannen en opruimen waarmee u 1% winst haalt.

Ik zou een 7 jaar oude laptop niet meer oplappen maar beter voor een moderne gaan.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zonder twijfel: een nieuwe. Die 140 euro is zonde van het geld.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Dan is mijn keuze snel gemaakt, ik ga begin 2024 een nieuwe laptop kopen en zakloze stofzuiger.

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Hommer »

Waarom zou je in vredesnaam wachten tot 2024 om deze spullen te gaan kopen? Zeker met een maandelijks overschot van €2000 zou ik de spullen of zsm kopen of in de gaten houden of de prijzen rondom Black Friday lager zijn en dan toeslaan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Jablan »

Afgelopen drie jaar waren laptops in januari-februari goedkoper dan in november-december.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zou de komende maanden eens kunnen uitzoeken hoe vaak en waarvoor je een laptop gebruikt. Is het enkel om te surfen en hier je zoveelste account aan te maken, dan heb je misschien wel genoeg aan een chromebook. Een beetje goede (dus niet de allergoedkoopste) is niet eens zo heel duur.

Mocht je ook andere dingen doen, dan heb je misschien meer aan een duurdere laptop met meer mogelijkheden. Iemand die bijvoorbeeld fotografeert heeft vaak behoefte aan een kaartlezer. Lang niet iedere laptop heeft er een. Om foto's te bewerken zal de laptop vervolgens ook aan minimale vereisten moeten voldoen, net als de mogelijkheid om de kleuren op het scherm zo realistisch mogelijk te krijgen. Dan komt je toch weer in een andere prijsklasse. Maar als het je hobby is, dan is het toch wel zaak daar op te letten.

Iemand die veel gamed heeft vaak behoefte aan een gamelaptop. Die zijn nogal prijzig, maar vaak vele malen krachtiger dan een 'gewone' laptop.

Hoewel er niet echt slechte laptops worden gemaakt zou ik zeker wat reviews lezen. Kijk ook eens hoe groot je je geheugen wil hebben, wat voor processor je minimaal wil enzovoorts. Tegen dat Sinterklaas in het land is heb je vast wel een beetje een beeld wat bij je past.

Als je informatie zoekt van mensen die er veel mee bezig zijn kun je eens overwegen een account op Tweakers of een vergelijkbare club aan te maken.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dagkoers schreef:
10 sep 2023 23:25
Het lijk wel of die met de dag trager wordt.
Even hier op in gaan: een computer 'slijt' niet in die zin dat hij dan begint te kwakkelen of zo. Veel vaker is er sprake van teveel belasting. Heb je ooit wel eens je cookies verwijderd? Als je dat in die 7 jaar nooit gedaan hebt kan dat wel eens het probleem zijn. Het nadeel, als je dat doet, is dat je overal weer cookies moet accepteren. Maar het voordeel is dat alle cookies van sites waar je nooit meer komt je niet meer in de weg liggen/staan/lopen. Best kans dat het dan weer wat beter gaat.

Als je niet weet hoe het moet kun je in de bibliotheek eens vragen of er een digitaal spreekuur is. Als dat er is kunnen ze je er wel mee helpen, en geloof me, het is vrij snel al gepiept.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Een goed antwoord op je vraag krijg je als je de Facebookgroep Computer problemen en vragen eens bezoekt. De beheerder van die groep is mijn zoon en hij woont niet heel ver van Schiedam, in Rotterdam Delfshaven. Veel mensen met vergelijkbare vragen heeft hij geholpen die draaien nu weer tevreden met 'oude' apparatuur tegen lage kosten.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als hij over een paar maanden naar de kringloop gaat voor een stofzuiger kan hij meteen kijken of er misschien een 6 jaar oude laptop ligt...

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Een laptop van 2016 kun je nog maximaal 2 jaar gebruiken. Hij is niet geschikt om Windows 11 officieel te draaien en Windows 10 "stopt" ermee in oktober 2025. je had in het verleden nog kunnen investeren in een Samsung SSD 500 GB en die zelf inbouwen, was je voor 70 euro klaar geweest. Maar voor 140 euro voor nog 2 jaar zou ik het niet meer doen.
Edit: ik zie dat die SSD nu al vanaf 36 euro te koop is....

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door PGros »

Windows 10 stoppen alleen de updates, hij blijft echt wel gewoon werken.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

PGros schreef:
11 sep 2023 09:11
Windows 10 stoppen alleen de updates, hij blijft echt wel gewoon werken.
Alleen veel websites zullen tegen die tijd eisen dat je Windows 11 of hoger draait. Banken bijvoorbeeld. En grote kans dat browsers en andere software niet meer geupdate kan worden naar vereiste versies enz.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik zou zelf er een Ssd inzetten, dan ben je onder de 70 euro klaar.
Het ligt er natuurlijk aan wat je er allemaal mee doet.
Ikzelf heb een Msi GT 70 2OD en daar heb ik gelijk een Ssd ingezet, en deze is al zeker 10 jaar oud. Windows 11 er op via Rufus.
En kan nog steeds gamen, photoshoppen, video bewerkingen en alle andere noodzakelijke dingen. Helaas gebruik ik hem bijna nooit, maar dat is een ander verhaal,

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Ik zou zelf er een Ssd inzetten, dan "
Lang niet iedereen is daar toe in staat. De meeste gaan ervan uit dat iedereen dit zomaar even kan doen. ik in ieder geval niet.
Wat ik wel weet is dat mijn oude laptop de mogelijkheid heeft om alles terug te zetten zoals hij uit de winkel kwam. hiervoor
gebruik de laptop een bestand dat ergens op de HDD staat. Een andere HDD wil dus zeggen dat ook dat bestand is verdwenen
en dus moet men op zoek naar een andere legale versie van Windows. Ikzelf koop altijd een nieuwe en gebruik deze totdat hij
voor mij niet meer voldoet. Dan haal ik er de HDD eruit en sloop deze helemaal. De rest van de laptop gooi ik in de recycle bak.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BL2 »

Hommer schreef:
11 sep 2023 06:50
Waarom zou je in vredesnaam wachten tot 2024 om deze spullen te gaan kopen? Zeker met een maandelijks overschot van €2000 zou ik de spullen of zsm kopen
Inderdaad, het contante geld moet voor 31-12-2023 wel opgemaakt zijn, anders moet je het nog opgeven aan de belastingen ook.....

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik doe met mijn laptop 3 dingen.
1 = surfen
2 = spelletje schaken op chess.com
3= YouTube filmpje kijken

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou ik een tablet kopen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

BL2 schreef:
11 sep 2023 11:43

Inderdaad, het contante geld moet voor 31-12-2023 wel opgemaakt zijn, anders moet je het nog opgeven aan de belastingen ook.....
Is er iemand die dat ooit doet?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is alleen maar van belang als je met je totale vermogen boven de grens komt.

Plaats reactie