Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
11 sep 2023 12:46
Is alleen maar van belang als je met je totale vermogen boven de grens komt.
Oh, dan geef ik dus voor niks door dat er 1 euro onder mijn matras ligt. :mrgreen:

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lady1234 schreef:
11 sep 2023 12:46
Is alleen maar van belang als je met je totale vermogen boven de grens komt.
DE reden om contant geld in huis te hebben na het afschaffen van het fictieve rendement.
En dat geeft dus niemand op.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dagkoers schreef:
10 sep 2023 23:25
Om de hoeveel jaar doen jullie je laptop vervangen?
Ik doe 10 jaar met een computer.
Dagkoers schreef:
11 sep 2023 12:34
Ik doe met mijn laptop 3 dingen.
1 = surfen
2 = spelletje schaken op chess.com
3= YouTube filmpje kijken
Gratis opties:
1. Windows zo instellen dat ie de extra's niet doet.
https://www.youtube.com/shorts/4KEJbtttZps

Kijk ook eens met cntr-shift-esc. En heb je een reboot al geprobeerd?

2. Unix/Linux installeren. Bijvoorbeeld FreeBSD (er is een uitgebreide handleiding).
Laatst gewijzigd door alfatrion op 11 sep 2023 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar koop er niet op 2 januari een nieuwe auto van.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Je kunt het Dagkoers niet aan doen om zelf aan de gang te gaan want dat wordt geheid een puinhoop.
De laptop nadat er een backup is gemaakt terug zetten naar de fabrieksinstellingen m.a.w. een schone installatie doet al wonderen qua teruggewonnen snelheid en als de HDD voor een SSD wordt vervangen start de laptop binnen een paar seconden op.
Het hangt van de bios af of Win 11 geinstalleert kan worden dus zou het maar zo kunnen dat deze laptop Win 11 geschikt is maar zonder merk en type blijft het koffiedik kijken.
Voor 140 euro de laptop weer op de fabriek af snelheid krijgen is zeker de moeite waard mede omdat Win 10 nog twee jaar ondersteunt wordt.
Zelf een SSD plaatsen gaat niet zonder slag of stoot omdat de aanwezige HDD gekloond met de SSD dient te worden en dat gaat Dagkoers ook niet lukken.
Een financieel rekensommetje, voor 140 euro is de laptop is weer als toen die aangeschaft werd, indien mogelijk kan er tegen een meerprijs een SSD geplaatst worden en het voordeel is dat dagkoers Win 10 die zo vertrouwd is kan blijven gebruiken en worden er ook geen topics aan gewijd.
Een nieuwe doet online al gauw 500 a' 600 euro maar dan dient Dagkoers zelf de bestanden van de oude laptop naar de nieuwe laptop over te zetten en als dat ook niet lukt is het plezier van de nieuwe laptop als sneeuw voor de zon verdwenen.
Mijn advies geeft die 140 euro uit en vraag ook of er tegen een meerprijs als die er niet bij inbegrepen is een SSD geinstalleert kan worden want ook al is de laptop economisch afgeschreven wil dat nog niet zeggen dat die binnen nu en een maand ontploft.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

140 lijkt me dat er een Ssd inbegrepen is.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

W11 lijkt me wenselijk om te installeren alleen al vanwege de discussie hier in een nieuwe door dagkoers te openen topic.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BreejKC »

peter17111962 schreef:
11 sep 2023 10:37
"Ik zou zelf er een Ssd inzetten, dan "
Lang niet iedereen is daar toe in staat. De meeste gaan ervan uit dat iedereen dit zomaar even kan doen. ik in ieder geval niet.
Wat ik wel weet is dat mijn oude laptop de mogelijkheid heeft om alles terug te zetten zoals hij uit de winkel kwam. hiervoor
gebruik de laptop een bestand dat ergens op de HDD staat. Een andere HDD wil dus zeggen dat ook dat bestand is verdwenen
en dus moet men op zoek naar een andere legale versie van Windows. Ikzelf koop altijd een nieuwe en gebruik deze totdat hij
voor mij niet meer voldoet. Dan haal ik er de HDD eruit en sloop deze helemaal. De rest van de laptop gooi ik in de recycle bak.
Met deze reactie ben ik het volledig eens. Dit is de groep mensen waar de beheerder van de door mij genoemde Facebookgroep, mijn zoon dus, zich in de meeste gevallen inzet.

Inmiddels "koopt hij tegen scherpe prijzen in" bij één computerwinkel waardoor hij voor alleszins aanvaardbare prijzen een ssd en vaak ook wat extra geheugen in wat oudere apparatuur kan plaatsen. Daarna een grondige schoonmaak over het systeem en dit soort apparatuur draait in de meeste gevallen weer zo goed als nieuw. Het kan dus wel, mits er even door een deskundige naar gekeken wordt.

Ik weet dat mijn zoon in deze regio al heel wat mensen heeft blij gemaakt met apparatuur die na een dergelijie 'servicebeurt' weer goed werkt voor jaren en dat alles voor een relatief gering bedrag.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als ik ff kijk wat voor een laptop het is, is misschien een nieuwe beter. Geen idee wat voor processor er in zit.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nieuw is niet altijd beter. Je dient ook de financiële haalbaarheid voor het persoon die zo'n nieuwe laptop moet aanschaffen in de overwegingen mee te nemen.

Topicstarter is geen onbekende op dit forum en het lijkt mij dat zomaar even een nieuwe laptop aanschaffen voor hem geen haalbare kaart is. Daarom is het aandragen van een wel haalbare oplossing voor Topicstarter wellicht een meer welkome oplossing. Zo'n oplossing heb ik in eerdere reacties voorgesteld.

Gezien het gebruik van zijn laptop denk ik, met de professie van ondersteuning van pc-gebruikers, dat met zo'n, voor niet zo'n grote investering, aangepaste laptop Topicstarter nog aardig wat jaren goed kan werken.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Cro »

BreejKC schreef:
11 sep 2023 18:38
Nieuw is niet altijd beter. Je dient ook de financiële haalbaarheid voor het persoon die zo'n nieuwe laptop moet aanschaffen in de overwegingen mee te nemen.

Topicstarter is geen onbekende op dit forum en het lijkt mij dat zomaar even een nieuwe laptop aanschaffen voor hem geen haalbare kaart is. Daarom is het aandragen van een wel haalbare oplossing voor Topicstarter wellicht een meer welkome oplossing. Zo'n oplossing heb ik in eerdere reacties voorgesteld.

Gezien het gebruik van zijn laptop denk ik, met de professie van ondersteuning van pc-gebruikers, dat met zo'n, voor niet zo'n grote investering, aangepaste laptop Topicstarter nog aardig wat jaren goed kan werken.
Volgens mij was onze 'bekende van het forum' laatst nog aan het opscheppen dat hij tegenwoordig 2000 per maand kan sparen, zie ook: viewtopic.php?p=2939101#p2939101, daar moet je toch makkelijk een laptop van kunnen kopen, zelfs maandelijks een nieuwe kan er dan wel vanaf.

Daarnaast hebben we het hier over een laptop waarvan voor zover ik kan vinden de meest luxe uitvoering in 2016 +- €375 kost, we zijn nu zo'n 7 jaar verder. Een investering van €140 vind ik wel heel erg veel voor een apparaat met de specs die ik kon vinden voor het type dat TS benoemde. En dan weet ik niet of TS dan ook daadwerkelijk die duurste uitvoering heeft. Ik zie namelijk ook modellen met een prijs van €280 en €319. Sterker nog, Je koopt een 'refurbished' model met SSD voor €169, al heb ik geen idee van de kwaliteit van die shop: https://mogpc.nl/asus-vivobook-f540s-refurbished/

Allemaal met specificaties waar je eigenlijk niet meer in wil investeren, vooral qua cpu (Atom afgeleiden).

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dat bedoelde ik dus.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hee, volgens mij heb ik dezelfde. Geen idee of het de meest luxe is, ik heb indertijd wel ruim 300 euro betaald. Maar supersnel is hij inderdaad niet echt nee.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Hebben jullie hier iets aan?
intel dual core N3050 Up to 2,16 GHZ
memory 4 GB dit staat op mijn laptop met een sticker.
Laatst gewijzigd door Dagkoers op 11 sep 2023 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

HDD 500 GB staat er ook op.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dat is gewoon een nieuwe halen, geen 140 euro besteden verder, dat is het niet waard.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dagkoers schreef:
11 sep 2023 19:56
Hebben jullie hier iets aan?
intel dual core N3050 Up to 2,16 GHZ
memory 4 GB dit staat op mijn laptop met een sticker.
Deze is het https://tweakers.net/pricewatch/501571/ ... ificaties/

Voor rond de 450 euro koop je een prima laptop voor beetje surfen, YT enz.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door riddert »

Niet om het een of ander, €140 of €450 dat is nogal een verschil. Als je het ding amper gebruikt loont de revisie meer dan een nieuwe lijkt mij.
Ik zou de oude laten opkalefateren en van die €300 kan de dagkoers een fijne zuigert halen

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

riddert schreef:
11 sep 2023 21:04
Niet om het een of ander, €140 of €450 dat is nogal een verschil. Als je het ding amper gebruikt loont de revisie meer dan een nieuwe lijkt mij.
Ik zou de oude laten opkalefateren en van die €300 kan de dagkoers een fijne zuigert halen
Geen idee wat je voor 140 euro krijgt, maar persoonlijk zou ik het er niet aan uitgeven. Omdat het waarschijnlijk niet veel snelheidswinst zal geven.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: 140 E of nieuwe laptop?

Ongelezen bericht door Moneyman »

riddert schreef:
11 sep 2023 21:04
Niet om het een of ander, €140 of €450 dat is nogal een verschil. Als je het ding amper gebruikt loont de revisie meer dan een nieuwe lijkt mij.
Nou nee, want na die revisie heb je op korte termijn alsnog die nieuwe nodig. Zo’n oud ding is een dergelijke dure reparatie gewoon niet meer waard.

Plaats reactie