Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Goede morgen allemaal.
Ik ben nu echt toe aan een nieuwe laptop.
Mijn keuze is gevallen op een Chromebook.
Ik wil er 3 dingen mee doen: surfen op internet, potje schaken en af en toe filmpje kijken op Youtube.
Ik twijfel over deze 2 Chromebooks.

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_l ... 66190.html

https://www.coolblue.nl/product/920394/ ... 00qmh.html

Ik ben natuurlijk geen expert.
Ik weet dat er mensen zijn op dit forum die er verstand van hebben.
Nu is mijn vraag welke jullie zouden adviseren?
Mijn Asus uit 2016 wordt te traag, en dat wekt ergernis op!

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik zou gaan voor een echte winkel om dat ding zelf op te gaan halen en gewoon op voorraad is.
Dit soort forums staat vol met verhalen over bestelde dingen die online besteld en betaald zijn en waar
mensen soms maanden moeten wachten op hun bestelling of in de tussentijd failliet worden verklaard.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik ga hem ophalen en kopen in de winkel.
Ik woon in Schiedam en de MM en CB zijn alle 2 in Rotterdam te vinden.
Maar de vraag is welke zouden jullie adviseren van deze 2?

tampie74
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:14

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door tampie74 »

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=607499
viewtopic.php?p=2947984#p2947984

Heb je nou nog geen keus gemaakt, je stelt zo'n zelfde vraag ook al begin december op Kassa
En nu stel je zo'n zelfde vraag voor de 2e keer op Radar.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Op kassa is nooit gesproken over CB.
Dus niet 🍏 met peren 🍐 vergelijken

tampie74
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:14

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door tampie74 »

Niet over MM en CB, maar je bent al wel maanden bezig met vragen stellen over wat voor soort laptop je moet kopen.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Dat klopt. Maar wat adviseert u?

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou naar Coolblue gaan. Daar geven ze net even wat meer informatie bij de laptops. Maar vooral over wat je ermee kan. Kan best zijn dat je schrikt van je aanvankelijke keuze en voor wat anders gaat.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Methusalah »

De goedkoopste van de twee natuurlijk want het zijn de zelfde laptops.

Moest je hier serieus een topic voor openen? Je kan geen keuze maken tussen twee winkels. Mijn hemel man. Is er iets wat je wel zelf kan?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Coolblue verkoopt ze allebei, de ene heeft een wat snellere processor en wat meer opslag. Aangezien het toch maar 30 euro scheelt, zou ik voor deze gaan https://www.coolblue.nl/product/920394/ ... 00qmh.html

Zowel bij MM als bij CB zijn ze niet op voorraad in de winkel. Winkelkeuze zou voor mij CB zijn.
In november was de prijs trouwens zo'n 150 euro lager.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als het echt gaat om slechts wat te surfen op internet, een potje te schaken en af en toe een filmpje kijken op YouTube, dan zou ik niet kiezen voor een laptop met al te hoge prestaties (en prijs). Ervaring is wel dat je, naarmate je meer bedreven wordt met het pc-gebeuren, je ook steeds meer toepassingen gaat gebruiken die meer van de pc vragen. Een briefje schrijven met Word of een rekenblad maken met niet al te ingewikkelde berekeningen met Excel lukt ook allemaal nog wel met een basis-laptop.

Gaat bijvoorbeeld je interesse nu al uit naar bijvoorbeeld fotografie of muziek en wil je daar in de toekomst ook wat mee gaan doen zoals muziekbestanden gaan bewerken of foto's gaan bewerken, dan zou ik nu al bij de aanschaf voor een wat meer krachtige machine zorgen. Mogelijk is een pc dan een betere overweging. Wellicht dat je in de toekomst zelfs wat filmpjes voor bijvoorbeeld YouTube wilt gaan maken, dan komt het steeds meer op de video-prestaties van je machine aan en ga je weer een stap hoger. De aanschaf nu hangt dus niet alleen af van wat je nu met je machine wilt gaan doen maar zeker ook wat je er in de komende jaren mee van plan bent te gaan doen.

Je vraagt een keuze te maken tussen CoolBlue of MediaMarkt. Mijn keuze, als het alleen tussen die twee winkels is, zou snel zijn gemaakt. Gezien de soms belabberde klantenservice van MediaMarkt zou ik die superwinkel aan het Binnenwegplein in het centrum van Rotterdam ver naast me laten liggen. Dan maar drie stations verder met de Metro naar de Blaak en even naar de CoolBlue winkel daar vlakbij wandelen. De klantenservice daarvan lijkt me een heel stuk beter.

Maar, wonende in Schiedam en afhankelijk van je mogelijkheden tot vervoer: waarom steek je je licht niet eens op bij de firma Informatique in Berkel en Rodenrijs. Van oudsher in de pc-wereld een begrip, veel kennis bij de medewerkers en een redelijk goede service. Een goed alternatief is ook de firma Megekko in Breda. Beide firma's hebben keurige websites met veel informatie. Ook de persoonlijke ondersteuning is er gewoon goed. Over Megekko hoor ik in mijn omgeving alleen maar goede berichten en ze hebben ook leuke aanbiedingen. Ook daar zou ik zeker eens informeren en pas ietsje later een weloverwogen keuze maken tussen de diverse firma's.

Veel succes met je overweging en alvast een goede jaarwisseling toegewenst.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als het echt gaat om slechts wat te surfen op internet, een potje te schaken en af en toe een filmpje kijken op YouTube, dan zou ik niet kiezen voor een laptop met al te hoge prestaties (en prijs).
Hij heeft blijkbaar zijn keuze gemaakt en legt hier zijn keuze voor. En hij kan het prima betalen. Als je nu met allerlei andere zaken aan komen draven, heeft hij over een jaar nog steeds niets nieuws.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik wens iedereen het dubbele toe wat jullie mij toe wensen en fijn uiteinde! Bedankt voor de adviezen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Weet niet wanneer je naar de winkel wilt gaan, maar als je nog een maand wacht kan hij zomaar niet meer leverbaar zijn. Moet je weer een andere keuze gaan bekijken.

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Succes! Ik heb ooit een chromebook gekocht. Ik werd er gek van te zijn overgeleverd aan alleen internet en google. Binnen een week heb ik hem weer ingeleverd en mijn geld retour gehad.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Voor dat geld koop je veel betere laptops. Een inderdaad overgeleverd zijn aan Google. Hmmmm.
Ik heb alleen nog het mailadres maar verder photos zijn al van Google af.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Dagkoers had al een ban achter de kiezen en nu begint hij weer over de aanschaf van een laptop die hij toch niet gaat aanschaffen.
Ik ga mijn vingers niet aan een keuze voor MM of CB branden want als ik verkeerde als favoriet aanwijs en het gaat niet helemaal goed krijg ik de schuld ook nog een beetje.
Trek de stoute schoenen eens aan, pak de bezorgscooter en bezoek beide winkels voor een eerste indruk en maak dan een keuze zo moeilijk is dat niet.
Om toch nog even de knuppel in het hoenderhok te gooien als uw oude laptop op het Windows besturingssysteem draait wordt het overstappen naar een Chromebook nog wel even een dingetje want het wordt een nog een hoop gezeur met in de cloud opslag van bestanden en zo meer.
Best wel een boel geld voor een uitgeklede laptop met bar weinig opslagruimte met een discutabel besturingssysteem en de specificaties zijn niet ook bijzonder vergeleken met een gemiddelde merk laptop van om en nabij de 400 euro.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ron5300 schreef:
28 dec 2023 15:24
(…) Best wel een boel geld voor een uitgeklede laptop met bar weinig opslagruimte met een discutabel besturingssysteem en de specificaties zijn niet ook bijzonder vergeleken met een gemiddelde merk laptop van om en nabij de 400 euro.
Dat vind ik ook.

Deze laptop komt volgens mij uit de hoge hoed als je de keuzehulp van Coolblue gebruikt met gamen, streamen en groot scherm. Maar ik vermoed dat Coolblue bij gamen denkt aan een realistisch 3D actiespel, niet aan een nogal statisch spelletje schaak. Wat Dagkoers wil, kan net zo goed met de goedkoopste chromebook, volgens mij. Een betere keuze is dan een gewone laptop, in welke prijsklasse dan ook.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ron5300 schreef:
28 dec 2023 15:24
Dagkoers had al een ban achter de kiezen en nu begint hij weer over de aanschaf van een laptop die hij toch niet gaat aanschaffen.
Ik ga mijn vingers niet aan een keuze voor MM of CB branden want als ik verkeerde als favoriet aanwijs en het gaat niet helemaal goed krijg ik de schuld ook nog een beetje.
Trek de stoute schoenen eens aan, pak de bezorgscooter en bezoek beide winkels voor een eerste indruk en maak dan een keuze zo moeilijk is dat niet.
Om toch nog even de knuppel in het hoenderhok te gooien als uw oude laptop op het Windows besturingssysteem draait wordt het overstappen naar een Chromebook nog wel even een dingetje want het wordt een nog een hoop gezeur met in de cloud opslag van bestanden en zo meer.
Best wel een boel geld voor een uitgeklede laptop met bar weinig opslagruimte met een discutabel besturingssysteem en de specificaties zijn niet ook bijzonder vergeleken met een gemiddelde merk laptop van om en nabij de 400 euro.

En dus . . . . . adviseert u een laptop die draait op het besturingssysteem Windows. In deze wereld het meest gebruikte besturingssysteem. Zou dat echt komen als het werkelijk zo'n slecht besturingssysteem is?

Je kunt natuurlijk ook nog een Apple laptop (welke aay- heten die dingen eigenlijk) adviseren, maar ik denk dat het budget van Dagkoers daarmee fors overschreden wordt.

Zeer waarschijnlijk draait Dagkoers met zijn huidige laptop al onder een Windows-versie. Hooguit dat hij een nieuwere versie van Windows op zijn nieuwe laptop aantreft. Echter de leercurves tussen de verschillende Windows-versies zijn nu ook weer niet zo heel erg steil.

Kijk, en dat is nu precies het advies wat Dagkoers kan gebruiken. Hij is gewoon wat onzeker als hij weer hoort over allerlei besturingssystemen, door voors en tegens daarvan.

Dat sommigen het wat vervelend vinden om op min of meer herhalende vragen dubbel te antwoorden en gelijk maar weer het woord "ban" neerpennen acht ik enigszins unfair. Help die man gewoon en, als u dat niet kan, negeer hem gewoon.

Succes Dagkoers met de aankoop van een nieuwe laptop, waarschijnlijk met de nieuwste versie van Windows daarop geïnstalleerd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Welke keuze zouden jullie maken: Chromebook MM of CB

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
28 dec 2023 16:46
Ron5300 schreef:
28 dec 2023 15:24
(…) Best wel een boel geld voor een uitgeklede laptop met bar weinig opslagruimte met een discutabel besturingssysteem en de specificaties zijn niet ook bijzonder vergeleken met een gemiddelde merk laptop van om en nabij de 400 euro.
Dat vind ik ook.

Deze laptop komt volgens mij uit de hoge hoed als je de keuzehulp van Coolblue gebruikt met gamen, streamen en groot scherm. Maar ik vermoed dat Coolblue bij gamen denkt aan een realistisch 3D actiespel, niet aan een nogal statisch spelletje schaak. Wat Dagkoers wil, kan net zo goed met de goedkoopste chromebook, volgens mij. Een betere keuze is dan een gewone laptop, in welke prijsklasse dan ook.
Ben het wel met je eens dat een laptop of Chromebook van rond de 400/500 voldoende is voor waar dagkoers hem gebruikt, maar hij heeft in zijn vorige topic al aangegeven dat het een Chromebook ging worden en in dit topic legt hij een keuze van 2 bijna identieke modellen voor. Prima toch als hij die keuze maakt? Het is tenslotte zijn geld.

En veel opslag heb je op een Chromebook helemaal niet nodig, want alles gaat in de Cloud, wat ik persoonlijk 'geen dingetje of gezeur' vind zoals Ron5300 schrijft.

Plaats reactie