LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk maar eens naar BuMa/ sena uitspraken.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb genoeg vonnissen gezien, ook op iusmentus (Zie de link), dat wil nog niet zeggen dat deze in overeens stemming zijn met de wet. Er zijn er overigens ook bonussen te vinden waar dergelijke toeslagen worden afgewezen.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Moneyman schreef:Kijk maar eens naar BuMa/ sena uitspraken.
Ja, bij BuMa zijn ze ook zo lekker bezig geweest met al die binnen geharkte centjes. Voor straf ga ik morgen weer 3 cd'tjes downloaden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sylvesterb schreef: Usenet is gewoon veilig als je download, maar sites met links liggen onder vuur net zoals de verspreiders. Daarom stappen mensen nu over op steaming via Kodi kun je met een add-on simpel alle films/series binnen halen.
Ik heb gewoon mijn preferred uploader gezocht en haal het in van hun eigen site af. :lol:

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Onrechtmatige daad geeft alleen recht op vergoeding van de werkelijke schade. De schade kan niet puniatief worden verhoogt met boetes en toeslagen.

https://blog.iusmentis.com/2017/08/29/d ... n-betalen/
Ik durf hier de vergelijking wel aan met het zonder toestemming gebruiken van foto's van anderen. Daar is pas een discussie over geweest. Buiten kijf staat dat de fotograaf rechthebbende is en dat hij, ongeacht of de 'kaper' er wel of niet op verdiend heeft, een schadevergoeding van 250-500 euro kan claimen.

Ik denk dat het met het illegaal downloaden van films en dergelijke niet veel anders is.

stofzuigertje

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Duitsers op vakantie komen vaak niet meer in de Koffie shop maar de Micro SD kaart verkopers shop!

Illegaal downloaden hoeft niet meer.
Je koopt legaal een maal deze film, en dan tijdens het kijken het tevens via adapters gelijk op enkele honderden Micro SD kaarten te zetten die je controle vrij via je smartphone Duitsland in kan voeren....
Deze Micro SD kaarten met 32 of 64 Gb aan films zitten vol en zijn duurder dan welke winkel dan ook.....

De souvenirtjes die zijn kopen van Zeeland tot Texel....
Slimme studenten hebben er een beveiliging opgezet!
Wissen kan, kopie maken erg moeilijk....

Voor €80,- of €120,- een 32/64 Gb kaartje kopen?
Ja, dat word gewoon ons nieuwe export product!
En als ze in Duitsland deze doorverkopen, ja dat is jammer maar daarom is het goed dat er nieuwe films komen!

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef: Ik durf hier de vergelijking wel aan met het zonder toestemming gebruiken van foto's van anderen. Daar is pas een discussie over geweest. Buiten kijf staat dat de fotograaf rechthebbende is en dat hij, ongeacht of de 'kaper' er wel of niet op verdiend heeft, een schadevergoeding van 250-500 euro kan claimen.

Ik denk dat het met het illegaal downloaden van films en dergelijke niet veel anders is.
En toch zijn een film en een foto 2 compleet verschillende zaken. U doelt waarschijnlijk op die aflevering van De Rijdende Rechter. Een film is er juist voor gemaakt om daarna miljoenen keren te kopiëren. Het schijfje is het eindproduct. Een foto wordt vaak in opdracht gemaakt en daar is in principe maar 1 exemplaar van. Daarvan kun je berekenen hoeveel tijd en moeite het de fotograaf heeft gekost om deze foto te maken (soms een dag werk) en in combinatie met zijn uurloon rolt er dan een bedrag uit. Van een film kun je dat niet zeggen. Je kunt iemand geen boete van 10 miljoen euro opleggen omdat hij 1 aflevering Game Of Thrones heeft gedownload (dat is het budget dat ze dit seizoen per aflevering hebben).

Nijogeth
Berichten: 10009
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
alfatrion schreef:Onrechtmatige daad geeft alleen recht op vergoeding van de werkelijke schade. De schade kan niet puniatief worden verhoogt met boetes en toeslagen.

https://blog.iusmentis.com/2017/08/29/d ... n-betalen/
Ik durf hier de vergelijking wel aan met het zonder toestemming gebruiken van foto's van anderen. Daar is pas een discussie over geweest. Buiten kijf staat dat de fotograaf rechthebbende is en dat hij, ongeacht of de 'kaper' er wel of niet op verdiend heeft, een schadevergoeding van 250-500 euro kan claimen.

Ik denk dat het met het illegaal downloaden van films en dergelijke niet veel anders is.
Verschil is wel dat het in die zaak ging over het publiceren van een foto van een ander. Als ik illegaal download, zonder dat ik het verder verspreid, dan publiceer ik geen werk van anderen. Totaal andere zaak dus.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door olaf79 »

JohnTheBassist schreef:Een belachelijk initiatief. Al sinds de introductie van elektrische technologie doet de filmindustrie niets anders dan vooruitgang tegen houden. Dat was in de tijd van videorecorders al zo, cassettebandjes, cd's, dvd's en het internet. Nog nooit is het ze gelukt met een fatsoenlijk alternatief te komen dat aansluit op de technologische ontwikkeling. In plaats van het internet met al zijn mogelijkheden te omarmen blijft de filmindustrie alles doen om te zorgen dat de jaren '80 herleven, de tijd voor het grote boze internet.
Ik heb in mijn pc gewoon een legale, normale bluray-speler, maar de eerste keer dat ik daar een officiële Bluray in wilde doen kreeg ik een foutmelding, omdat er een 'beveiliging' op de Bluray zat. Nu heb ik dat zelf met een .dll-bestandje in de map van VLC-mediaplayer op kunnen lossen, maar ik heb dan nog enige technische kennis die de gewone consument niet heeft.
Dan had je de software moeten gebruiken die bij de blueray speler zit. Een blueray film kan niet zonder extra software afgespeeld worden. De software maker heeft een licentie nodig (van sony) en die licentie kost geld. Daarom heeft een gratis speler als VLC geen blueray capaciteiten. Ze willen hun rechten beschermen en daar hebben ze gelijk in. Wel moeten ze oppassen er geen hetze van te maken.
De betreffende film heb ik toen in Spotnet opgezocht en 3 minuten later had ik hem netjes digitaal., Die Bluray heb ik weggegooid. Ze kunnen me wat. De industrie probeert de consument op deze manier te dwingen om een losse bluray-speler aan te schaffen.
Het downloaden van spotnet is in feite gewoon diefstal en die diefstal kun je niet goed praten omdat jouw gratis (niet betaalde) software er geen chocolade van kan maken. Je hebt geen losse blueray speler nodig. Echter, in Windows zit blueray film afspeel software omdat MS de licenties niet wil kopen. Je kunt een los pakket aanschaffen maar meestal zit die gratis bij je speler.
Dat was 10 jaar geleden ook al zo met al die belachelijke regiocodes op dvd-spelers. Die kon je met een bepaalde code dan ook weer uitzetten, maar welk helder licht heeft ooit bedacht dat zo'n beperking op een apparaat moest zitten maar wel omzeild kon worden?
Tsja jij kunt iets belachelijk vinden, maar dat geeft je niet het recht iets illegaal te downloaden. De regiocodes hebben een goede reden maar dat zul je wel niet inzien.
Ook Netflix heb ik inmiddels 6 keer geprobeerd, maar elke keer na een maand of 3 mijn abonnement weer opgezegd. Het is gewoon helemaal niks, op een paar leuke series na. Maar ook daar: besluit ik House te gaan volgen, wordt de serie er ineens zonder aankondiging afgehaald!
Netflix moet betalen voor elke film / serie die ze aanbieden. Ze kopen dit af door afspraken met de filmstudio te maken om een hele reeks in een keer te kopen. Maar soms wordt het te duur of loopt een contract af. Dan verdwijnt het uit het assortiment.
Ik ben een downloader sinds het eerste uur en ik heb een 1 Tb harde schijf vol muziek die ik vroeger heb gedownload. Maar sinds ik Spotify heb, inmiddels 4 jaar, heb ik geen cd meer gedownload. Helemaal niks. Enige nadeel: alles gaat via internet. Valt je internetverbinding weg, dan kun je dus ook geen muziek luisteren. Ik zou er een meerprijs voor willen betalen om alle muziek via Spotify te kunnen downloaden op mijn harde schijf.
Voor films zou ik zo €60 per maand aan een all-in abonnement willen betalen voor een dienst zoals Spotify. Ik ga niet én lid worden van Netflix, Hulu, Amazon, HBO, AMC, en noem allemaal maar op om alles te kunnen kijken. Al die versnippering. De industrie heeft dit hele gezeur aan zichzelf te wijten.
Tsja, een filmstudio heeft een bepaald assortiment. Sommige smartphones of smart watches zijn in Europa niet te koop, dat heeft te maken met technologie, inschatting dat het hier slecht zal verkopen, etc. Elk bedrijf en dus ook een filmstudio bepaalt zelf welk assortiment waar op de markt komt.
Een all in abbo is zeer moeilijk omdat je als aanbieder met enorm veel partijen te maken hebt met tegenstrijdige belangen. Bovendien willen maar weinig mensen zoveel betalen als jij voor een dergelijk abbo.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Ik durf hier de vergelijking wel aan met het zonder toestemming gebruiken van foto's van anderen.
Durf je ook de analyse te maken? Naar vaste rechtspraak wordt schade begroot door de werkelijke situatie, waarin inbreuk is gepleegd, te vergelijken met de hypothetische situatie, waarin geen inbreuk is gepleegd.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

olaf79 schreef:
JohnTheBassist schreef:Een belachelijk initiatief. Al sinds de introductie van elektrische technologie doet de filmindustrie niets anders dan vooruitgang tegen houden. Dat was in de tijd van videorecorders al zo, cassettebandjes, cd's, dvd's en het internet. Nog nooit is het ze gelukt met een fatsoenlijk alternatief te komen dat aansluit op de technologische ontwikkeling. In plaats van het internet met al zijn mogelijkheden te omarmen blijft de filmindustrie alles doen om te zorgen dat de jaren '80 herleven, de tijd voor het grote boze internet.
Ik heb in mijn pc gewoon een legale, normale bluray-speler, maar de eerste keer dat ik daar een officiële Bluray in wilde doen kreeg ik een foutmelding, omdat er een 'beveiliging' op de Bluray zat. Nu heb ik dat zelf met een .dll-bestandje in de map van VLC-mediaplayer op kunnen lossen, maar ik heb dan nog enige technische kennis die de gewone consument niet heeft.
Dan had je de software moeten gebruiken die bij de blueray speler zit. Een blueray film kan niet zonder extra software afgespeeld worden. De software maker heeft een licentie nodig (van sony) en die licentie kost geld. Daarom heeft een gratis speler als VLC geen blueray capaciteiten. Ze willen hun rechten beschermen en daar hebben ze gelijk in. Wel moeten ze oppassen er geen hetze van te maken.
De betreffende film heb ik toen in Spotnet opgezocht en 3 minuten later had ik hem netjes digitaal., Die Bluray heb ik weggegooid. Ze kunnen me wat. De industrie probeert de consument op deze manier te dwingen om een losse bluray-speler aan te schaffen.
Het downloaden van spotnet is in feite gewoon diefstal en die diefstal kun je niet goed praten omdat jouw gratis (niet betaalde) software er geen chocolade van kan maken. Je hebt geen losse blueray speler nodig. Echter, in Windows zit blueray film afspeel software omdat MS de licenties niet wil kopen. Je kunt een los pakket aanschaffen maar meestal zit die gratis bij je speler.
Dat was 10 jaar geleden ook al zo met al die belachelijke regiocodes op dvd-spelers. Die kon je met een bepaalde code dan ook weer uitzetten, maar welk helder licht heeft ooit bedacht dat zo'n beperking op een apparaat moest zitten maar wel omzeild kon worden?
Tsja jij kunt iets belachelijk vinden, maar dat geeft je niet het recht iets illegaal te downloaden. De regiocodes hebben een goede reden maar dat zul je wel niet inzien.
Ook Netflix heb ik inmiddels 6 keer geprobeerd, maar elke keer na een maand of 3 mijn abonnement weer opgezegd. Het is gewoon helemaal niks, op een paar leuke series na. Maar ook daar: besluit ik House te gaan volgen, wordt de serie er ineens zonder aankondiging afgehaald!
Netflix moet betalen voor elke film / serie die ze aanbieden. Ze kopen dit af door afspraken met de filmstudio te maken om een hele reeks in een keer te kopen. Maar soms wordt het te duur of loopt een contract af. Dan verdwijnt het uit het assortiment.
Ik ben een downloader sinds het eerste uur en ik heb een 1 Tb harde schijf vol muziek die ik vroeger heb gedownload. Maar sinds ik Spotify heb, inmiddels 4 jaar, heb ik geen cd meer gedownload. Helemaal niks. Enige nadeel: alles gaat via internet. Valt je internetverbinding weg, dan kun je dus ook geen muziek luisteren. Ik zou er een meerprijs voor willen betalen om alle muziek via Spotify te kunnen downloaden op mijn harde schijf.
Voor films zou ik zo €60 per maand aan een all-in abonnement willen betalen voor een dienst zoals Spotify. Ik ga niet én lid worden van Netflix, Hulu, Amazon, HBO, AMC, en noem allemaal maar op om alles te kunnen kijken. Al die versnippering. De industrie heeft dit hele gezeur aan zichzelf te wijten.
Tsja, een filmstudio heeft een bepaald assortiment. Sommige smartphones of smart watches zijn in Europa niet te koop, dat heeft te maken met technologie, inschatting dat het hier slecht zal verkopen, etc. Elk bedrijf en dus ook een filmstudio bepaalt zelf welk assortiment waar op de markt komt.
Een all in abbo is zeer moeilijk omdat je als aanbieder met enorm veel partijen te maken hebt met tegenstrijdige belangen. Bovendien willen maar weinig mensen zoveel betalen als jij voor een dergelijk abbo.
2004 belde. Hij wil zijn drogredenen terug.

En met betrekking tot de software van de bluray-speler: die was helemaal up-to-date.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door olaf79 »

JohnTheBassist schreef:
Julie4444 schreef: In 2002 was het gewoon toegestaan. :lol:
De wet werd verkeerd begrepen althans dat heeft het EU hof bepaald.
Ondertussen in 2017 hebben meerdere creatieve ontwikkelaars door middel van bijvoorbeeld Kodi of Popcorntime al laten zien hoe een mooi legaal en prima functionerend alternatief tot stand kan worden gebracht. Maar in plaats van deze helden een baan aan te bieden worden ze opgejaagd alsof het criminelen zijn.
Ja je kunt iets ontwikkelen dat het spul illegaal download. En als je alle partijen mee zou krijgen dan kun je het ook legaal maken. Maar dat is vrijwel onmogelijk en het zou nog onbetaalbaar zijn ook.

Overigens is er net geschikt met de leveranciers van boxen die illegaal streamen voorgeinstalleerd hebben.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
sylvesterb schreef:DFW verliest inkomsten als mensen hun product op een niet legale manier kijken.
Hoeveel geld verliest DFW, als iemand, die een film op een illegale manier heeft gekeken, die film niet had gekeken, als die film alleen op een legale manier was te bekijken?
Diegene heeft het recht niet om de film te kijken, zodra hij hem toch gaat kijken "illegaal" verliest DFW geld. Dat hij hem zonder illegaal aanbod niet was geen kijken staat er compleet los van.

Nogmaals de vergelijking met de NS. Niemand keurt zwartrijden goed en we vinden het logische dat hier een boete op staat. Maar als iemand een film download en een boete kan krijgen gaat internet los.

Feit is dat je geen recht hebt om de film te kijken zonder dat je de rechten betaald. Wil je een ander model dan moet je de huidige markt boycotten en niet het materiaal illegaal binnenhalen.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

olaf79 schreef:Ja je kunt iets ontwikkelen dat het spul illegaal download. En als je alle partijen mee zou krijgen dan kun je het ook legaal maken. Maar dat is vrijwel onmogelijk en het zou nog onbetaalbaar zijn ook.

Overigens is er net geschikt met de leveranciers van boxen die illegaal streamen voorgeinstalleerd hebben.
Het ging om apps die konden streamen, niet downloaden. De industrie zorgt maar dat het 'onmogelijke' mogelijk wordt dan. Ze krijgen van mij nog steeds thuiskopieheffing op alles wat ik koop (terwijl downloaden volgens de EU ineens illegaal was) en daar doen ze het maar mee.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door olaf79 »

JohnTheBassist schreef:
2004 belde. Hij wil zijn drogredenen terug.
Jij gebruikt juist de drogreden dat omdat het niet legaal kan, het maar illegaal moet. Zo werkt het niet. Jammer voor jou dat je legaal niet kunt vinden wat je zoekt, maar het is geen reden het dan maar te stelen.
En met betrekking tot de software van de bluray-speler: die was helemaal up-to-date.
Dan had jij de maker van de blueray speler of software moeten vragen waarom het niet werkt. Daar kan de filmstudio niks aan doen. Overigens bij stand alone werkt het ook niet altijd direct. Zo gaat dat met technologie, soms weigert het gewoon dienst.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door olaf79 »

JohnTheBassist schreef:
olaf79 schreef:Ja je kunt iets ontwikkelen dat het spul illegaal download. En als je alle partijen mee zou krijgen dan kun je het ook legaal maken. Maar dat is vrijwel onmogelijk en het zou nog onbetaalbaar zijn ook.

Overigens is er net geschikt met de leveranciers van boxen die illegaal streamen voorgeinstalleerd hebben.
Het ging om apps die konden streamen, niet downloaden. De industrie zorgt maar dat het 'onmogelijke' mogelijk wordt dan. Ze krijgen van mij nog steeds thuiskopieheffing op alles wat ik koop (terwijl downloaden volgens de EU ineens illegaal was) en daar doen ze het maar mee.
Streamen is downloaden dat is nu juist het hele punt. Dat je de start van de download direct kunt afspelen en niet hoeft te wachten tot alles geladen is doet daar niks aan af.

De thuiskopieheffing is een volledig andere issue (waar ik overigens ook tegen ben). Dit is bedoelt als vergoeding aan de rechthebbende voor het maken van kopie voor eigen gebruik. Je hoeft dan geen 3 exemplaren te kopen. Je mag een film of cd die je legaal koopt 3-4x kopieren als backup en eventueel voor gebruik in verschillende spelers. Dat heeft niks met illegaal downloaden van doen. Over drogredenen gesproken... :)

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

sylvesterb schreef: Nogmaals de vergelijking met de NS. Niemand keurt zwartrijden goed en we vinden het logische dat hier een boete op staat. Maar als iemand een film download en een boete kan krijgen gaat internet los.

Feit is dat je geen recht hebt om de film te kijken zonder dat je de rechten betaald. Wil je een ander model dan moet je de huidige markt boycotten en niet het materiaal illegaal binnenhalen.
Misschien omdat er de nodige privacy-wetten geschonden moeten worden voor iemand gevonden kan worden die iets downloadt?

En wat dat laatste betreft: denk je serieus niet dat het herzien van de wetgeving omtrent dit gebied (die stamt uit 1912) een beter argument is dan de markt te boycotten? Wat een zwaktebod zeg.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

olaf79 schreef:
JohnTheBassist schreef:
2004 belde. Hij wil zijn drogredenen terug.
Jij gebruikt juist de drogreden dat omdat het niet legaal kan, het maar illegaal moet. Zo werkt het niet. Jammer voor jou dat je legaal niet kunt vinden wat je zoekt, maar het is geen reden het dan maar te stelen.
En met betrekking tot de software van de bluray-speler: die was helemaal up-to-date.
Dan had jij de maker van de blueray speler of software moeten vragen waarom het niet werkt. Daar kan de filmstudio niks aan doen. Overigens bij stand alone werkt het ook niet altijd direct. Zo gaat dat met technologie, soms weigert het gewoon dienst.
Dude, serieus. Je hanteert kleuterklasargumenten waar ik sinds 2004 al niet meer serieus op in ga. En nu dus ook niet. Als je nu nog steeds komt aanzetten met dat downloaden hetzelfde is als stelen...manmanman

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

olaf79 schreef:Streamen is downloaden dat is nu juist het hele punt. Dat je de start van de download direct kunt afspelen en niet hoeft te wachten tot alles geladen is doet daar niks aan af.
Behalve dan dat je in het geval van streamen niks op je computer achterlaat en dus niks 'in handen hebt'...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door olaf79 »

JohnTheBassist schreef:Dude, serieus. Je hanteert kleuterklasargumenten waar ik sinds 2004 al niet meer serieus op in ga. En nu dus ook niet. Als je nu nog steeds komt aanzetten met dat downloaden hetzelfde is als stelen...manmanman
Allereerst noem mij geen Dude want dat is beledigend en daar ben ik niet van gediend.

Het gebruiken van iets dat niet van jou is en waarvoor je niet de prijs hebt betaald die er voor staat noemen we in de volksmond stelen. Dat het juridisch inbreuk op de intellectuele eigendommen heet is een andere zaak.

Het blijft illegaal wat je doet. En het blijft strafbaar wat je doet. Noem het stelen, noem het inbreuk op intellectuele eigendommen. Noem het zoals je wilt, maar stop met het recht praten van je illegale praktijken.

Gesloten