LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5511
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door Radar »

Niet alleen trucks, maar ook bussen en personenauto's worden straks zwaarder belast. De zogenoemde 'filetaks' gaat in Europa gelden voor álle wegvoertuigen.

Lees het volledige nieuwsbericht: Ook Europese filetaks voor personenauto's

Wat vind jij daarvan?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mijn eerste vraag: wat gaan ze doen met het geld? Meer wegen aanleggen of gaat alles op de grote hoop?
Mijn tweede vraag: als rijden wordt belast i.p.v. bezit, gaan dan al die extra belastingen die je in Nederland over de aankoop van een auto betaald, er af?

Mijn eerste opmerking: fijn, dan zijn we hier ook af van al die auto's met niet-Nederlandse kentekens die maar gratis rondrijden.
Mijn tweede opmerking: het ríjden belasten i.p.v. het bezit is sowieso eerlijker.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima, dat werd tijd. Liefst dan wel enigszins gedifferentieerd naar tijd en plaats. Dat je bijvoorbeeld buiten de spits voordeliger uit bent dan tijdens de spits. Helpt ook nog tegen de files... En dat mensen die nauwelijks keus hebben (omdat ze in een gebied wonen waar het OV nagenoeg afgeschaft is) niet dubbel gepakt worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door scontra »

Plan ??? over verkeer en vervoer, zowel landelijk als Europees.
Zal uiteindelijk wel in dezelfde onderste lade op een Europees departement verdwijnen als zoveel andere (wilde) plannen vanuit Brussel.
Duitsland bijv. investeert momenteel in een kostbaar tolsysteem en zal deze investering, net als andere EU-lidstaten met tolheffing, niet zomaar en ten faveure van een EU-commissaris, ongedaan maken om vervolgens weer een nieuw en geldverslindend systeem op te zetten.
Ieder EU-land zal z'n eigen eisen en ontheffingensysteem gaan optuigen en daarmee het volledige plan tot een onwerkbaar en onuitvoerbaar gedrocht maken en daarmee zal het plan zijn mogelijke effectiviteit op voorhand al volledig verliezen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door john18 »

Gaan degene die bijna nooit op de snelweg komen en minder rijden dan ook minder betalen als nu? Of word dit als extra bovenop gedaan? Zal wel erboven op zijn.
Elk land mag zelf beslissen hoe het de nieuwe regelgeving invult, maar de rode draad is het principe van 'meer rijden, meer betalen'.
bron: https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... onenautos/

Mensen gaan hier in Nederland dan vol op binnendoor rijden. Maakt het weer extra gevaarlijk voor fietsers/voetgangers en kinderen in de dorpen.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

In Portugal zijn twintig jaar geleden veel nieuwe wegen aangelegd met geld van de EU [ 50%, de andere 50% moesten ze zelf betalen, vandaar de grote schulden van het land en de zeer rijke wegenbouwers] . Vanaf ongeveer 6 jaar geleden werd op de A22 [ in de Algarve , oost-west verbinding] , tol geheven. De protesten hiertegen gaan nog steeds door. In het begin werden de tol camera's gesaboteerd [kasten met apparatuur opgeblazen of met benzine overgoten en afgebrand ]. Sindsdien staan er op veel plaatsen bewakingscamera's op zonnen energie die deze kasten 'bewaken' ... :roll:

Het gevolg was dat de Spaanse dagjes mensen wegbleven. Ook gingen de inwoners zelf minder ver rijden. Transport van groenten en andere versproducten [gebak] werd niet meer op langere afstand geleverd omdat de kosten voor de kleine hoeveelheden te hoog worden. Dit heeft veel kleine bedrijfjes de kop gekost. Maar daarnaast is de gevaarlijkste weg van Europa 'N125' vanaf de 15e plaats in twee jaar tijd weer naar 2e/3e plaats gegaan.

Dat zeggen de tegenstanders van de tol, de regering geeft andere cijfers.

In Nederland zal dit niet zo makkelijk zijn omdat de N-wegen gewoon geen alternatief vormen voor de snelweg. Als ik naar de randstad ga en er staat 15km bij Baarn, dan laat TomTom mij niet omrijden : "U bevind zich nog steeds op de snelste route" . Ik kan me al niet meer herinneren - ik heb de TT 's nu ruim tien jaar - dat ik sinds 2008 over een N-weg ben geleid vanwege een file.

Dus veel verkeer naar N-wegen, dat gaat hier niet gebeuren denk ik.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door john18 »

Het beste is wat ze kunnen doen is gewoon dat men de km stand moeten opgeven van de auto. Bij elke auto is er een apk. Daar kan de km stand worden doorgeven. Auto's die nog niet apk gekeurd hoeft te worden zouden dan langs een apk station kunnen rijden om de stand op te laten geven. Mensen die betrapt worden op verkeerde opgaaf of terug draaien km stand zwaar bestraffen. Apk stations hoge boetes opleggen bij verkeerde opgaaf km stand. Buitenlanders kunnen digitaal een tol kaartje kopen of bij de grens of tankstation. Natuurlijk dagkaarten of weekkaarten. Om apparaten op de weg te plaatsen is gewoon absurd hoeveel dat gaat kosten. Om de zoveel meter/km is er wel een afrit of binnendoor rijd mogelijkheid. Om dat allemaal te controleren en meten is gewoon niet te doen. Hoe simpeler de oplossing hoe minder het kost en hoe meer ze in de controle kunnen steken en banen kunnen creëren. Een andere mogelijkheid is om software matig een km registratie van je auto op te slaan en bij apk station uit te laten lezen en versturen naar de belastingdienst. Elke nieuwe auto ermee uitrusten. Alle andere auto's nog handmatig laten doen bij de apk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door kweenie »

john18 schreef: Mensen gaan hier in Nederland dan vol op binnendoor rijden. Maakt het weer extra gevaarlijk voor fietsers/voetgangers en kinderen in de dorpen.
Lijkt me niet. Want waarom zouden die geen tol moeten betalen?
Het gevolg was dat de Spaanse dagjes mensen wegbleven. Ook gingen de inwoners zelf minder ver rijden.
Door tol in geen Europa te gaan heffen voorkom je dus dat mensen het een bepaald land mijden. Dat de betogers minder ver rijden (en waarschijnlijk bewuster rijden) zou een groot voordeel zijn en zou wellicht ook een hoop in de files schelen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door john18 »

Lijkt me niet. Want waarom zouden die geen tol moeten betalen?
Hoe wil je zorgen dat de meters binnendoor word genoteerd? Camera's of zo? Ik kom niet vaak op de snelweg en n weg. Hooguit 4 keer per maand.

angel1978
Berichten: 10992
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sommige lijken er vanuit te gaan dat het dan altijd camera's of tolpoortjes zijn op snelwegen.. maar dat staat er natuurlijk helemaal niet. Sterker nog:
Alle auto’s worden volgens haar over een paar jaar elektronisch gecontroleerd. Ze wil dat zogeheten European Electronic Toll Serviceproviders de dienst gaan uitmaken: particuliere bedrijven die in meerdere landen actief kunnen zijn om weggebruikers te laten betalen, ongeacht de verschillende technieken.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 31 mei 2017 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door john18 »

Dus gewoon een km registratie in je auto die via satelliet naar de provider gaat. Alle auto's moeten die dus installeren. Er zij er ongeveer 8 miljoen in Nederland. Welke technieken zijn er nog meer? Camera's en meer zou ik niet weten. Maar welke gaat Nederland gebruiken?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Prima plan. Dan zijn we meteen van al die ondoorzichtige maatregelen af die iedere land nu zelf regelt. En dit is tenminste iets waarvoor de EU is opgericht: een uniform systeem is goed voor de economische ontwikkeling van de regio.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door kweenie »

john18 schreef:
Lijkt me niet. Want waarom zouden die geen tol moeten betalen?
Hoe wil je zorgen dat de meters binnendoor word genoteerd? Camera's of zo? Ik kom niet vaak op de snelweg en n weg. Hooguit 4 keer per maand.
Een kastje met GPS/gsm verbinding, bijvoorbeeld. Lijkt mij de meest logische oplossing. Zeker omdat binnenkort voor nieuwe auto's een automatisch SOS-gsm systeem ook al verplicht wordt. Lijkt me dat zo'n tol systeem daar prima op zou kunnen meeliften.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

kweenie schreef:
john18 schreef: Mensen gaan hier in Nederland dan vol op binnendoor rijden. Maakt het weer extra gevaarlijk voor fietsers/voetgangers en kinderen in de dorpen.
Lijkt me niet. Want waarom zouden die geen tol moeten betalen?
Het gevolg was dat de Spaanse dagjes mensen wegbleven. Ook gingen de inwoners zelf minder ver rijden.
Door tol in geen Europa te gaan heffen voorkom je dus dat mensen het een bepaald land mijden. Dat de betogers minder ver rijden (en waarschijnlijk bewuster rijden) zou een groot voordeel zijn en zou wellicht ook een hoop in de files schelen.
Omdat de tolpoortjes staan op de snelweg, waar de files staan... Ze moeten overigens dan ook je € 1,- per minuut betalen en bijvoorbeeld € 0,80 per km rekenen. Sta je stil dan heb je in een half uur € 30 gekregen. Rij je met 100km door , dan betaal je
€ 15 tol. Rij je met 120 , dan ben je maar 50 minuten op de weg. Je krijgt dan € 50, maar je betaald dan € 80,- , dus 2x zo duur..
Je moet alleen dan wel iets verzinnen tegen mensen die 50km gaan rijden op de snelweg...

Die krijgen anders € 120 en betalen € 48 én ze veroorzaken een file.. :shock:

De droom van elke 'petrol head' : een boete voor TE LANGZAAM rijden... :mrgreen:

Géén systeem is perfect... :lol: :lol: :lol:

stofzuigertje

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Prima voorstel.

Ik rij het liefst buiten de file, minder brandstof....

Maar zie ook vaak mensen alleen in auto in de file.
Samen rij je dan voor half geld.

Buiten file goedkoper en in de file duurder zal meer mensen buiten de file tijden laten rijden.
De gebruiker betaald en bij Europees systeem gelijk die Duitse tol en stickers in Oostenrijk en Zwitserland af?

Bovendien is voertuig volg systeem ook als Anti Diefstal te gebruiken en zelfs voor parkeren en automatisch betalen mogelijk.
Dus nog meer voordelen als we goede kastjes monteren in elk voertuig.
Maar wat doe ik met oude belastingvrije oude, elke auto een kastje en wat kost dat?

Een ander probleem is autotransport, die vrachtwagen met 8 voertuigen zal 9x een voertuig zien bewegen!
Dat probleem moeten we ook uitsluiten.
Ik wil best betalen voor de oude Daf 2600 maar de 8 op oplegger niet!

Ja, ik ben voor, als ik geen asfalt gebruik belonen en de gebruiker van extra asfalt betaald.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door sjohie »

john18 schreef:Dus gewoon een km registratie in je auto die via satelliet naar de provider gaat. Alle auto's moeten die dus installeren. Er zij er ongeveer 8 miljoen in Nederland. Welke technieken zijn er nog meer? Camera's en meer zou ik niet weten. Maar welke gaat Nederland gebruiken?
Dat hangt er van af, het Nederlandse "rekeningrijden" hing op kastjes met GPS en dataverbinding in auto's. Alternatief kunnen camera's zijn, maar die zijn niet zo fijnmazig aan te leggen. Lomp gezegd, je kan niet op elke weg in Nederland camera's hangen, en als je dat niet doet, gaan mensen natuurlijk omrijden via wegen waar geen camera's staan. Het zal dus iets worden wat fysiek aan een voertuig gekoppeld is. Praktisch gezien is dat eigenlijk de enige oplossing, en met het bijna operationele Galileo systeem hebben we alvast een EU-eigen en nauwkeurig systeem voor plaatsbepaling.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Wat ik bedoel te zeggen,is dat Nederland steeds moet doen wat Brussel ons opdraagt.

Nederland moet weer baas worden in eigen land!
Dus weg met die Europese Unie en zo snel mogelijk een Nexit!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door kweenie »

Handig, dan blijf je hier nog vasthouden aan het archaïsche systeem met vaste houderschapsbelasting en dan moet je daar bovenop voor iedere kilometer die je in het buitenland maakt extra gaan betalen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lijkt me op zich een prima plan mits;

- De overige automobiel belastingen worden afgeschaft
- De accijnzen op brandstof drastisch om laag gaan en tevens in de hele unie worden geharmoniseerd
- Er mogelijkheden komen om het tarief (lokaal) te differentieren voor bijvoorbeeld tijdstip, drukte, soort motor, hoe vervuilend de auto is, etc.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: 'filetaks' voor alle wegvoertuigen

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

kweenie schreef:Handig, dan blijf je hier nog vasthouden aan het archaïsche systeem met vaste houderschapsbelasting en dan moet je daar bovenop voor iedere kilometer die je in het buitenland maakt extra gaan betalen.
Sorry, dat detail was ik vergeten. We schaffen de MRB af én de belastingen op nieuwe auto's [voortaan alleen BTW]. De belastingdienst is namelijk meer geld kwijt aan rechtszaken over deze autobelastingen dan dat er nog binnen komt !

De CO2 belasting zit al in de brandstof en straks ook in de km-heffing. Het staat nu in de krant als er een exquise auto op NL-kenteken wordt gezet ; haast niemand doet dat omdat je die 100% belasting na een dag rijden al weer kwijt bent. De prijs op de internationale markt wordt er namelijk geen euro hoger mee. Daarom blijven die auto's op Duits kenteken oid staan en rijden de eigenaars ze nooit in Nederland. Het enige probleem is dan nog hoe je voorkomt dat alle parkeerplaatsen vol komen te staan met 2e/3e/45/5e etc auto's. Bijna overal moet je al betalen of een vergunning hebben. De gebieden waar dat nog niet is zou je het kunnen invoeren [ vergunning, niet betalen].

Gesloten