LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is koffie goed voor je gezondheid?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door Radar »

Het drinken van koffie is zo slecht nog niet. Omvangrijke onderzoeken in de Verenigde Staten en Europa hebben aangetoond dat drie kopjes koffie per dag de kans op een langer leven aanzienlijk vergroten.

De bevindingen van de twee studies zijn maandagavond gepubliceerd in het vakblad Annals of Internal Medicine.

Volgens het Amerikaanse onderzoek, afgenomen onder 185.000 mensen, neemt de kans op een vroegtijdig overlijden met 18 procent af als men twee tot vier koppen koffie per dag drinkt. Die bevindingen worden door het Europese onderzoek onderschreven, met meer dan 520.000 ondervraagden in tien verschillende landen het grootste onderzoek ooit naar de relatie tussen koffie en sterven.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van dinsdag 11 juli

Geloof jij in deze toegevoegde waarde van koffie?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Koffie is mijn coke :D

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door scontra »

Ja, maar net als met alles "met mate".

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik lust geen koffie, maar ik kan me van sommige kennissen wel indenken dat ze er niet gezonder op worden als ze geen koffie drinken. Die schijnen het mentale zetje alleen al nodig te hebben om wakker te worden en normaal te functioneren. En als het in het koppie goed zit, dan voel je je al snel een stuk beter. Voel je je beter, dan zal dat vast wel uitwerkingen hebben op de algehele gezondheid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook de laxerende werking van koffie zal bijdragen aan het positieve gezondheidseffect. Dankzij koffie wordt men goed en snel verlost van een berg afval.

Verwijderd

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Bob Schurkjens schreef:Ook de laxerende werking van koffie zal bijdragen aan het positieve gezondheidseffect. Dankzij koffie wordt men goed en snel verlost van een berg afval.
Dat kun je van sigaretten ook zeggen ;)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vraag mij af of er werkelijk een causaal verband is. Volgens mij is het bij veel mensen zo dat als ze zich niet lekker voelen, ze eerder bijvoorbeeld een kopje thee drinken dan koffie. Daarnaast zullen tussen de mensen die wat minder gezond zijn er meer mensen zijn die bewuster met voeding omgaan.

Om die redenen zullen onder de groep mensen met een verhoogd risico waarschijnlijk relatief minder koffiedrinkers zijn. En zo zullen de koffiedrinkers relatief gezonder uit de bus komen dan niet-koffiedrinkers.

(Net als dat mensen met een paraplu statistisch gezien relatief vaker in de regen zullen lopen dan mensen zonder paraplu. Helaas zegt dat weinig over of het weer zich iets aantrekt van of je wel of geen paraplu meeneemt.)

mh73

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik word er misselijk van.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Moet je wel de koffie drinken zonder suiker.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door scontra »

Appie83 schreef:Moet je wel de koffie drinken zonder suiker.
En het niet verpesten door er een (plons) melk in te gooien, gewoon "grote jongens koffie" drinken is het lekkerste :|

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door witte angora »

Radar schreef:

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van dinsdag 11 juli

Geloof jij in deze toegevoegde waarde van koffie?
Even het onderstaande uit de link 'gepikt':
Kanttekening

Wetenschapsjournalist Jop de Vrieze plaatst op Twitter wel een kanttekening. Uit de onderzoeken blijkt alleen dat mensen die koffie drinken minder kans hebben op ziektes, niet dat koffie ook echt de oorzaak is van deze verlaagde kans. Marianne Geleijnse, hoogleraar voeding en hart- en vaatziekten aan Wageningen Universiteit, geeft een alternatieve oorzaak in de Volkskrant: mensen die koffie drinken, drinken misschien wel minder ongezonde drankjes dan mensen die geen koffie drinken.
Er hoeft dus geen causaal verband te zijn tussen koffie drinken en langer/gezonder leven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Is koffie goed voor je gezondheid?

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
Radar schreef:

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van dinsdag 11 juli

Geloof jij in deze toegevoegde waarde van koffie?
Even het onderstaande uit de link 'gepikt':
Kanttekening

Wetenschapsjournalist Jop de Vrieze plaatst op Twitter wel een kanttekening. Uit de onderzoeken blijkt alleen dat mensen die koffie drinken minder kans hebben op ziektes, niet dat koffie ook echt de oorzaak is van deze verlaagde kans. Marianne Geleijnse, hoogleraar voeding en hart- en vaatziekten aan Wageningen Universiteit, geeft een alternatieve oorzaak in de Volkskrant: mensen die koffie drinken, drinken misschien wel minder ongezonde drankjes dan mensen die geen koffie drinken.
Er hoeft dus geen causaal verband te zijn tussen koffie drinken en langer/gezonder leven.
Het is net als bij zoveel dingen "misschien wel / misschien niet " **.
**doorhalen wat niet van toepassing is.

Gesloten