LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door Radar »

De verkoop van energiedrankjes aan kinderen jonger dan 13 jaar moet verboden worden. Dat bepleitte kinderarts Rolf Pelleboer, voorzitter van de kinderartsenvereniging, zondag in het tv-programma Zapp Weekjournaal: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... rgiedrank/

Wat vind jij: moeten energiedrankjes verboden worden voor kinderen?

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Goed idee. Suiker is vergif zeker in deze hoeveelheid behalve bij extreme inspanning wat deze computergeneratie nooit levert.

Ook gelijk maar mac donalds verbieden.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Waar halen al onze ADHD kindjes dan hun energie vandaan? :D

Met energiedrank buiten spelen is gezonder dan de playstation!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door berndv »

Suiker is vergif? Valt ook wel mee. De vervangers ervan zijn nog erger vaak, maar daar gaat het hier niet om. De grote dosis cafeïne is ook niet echt gezond te noemen, om nog maar te zwijgen over de taurine.

Ik zou de leeftijd gewoon oprekken naar 18, wordt het in de supermarkten een stuk makkelijker van. Zelfde als alcohol en sigaretten. Of dat wenselijk is weet ik niet. Dan zou je namelijk ergens een grens moeten trekken, ga je namelijk rekenen op cafeïnegehalte of suikergehalte? Dan zou je ook de leeftijd voor koffie en snoep moeten verhogen. Zelfde geldt dan voor bijvoorbeeld cola. Of hoe ga je energiedrank classificeren? Je kan tegenwoordig ook al icetea kopen met toegevoegde cafeïne, of gewoon snoepjes met extra cafeïne.

Ik ben van mening dat hier voor een groot deel verantwoordelijkheid ligt bij de ouders en de scholen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door sjohie »

Yep, die moeten verboden worden door de ouders.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door ciske »

Met sjohie eens, je hebt ouders en die horen het te verbieden. Niet die kinderarts!

sinasje
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2014 16:11

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door sinasje »

Helemaal mee eens. Maar ook de ouders moeten er bewust van worden dat het niet goed is voor kinderen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door Har06 »

sinasje schreef:Helemaal mee eens. Maar ook de ouders moeten er bewust van worden dat het niet goed is voor kinderen.

hebben de ouders er weet van ?? weer roept iemand dat energiedranken niet goed is, vorige week was melk ook niet goed, vandaag mogen kinderen geen hagelslag, teveel lui die met belastinggeld ons willen besturen/bemoederen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door berndv »

Verantwoordelijkheid hoort zeker bij de ouders te liggen, maar hoeveel grip hebben die daar op? Een blikje kost bij de Aldi ongeveer 30 cent. Al stuur je ze weg om boodschappen te halen, merk je het al niet eens. Vaak zijn dat bedragen die kinderen zelf ook nog wel van hun zakgeld kunnen betalen. Of een middelbare scholier in een Tussenuur.

Ook zien veel ouders er de ernst niet van in. Mijn oma heeft een paar jaar geleden een nichtje een blikje cassis energiedrank gegeven. Tja, is toch gewoon frisdrank was haar idee. Mijn nichtje zit onder de ritalin vanwege de ADHD, dus je kunt wel raden hoe de rest van de dag voor mijn oom en tante was.

Voor veel ouders is het gewoon een frisdrank net als dat cola of sinas dat is.

En zoals ik al aangaf, waar zou je de grens moeten trekken? Suiker en cafeinehoudend? Dan kan je bijna de gehele supermarkt 16+ maken.

Leg de verantwoordelijkheid bij de verantwoordelijken neer, de ouders dus. En sowieso op scholen die troep verbieden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door Julie4444 »

berndv schreef:Leg de verantwoordelijkheid bij de verantwoordelijken neer, de ouders dus. En sowieso op scholen die troep verbieden.
Eens.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door Har06 »

Verantwoordelijk ligt bij iedereen,
kinderarts leraar buurman AH etc etc, waarom dat spul verbieden ???? vrijheid blijheid begint op de SP te lijken, gemeenschappelijke gaarkeukens

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik snap sowieso niet waarom die energiedrankjes / troep op de markt is gekomen in het decennium vd ADHD /Ritalin.....
Maar ja : de markt hè?!

Vroeger liet ik mijn kinderen uren ravotten , waren ze hun energie kwijt en lagen .savonds rozig in bed....
En ze zijn met melk , lees pap , groter gegroeid.....

Maar ja , andere tijden.... :roll:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door moederslink »

berndv schreef:
En zoals ik al aangaf, waar zou je de grens moeten trekken? Suiker en cafeinehoudend? Dan kan je bijna de gehele supermarkt 16+ maken.

Leg de verantwoordelijkheid bij de verantwoordelijken neer, de ouders dus. En sowieso op scholen die troep verbieden.

Eens!

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door 53078 »

Mijn wederhelft en ik verbieden inderdaad al sinds jaar en dag de drankjes met taurine en andere tropische"super"additieven. Jaren geleden waren we namelijk in Brazilië en daar is die zooi in grote kannen van 5 liter te koop. Voor de prijs van een literpak melk. Dat het niet gezond is was daar al bekend en door de enorme hoeveelheden taurine, cafeïne etc( en daar mag er nog veel meer in dan hier in NL ) werkt het nog verslavend ook. Destijds zat ik zelf dagelijks aan de "RedDevil" dat 's morgensvroeg rond 05:30h met een gehaktstaaf naar binnen ging. En ja, op die vakantie merkte ik inderdaad dat ik het miste. Afgezworen, nooit meer aangeraakt.

Overigens valt de hoeveelheid cafeïne wel mee. Recent onderzoek ( februari 2014 ) laat zien dat 1 blikje RBull minder cafeïne bevat dan een bak koffie. Vandaar ook de vreemde klacht van die twee Amerikanen.
En dat ADHD... heeft naar mijn mening óók te maken met een zwangere dame die zich niet helemaal aan de regeltjes hield. Roken/drank/drugs en alles dat ik vergeten ben. Let op: ik zei OOK, dus niet gelijk denken dat ik zeg dat het alléén daar aan ligt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door moederslink »

Har06 schreef:
hebben de ouders er weet van ?? weer roept iemand dat energiedranken niet goed is, vorige week was melk ook niet goed, vandaag mogen kinderen geen hagelslag, teveel lui die met belastinggeld ons willen besturen/bemoederen
Ouders horen daar mi wel degelijk weet van te hebben , je hebt de verantwoording als ouder om maar niet van alles bij kinderen naar binnen te kloeken of zomaar wat aan eten op tafel te zetten---
een beetje gezond verstand en je kinderen een beetje sturen lijkt mij op zn plaats.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door Har06 »

moederslink schreef:
Har06 schreef:
hebben de ouders er weet van ?? weer roept iemand dat energiedranken niet goed is, vorige week was melk ook niet goed, vandaag mogen kinderen geen hagelslag, teveel lui die met belastinggeld ons willen besturen/bemoederen
Ouders horen daar mi wel degelijk weet van te hebben , je hebt de verantwoording als ouder om maar niet van alles bij kinderen naar binnen te kloeken of zomaar wat aan eten op tafel te zetten---
een beetje gezond verstand en je kinderen een beetje sturen lijkt mij op zn plaats.
Wij hebben genoeg gestuurd van binnen uit, uiteindelijk trekken ze er zelf op uit, blijven bemeoderen ? aan de moedernavel vasthouden ? onzin vrijheid blijheid lid van de geitenclub GL ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door moederslink »

Lekker negatief.....ajuus!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een verbod op de naam energiedrank zou ook helpen.

Wel vraag ik me af als we alles gaan verbieden wat mogelijk ongezond is, wat blijft er dan nog over.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door ciske »

wat blijft er dan nog over
Weinig.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Kinderarts pleit voor verbod op energiedrank

Ongelezen bericht door Har06 »

ciske schreef:
wat blijft er dan nog over
Weinig.

wijn bier jenever etc etc

Gesloten