LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Sinds ik werk, halverweg de jaren 90 tracht ik te sparen. Dat is begonnen omdat ik een auto wilde kopen maar daar geen lening voor wilde nemen.
Dus begon ik te sparen dat bedrag wat ik aan het einde van de maand overhield. Maar daar zat te weinig druk achter, en veranderde ik dat in het sparen van een vast bedrag per maand. Dat ging me echter nog steeds niet hard genoeg.

Ik veranderde het naar mijn bijna volledig salaris overboeken naar m'n spaarrekening (totaal minus €250,- voor boodschappen etc) en als ik rood stond (incasso's van vaste lasten) dan boekte ik eenzelfde bedrag terug van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening. Was in die tijd wel veel met mijn bankrekening bezig, had daar nooit echt een rustig gevoel bij. De wetenschap dat dit voor mij de meest effectieve spaarmethode is vergoede veel. Sparen ging super goed. Maar ik had dus nooit een cent te makken, zal ik maar zeggen. Voor het kopen van een paar schoenen had ik geen geld op m'n betaalrekening en daarvoor moest ik dan een bedrag terugboeken. Altijd een extra drempel die ervoor zorgde dat ik over dat soort aankopen altijd goed bleef nadenken.

Om wat meer rust te krijgen heb ik in die methode een aanpassing gedaan. 3 keer per maand een vast bedrag terugboeken voor het betalen van de vaste lasten om het roodstaan voor te zijn, op die momenten dat die bedragen worden afgeschreven.

Omdat mijn salaris dit jaar aan het einde van de maand wordt uitbetaald (voorheen eens in de 4 weken) doe ik het nu nog anders. Ik boek het bedrag over dat ik die maand zou moeten kunnen overhouden. De hoogte van dat bedrag weet ik exact omdat ik al jaren bijhou wat mijn kosten elke maand zijn. En weet wanneer ik voor extra kosten kom te staan. In januari ziektekostenverzekering, in maart/april/mei gemeentelijke belastingen, in juni waterschapsbelasting, in augustus overige verzekeringen.

Sparen = geen geld uitgeven. En geen geld uitgeven wordt makkelijk als je geen geld hebt. Dus zorgen dat je geen/weinig geld op je betaalrekening hebt.
Boodschappen betaal ik contant. Ik pin elke week 50 euro waar ik rond van moet zien te komen. Regelmatig loop ik een week in dat ik eigelijk niet zou hoeven pinnen. Wat ik overhou gaat in een fysieke spaartpot waar ik dan dat paar schoenen van kopen mag.
Inzage in je maandelijkse vaste lasten is erg belanrijk.
Daarnaast een stukje discipline.
En een doel wat je met je gespaarde geld wil gaan doen. Afgelopen jaren mijn huis boven water gekregen, en nu sparen voor een andere auto.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is wel een heel strenge methode. Niet vergeten om ook af en toe van het leven te genieten...
Maar in essentie is de basis wel goed: kijk hoeveel je over langere termijn iedere maand gemiddeld uitgeeft en zet de rest, met een automatische overschrijving, meteen als het inkomen binnen is op de spaarrekening. En dan af en toe weer wat terug voor de dingen die eens per jaar terugkomen.

En niet vergeten om de automatische overschrijving aan te passen als je inkomen verandert...

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het Nibud is gestoord.

Ze geven voor een gezin op bijstandsnivo een buffer aan van 3500 euro. Daar kun je 10 wasmachines voor kopen .

Het uitgangspunt van het Nibud is verkeerd. Het gaat er helemaal niet om hoeveel buffer je achter de hand hebt , maar hoe snel je de tering naar de nering kunt zetten bij veranderende omstandigheden.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door witte angora »

Leo The Emperor schreef:Het Nibud is gestoord.

Ze geven voor een gezin op bijstandsnivo een buffer aan van 3500 euro.
Ik weet het. Hoe je aan dat bedrag moet komen is me een raadsel maar: als je dat bedrag hebt, kom je niet meer in aanmerking voor vrijstelling van de gemeentelijke heffingen. Dus waarom zou een bijstandstrekker zo'n bedrag als buffer aanhouden, dat kost alleen maar geld. Dan kun je er beter een paar extra sloffen sigaretten voor kopen of niet dan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan kun je dus ook redeneren dat de normen voor zulk soort regelingen uitgaan van een te lage noodzakelijke buffer.

Ik zou denken dat je als buffer minimaal moet uitgaan van het eigen risico voor de zorgverzekering plus een buffer voor tegenvallers voor de rekeningen van gas en licht etcetera plus de kosten van het vervangen van een wasmachine. Dan zou je op minimaal 1500 uitkomen. Maar voor een echt veilige buffer zou ik toch een stuk hoger gaan zitten, als je daar de mogelijkheden voor hebt. Volgens mij was er vroeger zo'n richtlijn van drie maandsalarissen als veilige buffer voor onverwachte kosten?

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Dan kun je dus ook redeneren dat de normen voor zulk soort regelingen uitgaan van een te lage noodzakelijke buffer.
Inderdaad, want een wasmachine krijg je toch ook wel weer van de bijstand, dus die buffer hoeft niet zo groot te zijn. Voor de ziektekosten zijn er bij sommige gemeenten ook weer 'leuke' regelingen, hoe het met het eigen risico zit weet ik niet. Alhoewel ik intussen niet meer weet wat er wel of niet vergoed wordt, ik krijg het sowieso niet.

Misschien worden mensen toch een beetje teveel gepamperd, sorry hoor.

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leo The Emperor schreef:
Het uitgangspunt van het Nibud is verkeerd. Het gaat er helemaal niet om hoeveel buffer je achter de hand hebt , maar hoe snel je de tering naar de nering kunt zetten bij veranderende omstandigheden.
Een beetje buffer is wel handig, maar jouw aanvulling is zeer waardevol. De meeste problemen die ik zie ontstaan niet alleen door het ontbreken van een buffer, maar vooral door het niet kunnen aanpassen van "de tering". De buffer zou groot genoeg moeten zijn om je veranderperiode te dekken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Moneyman schreef:
Leo The Emperor schreef:
Het uitgangspunt van het Nibud is verkeerd. Het gaat er helemaal niet om hoeveel buffer je achter de hand hebt , maar hoe snel je de tering naar de nering kunt zetten bij veranderende omstandigheden.
Een beetje buffer is wel handig, maar jouw aanvulling is zeer waardevol. De meeste problemen die ik zie ontstaan niet alleen door het ontbreken van een buffer, maar vooral door het niet kunnen aanpassen van "de tering". De buffer zou groot genoeg moeten zijn om je veranderperiode te dekken.
Mee eens,

Een belangrijke verandering In je leven, zoals scheiding, ziekte, verlies van een baan etc, duurt vaak langer dan je met welke buffer dan ook kunt opvangen. Hier dien je niet te blijven hangen in de oude situatie, maar snel, hoe moelijk dat ook is, orde op zaken te stellen

Als normaal gesproken je inkomsten en uitgaven wel in balans zijn , zie ik niet in waarom zo een grote buffer noodzakelijk is. Er zijn tal van mogelijkheden om kortdurend extra geld te verkrijgen om bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine/auto/eigen risico te kunnen (af)kopen. Verder kun je vaak voor een prikkie een goedkopere ( tweedehands) variant vinden

Het Nibud jaagt de mensen angst aan zonder dat de echte problemen worden gadresseerd .

Gesloten