LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Radar »

Grootouders moeten bij echtscheidingen meer mogelijkheden krijgen om contact te kunnen blijven houden met hun kleinkinderen. Dit zegt het CDA. De partij wil dat grootouders makkelijker een omgangsregeling kunnen afdwingen.

Echtscheidingsadvocaat Mark Teurlings vind het een slecht plan: 'Grootouders worden vaak terecht buitenspel gezet.' Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... pa-en-oma/

Wat vind jij van dit plan?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Isabel1 »

als ik kleinkinderen had zou ik het vreselijk vinden als ik ze niet (meer) kon zien. Maar om dat allemaal via de rechter te gaan afkabelen lijkt me ook wat overdreven. Wat als beide grootouder echtparen ook gescheiden zijn, dan krijgt zo'n kind een programma waar je u tegen zegt (tijd voor pa, tijd voor ma, tijd voor oma1, tijd voor oma2, tijd voor opa1, tijd voor opa2)
Het lijkt me ook gruwelijk frustrerend voor alle partijen om dit gewoon geformaliseerd te hebben, ik denk nou niet dat dat bijdraagt aan het normaliseren van relaties.

isabel

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Har06 »

Isabel1 schreef:als ik kleinkinderen had zou ik het vreselijk vinden als ik ze niet (meer) kon zien. Maar om dat allemaal via de rechter te gaan afkabelen lijkt me ook wat overdreven. Wat als beide grootouder echtparen ook gescheiden zijn, dan krijgt zo'n kind een programma waar je u tegen zegt (tijd voor pa, tijd voor ma, tijd voor oma1, tijd voor oma2, tijd voor opa1, tijd voor opa2)
Het lijkt me ook gruwelijk frustrerend voor alle partijen om dit gewoon geformaliseerd te hebben, ik denk nou niet dat dat bijdraagt aan het normaliseren van relaties.

isabel
duidelijk geen opa oma aan het woord. Isabel onderschat het inlevingsvermogen van kinderen bij de diverse omgangsvormen, het zijn geen huisdieren die je even stalt.

Opa,s oma,s hebben op een bepaalde wijze zeker rechten om hun kleinkinderen in pais en vray te ontmoeten

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door angel1978 »

vogels schreef:
Har06 schreef: Opa,s oma,s hebben op een bepaalde wijze zeker rechten om hun kleinkinderen in pais en vray te ontmoeten
De rechten van de (klein)kinderen gaan voor op die van opa/oma! Als die kinderen daar geen zin in hebben, moet dat niet verplicht gaan worden.
Hoe check je dat bij een kind van 2?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door witte angora »

Isabel1 schreef:als ik kleinkinderen had zou ik het vreselijk vinden als ik ze niet (meer) kon zien. Maar om dat allemaal via de rechter te gaan afkabelen lijkt me ook wat overdreven. Wat als beide grootouder echtparen ook gescheiden zijn, dan krijgt zo'n kind een programma waar je u tegen zegt (tijd voor pa, tijd voor ma, tijd voor oma1, tijd voor oma2, tijd voor opa1, tijd voor opa2)
Het lijkt me ook gruwelijk frustrerend voor alle partijen om dit gewoon geformaliseerd te hebben, ik denk nou niet dat dat bijdraagt aan het normaliseren van relaties.

isabel
Dat is dus het punt. In de praktijk is dit vaak nogal lastig uitvoerbaar. Zeker als kinderen en grootouders een eind uit elkaar wonen. En eigenlijk snap ik het niet zo. Als het kind bij de moeder is, kan de moeder toch gewoon mét kind naar de ouders? En wat is er mis mee als vader het kind eens in de 14 dagen heeft, en dan een middagje per 4 weken naar zijn ouders? Dan is het probleem toch al een eind opgelost? En als ze ouder zijn, dan gaan ze uit zichzelf wel een dagje naar opa en/of oma. Of niet. Maar dan doet een rechter daar ook niks aan.

Het lijkt een heel sympathieke maatregel, maar het is volgens mij alleen maar symboolpolitiek met het oog op 18 maart, in de hoop heel wat stemmen te krijgen van grootouders die inderdaad hunkeren om hun kleinkind(eren) te zien, maar van wie de ouders flink dwars liggen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door moederslink »

In al die samengestelde gezinnen anno 2015 krijgen ( kleine) kinderen te maken met halfzusjes/broertjes/ dubbele oma.s en opa.s etc etc etc. Heel erg veel en vermoeiend en verwarrend!
Zielig!
Toch gaan kinderen er in de regel vrij relaxt mee om , mits de ouders er zelf ook relaxt mee omgaan!
En daar schort het nogal eens aan , m.a.g~~~ grootouders die het nakijken hebben. Ook hun rechten moeten worden erkend en vastgelegd.Het is eigen bloed en DNA...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door angel1978 »

vogels schreef:
angel1978 schreef:
Hoe check je dat bij een kind van 2?
Aan zijn/haar gedrag.
En wie interpreteert dat? De ouder die geen zin heeft om naar de ex-schoonouders op bezoek te gaan?
Of gaan we elk kind na bezoek aan de opa's en oma's even langs de rechter sturen om te kijken of deze nog lacht? Onuitvoerbaar en teveel ruimte voor interpretatie.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door angel1978 »

vogels schreef:Het gaat bij een scheiding helemaal niet om opa/oma maar om de kinderen!
Leg je dat alle ouders ook even uit?
vogels schreef:De eigen zoon/dochter kan ze toch in contact houden met opa/oma? Wat is daar mis mee?
Wie zegt dat die ze regelmatig en zonder toezicht mag zien en meenemen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Har06 »

De kinderen hebben een groter inleveringsvermogen dan bovenstaande prikkers bedenken, affectie kun je niet afsnijden, vechtscheidingen zijn ook voor de O&O een drama

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Har06 »

De kinderen hebben een groter inleveringsvermogen dan bovenstaande prikkers bedenken, affectie kun je niet afsnijden, vechtscheidingen zijn ook voor de O&O een drama

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Isabel1 »

De kinderen hebben een groter inleveringsvermogen dan bovenstaande prikkers bedenken, affectie kun je niet afsnijden, vechtscheidingen zijn ook voor de O&O een drama
Dat denk ik ook, niet alleen lijkt het me vreselijk mijn kleinkinderen niet te zien (als ik die had) maar het lijkt me ook vreselijk als mijn kind en zijn partner in zo'n ontzettend moeilijke situatie zitten. Dat maak je als ouder ook mee.
Ik weet alleen niet of het bij zal dragen als opa en oma ook nog een keer een rechtzaak gaan beginnen te midden van al het conflict. Ik denk dat het voor iedereen (grootouders, ouders en kinderen) beter zou zijn om het bezoekrecht van opa en oma niet via de rechter te spelen. Zeker omdat je kinderen inderdaad niet gewoon even 'stalt' en die kinderen al het conflict ook meekrijgen denk ik toch echt dat rechtzaken en conflict zo veel mogelijk vermeden moet worden (en natuurlijk snap ik dat dat niet altijd lukt helaas)

isabel

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Josephien12 »

vogels schreef:De eigen zoon/dochter kan ze toch in contact houden met opa/oma? Wat is daar mis mee?
Zo is het en niet anders. Gaat het eigen kind maar op "zijn of haar" dag maar ook op bezoek bij de grootouders. Probleem opgelost.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door haljamar »

Ik wil mijn Opa ook nog weleens zien.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Josephien12 »

moederslink schreef:Het is wel anders, wat als het " eigen kind " is gebrouilleerd met zijn/ haar ouders?
De zoon/ dochter heeft geen enkel contact meer met zijn/ haar ouders , en dan?
Dan is het eigen kind dus niet alleen gebrouileerd met de ex, maar ook met de eigen ouders.
Mogelijk dat die ouders dan wel contact met de ex kunnen opnemen, want dan is er misschien wederzijds begrip. Moeten we voor het enkele geval dat die met elkaar ook gebrouileerd zijn wetgeving gaan maken? Dat lijkt me toch teveel van het goede (of slechte zo u wil).

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door haljamar »

Wetten zijn er voor om niet gehandhaafd te worden. Er zijn er namelijk veel te veel.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Omgangsrecht kleinkind voor opa en oma

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Het is wel anders, wat als het " eigen kind " is gebrouilleerd met zijn/ haar ouders?
De zoon/ dochter heeft geen enkel contact meer met zijn/ haar ouders , en dan?
Ik denk eigenlijk dat als het kind sowieso al geen contact meer heeft met zijn ouders (of een van die ouders) omdat het kind dat zelf niet wil, het kind eigenlijk al te oud is om van de rechter opgelegd te krijgen om überhaupt naar iemand toe te gaan. (een 3 jarige kan niet echt besluiten dat hij niet meer naar papa of mama wil omdat hij die stom vindt)

isabel

Gesloten