LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door Radar »

Nederland moet koploper worden wat betreft zelfrijdende auto's. Minister Schulz van Haegen wil de auto's op de openbare weg testen.

Een krantje lezen achter het stuur is er echter nog niet bij: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... uitgetest/

Lijkt het jou wat?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja dat lijkt me wel wat. En als logistieke zwaargewicht in Europa moet je je ook blijven vernieuwen vind ik.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door ciske »

Nee lijkt mij niks. Nog ff en alles gaat vanzelf.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door smilie »

Yes, eindelijk! Kan niet wachten er op zodat alle 'idioten' eindelijk geen gevaar meer vormen in het verkeer.
Tevens zal zo een auto veiligheid altijd voorop zetten, dus mocht ik met 160 km/h aankomen - zal het zelf rijdende auto vanzelf aan de kant voor mij :P

ps. quote van de George Carlin:

“Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?”
― George Carlin

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door ruud_a »

TROS Radar schreef:Nederland moet koploper worden wat betreft zelfrijdende auto's. Minister Schulz van Haegen wil de auto's op de openbare weg testen.

Een krantje lezen achter het stuur is er echter nog niet bij: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... uitgetest/

Lijkt het jou wat?

waarom zou ze dit zo belangrijk vinden?
een speeltje, om dat ze niets beters weet te verzinnen om de dag door te komen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door kweenie »

Zelfrijdende auto's zijn veiliger, omdat ze nooit afgeleid raken. Ze zullen met een stabielere snelheid en in die zijn rustiger kunnen rijden, zonder langzamer te zijn, waardoor ze zuiniger en comfortabeler kunnen zijn. Maar vooral, door de minimale reactietijd en mogelijk ook communicatie tussen auto's onderling, kunnen de zelfrijdende auto's veel dichter achter elkaar kunnen rijden, waarmee de capaciteit van de wegen flink toeneemt. En je veel minder laat van files hebt en ook nog eens sneller zou kunnen rijden. Dat kan vele miljarden schelen.

Genoeg redenen om hier flink op in te zetten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik rij liever zelf...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Ik rij liever zelf...
Je mag nog sturen, hoor :lol: . Maar ik zou het enorm toejuichen als Nederland zich daar sterk voor gaat maken: Huub van Doorne nieuwe stijl. Denk dat ik dat niet meer zal meemaken, maar hoop doet leven.

@smilie: leuke quote :!:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door langste adem »

Klinkt allemaal leuk, en het zal technisch ook wel haalbaar zijn.
Maar alle auto's moeten zijn uitgerust met zo'n systeem om het veiliger te maken in het verkeer. Als je bijvoorbeeld achterin een file staat met je zelfrijdende auto en er knalt iemand achterop je heb je er nog steeds niets aan.
En omdat te doen is heeeeeeel duur wat zorgt voor weinig draagvlak.
Bovendien kan de techniek ook nog steeds wel eens falen.
Gaat hem niet worden denk ik.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door tenormin »

Tegen die tijd hebben we allemaal een nieuwe auto van de Staat verdiend: het kwartje van Kok. Ga maar eens rekenen al die jaren dat extra geld. Haha, rijden we allemaal in een eenheidsworst: misschien mogen we nog een kleurtje uitkiezen: ik denk rood/wit/blauw :lol: ; net als de schooluniformen in andere landen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door langste adem »

Of zoals Henry Ford ooit zei bij de T-Ford: ""You can have any colour as long as it's black."

Maar inderdaad : als dit systeem zou zorgen voor minder snelheidsovertredingen en daarmee minder boetes en dus minder opbrengsten voor de staat komt er vast nog een "kwartje van kok" bij om dat verlies weer te compenseren.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef:Zelfrijdende auto's zijn veiliger, omdat ze nooit afgeleid raken. Ze zullen met een stabielere snelheid en in die zijn rustiger kunnen rijden, zonder langzamer te zijn, waardoor ze zuiniger en comfortabeler kunnen zijn. Maar vooral, door de minimale reactietijd en mogelijk ook communicatie tussen auto's onderling, kunnen de zelfrijdende auto's veel dichter achter elkaar kunnen rijden, waarmee de capaciteit van de wegen flink toeneemt. En je veel minder laat van files hebt en ook nog eens sneller zou kunnen rijden. Dat kan vele miljarden schelen.

Genoeg redenen om hier flink op in te zetten.
Dat kan altijd alleen maar werken, als ALLE auto's hiermee zijn uitgerust.
En waarschijnlijk alle voetgangers, fietsers en motoren ook.
En gezien de resultaten van alle ict projecten die door de overheid zijn opgestart, de risico's van het falen bij computersystemen en theoretisch een terrorristische hacker, die alle auto's, het bevel geeft vol gas rechtsaf te slaan (rechtdoor schiet natuurlijk niet veel op als je toch al rechtdoorging op de snelweg), weet ik niet of de boel nu wel zo veilig zal worden.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door jonis »

ruud_a schreef:
kweenie schreef:Zelfrijdende auto's zijn veiliger, omdat ze nooit afgeleid raken. Ze zullen met een stabielere snelheid en in die zijn rustiger kunnen rijden, zonder langzamer te zijn, waardoor ze zuiniger en comfortabeler kunnen zijn. Maar vooral, door de minimale reactietijd en mogelijk ook communicatie tussen auto's onderling, kunnen de zelfrijdende auto's veel dichter achter elkaar kunnen rijden, waarmee de capaciteit van de wegen flink toeneemt. En je veel minder laat van files hebt en ook nog eens sneller zou kunnen rijden. Dat kan vele miljarden schelen.

Genoeg redenen om hier flink op in te zetten.
Dat kan altijd alleen maar werken, als ALLE auto's hiermee zijn uitgerust.
En waarschijnlijk alle voetgangers, fietsers en motoren ook.
En gezien de resultaten van alle ict projecten die door de overheid zijn opgestart, de risico's van het falen bij computersystemen en theoretisch een terrorristische hacker, die alle auto's, het bevel geeft vol gas rechtsaf te slaan (rechtdoor schiet natuurlijk niet veel op als je toch al rechtdoorging op de snelweg), weet ik niet of de boel nu wel zo veilig zal worden.

Er komt een tijd dat deze gewoon perfekt zelfrijdende auto niet meer APKwaardig is en de dombo besluit om er toch nog maar even besluit dat het nog wel een stukje verder kan....laat Kweenie maar in dat rijtje bumper op bumper aansluiten.....ik bekijk me dat wel van een afstandje.....leuk voor de koffers op schiphol en voor de rest :oops:

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door Moedt »

Als ze al zo ver zijn als dat ze ons willen wijsmaken dan zou je denken dat treinen en trams nu al konden rijden zonder bestuurder.
Ik geloof dus niet zoveel van wat de minister ons wil wijsmaken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door bprosman »

Bovendien kan de techniek ook nog steeds wel eens falen.
Minder vaak dan de mens gok ik toch nog altijd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door witte angora »

bprosman schreef:
Bovendien kan de techniek ook nog steeds wel eens falen.
Minder vaak dan de mens gok ik toch nog altijd.

De techniek faalt nog altijd vanwege de mens...

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door ruud_a »

Moedt schreef:Als ze al zo ver zijn als dat ze ons willen wijsmaken dan zou je denken dat treinen en trams nu al konden rijden zonder bestuurder.
Ik geloof dus niet zoveel van wat de minister ons wil wijsmaken.
vliegtuigen kunnen al zelf landen.
en er zijn ook metro's zonder bestuurder.
dat is echter nog steeds iets anders, dan een wegennet vol auto's, fietsen, motoren en voetgangers.

voorlopig denk ik echter dat het schandalig veel geld zal gaan kosten, dus waarschijnlijk denk ik dat we beter kunnen wachten, hoe het elders verloopt.
we hoeven helemaal niet de eersten te zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door kweenie »

Moedt schreef:Als ze al zo ver zijn als dat ze ons willen wijsmaken dan zou je denken dat treinen en trams nu al konden rijden zonder bestuurder.
Ik geloof dus niet zoveel van wat de minister ons wil wijsmaken.
Het gaat er ook niet zozeer om wat er nu al is, maar wat er op (korte) termijn aan zit te komen. Trouwens, veel metro's en bijvoorbeeld treintjes en bussen op vliegvelden rijden al zonder bestuurder.
(even flauw, vroeger hadden liften ook 'bestuurders', maar het is al lang geleden dat die zijn afgeschaft.)

Als je ziet hoe veel electronische hulpmiddelen er tegenwoordig al in auto's (kunnen) worden ingebouwd, dan duurt het niet lang voordat je in elk geval voor een deel van je route automatisch zou kunnen rijden. Er zijn nu al allerlei systemen die automatisch afremmen bij gevaar, of die de auto binnen de lijnen kunnen houden en ga zo maar door. Ik vind het goed dat de minister daar al op anticipeert.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door langste adem »

Op zich is het idee van een zelfrijdende auto op zich ook niet slecht, als daarmee de files als sneeuw voor de zon verdwijnen en de verkeersveiligheid. Nog afgezien van de kinderziekten die er nu nog inzitten die allemaal nog opgelost moeten worden. En dan kan de techniek nog steeds falen. Weliswaar meestal door mensen (denk aan een hacker die eerder genoemd werd), maar het kan net zo goed aan een mankement aan het systeem, wegvallend GPS signaal, zonnevlam. En ondertussen is iedereen zo gewend aan het systeem dat ze er blindelings op vertrouwen.
Zoals al gezegd : dit wordt een heel heel duur geintje als je ALLE auto's met zo'n systeem uitrust,en Nederland hoeft helemaal niet de eerste zijn die er miljoenen aan gaat spenderen.

Neemt niet weg dat de techniek heel snel kan gaan. Niemand zou 100 jaar geleden hebben kunnen weten wat er vandaag de dag allemaal mogelijk was. 25 jaar geleden had je een enkeling die een autotelefoon tot zijn beschikking had, tegenwoordig lopen kinderen van 10 met smartphones rond die ze kunnen gebruiken om te bellen, mailen, filmen, spelletjes doen, navigatiesysteem, noem maar op.

Maar ik zet er mijn ernstige twijfels bij of dit wel zinvol is om hierin te investeren in een tijd dat mensen bij bosjes werkeloos worden, er mensen zijn die afhankelijk zijn van een voedselbank. Het lijkt me dat we hogere prioriteieten hebben. Maar wie ben ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelfrijdende auto's op openbare weg uitgetest

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat alle auto's in een klap automatisch zouden moeten worden. Het zal eerder zijn zoals wat je nu ook al ziet op de weg: volledig mechanische auto's rijden ook nu al tussen auto's met cruise Control, remhulpsystemen, baan geleiding etc. Maar hoe meer automatische auto's er komen, hoe meer je van de voordelen kunt profiteren.

en het gaat er ook helemaal niet om dat de overheid hier heel veel kapitaal in zou moeten steken. Het gaat er om dat de regelgeving op deze ontwikkeling anticipeert. De overheid moet dus alleen de randvoorwaarden scheppen die het mogelijk maken dat die auto's mogen rijden, en randvoorwaarden geven om ervoor te zorgen dat die auto's ook voor iedereen veilig rijden.

Gesloten