LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door Radar »

'Kwetsbare groepen' zoals lager opgeleiden, ouderen, mensen die moeilijk rond kunnen komen en mensen met een laag inkomen vinden contant afrekenen handiger dan betalen met een pinpas. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB): http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... t-betalen/

Reken jij ook liever af met cash?

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door jerwarm »

ja, als het even kan wel en als ik het bij me heb.
met overal voor pinnen voor de kleinste bedragen en /of pinnen op het terras of groot evenement.. heb ik altijd het gevoel dat het geld mijn rekening af vliegt.

immers; het is geen geld meer maar een pas. Ik denk er zelf veel bewuster bij na als ik €-flappen heb uitgegeven en die getrokken heb uit de flappentap, als dat ik alles betaal met een stukje plastic.

aan de ene kant met een pas is dan alles te traceren via je rekening; en dat is makkelijk voor je administratie.
aan de andere kant geef je het veel makkelijker uit met een pas, hetgeen met contant geld veel moeilijker gaat. [dat is mijn punt, geldt voor mij] ]
en als extra minpunt houdt ik er niet zo van dat dan al mijn financiele transacties "zichtbaar" zijn, er mag best wat 'geheim" blijven. :lol:

als pluspunt is het voordeel met een pas weer dat het veiliger is en je niet met een bom duiten/flappen over straat moet.
hetgeen voor oudjes juist veiliger zou moeten zijn, aan de andere kant; als je dan weer gaat kijken waar ze de pincode hebben staan... :roll: :wink:

maar misschien ben ik daar heeeel apart in en heeft niemand daar verder last van... :lol: 8)
Laatst gewijzigd door jerwarm op 29 jul 2014 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik betaal ook liever gewoon met geld.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik maak een boodschappenlijstje, dus ik weet redelijk goed hoeveel er in de knip moet zitten. Boodschappenlijstje wordt ook aangepast aan de inhoud van de knip. Dus dat averechts werken, dat vind ik wel meevallen, zolang je bewust boodschappen doet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb cash voor glazenwasser, huishoudelijke hulp en...de visboer die 2x per week in het centrumpje staat (heeft geen pinapparaat). De rest per pin en gelijk thuis even de stand van zaken bij de bank nakijken. Deze "tip" heb ik van Annemarie van Gaal gehoord en werkt wel. Je bankrekening bekijken, bedoel ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Nagenoeg alles pin of chip. Alleen niet overal mogelijk, daarom nog wat cash nodig. Voor collectes, soms parkeren (als dat niet anders kan) en bijvoorbeeld een ijsje bij het strand of zwembad.

Saldo kun je tegenwoordig overal à la minute controleren.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door tenormin »

kweenie schreef: Saldo kun je tegenwoordig overal à la minute controleren.
Ja, dat kan maar juist de ouderen (moi) zijn al blij dat ze een p.c. hebben. De á la minute apparatuur laat ik gaarne aan de jongeren over. Als ik die verrekt kleine schermpjes zie: is mooi, maar niet meer voor mij en veel andere ouderen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef: Saldo kun je tegenwoordig overal à la minute controleren.
Als je een foontje met www hebt wel ja. Als je een dergelijk foontje niet hebt, dan niet. Ik heb dat niet. Zit er ook niet op te wachten, om in de winkel mijn saldo en alles te controleren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:
kweenie schreef: Saldo kun je tegenwoordig overal à la minute controleren.
Ja, dat kan maar juist de ouderen (moi) zijn al blij dat ze een p.c. hebben. De á la minute apparatuur laat ik gaarne aan de jongeren over. Als ik die verrekt kleine schermpjes zie: is mooi, maar niet meer voor mij en veel andere ouderen.
Er zijn ook telefoons met grotere schermen, meer geschikt voor de wat oudere ogen zeg maar. Maar het moet wel je interesse hebben inderdaad. Maar los daarvan zijn er ook een aantal banken die een saldo-check per telefoon als mogelijkheid hebben. (of hadden? ik gebruik dat nooit, ik weet dat de Rabo het had) En daarnaast weet je als oplettende consument toch wel +/- zeg 50 euro wat er in een week in of uit gaat, als je daar allerlei digitale dingen voor nodig hebt, is er wel meer aan de hand.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik betaal zelf graag met een girobetaalkaart en vele senioren met mij. Maar ja, das war ein Mal.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb zelf ook niet de behoefte om steeds mijn saldo te controleren, hoor. Maar ik wil wel aangeven dat het niet zo hoeft te zijn dat je door te pinnen veel minder inzicht hebt in je uitgaven. Dat áls je de behoefte hebt om in de supermarkt te controleren of je nog genoeg geld hebt om een pak wasmiddel te kopen, dat ook elektronisch kan. En dat het dus niet meer nodig is om daarvoor perse te werken met een portemonnee chartaal geld voor een week.

Maar ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zijn die weinig 'gevoel' hebben bij het geld uitgeven, als dat met pin gaat in plaats van dat je het in je handen hebt gehad. Dan zou ik zo veel mogelijk de pas thuislaten.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

De PIN pas is de beste uitvinding om je uitgaven te controleren.
Of met de bankafschriften, waar alles netjes is vermeld, of met internet bankieren.
Het uitgave patroon is daarbij mooi te controleren.
Cash geld in de knip alleen voor heel kleine uitgaven.
Zelf winkels vragen ,ook om kleine bedragen te pinnen.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

Ik betaal uitsluitend cash.
Het gaat de banken namelijk niets aan waar en waaraan ik mijn geld uit geef.
En geloof me, de banken zijn echt uit op deze informatie.
Winkels overigens ook, vandaar dat ik ook geen klantenkaarten neem.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

kweenie schreef:Saldo kun je tegenwoordig overal à la minute controleren.
En niet alleen jij!

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:Ik betaal uitsluitend cash.
Het gaat de banken namelijk niets aan waar en waaraan ik mijn geld uit geef.
En geloof me, de banken zijn echt uit op deze informatie.
Winkels overigens ook, vandaar dat ik ook geen klantenkaarten neem.
Dan heb je ook geen bankafschriften nodig als je alleen pint, dan weet je wat op je rekening staat.
Ook een mogelijkheid.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

eleven schreef:Dan heb je ook geen bankafschriften nodig als je alleen pint, dan weet je wat op je rekening staat. Ook een mogelijkheid.
???
Ik heb al jaren geen papieren bank-afschriften meer. Ik kan toch alles op internet bekijken!
Maar pinnen in winkels doe ik zelden, want de bank hoeft niet te weten waar en waaraan ik mijn geld uit geef. Ik pin gewoon geld bij de bank en geef dat vervolgens weer uit in winkels. Online betaal ik 99% met Paypal, dan weet mijn bank tenminste niks (paypal natuurlijk wel, maar die kent mijn inkomsten weer niet).

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door tenormin »

czarczar schreef:Maar pinnen in winkels doe ik zelden, want de bank hoeft niet te weten waar en waaraan ik mijn geld uit geef. Ik pin gewoon geld bij de bank en geef dat vervolgens weer uit in winkels. Online betaal ik 99% met Paypal, dan weet mijn bank tenminste niks (paypal natuurlijk wel, maar die kent mijn inkomsten weer niet).
In Nederland zijn meer mensen die het op uw manier doen, toch? Is toch zeker niet de bank waar u aan denkt bij uw uitgaven?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

czarczar schreef:
eleven schreef:Dan heb je ook geen bankafschriften nodig als je alleen pint, dan weet je wat op je rekening staat. Ook een mogelijkheid.
???
Ik heb al jaren geen papieren bank-afschriften meer. Ik kan toch alles op internet bekijken!
Maar pinnen in winkels doe ik zelden, want de bank hoeft niet te weten waar en waaraan ik mijn geld uit geef. Ik pin gewoon geld bij de bank en geef dat vervolgens weer uit in winkels. Online betaal ik 99% met Paypal, dan weet mijn bank tenminste niks (paypal natuurlijk wel, maar die kent mijn inkomsten weer niet).
Paypal is een bank, met dezelfde vergunning en dezelfde verplichtingen als een Rabobank of welk een andere bank wat betreft gegevens bijhouden en delen met politie etc. Geniet van je privacy zou ik zeggen. :wink:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:
eleven schreef:Dan heb je ook geen bankafschriften nodig als je alleen pint, dan weet je wat op je rekening staat. Ook een mogelijkheid.
???
Ik heb al jaren geen papieren bank-afschriften meer. Ik kan toch alles op internet bekijken!
Maar pinnen in winkels doe ik zelden, want de bank hoeft niet te weten waar en waaraan ik mijn geld uit geef. Ik pin gewoon geld bij de bank en geef dat vervolgens weer uit in winkels. Online betaal ik 99% met Paypal, dan weet mijn bank tenminste niks (paypal natuurlijk wel, maar die kent mijn inkomsten weer niet).
Je salaris komt toch bij een bank binnen, dan weten ze ook wat je krijgt.
Of mijn bank weet, waar ik boodschappen doe of mijn geld aan spendeer, mag mij worst wezen, mits mijn saldo op de rekening klopt.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

eleven schreef:Je salaris komt toch bij een bank binnen, dan weten ze ook wat je krijgt.
Yep, maar ze weten niet waar en waaraan ik het uit geef.
Ze weten alleen dat ik af-en-toe geld opneem bij hun pin-automaat.
eleven schreef: Of mijn bank weet, waar ik boodschappen doe of mijn geld aan spendeer, mag mij worst wezen, mits mijn saldo op de rekening klopt.
Dat is geheel aan jou, maar ik ken in mijn directe omgeving voorbeelden waarbij banken erg moeilijk gingen doen op basis van (ontbreken van) die gegevens. Banken maken profielen aan van hun klanten en dat doen ze op naam en op basis van de gegevens die ze hebben. Dat doen ze echt niet voor de hobby.

Als je over 3 jaar geweigerd wordt voor een aanvullende verzekering, omdat de verzekering (ook vaak weer vallend onder hetzelfde concern als de bank) inzicht heeft in je leefpatroon op basis van je uitgaven, dan ga je er misschien toch ietsje anders over denken.

Van mij mogen ze het liefst zo min mogelijk weten.

Gesloten