LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door Radar »

Sigaretten mogen binnenkort in Noorwegen alleen in neutrale verpakking zonder merknaam verkocht worden. Dit weekeinde is een wet van kracht geworden die dat bepaalt. Noorwegen is het vierde land dat dit invoert.

Australië begon in 2012 als eerste met blanco pakjes. Sindsdien zou het percentage rokers onder de Australiërs met slechts ruim een half procent zijn gedaald. Inmiddels hebben ook Groot-Brittannië en Frankrijk de regel ingevoerd.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van zondag 2 juli

Vind jij dit een goed initiatief?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Plain_tobacco_packaging

De merknaam staat er nog wel op. Merklogo's en andere branding echter niet meer.

Prima plan verder.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het niet uit zou maken hadden tabaksfabrikanten de afgelopen decennia geen miljarden aan verpakking en marketing uitgegeven lijkt me. Dat was een wit of grijs pakje met de merknaam ook goed geweest. Maar dat hebben ze toch niet gedaan. Als het inderdaad niet uit zou maken zou ik, als ik aandeelhouder was, een megaclaim indienen wegens verspillen van winst.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door langste adem »

De verpakking doet zeker wel iets, die verpakking, het straalt een bepaald "imago" uit.
Net zoals dat geldt bij , laten we zeggen, wasmiddelen is een fraaie verpakking medebepalend voor de verkoopcijfers. Dat geld zelfs voor de pakjes sigaretten van tegenwoordig. Soms neig ik zelfs om een ander merk sigaretten te kopen als daar toevallig een minder verschrikkelijke foto opstaat, maar ik rook er echt geen sigaret minder om. Hoe dom ook.

Maar ik denk eigenlijk dat die afbeeldingen van longfoto's en afgestorven tenen een meer afschrikkend effect hebben dan een blanco verpakking.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De verpakking doet iets in de onderlinge concurrentie tussen de merken, lijkt me.

Mucha

Re: Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk niet dat dit een significante invloed zal hebben op de rokers, maar misschien is er wel een effect op de jeugd.

stofzuigertje

Re: Neutrale verpakking voor sigaretten: een goed plan?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er is laatst een groep opgepakt die valse pakjes maakte en dit lijkt me makkelijker drukwerk en in het begin weet niemand goed het verschil tussen echte en nep!

Verder zijn er ter voorkoming verkreukelde als voor zelf gedraaide hulzen mooie dozen te koop.
Naast de lelijke plaatjes dus ook voor broekzak of zelf gedraaide komen er steeds meer van deze luxe opberg boxen, plastic of metaal....

Daarom zal het nauwelijks iets opleveren, en de filters met zware shag of pijp tabak, ja ook die heb ik al ontmoet!

Gesloten