LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
De nieuwe dienstregeling van de NS die op 11 december werd ingevoerd begint langzaam effect te krijgen. Treinreizigers komen steeds vaker op tijd op hun bestemming. Dat blijkt uit de rapportage over het eerste kwartaal die de NS naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft gestuurd.
In januari kwam 88,1 procent van de treinreizigers op tijd. In maart was dit aantal gestegen naar 92,2 procent. De punctualiteit over het eerste kwartaal ligt met een gemiddelde van 90,5 procent nog wel lager dan een jaar eerder. Toen was dat 92,7 procent.
Volgens NS zijn de passagiers ook steeds vaker tevreden. Uit klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat het aantal tevreden reizigers steeg van 74,9 procent in januari naar 75,5 procent in maart. In het eerste kwartaal van 2016 gaf nog 73,8 procent van de reizigers de NS een 7 of hoger.
Lees verder in het nieuwsbericht.
Merk jij verbetering sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling?
In januari kwam 88,1 procent van de treinreizigers op tijd. In maart was dit aantal gestegen naar 92,2 procent. De punctualiteit over het eerste kwartaal ligt met een gemiddelde van 90,5 procent nog wel lager dan een jaar eerder. Toen was dat 92,7 procent.
Volgens NS zijn de passagiers ook steeds vaker tevreden. Uit klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat het aantal tevreden reizigers steeg van 74,9 procent in januari naar 75,5 procent in maart. In het eerste kwartaal van 2016 gaf nog 73,8 procent van de reizigers de NS een 7 of hoger.
Lees verder in het nieuwsbericht.
Merk jij verbetering sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling?
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Ja, er is nu een superieure sprinter. De Zuthpen-Nijmegen lijn was nutteloos en trager dan de intercity, en is vervangen door Den Bosch-Arnhem. Stukken beter.Radar schreef:Merk jij verbetering sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling?
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Ook ik heb alleen maar prima ervaringen met NS. Niet alleen betere verbindingen, maar ook de informatie is stukken beter, er wordt meer omgeroepen en er wordt beter op tijd gereden.
Verder een pluim voor het personeel, altijd vriendelijk en attent.
Waar in de wereld rijden de treinen zo fervent en van s' ochtend heel vroeg tot vaak in de nacht.
Verder een pluim voor het personeel, altijd vriendelijk en attent.
Waar in de wereld rijden de treinen zo fervent en van s' ochtend heel vroeg tot vaak in de nacht.
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Zoals altijd met de wijziging in de dienstverlening verandert er voor 75% niks en gaan er voor elke 20 personen die er beter op worden, 5 op achteruit. Die 20 personen zijn blij en die 5 beginnen te klagen. Algeheel zal het echt wel een verbetering zijn.
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
De keren dat ik met de trein ben geweest ging het allemaal goed. Maar dat was voor de nieuwe dienstregeling eigenlijk ook het geval. We klagen wel op de NS, maar vergeleken met de ons omringende landen is het helemaal niet zo slecht. Zwitserland is maar iets beter (ook daar komen vertragingen wel eens voor), maar daar betaal je wel 2x zoveel als hier.
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Je went er aan. Van 4 redelijke verbindingen per uur (1 x overstappen, 10 minuten) naar 2 belachelijke verbindingen per uur (15 minuten overstaptijd, maar dusdanig dat ik de eerdere trein precies zie vertrekken op het andere spoor plus dat die trein 5 minuten stilstaat op Leiden). Daarnaast nog 2 van dezelfde soort verbondingen met een extra overstap in Leiden.
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Op zich ben ik redelijk tevreden met de nieuwe dienstregeling
Wat ik wel een nadeel vind is, dat sommige treinen na een bepaalde tijd uit de dienstregeling worden gehaald
Wat ik wel een nadeel vind is, dat sommige treinen na een bepaalde tijd uit de dienstregeling worden gehaald
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Hoezo komen treinreizigers dan steeds vaker op tijd? De punctualiteit is toch juist afgenomen? Ja, als je de rustige maand maart vergelijkt met de drukke wintermaand januari, waarin het ondermeer heeft gesneeuwd, dan zal het in maart vast beter zijn dan in januari... als dat nog niet eens gelukt zou zijn, dan was het wel erg triest gesteld met de NS.Radar schreef:De nieuwe dienstregeling van de NS die op 11 december werd ingevoerd begint langzaam effect te krijgen. Treinreizigers komen steeds vaker op tijd op hun bestemming. Dat blijkt uit de rapportage over het eerste kwartaal die de NS naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft gestuurd.
In januari kwam 88,1 procent van de treinreizigers op tijd. In maart was dit aantal gestegen naar 92,2 procent. De punctualiteit over het eerste kwartaal ligt met een gemiddelde van 90,5 procent nog wel lager dan een jaar eerder. Toen was dat 92,7 procent.
Maar antwoord op de vraag, geen idee. Ik reis nauwelijks meer met de NS. Als ik een dag weg wil en 's-avonds met de trein terug naar huis wil, dan ben ik voor het laatste stuk aangewezen op een dienstregeling van een concurrent die dan nog maar eens per uur rijdt. In de dienstregeling sluiten de treinen mooi aan, maar in het verleden kwam het vaker voor dat de NS vertraging had dan dat ze op tijd kwamen. Dat betekent dus meestal bijna een uur wachten op de volgende trein. Zonder vergoeding: daarvoor wordt immers naar de afzonderlijke vervoerders gekeken en niet naar jouw reis en jouw traject.
Dus voordat ze mij terug in de NS trein krijgen, moeten ze zichzelf eerst wel heel sterk verbeteren.
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Elk voordeel geeft vaak elders nadeel.... uitspraak bekende helaas overleden voetballer!
Voor de meeste zou het voordeel moeten zijn maar de groep met nadeel, die verwacht ik hieronder die toevallig verkeerde route hebben.
Vooral de kleinere tussen stations of niet populaire route overstappers zullen hier gaan klagen!
Voor de meeste zou het voordeel moeten zijn maar de groep met nadeel, die verwacht ik hieronder die toevallig verkeerde route hebben.
Vooral de kleinere tussen stations of niet populaire route overstappers zullen hier gaan klagen!
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Concurrent is natuurlijk een verkeerd begrip in deze, het is een "andere vervoerder"....dan ben ik voor het laatste stuk aangewezen op een dienstregeling van een concurrent...
Van concurentie is op het Nederlandse spoor geen sprake, immers vervoerders rijden altijd op verschillende trajecten, of bedienen verschillende stations.
Een concurent is een bedrijf wat op hetzelfde traject rijdt, of dezelfde stations aandoet, zoals bv in Engeland alwaar meerdere vervoerders op precies hetzelfde traject rijden.
Verder kan je moeilijk NS de schuld geven van een slechte aansluiting, als de andere vervoerder minder rijdt in de avonduren......
Laatst gewijzigd door BL2 op 11 mei 2017 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Met een zeer ruime provinciale vergoeding (lees belastinggeld) levert Arriva nu vervoer (in Limburg ?).Mucha schreef:Arriva bevalt me een stuk beter. 2 treinen per uur in plaats van maar eentje in de avonduren.
De treinen zelf zijn nieuw, schoon en de stoelen zitten een stuk lekkerder. Zeker vergeleken met de oude aftandse treinstellen van de NS.
Voor al die Euro's eist de provincie natuurlijk wel wat meer service (lees ritten) in het afgesloten contract.
Had NS dit contract niet verloren (lees: kwijtgeraakt na een aanbestedingsfout) dan hadden er ook nieuwe treinen gereden, de "Flirt" welke nu elders ingezet worden sinds 2017.
Voordeel voor die andere NS reizigers, ook nieuwe treinen
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Klopt, dat doe ik ook niet. Daar valt prima mee te leven als de treinen gewoon zouden rijden zoals ze in de dienstregeling aangeven. Of als er een kleine vertraging zou zijn. Oftewel, als de dienstregeling enigszins betrouwbaar zou zijn.BL2 schreef: Verder kan je moeilijk NS de schuld geven van een slechte aansluiting, als de andere vervoerder minder rijdt in de avonduren......
Van op papier vijf minuten meer of minder reistijd ga ik niet meer of minder met de trein. Het is de onbetrouwbaarheid van de dienstregeling die mij de trein heeft uitgejaagd.
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Inderdaad is de onbetrouwbaarheid het grote probleem met reizen per trein, als je ergens op tijd moet of wilt zijn. Reis veel per trein, maar ook per vliegtuig. Ga eigenlijk nooit per trein naar Schiphol per trein. Dat zegt genoeg........
Re: Nieuwe dienstregeling NS: een verbetering?
Tsja. Ik deed er vandaag met de auto ook urenlang over om van Amsterdam naar Utrecht te komen.BL2 schreef:Inderdaad is de onbetrouwbaarheid het grote probleem met reizen per trein, als je ergens op tijd moet of wilt zijn. Reis veel per trein, maar ook per vliegtuig. Ga eigenlijk nooit per trein naar Schiphol per trein. Dat zegt genoeg........