LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rookvrije buitenzwembaden?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.

Vind jij dat roken verboden moet worden bij buitenzwembaden?

Ja
1
100%
Nee
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 1

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door Radar »

Buitenzwembaden moeten rookvrij worden. Op ligweides bij de zwembaden is roken vaak heel normaal en dat moet veranderen, vindt het Longfonds. 'Een buitenzwembad met veel spelende kinderen is juist een plek waar rookvrij de norm zou moeten zijn', aldus directeur Michael Rutgers dinsdag.

Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) voorstander is van een rookvrije speel- en ligweide bij het zwembad. In 2009 was dat nog 23 procent.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van dinsdag 18 juli

Vind jij dat roken verboden moet worden bij buitenzwembaden?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ja, en meer plaatsen mogen van mij ook rookvrij. Overal waar mensen samen komen kunnen beter rookzuilen gezet worden zodat ik al lopend over de (rommel)markt, de stad of waar dan ook geen last van die smerige rokers heb.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door newmikey »

Nee, in de buitenlucht moet altijd kunnen. We moeten ook eens ophouden met de regelzucht.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door angel1978 »

newmikey schreef:Nee, in de buitenlucht moet altijd kunnen. We moeten ook eens ophouden met de regelzucht.
Niet mee eens. In de buurt van kinderen moet het per definitie verboden worden, ongeacht of dat binnen of buiten is.
Regelzucht, niet goed.
Bescherming van weerloze kinderen is echter altijd een prioriteit.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door henk51 »

Ben het helemaal eens moet verboden worden. Men rookt daar ook nog eens in nabijheid van jonge kinderen/zwangere vrouwen .

groeten Henk

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

newmikey schreef:Nee, in de buitenlucht moet altijd kunnen. We moeten ook eens ophouden met de regelzucht.
Een roker kiest er voor om te pas en te onpas een sigaret aan te steken. Niet rokers en kinderen moeten dit steeds maar zelf ontwijken. Ik wil geen rekening houden met iemand die voor mij besluit in welke stank ik moet lopen.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Te gek alweer. Waarom zou je roken in de buitenlucht willen verbieden? Het schaadt alleen de gezondheid van de roker zelf. En dat kulargument dat kinderen hierdoor sneller gaan roken is al helemaal diep triest. Misschien doen ze dat met wat opvoeding helemaal niet en moeten we dus eigenlijk ouders stimuleren beter op te voeden.

En zeuren over stank is al helemaal erg. Er lopen genoeg mensen rond die erger stinken dan iemand die een sigaret opsteekt. Die ook maar meteen verbieden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind dat houtkachels bij buitenzwembaden ook verboden moeten worden. Wel zo konsekwent danwel consequent.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door renewouters »

newmikey schreef:Nee, in de buitenlucht moet altijd kunnen. We moeten ook eens ophouden met de regelzucht.
Precies. Geen regels, maar we zeggen gewoon tegen rokers dat ze op moeten zouten met hun stinkstokken. Hebben we geen regels voor nodig.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door crazyme »

Nijogeth schreef:Te gek alweer. Waarom zou je roken in de buitenlucht willen verbieden? Het schaadt alleen de gezondheid van de roker zelf. En dat kulargument dat kinderen hierdoor sneller gaan roken is al helemaal diep triest. Misschien doen ze dat met wat opvoeding helemaal niet en moeten we dus eigenlijk ouders stimuleren beter op te voeden.

En zeuren over stank is al helemaal erg. Er lopen genoeg mensen rond die erger stinken dan iemand die een sigaret opsteekt. Die ook maar meteen verbieden?
Standaard ontkenningsreactie. Er is niets aan de hand en iets anders is nog veel erger.

Maar eigenlijk is de boodschap : ik kan geen rekening met een ander houden of ik wil geen rekening met een ander houden.

Maar dit wordt een standaard rokers tegen niet-rokers discussie.

Gelukkig zijn de niet-rokers verreweg in de meerderheid en is dit ook bij de politiek inmiddels doorgedrongen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Nijogeth schreef:Te gek alweer. Waarom zou je roken in de buitenlucht willen verbieden?
Het gaat niet om roken in de buitenlucht.
Maar wel om een specifieke plaats in de buitenlucht.
Een over het algemeen relatief bescheiden terrein waar veel kinderen komen.
Zwemmende rokers :wink: kunnen het zwembad natuurlijk altijd verlaten en elders in die buitenlucht een plekje gaan zoeken om te roken.
Waar ze anderen niet lastig vallen en toch aan hun trekken :wink: komen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, ik ben beslist geen roker. Maar vind dit wel erg ver gaan eerlijk gezegd. Nog even en de regelzucht omtrent roken is net zo'n gedrocht als de wetgeving omtrent wiet. Waarom mogen mensen bijvoorbeeld wel thuis roken in het bijzijn van hun kinderen, waar de dampen geen kant op kunnen, maar niet in het zwembad, waar de dampen in no time in de lucht vervliegen? Wat is dan schadelijker? En als je er een meter of 10 vandaan ligt, heb je er toch geen last van?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas Jan schreef: Zwemmende rokers :wink: kunnen het zwembad natuurlijk altijd verlaten en elders in die buitenlucht een plekje gaan zoeken om te roken.
Maar waar dan? Dan moeten ze dus het zwembad uit. En moeten ze er weer in. Moeten ze dan opnieuw een kaartje kopen? Of een polsbandje om doen zodat ze vrij in en uit kunnen? Wie gaat dat allemaal registreren en betalen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:Naja, ik ben beslist geen roker. Maar vind dit wel erg ver gaan eerlijk gezegd. Nog even en de regelzucht omtrent roken is net zo'n gedrocht als de wetgeving omtrent wiet. Waarom mogen mensen bijvoorbeeld wel thuis roken in het bijzijn van hun kinderen, waar de dampen geen kant op kunnen, maar niet in het zwembad, waar de dampen in no time in de lucht vervliegen? Wat is dan schadelijker? En als je er een meter of 10 vandaan ligt, heb je er toch geen last van?
Sigaretten en wiet vergelijken...

En roken in het bijzijn van je eigen kinderen is iets anders dan roken in het bijzijn van andermans kinderen. Dat verschil lijkt mij toch evident?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:
Klaas Jan schreef: Zwemmende rokers :wink: kunnen het zwembad natuurlijk altijd verlaten en elders in die buitenlucht een plekje gaan zoeken om te roken.
Maar waar dan? Dan moeten ze dus het zwembad uit. En moeten ze er weer in. Moeten ze dan opnieuw een kaartje kopen? Of een polsbandje om doen zodat ze vrij in en uit kunnen? Wie gaat dat allemaal registreren en betalen?
Rookhok met afzuiging.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
Sigaretten en wiet vergelijken...

En roken in het bijzijn van je eigen kinderen is iets anders dan roken in het bijzijn van andermans kinderen. Dat verschil lijkt mij toch evident?
Nope, de regelzucht vergelijken.

Volgens mij liggen andermans kinderen toch niet bij de rokers op schoot, is het wel? Zullen we dan maar meteen de verjaardagsfeestjes verbieden bij kinderen met rokende ouders? Of rokende ouders verbieden te roken als er kinderen van anderen op bezoek zijn?

Als iemand niet wil dat zijn kinderen vlak bij rokende ouders liggen, dan kunnen ze toch gewoon een stukje verder gaan liggen? Zo moeilijk is dat toch niet?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik heb een gruwelijke hekel aan roken.......en begin dat longfonds nu even irritant te vinden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nijogeth schreef:Te gek alweer. Waarom zou je roken in de buitenlucht willen verbieden? Het schaadt alleen de gezondheid van de roker zelf. En dat kulargument dat kinderen hierdoor sneller gaan roken is al helemaal diep triest. Misschien doen ze dat met wat opvoeding helemaal niet en moeten we dus eigenlijk ouders stimuleren beter op te voeden.

En zeuren over stank is al helemaal erg. Er lopen genoeg mensen rond die erger stinken dan iemand die een sigaret opsteekt. Die ook maar meteen verbieden?
Mag ik, als astmapatiënt, dan "zeuren" over het gebrek aan zuurstof dat veroorzaakt wordt door rokers die op dit soort locaties mij het ademen nagenoeg onmogelijk maken?

Roken is een keus. Een genetische longaandoening hebben niet.

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rookvrije buitenzwembaden?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:Naja, ik ben beslist geen roker. Maar vind dit wel erg ver gaan eerlijk gezegd. Nog even en de regelzucht omtrent roken is net zo'n gedrocht als de wetgeving omtrent wiet. Waarom mogen mensen bijvoorbeeld wel thuis roken in het bijzijn van hun kinderen, waar de dampen geen kant op kunnen, maar niet in het zwembad, waar de dampen in no time in de lucht vervliegen? Wat is dan schadelijker? En als je er een meter of 10 vandaan ligt, heb je er toch geen last van?
Dus ik moet om frisse lucht te krijgen een paar meter verderop gaan liggen omdat mensen naast mij graag willen roken. Het zou juist andersom moeten zijn.

Gesloten