LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door Radar »

Vanaf nu mag in geen enkel café meer worden gerookt. Dat mag ook niet meer in de kleine kroegen zonder personeel waarvoor tot nu toe een uitzondering werd gemaakt in het rookverbod voor de horeca: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... -in-cafes/

Vind jij het een goed idee?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, nu ook terrassen, stranden, parken en bushokjes aanpakken. Dat zijn ten slotte ook publieke plaatsen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja goed idee, gelijke monniken gelijke kappen, en dan ook zodanig handhaven. Die zelf uitgeroepen rook-geuzen die vol trots tegen de regels ingaan omdat ze eens hun zin niet krijgen, mogen ze wat mij betreft tot aan hun faillissement te grazen nemen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben geen roker, ken de schadelijke gevolgen, blablabla. Zal zo'n café ook niet opzoeken.

En toch, heel af en toe, als ik een zware sigarenlucht ruik, of een sigarettenlucht, ga ik weer even terug naar vroeger. Vroeger, toen ik een puber was, en de wereld stukje bij beetje open begon te gaan. De herinneringen aan de postzegelmarkt in Amsterdam bijvoorbeeld, of de postzegelwinkeltjes (die er trouwens nog zijn) Herinneringen aan een heftige tijd, het jaar dat mijn oma ziek was, en een oom en tante zeer regelmatig kwamen logeren om steun te kunnen bieden. In mijn huis rookten ze niet, maar hun auto, en hun eigen huis, waar ik later regelmatig kwam, dat was natuurlijk hun domein. Zoveel herinneringen dat ik me eigenlijk niet eens aan de lucht aan kan storen. Integendeel, het is fijn, al is het maar heel even, om wat herinneringen op te halen, éventjes weer de sfeer te proeven.

Dus ja...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Te belachelijk voor woorden!
Laat de politiek zich met belangrijke zaken bemoeien.

Rookverbod in restaurants = prima, maar in cafés van de zotte.
Hoezo? De rechter is toch duidelijk dat het daar ook geldt. Of is een uitspraak van de hogeraad niet relevant voor jou?

Ik vraag me nog steeds af waarom rokers denken dat ze als minderheid de wet kunnen voorschrijven aan de meerderheid. Ik vraag me ook af waarom rokers denken recht te hebben om anderen schade toe te brengen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:
alfatrion schreef:Ja, nu ook terrassen, stranden, parken en bushokjes aanpakken. Dat zijn ten slotte ook publieke plaatsen.
Ga verhuizen naar rokertje-pesten-kunnen-we-als-de-beste New York.
Compleet doorgeslagen die New Yorkers met hun anti-rook beleid. Ondertussen staan er de wereld van die etens kraampjes op straat die de meest vieze rookwolken produceren. Om dezelfde hoeveelheid rook te produceren heb je minstens 1000 rokers nodig.
Laten we alle stoplichten verwijderen. Er zijn immers altijd mensen die door rood rijden...

Ga lekker thuis roken. Hopelijk niet waar (eventuele) vrouw en kinderen bij zijn.

sinasje
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2014 16:11

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door sinasje »

Ik ben ook geen voorstander van roken en vind het ook een vieze stinklucht maar verboden maken op openbare gelegenheden zoals parkeerterreinen e.d. vind ik wel ver gaan.

p.s. flitspalen verwijderen beter idee dan stoplichten verwijderen. Gewoon allemaal omzagen :)

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door Josephien12 »

En natuurlijk ook de wierookstokjes verbieden...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me nu toch af hoe het nu in de coffeeshops moet...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door olaf79 »

sinasje schreef:Ik ben ook geen voorstander van roken en vind het ook een vieze stinklucht maar verboden maken op openbare gelegenheden zoals parkeerterreinen e.d. vind ik wel ver gaan.

p.s. flitspalen verwijderen beter idee dan stoplichten verwijderen. Gewoon allemaal omzagen :)
Waarom zijn allerlei soorten drugs en alcohol (in veel gemeentes) op openbare plaatsen wel verboden?

Meeroken is net zo slecht als roken en het is terecht dat meerokers worden beschermd tegen de terreur van rokers.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Ik vraag me nu toch af hoe het nu in de coffeeshops moet...
Dat is in feite geen openbare horeca gelegenheid. Maar het zou me niks verbazen als de rechter dat ook gaat verbieden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:Ik vraag me nu toch af hoe het nu in de coffeeshops moet...
Dat is in feite geen openbare horeca gelegenheid. Maar het zou me niks verbazen als de rechter dat ook gaat verbieden.
Waar haal je die onzin vandaan, iedereen die wil kan zo een coffeeshop inlopen en daar de aangeboden waren kopen. Dus gewoon een openbare gelegenheid.

Sterker nog, je schijnt wiet puur te kunnen roken en dan mag dat gewoon binnen gerookt worden.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door Josephien12 »

puma73 schreef:
olaf79 schreef:
witte angora schreef:Ik vraag me nu toch af hoe het nu in de coffeeshops moet...
Dat is in feite geen openbare horeca gelegenheid. Maar het zou me niks verbazen als de rechter dat ook gaat verbieden.
Waar haal je die onzin vandaan, iedereen die wil kan zo een coffeeshop inlopen en daar de aangeboden waren kopen. Dus gewoon een openbare gelegenheid.

Sterker nog, je schijnt wiet puur te kunnen roken en dan mag dat gewoon binnen gerookt worden.
En als ik daar dan geen wiet rook maar een gewone peuk opsteek, dan wordt ik door de politie opgepakt?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door puma73 »

Josephien12 schreef:En als ik daar dan geen wiet rook maar een gewone peuk opsteek, dan wordt ik door de politie opgepakt?
Nee hoor, de politie houdt geen toezicht op het rookverbod. Bovendien krijgt niet de roker, maar de uitbater een boete.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door puma73 »

MichielFRL schreef:Deze wet is zo krom als een hoepel en niet bedoelt voor de café bezoeker, maar voor het personeel wat er werkt.
Het rookverbod in een klein café waar de eigenaar (welke 99 van de 100 keer zelf rookt) zelf naar de rookruimte moet als hij een peukje wil roken :? Waarom? Omdat de beste man/vrouw recht heeft op een rookvrije werkplek :lol:

Nog een mooi voorbeeld. Een beroepschauffeur in zijn eigen truck mag daar niet roken, want dat is zijn werkplek. Ook hij heeft recht op een rookvrije werkplek en ook al is er verder geen personeel, er mag niet gerookt worden op de werkplek.

En voor alle anti-rokers, verdiep je in de materie betreft fijnstof. Dat peukje wat op een paar meter afstand van je wordt opgestoken is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met 2-takt scooters/brommers of de zogenaamd schone auto's waar ultra-fijnstof uit de uitlaat komt.
Iemand die rookt, die maakt net als de 2-takt en de auto evenveel stank, jullie rokers zijn egoïstische mensen die alleen maar aan zichzelf en niet aan een ander denken. Misschien is diegene die naast je staat wel een astmapatiënt of iemand met andere problemen die graag in een ruimte staat waar niet gerookt mag worden.

In de tijd dat er nog gerookt mocht worden in b.v. een trein waren de rokers zo asociaal om gewoon in de niet-roken coupe te gaan zitten roken.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door 53078 »

dat "astmapatient" smoesje mag wel weg hoor. De meeste "astmapatienten" roken zelf ook.
Ik ben "gestopt" met roken maar heb het niet afgezworen. Ik mag best op een feestje oid een peuk opsteken. En anders hou ik dat stoppen ook niet vol. Als er ergens een ruimte is waar alleen maar rokers zitten te roken..dan loop ook ik een blokje om. Dat stinkt me echt teveel.

mcmodd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2005 15:03

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door mcmodd »

Heerlijk dat rookverbod per direct in cafés. Nu kan ik overal, in elke kroeg, binnenstappen en zonder last te hebben van de rook mijn drankje nuttigen. Mensen die uit zichzelf niet kunnen stoppen worden nu aan het handje meegenomen en geholpen om, in ieder geval in de horeca, niet meer te roken. Die hulp is gratis en wordt door de VWA gecontroleerd. Fijn dat dit nu eindelijk eens voor elkaar is, net als in de andere Europese landen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door puma73 »

53078 schreef:dat "astmapatient" smoesje mag wel weg hoor. De meeste "astmapatienten" roken zelf ook.
Ik ben "gestopt" met roken maar heb het niet afgezworen. Ik mag best op een feestje oid een peuk opsteken. En anders hou ik dat stoppen ook niet vol. Als er ergens een ruimte is waar alleen maar rokers zitten te roken..dan loop ook ik een blokje om. Dat stinkt me echt teveel.
Dat is gewoon een rokersexcuus, gewoon overal in ALLE openbare ruimtes een rookverbod.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door sjohie »

MichielFRL schreef:Deze wet is zo krom als een hoepel en niet bedoelt voor de café bezoeker, maar voor het personeel wat er werkt.
Het rookverbod in een klein café waar de eigenaar (welke 99 van de 100 keer zelf rookt) zelf naar de rookruimte moet als hij een peukje wil roken :? Waarom? Omdat de beste man/vrouw recht heeft op een rookvrije werkplek :lol:

Nog een mooi voorbeeld. Een beroepschauffeur in zijn eigen truck mag daar niet roken, want dat is zijn werkplek. Ook hij heeft recht op een rookvrije werkplek en ook al is er verder geen personeel, er mag niet gerookt worden op de werkplek.

En voor alle anti-rokers, verdiep je in de materie betreft fijnstof. Dat peukje wat op een paar meter afstand van je wordt opgestoken is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met 2-takt scooters/brommers of de zogenaamd schone auto's waar ultra-fijnstof uit de uitlaat komt.
Elke werknemer heeft recht op een rookvrije werkplek, en dus moet de werkgever daarvoor zorgdragen. De werkgever in een eenmanszaak moet dat dus ook, ook al is hij zijn eigen enigste personeelslid. En daarnaast komen er ook personeelsleden van andere bedrijven, denk aan bezorgers van de drank en onderhoudsmonteurs voor de diverse installaties. Nu is het duidelijk, en is er geen oneerlijke concurrentie meer.

Fijnstof uit auto's heeft niks te maken met het roken van sigaretten in de horeca, ik heb nog nooit een auto met draaiende motor naast het dartbord zijn staan. Maar ook op het gebied daarvan neemt de overheid maatregelen, dus fijnstof wordt op een breed front aangepakt door diverse maatregelen. (denk aan afzuiginstallaties in garages etc)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Van Rijn: Rookverbod per direct in cafés

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik rook niet,maar ben ook niet anti roker!
Van mij mag iedereen doen wat hij zelf wil,iedereen gaat over zijn eigen gezondheid( als dat er al meete maken heeft,ken zat mensen nooit sigaret aangeraakt en ,longk)
Ik kan wel op een verjaardag zitten,prima zit ik echt niet te kuchen pfff pff welnee,ik heb wel keelpijn die nacht,net of ik zelf slof gerookt heb,maar ach die paar keer paar kr de shell loop ik elke dag hier meer meer van op!

Waarom zijn rokers nou zo,lastig vinden sommige omdat ze iets doen wat lekker is?
Mensen die drinken? Ja daar ruik je niks van,of moet flink veel gedronken hebben flinke kegel..
Maar goed,dat brengt net zoveel schade aa je gezondheid aan...

Tuurlijk ik drink niet mee,oké
Ik heb totaal geen hekel aan rokers maar in mijn huis ook. Niet roken,want alles gaat stinken,en ik slaa niet door mijn keel,nachten...
Dat moet de visite dan maar accepteren is mijn huis,...tot nu toe nooit problemen,mijn msn die 1.5 pakje per week rookt..puur om ff ja wat is het??? Relaxed momentje te hebben,rookt ook niet binnen...

Hij vind het zelf ook stinken,ja hetbis apart :lol:
Maar hij heeft er zijn pleziertje aan prima....

Rookplek op het werk,nou 15 jr terug werkte hij ergens toen begon het een beetje het gezeur,die hebben toen soort ja bushaltertjes neer gezet 2 op elke vloer ,moest je in gaan staan en was een systeem,man je lucht werd gelijk weggezogen,maar zelfs dat mag niet meer
Nee nu andere werkever en die had 1 trappen gat...helemaal speciaal op 1 vloer voor rokers gemaakt,was jaren goed,nu ook niet meer,pas afgekeurd,tot nadere oplossing moeten ze dus naar buiten..
Nou meneer rozemarijn zegt mzzl,vind prima vanavond thuis wel,niet verslaafd..
Maar heel veel dus in de kou..zijn wel op,ossing aan bedenken ,weinig ruimte voor gebouw,
Soort bushalte ofzo waar ze droog windvrij staan...
Maar ja kost ook hoop tijd,14 vloeren naar beneden 5 min roken 15 min weer naar boven 20 min...goh en sommige da 15 x...de hardcore rokers en die zijn er!!!

Reken eens uit,kan me voorstellen dat werkgevers straks zeggen algemeen rookverbod...of alleen in pauze...

Ik ga gerust oo visite totaal geen problemen mee,vroeger ook niet in restaurant...nooit probleem van gemaakt...
Maar niet in mijn huis,als ik thuis kom douchen,kleding naar zolder wassen klaar...

Laat mensen roken die dat willen....de ene vind eten lekker( speciaal eten,haute cuissin) ander drinken,etc...

Gesloten