KLM systeemfouten

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Sinds het plotselinge overlijden van mijn man in aug. 2020 ga ik 1 of 2x per jaar naar Curaçao waar mijn dochter en haar gezin woont. Ik heb een spierziekte Dystrofie en vlieg business class ivm het kunnen strekken van mijn benen en heb ik ook veel minder pijn tijdens de reis. Ik zoek altijd de meest voordelige vlucht voor mij uit die meestal rond de 1700 euro is. Van de week geboekt omdat ik momenteel de eenzaamheid niet aankan en had een optie genomen op de prijs die ongeveer overeenkomt met wat ik anders ook betaal (ik boek altijd in dezelfde prijsklasse) Ik ben met pensioen dus ik kan gaan wanneer ik wil en ga dan in het voorseizoen of naseizoen, omdat dit het meest voordelig is.
Ik mis mijn dochter en kleinzoon erg en ga dan ook voor quality time met ze en voel ik de eenzaamheid even niet.
Overleg gehad met mijn dochter ivm accommodatie en toen geboekt via de genomen optie bij KLM..
Ticket geboekt en betaald, maar toen ik de stoel wilde vastleggen was de heenreis business class, maar terugreis ineens Economy??? Dat gaat echt niet ivm mijn spierziekte en heb ik zo veel meer pijn.
KLM gebeld en de dame van de klantendienst zei gelijk dat het mijn fout niet was, maar dat het kwam door een systeemfout van KLM waar ze al een paar dagen mee kampten. Normaal gesproken is het niet eens mogelijk 2 reisklassen online te boeken op hetzelfde ticket. Ik moet nu ca 800 euro bijbetalen wil ik de reis alsnog maken zegt KLM.
Het is niet mijn fout en ik kan ook aantonen dat ik altijd boek voor ongeveer dezelfde prijs (de dame vertelde me dat ze dat bij mijn vorige reizen kon zien de prijsklasse) en zodoende kon ik ook redelijkerwijs aannemen dat de prijs die mij werd aangeboden correct was en ik vind dat ze mij die prijs alsnog moeten geven, maar KLM beroept zich op de fouten in hun systeem en probeert er gewoon onderuit te komen. Ik kan de reis alsnog maken als ik 800 euro bijbetaal bovenop de 1700 euro.
Ik kon ook echt niet zien tijdens het boeken dat ik heen business class boekte en terug economy, want vanmiddag heb ik dat geprobeerd en het lukt je gewoon niet als je voor de terugreisboeking business class wilt veranderen in economy.
Dat doet het systeem niet en daarom klopt het wel dat ik er niets aan kan doen, maar KLM neemt zijn verantwoording niet in deze, terwijl KLM verantwoordelijk is voor deze ontstane zaak.
Ik durf niet eens meer online te boeken, omdat het geweldig fout kan gaan heb ik gemerkt en ik heb het ticket nu geannuleerd en zal de accommodatie nu ook weer moeten annuleren en dat alles doordat KLM bij systeemfouten niet de hand in eigen boezem steekt en zegt dat ik als klant redelijkerwijs kon aannemen dat de prijs correct was (vanwege eerdere boekingen van mij) en mij het ticket alsnog voor die prijs geeft. Ik heb nog wel een klacht ingediend bij KLM, maar ik lees ook de verhalen van andere mensen en heb ook gemerkt dat de klantendienst van KLM het de laatste tijd erg laat afweten. Ik zou niet weten wat ik verder nog kan doen hieraan.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt gelijk: deze fout hoort voor rekening van KLM te komen. Er is een rechtsgeldige overeenkomst gesloten, jij had geen reden om niet op deze prijs te hoeven vertrouwen.

De vraag is wat je belangrijker vindt: de reis of het geld. Je kunt de reis gewoon maken, onder protest die 800 euri betalen, en achteraf dat bedrag terugvorderen. Kost je wel een hoop energie en mogelijk geld.

Heb je een (reis)rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, kan je hen inschakelen. Wie weten helpt een juridische brief wel, of vergoeden ze je schade.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

De reis is wel erg belangrijk voor mij, omdat het nog steeds niet goed met mij gaat sinds mijn man uit het leven stapte. Ik krijg hulp via EMDR therapie, maar als ik bij mijn dochter ben gaat het wel iets beter. Ik moet toch ook wel op mijn financiën letten en 800 euro extra is toch weer een hele hap. Ik heb zo'n verzekering dus ik zal ze maandag even contacteren. Het ticket is al geannuleerd, maar
een nieuw ticket boeken kan natuurlijk altijd. Ik durf dat wel niet meer online te doen vanwege eventuele verrassingen van KLM.
Dank je voor het advies.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook mijn advies is om contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering. Eventueel kan je bij www.juridischloket.nl om advies vragen.

Het nadeel is wel dat de bewijslast (vermoedelijk) niet of laag is. Ik durf daarom geen beloftes te doen.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@ Seinhuis Wat bedoelt u met bewijslast?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
12 feb 2022 21:28
Het nadeel is wel dat de bewijslast (vermoedelijk) niet of laag is. Ik durf daarom geen beloftes te doen.
Wat bedoel je hiermee? TS heeft een prima verhaal.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Dit gaat natuurlijk nergens over, de KLM zou zich veel empathischet op kunnen stellen. Wel kan het zijn dat de tickets door de extreem hoge brandstofprijzen duurder is geworden en dan veel duurder.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Omdat ik officieel bij KLM een klacht heb neergelegd wordt me aangeraden te wachten tot ik antwoord heb gekregen van KLM en ik zag dat de klacht in behandeling was genomen, omdat je de ingediende klacht kan volgen. Ik moet ze de kans geven om het op te lossen zeggen ze. Dat zegt dan nog niets over de tijd die ze nodig hebben om de klacht te beoordelen bij KLM. Afhankelijk van wat er uitkomt kan ik verdergaan met het proces om een uitspraak te krijgen van het Kifid of verder gaan met mijn rechtsbijstandverzekering. Wat ik wel lees is dat KLM zich meestal weinig aantrekt van de klachten die mensen neerleggen, maar goed ik zal die uitslag afwachten van KLM. Voor een bedrijf wat toch wel afhankelijk is van zijn passagiers vind ik dat geen goede houding.
Ook de klantendienst laat het vaak afweten, maar ja als KLM denkt dat ze hiermee passagiers aantrekken met deze houding vrees ik ervoor. Ik vind het gewoon jammer dat ze niet gewoon hun verantwoording nemen na toegegeven te hebben dat ze fout waren ivm systeemfout en mij nu heel veel werk laten verrichten ipv te zeggen het klopt wij passen het ticket aan zonder probleem.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Het zal erom hangen of op de informatie die hebt gehad voor je de boeking definitief maakte stond dat beide businessclass waren. Zo niet dan heb je weinig kans denk ik. En de prijs.. er is geen touw vast te knopen aan de prijsopbouw van tickets, dus hier zal je vermoedelijk weinig houvast aan hebben. Als je altijd bc vliegt, kan je dan niet op je punten boeken

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door thecure »

Zijn er misschien ook andere maatschappijen die op Curaçao vliegen met redelijke prijzen?

Misschien een oplossing die de minste energie en tijd kost.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

In afwachting van de boeking


Boekingscode: xxxxx
Amsterdam, (Schiphol Airport)

Curacao, (Aeropuerto Hato)

KL0735 | Vrijdag 25 maart , 10:05 - 15:05
Curacao, (Aeropuerto Hato)

Amsterdam, (Schiphol Airport)

KL0734 | Woensdag 13 april , 20:50 - 12:00 (D+1)


Totaalprijs EUR 1667.64

Was niet te zien op de genomen optie, (zie hierboven) maar het was een prijs waarvan ik kon aannemen dat het business class was heen en terug ivm eerdere boekingen. Toen ik de optie officieel maakte en de stoelen ging uitzoeken kwam ik er achter dat er op de terugreis 300 business class stoelen waren (grapje) en dat bleek economy te zijn???? Je kunt niet eens een ticket boeken met 2 verschillende reisklassen online vandaar dat KLM aangaf dat het een systeemfout was waar ze een paar dagen last van hebben gehad.
Laatst gewijzigd door jeanne-veghel op 14 feb 2022 10:41, 3 keer totaal gewijzigd.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@thecure Tui vliegt ook, maar de ruime stoelen kun je alleen boeken met een pakketreis. Bij Tui zou het ticket incl ruime stoel 1400,00 euro kosten, maar ik verblijf altijd in de buurt van mijn dochter en daar kan ik altijd tegen een heel redelijke prijs een appartement huren. De helft wat het normaal zou kosten.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@ Kokka1 Zie boeking hierboven. Hij is inmiddels geannuleerd dus het geeft niet dat de boekingscode erbij staat.
De optie kostte 15 euro en dan houden ze de prijs een paar dagen vast. De prijs was natuurlijk ok, omdat ik vaker die prijs heb geboekt.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@Jose2501 Als niet eilandbewoner kan ik geen enkele reis boeken naar Curaçao, omdat je een bewijs moet kunnen laten zien dat je ook weer vertrekt als je daar aankomt. Dat is om te voorkomen dat je zou blijven.
Zie hieronder:


Dit kan niet! Je moet ten alle tijden bij het betreden van Curaçao een “bewijs van vertrek” kunnen overhandigen aan de douane.
Dank je voor het meedenken.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@Jose2501 Je bedoelde waarschijnlijk gewoon het ticket gebruiken, maar ik denk dat als ik had teruggereisd en op de terugreis het probleem had aangekaart KLM dat nooit had geregeld hoor. Ze doen best moeilijk vind ik momenteel. Ook zijn de mensen weer volop aan het boeken en de kans dat er een plaatsje was zou bijna nihil zijn geweest.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@Jose2501 De vertrekdatum is 25 maart en retour 13 april. Dus over ca 5 weken. Het ging momenteel al niet zo goed en dan helpt dit soort zaken ook niet echt mee. Ik doe mijn best, maar het lukt niet altijd helaas. U heeft gelijk en misschien krijg ik wel een positieve reactie van KLM en anders moet ik gewoon kijken wat te doen. Andere data is niet mogelijk ivm mijn EMDR therapie die ik niet wil afzeggen, omdat ik best ben vastgelopen na de plotseling dood van mijn man en de manier waarop dat is gebeurd.
Best een grote domper voor mij dat KLM dit nu zo aanpakt, terwijl de fout bij KLM zelf zit en ze waarschijnlijk de verantwoording niet willen nemen daarvoor.
Laatst gewijzigd door jeanne-veghel op 14 feb 2022 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@Jose2501 Zal ik zeker doen, maar ik heb me er al een beetje bij neergelegd dat ik niet kan gaan. Mocht het nog lukken en ook als een antwoord krijg van KLM zal ik het zeker melden hier.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door Seinhuis »

jeanne-veghel schreef:
12 feb 2022 21:32
@ Seinhuis Wat bedoelt u met bewijslast?
Er is sprake van een verkoopovereenkomst. Over de inhoud bestaat een conflict. TS moet bewijzen wat de verkoopovereenkomst is.

Afbeelding

Ik was nieuwsgierig en gekeken of het mogelijk is om heenreis business en de terugweg economie class te boeken. Dit is mogelijk. Het is niet uit te sluiten dat TS op die manier geboekt hebt.

Als KLM de klacht niet wil behalen, dan zal TS naar rechtsbijstandverzekering moeten. Rechtsbijstandverzekering vraag om de verkoopovereenkomst. Het hangt af wat daarop staat of eventueel andere bewijs van TS.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@Seinhuis Ik heb de overeenkomst op 14-02 om 10.13 uur gepost op dit forum, maar er stond geen reisklasse bij alleen de prijs
Die ik in optie had. Ik heb het zelf ook geprobeerd om de reisklasse te veranderen gisteren om te kijken of dit mogelijk was, maar dat bleek voor de terugreis niet mogelijk toen ik het probeerde. U is het wel gelukt nu, maar U kreeg daarbij ook de waarschuwing dat uw terugreis geen business class was voor een klein gedeelte van de reis, omdat naar nu blijkt u maar tot Panama economy vliegt en dan na de overstap weer business, omdat u dan weer met KLM vliegt. De maatschappij die van Curaçao naar Panama vliegt heeft geen Business vandaar de waarschuwing op uw screentest. Dus u boekte de terugreis met overstap en dat doe ik dus nooit.
Laatst gewijzigd door jeanne-veghel op 14 feb 2022 21:33, 3 keer totaal gewijzigd.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: KLM systeemfouten

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@ Seinhuis Ik heb het net toch nog maar eens geprobeerd en bij de terugvlucht willen wijzigen naar economy, maar dat doet het systeem niet en springt gelijk terug naar business class. Tijdens mijn boeking vorige week heb ik dit trouwens niet gedaan en is het systeem wel vanzelf blijkbaar naar economy gegaan zonder waarschuwing of wat dan ook.
Ik snap echt niet hoe u dit voor elkaar hebt gekregen, want mij lukt het echt niet op geen enkele manier en de optieboeking gaf op geen enkele manier aan dat heenreis verschilde met terugreis van klasse.

U heeft de terugreis geboekt met een vliegtuig dat geen business class heeft zie ik op uw screenshot en daarom is het u wel gelukt blijkbaar, want had dit toestel wel business class was u dit niet gelukt denk ik.

Probeert u het maar zoals ik boek altijd, dan gaat dat echt niet. Ik weet ook niet of u heeft geboekt met overstap in Panama.
Ik boek altijd een rechtstreekse vlucht en stap nooit over en dan heb je altijd een vliegtuig met business class.

Gesloten