LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
09 aug 2020 09:37
Dat klopt, maar dat geen afstand houden was dan weer een observatie van gistermiddag en gisteravond. Tijdens de uitlaatrondes met de honden zie je nog wel eens wat.
En sommigen zien dan een mondkapjes plicht als de ideale en noodzakelijke oplossing.
Mij is altijd geleerd dat een (maat)regel passend moet zijn en deze is compleet zinloos.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn buren hielden ook geen afstand.
Na een uur of 3.00 ging ik als laatste samen met mijn oude Kater zonder er zelf een te hebben slapen....
Gezien de prijzen en levertijden van zwembaden, dan gebruikte je die.
Het is vakantie tijd en een gehele familie die bij elkaar kwam, ik kan uitslapen... maar had al middag tukkie gedaan....
Met Ramen dicht en Airco volle kracht is er niets meer te horen maar ik vond die geluiden zo leuk....
Mee genieten met je buren die druk bezig waren zich in het zweet te werken....!

We moeten gewoon minder klagen en als ik vraag of ik over 9 maanden op kraamvisite mag en ze roepen;
Ja, ja, Jahhhh weet ik voldoende. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: tijd.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, overlast door herrie van de buren. Mijn vader is vannacht nog het zwembad in gedoken, omdat ie niet kon slapen van de hitte. Herrie merken we niet, wonen aan een drukke straat, maar de hitte des te meer. Dus overlast lijkt me veelal afhankelijk van waar je woont.

En dan zijn mondkapjes leuk, maar als mensen in hun tuin zitten met 10 man en lak hebben aan de anderhalve meter, waarom denk je dan dat ze wel met mondkapjes in hun tuin gaan zitten?

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben persoonlijk eigenlijk best wel verbaasd over de ontwikkelingen in Japan. Een hele korte periode met maatregelen gehad, die helemaal weg zijn en nu wordt alles plaatselijk geregeld. Ondertussen iets van 40.000 besmettingen en iets meer dan 1000 doden en de meeste daarvan waren in een hele korte piek.

Nu zijn daar al een aantal weken het aantal besmettingen omhoog aan het gaan, maar het aantal doden is nog steeds ongekend laag. De afgelopen maand is 7 doden per dag het maximum geweest, terwijl bijna 2000 nieuwe besmettingen per dag het maximum was. Zou het kunnen dat de meest vatbare mensen daar als eerste besmet zijn geraakt en deze ook direct het kwetsbaarst waren? En dat de meesten die het nu krijgen gewoon minder kwetsbaar zijn.

Mogelijk is dit in Nederland dan ook het geval en is de tweede golf veel minder erg, doordat juist de mensen die in de problemen komen al aan de beurt zijn geweest. En dan zou je wat er nu rond gaat inderdaad wel eens kunnen vergelijken met een normale griep.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik leerde altijd, je word eerst ziek voor je ergens aan dood ging, dus die piek kan een week of 2 tot 4 later alsnog komen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mondkapjes helpen niet in Nederland.
In de rest van de wereld wel.
Heeft iets met geloof te maken.
Hier gelooft men in 1,5 meter afstand in de winkels. In de rest van de wereld niet.
Geloof kan heel sterk zijn. Misschien....

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
08 aug 2020 21:48
Slim of dom? Ik denk dat ze het zat zijn.
Dat was ook mijn indruk. Spierballenbrief en jezelf verstoppen achter de adviezen, zelf nuchter nadenken en zelf de risico's inschatten is er hier niet bij.

Mag je als werkgever testen eisen? Nee, want bij ziekmeldingen mag je als werkgever niet actief vragen wat er aan de hand is, je moet het hebben van wat mensen zelf vertellen. Onder voorwaarden toegestaan is het per steekproef alcohol- en drugstesten uitvoeren, maar alleen als de productieprocessen veel risico's met zich meebrengen (petrochemie o.a.)

Ziekmeldingen, ook tijdens vakantie, moeten worden geaccepteerd als er een attest van een arts is.

Onbetaald verlof is geen beslissing van de werkgever, maar van de werknemer. Wie nog voldoende verlof heeft, mag dat ook inzetten voor een quarantaine. (Wie onder de CAO Metaal valt, heeft dit jaar extra verlofdagen, omdat de verhoging van de salarissen is uitgesteld.)
sylvesterb schreef:
08 aug 2020 22:51
Staat allemaal ook netjes op de site van het FNV:
Daar gaat deze mededeling ook heen. :wink:
sylvesterb schreef:
08 aug 2020 23:01
De vraag is ook of een volgende pandemie ook zorgt dat ons zorgstelsel overbelast raakt waardoor je over moet gaan tot dit soort drastische maatregelen als een lock-down.
Ik zie die overbelasting eerder in de enorme bureaucratie dan aan de bedden of in de zorg-wooninstellingen.
Het meest zorgwekkend vond ik een directeur van een verpleeghuis, die zijn eigen lijn trok met de beschermingsmiddelen en prompt van de inspectie en vanuit het ministerie telefoontjes kreeg, hoe hij het waagde van de richtlijnen af te wijken.
angel1978 schreef:
08 aug 2020 20:25
In tegendeel je bevestigt perfect mijn verhaal. Dank je.
Ik denk, dat je dan met het vervolg niet meegaat: De mondkapjesplicht zorgt ervoor, dat lokale uitbraken ook lokaal blijven. Alleen bekenden ziek, geen onbekende mensen besmet.
Via de Volkskrant nog dit diagram met het 7-daags-voortschrijdend-gemiddelde in counties met en zonder maskerplicht, allemaal binnen de VS-staat Kansas. Stand op 8 augustus: met masker 5 besmettingen per 100.000 inwoners, zonder masker zijn dit er 9.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
08 aug 2020 22:51
Jablan schreef:
08 aug 2020 20:54
Slimme directie of domme directie?
Een domme directie want dit houdt geen stand bij een rechtbank. Enkel als op het moment dat je op reis gaat er code oranje/rood geld dan heb je geen recht op doorbetaling en kost dit je gewoon vakantie dagen.

Staat allemaal ook netjes op de site van het FNV: https://www.fnv.nl/corona/minder-werk-i ... oor-corona
Of dit stand houdt bij de rechtbank is nog niets over te zeggen, om de simpele reden dat de jurisprudentie nog gevormd moet worden. De informatie op de site van de FNV is dan ook niets meer dan de inschatting van de FNV, en zeker nog geen juridisch feit.

In de praktijk zal het neerkomen op de omstandigheden van het specifieke geval, oftewel: hoe hebben goed werkgeverschap en goed werknemerschap (de basisbegrippen uit het arbeidsrecht) zich tot elkaar verhouden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gezichts kapjes!

Belgen hebben de juiste naam hiervoor!

De mond is niet voldoende Neus ook.
Maar naast de dikke klodders die elke niesbui om mijn Mark Rutte monitor komen... 59" is namelijk 1½ M!
De stoom wolken die Maurice de Hond bij Dominee Gremdaad afgelopen zonder vertelde zijn gevaarlijker!

Een harde niesbui valt mee maar de Micro druppels tot stoom gaan veel verder!
Dan zullen die op jou kapje neerslaan bij ingeademd worden en daarom nooit in en uit je zak.. en zomaar pakken.

Het beste en meest betaalbare is een redelijk dikke uit te wassen zelf maken en elk uur of vaker een verse op doen...
Geen 2e keer gebruiken en laat de wasmachine maar draaien....

De wegwerp van €9,99 voor 50 stuks is leuk maar 20 cent elk uur?
Dan heb je na 1 week er voor 40 uren geen pak meer over na ook nog woon werk verkeer!
Met 5 pack Action knijpers aan de droogmolen vol elke week!

Niet de grote klodders maar juist de niet zichtbare is het grote gevaar helaas.....
Zorg daarom voor goed aangedrukte neus beugel en elke neus is anders....

Maurice de Hond is beter dan de val in slaap herhaling van Mark Rutte Pest conferentie.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

De mondkapjesplicht zorgt ervoor, dat lokale uitbraken ook lokaal blijven. Alleen bekenden ziek, geen onbekende mensen besmet.
Uit de lucht gegrepen aanname, op niets gebaseerd.
Daarnaast ook nog eens onlogisch. Dus nee daar ga ik niet in mee.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
10 aug 2020 11:40
Via de Volkskrant nog dit diagram met het 7-daags-voortschrijdend-gemiddelde in counties met en zonder maskerplicht, allemaal binnen de VS-staat Kansas. Stand op 8 augustus: met masker 5 besmettingen per 100.000 inwoners, zonder masker zijn dit er 9.
Wat zegt die grafiek?
In een regio zonder Corona kom je zonder mondkapjes uit op nul besmettingen per dag.
In een regio met al fors aantal besmettingen krijg je ondanks gebruik van mondkapjes toch een flink aantal nieuwe besmettingen

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
10 aug 2020 13:17
Jablan schreef:
10 aug 2020 11:40
Via de Volkskrant nog dit diagram met het 7-daags-voortschrijdend-gemiddelde in counties met en zonder maskerplicht, allemaal binnen de VS-staat Kansas. Stand op 8 augustus: met masker 5 besmettingen per 100.000 inwoners, zonder masker zijn dit er 9.
Wat zegt die grafiek?
In een regio zonder Corona kom je zonder mondkapjes uit op nul besmettingen per dag.
In een regio met al fors aantal besmettingen krijg je ondanks gebruik van mondkapjes toch een flink aantal nieuwe besmettingen
Het zegt vooral dat mensen aan het zoeken zijn naar die getallen die in de juiste weergave hun mening het beste lijken te onderbouwen. Het is vooral redeneren naar het doel toe.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
10 aug 2020 13:17
Wat zegt die grafiek? In een regio zonder Corona kom je zonder mondkapjes uit op nul besmettingen per dag. In een regio met al fors aantal besmettingen krijg je ondanks gebruik van mondkapjes toch een flink aantal nieuwe besmettingen.
Maar minder dan zonder. In die grafiek gaat het vooral om de daling sinds invoering van de verplichting.
angel1978 schreef:
10 aug 2020 13:24
Het zegt vooral dat mensen aan het zoeken zijn naar die getallen die in de juiste weergave hun mening het beste lijken te onderbouwen. Het is vooral redeneren naar het doel toe.
Ik kwam dit gewoon tegen zonder op zoek te zijn en dit zijn cijfers uit een andere regio dan de bekende Europese voorbeelden. De onderliggende gegevens zijn allemaal openbaar, er is niet mee gerommeld.
Jose2501 schreef:
09 aug 2020 20:20
@angel waarom vindt jij mondkapjes niks? Bijna iedereen zegt dat ze wel helpen. Is toch niet zo dramatisch om zo nu en dan mondkapje te gebruiken? Ik doe het ook hoewel niet meer nodig maar dan hoef ik het niet steeds uit te leggen.
Deze staat nog open, Angel :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Hoe kun je stug blijven volhouden,dat er geen overtuigend bewijs is, dat mondkapjes werken? is een mening van een triagist. In mijn ogen een goede samenvatting waarom RIVM/Regering op dovemansoren stuit, al ontbreken nog een paar punten, maar dat zal met het toegestane maximum aantal woorden samenhangen.


Het RIVM meldt vandaag 630 nieuwe besmettingen en het percentage positief getest over de afgelopen week zal uitkomen op zo'n 3,5 procent. Over de afgelopen twee weken zijn er ruim 6000 gevallen bijgekomen.

Kroatië meldt vandaag sinds maart 5649 besmettingen, daarvan zijn er 4906 genezen en 158 overleden. Per saldo 585 actieve besmettingen voor het hele land. Vertaald naar Nederland, een factor 4 tot 5 eroverheen => 2340 tot 2925 gevallen.

Die reisadviezen vertellen vandaag een eigen verhaal: Nederland is strenger voor het buitenland dan voor het eigen land.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, Kroatië. Waarom komt u daar toch steeds mee? U woont volgens mij in Duitsland en dat u een huis exploiteert in Kroatië, is uiteraard voor u belangrijk, maar echt niet voor het forum.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
10 aug 2020 22:03
Ach ja, Kroatië. Waarom komt u daar toch steeds mee?
Omdat het reisadvies voor Kroatië controleerbaar - op basis van open bronnen - onjuist is.

Andere landen krijgen adviezen per regio, hier is het direct voor het hele land gegaan, tot op vandaag met als enige reden een snelle stijging in het aantal besmettingen. Het lijkt eerder op een verkeerde interpretatie van de cijfers dan op een weloverwogen beslissing.

De piek in het aantal besmettingen is hoger dan in maart en dat is volkomen verklaarbaar. De Kroatische regering heeft heel erg snel gereageerd op de situatie in Noord-Italië, het land een strenge lockdown opgelegd en zo het virus grotendeels buiten de deur gehouden. Momenteel is het aantal ziekenhuisopnames, personen aan de beademing en het aantal sterfgevallen veel lager dan in de periode 6 maart - 15 mei. Oftewel hetzelfde beeld als in de rest van continentaal Europa. Wel meer besmettingen, het verloop is minder ernstig dan in het voorjaar.

In Spanje staat een deel van Catalonië op oranje. Als ik die cijfers op Kroatië loslaat, dan is er de afgelopen twee weken maar 1 regio in Kroatië te vinden, die vergelijkbaar zwaar getroffen is. De Županje Vukovarsko-Srijemska oftewel de regio rond Vukovar, helemaal in het noordoosten, tegen de grens met Servië en Bosnië aan. Geen plek waar veel toeristen komen - in heel Slavonië zijn er maar 400 accommodaties.

Er is geen goede reden voor code oranje voor het hele land uit te geven. Ook op het punt van de reisadviezen verliest de NL-regering aan geloofwaardigheid. In jouw woorden: 'dom volk'.


ik ben op dit forum eerder verbaasd, dat de RIVM-richtlijn voor PBM in de zorg zo weinig reacties heeft opgeleverd. Er druppelt nog steeds informatie over naar buiten en de achterliggende denkwijze of motivatie is zo apart, dat mijn man en ik heel erg in de geschiedenis moeten duiken om iets vergelijkbaars te vinden. Mensen een bescherming weigeren, waardoor zijzelf en degenen, waarvoor zij moeten zorgen, ziek worden of overlijden, terwijl er genoeg alternatieven waren ...

Ook dit zorgt ervoor, dat mensen hun eigen plan trekken en de adviezen niet meer opvolgen, want sommige van die adviezen - als richtlijn verpakt - zijn een groot risico voor je eigen gezondheid. De volgende komt er al aan, als de scholen opengaan. Worden leerlingen de nieuwe proefkonijnen?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is Nederland al oranje verklaard. Dus de buitenlanden willen ons niet eens hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

nee het is idd eerder omgekeerd nu :
vandaag hoorde ik in het nieuws dat er nu juist véél buitenlanders naar hier , naar de kusten komen, Duitsers, Belgen , niet westerse migranten ,er komen andere gasten dan andere jaren.
Ik vind het zorgelijk , de vele ' reddingen ' , maar ook de vele verdrinkingen , triest.
In Nederland mag iedereen zijn gang gaan..amper maatregelen en er wordt amper gehandhaafd.
Dus is dit landje zeer in trek en vergeten we voor het gemak maar even het oplopend aantal besmettingen en dan zijn de scholen nb nog dicht.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Qua toeristen loopt het best goed - meer uit de landen en regio's dichtbij, minder van ver weg.

Zwemmen en verdrinken is in meer landen een probleem. Schoolzwemmen en/of het zwembad is wegbezuinigd OF de ouders zijn opgegroeid in een gebied zonder zwemwater, zien daarom het belang van 'kunnen zwemmen' niet.

@Nijogeth: je krijgt steeds meer medestanders voor je idee om wie al Covid19 heeft gehad, vrij te stellen van sommige of alle maatregelen. Zoon en de hele groep om hem heen willen het ook. :wink:

Nu ik net de volgende Law&Order minister in het Journaal zag babbelen over verplicht huisarrest voor terugkeerders uit Code-Oranje-gebieden, zorgen we ervoor, dat hij vanaf nu altijd een medische verklaring bij zich heeft inzake SarsCov2. Geen zin in de onzin van overijverige Law&Order types, die ineens het adagium 'gezond verstand' zijn vergeten.
Lady1234 schreef:
10 aug 2020 23:30
Volgens mij is Nederland al oranje verklaard. Dus de buitenlanden willen ons niet eens hebben.
Check Reopen Europa EU voor de status van de landen, die niet bij de ANWB Reiswijzer vermeld staan. Momenteel alleen Ierland. Andere landen: van verplicht aanmelden voordat je op reis gaat via testen bij aankomst tot 14 dagen ophokplicht. Waarbij België een uitzondering maakt: kom je uit Zeeland, Zuid- of Noord-Holland, dan quarantaine en kom je uit een andere provincie, dan ben je zonder meer welkom.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik blijf erbij dat de meeste mensen vooral naar anderen kijken, bij het niet naleven van de maatregelen. Maar zelf doen ze het ook niet.

Zo was het bij ons in de regio Rotterdam, nou vanmiddag een stukje gelopen in Harderwijk, ook op de boulevard. Goed zicht op het Dolfinarium met een hutjemutje volle trap naar de waterglijbaan, het vrij toegankelijke strandje er tegenover lag ook bomvol badgasten.
Verder wordt er door de meeste bezoekers die in het centrum wandelen, jong of oud, totaal geen afstand gehouden.

Gisteren gekeken naar Denkend aan Holland, waar het me opvalt dat ook daar vaak maar weinig afstand gehouden wordt bij de diverse gesprekjes en activiteiten.

Afstand houden lijkt erg moeilijk voor mensen.

Gesloten