LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NCOI en betalen

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Cees Hulsman
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2017 10:15

NCOI en betalen

Ongelezen bericht door Cees Hulsman »

Hoe jaar ik klanten weg

In december heb ik me aangemeld voor een training "verkoop" bij NCOI. In het kader van een andere opleidingsbehoefte heb ik nog een tegoed staan van € 1100,-- euro bij deze organisatie die ik (met moeite) ingezet heb voor deze training van twee dagen. Lastig, want er zijn niet veel trainingen bij NCOI die je voor dit bedrag kan doen. Echter als zelfstandige heb ik niet veel ruimte om meer te investeren.
Helaas de training gaat niet door, er is geen vervangende training en misschien start weer een training in oktober.
Jammer, want ik heb nu de training nodig. Ik doe dan ook een verzoek tot restitutie van het bedrag zodat ik in april de training kan volgen bij een andere opleider.

Op dat moment krijg je een bureaucratische organisatie tegenover. Terugbetalen, ho maar. Je gaat maar een andere training volgen, we hebben er genoeg. Wat je ook zegt, het maakt niet uit.
Het wordt toch hoog tijd, dat dit soort organisaties een boycot krijgen. Of wel, zoals we zeggen in de marketing, dit bedrijf luistert niet naar de klant, gooit mijn geld over de balk, houdt vast aan regels (best nuttig hoor) maar hanteert ze als een wetmatigheid. Kortom, dit bedrijf is te groot geworden door overnames, maar moet waarschijnlijk weer snel gesplitst worden in kleinere eenheden die wel contact houden met de klant

Zijn er nog meer ervaringen met dit arrogante bedrijf die regels hanteert vanuit een ver verleden, eens betaald, nooit meer je geld terug.

Kees Hulsman

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: NCOI en betalen

Ongelezen bericht door berndv »

Cees Hulsman schreef: In het kader van een andere opleidingsbehoefte heb ik nog een tegoed staan van € 1100,-- euro bij deze organisatie die ik (met moeite) ingezet heb voor deze training van twee dagen.
leg uit. U heeft eerder geld betaald voor een opleiding bij hen, en die opleiding is niet doorgegaan? Hoezo stond er een "tegoed"? En waarom stond dit geld bij hen en niet op uw rekening? Dat zal namelijk nog wel eens de kern kunnen zijn van de reden waarom ze nu, na het niet doorgaan van deze cursus, niet uitbetalen maar wellicht weer gewoon toevoegen aan het "tegoed".
Cees Hulsman schreef:Ik doe dan ook een verzoek tot restitutie van het bedrag zodat ik in april de training kan volgen bij een andere opleider.
Op zich logisch, als u voor deze cursus het geld nu zelf betaald zou hebben, zou het inderdaad vrij logisch zijn dat het betaalde bedrag gewoon terugbetaald wordt, aangezien zij niet leveren. Nu betalen ze terug op dezelfde wijze waarop u de cursus betaald heeft, namelijk vanuit een tegoed.
Cees Hulsman schreef:Het wordt toch hoog tijd, dat dit soort organisaties een boycot krijgen.
Vast en zeker. Maar zo lang er nog steeds mensen (zoals u) zijn, die daar cursussen afnemen, is een boycot niet echt aan de orde. Of bedoelde u een door de overheid gereguleerde boycot?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NCOI en betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Situatie is vergelijkbaar met als je een tegoedbon hebt voor een winkel, daar iets koopt, maar het later weer terugbrengt. Dan krijg je ook geen geld terug, maar opnieuw een tegoedbon. Lijkt mij niet heel raar.

Cees Hulsman
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2017 10:15

Re: NCOI en betalen

Ongelezen bericht door Cees Hulsman »

Nee, hoe NCOI reageert is niet logisch. Als je bij een winkel iets niet afneemt, b.v. het product is niet juist, dan hoef je niet af te laten schepen door een tegoedbon. Een winkel is gewoon verplicht het bedrag terug te geven. Dat niet elke winkel dat doet, is wat anders, maar heeft misschien meer te maken met de onkunde van de klant.
Het tegoed is opgebouwd doordat een training niet afgemaakt kon worden door verandering van werkkring. Het is geld waar ik recht op heb maar als het ware door een ander is betaald als onderdeel van een overeenkomst.

Alleen omdat dit niet in de huisregels van NCOI staat, kan ik mijn geld niet terugkrijgen.
Ter vergelijking; Een student krijgt van zijn ouders rijlessen kado. Het zijn rijlessen voor een handgeschakelde wagen. De ouders betalen de reislessen in 1 keer aan de rijschool. De student blijkt niet zo handig en gaat na 10 lessen over naar een rijschool voor een automaat, die eerste rijschoolhouder niet heeft. Intussen zijn de ouders overleden en de eerste rijschool weigert het resterende geld terug te betalen aan de student.
In zo soort situatie zit ik, en natuurlijk gaat niet de hele vergelijking op, maar een ieder voelt dat niet rechtvaardig is.
Volgens de lettertjes van NCOI kan de NCOI zijn gelijk halen, want dat onderteken je, maar dit is verre van rechtvaardig. Alleen doordat het groot leerbedrijf is en zij totaal ongevoelig zijn voor argumenten, kom je er niet tussen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: NCOI en betalen

Ongelezen bericht door Appie83 »

Cees Hulsman schreef:Nee, hoe NCOI reageert is niet logisch. Als je bij een winkel iets niet afneemt, b.v. het product is niet juist, dan hoef je niet af te laten schepen door een tegoedbon. Een winkel is gewoon verplicht het bedrag terug te geven. Dat niet elke winkel dat doet, is wat anders, maar heeft misschien meer te maken met de onkunde van de klant.
Als u in de winkel betaald met een cadeaubon/tegoedbod dan heeft u bij een ondeugdelijk product naar mijn weten geen recht op geld maar op een tegoedbon/cadeaubon.
Het tegoed is opgebouwd doordat een training niet afgemaakt kon worden door verandering van werkkring. Het is geld waar ik recht op heb maar als het ware door een ander is betaald als onderdeel van een overeenkomst.
U hebt volgens de overeenkomst niet recht op geld maar op een cursus ter waarde van 1100,- bij NCOI.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: NCOI en betalen

Ongelezen bericht door berndv »

Cees Hulsman schreef:Als je bij een winkel iets niet afneemt, b.v. het product is niet juist, dan hoef je niet af te laten schepen door een tegoedbon. Een winkel is gewoon verplicht het bedrag terug te geven.
Over de juridische achtergrond binnen het burgerlijk wetboek zal ik niet in gaan, maar als men in een winkel betaalt met contant geld en de koop wordt ontbonden, wordt het als contant geld terugbetaald, de overeenkomst wordt teruggedraaid naar de situatie zoals die was voordat de overeenkomst werd aan gegaan. Als men in de winkel betaalt met een tegoedbon en de koop wordt ontbonden, wordt er niet in contanten terugbetaald, maar in de vorm van een tegoedbon.
Cees Hulsman schreef:Het tegoed is opgebouwd doordat een training niet afgemaakt kon worden door verandering van werkkring. Het is geld waar ik recht op heb maar als het ware door een ander is betaald als onderdeel van een overeenkomst.
Dus iemand anders heeft betaald voor een training, die op eigen beweging (niet door ncoi dus) is afgebroken. NCOI heeft dit bedrag als soort tegoed gereserveerd staan om door u gebruikt te worden voor een cursus. De cursus kan niet in de vorm afgenomen worden zoals u het wilt op dit moment (maar pas later dit jaar). Waar in dit verhaal zou het rechtvaardig zijn dat u het bedrag als contanten uitbetaald krijgt dat iemand anders heeft betaald voor een cursus die op eigen beweging niet is afgerond?

Ook het voorbeeld van de rijschool komt daar mee overeen. Als de ouders een overeenkomst sluiten voor het afnemen van x rijlessen tegen x totaalbedrag, en op eigen beweging wordt besloten door de leerling om de rijlessen niet af te nemen, betekent dat niet opeens dat de leerling recht heeft op het betaalde geld, de leerling heeft namelijk geen enkele rol in de overeenkomst. Behalve dan wellicht omdat in het gebruikte voorbeeld door overlijden van de ouders op basis van erfrecht de rechten op dat geld toekomen aan de zoon.

Maar goed, als u dat geld al zou kunnen onttrekken aan NCOI en dat geld is betaald door een vorige werkgever, is er zelfs nog opeens een ander issue wat gaat spelen, dan is het namelijk opeens loon geworden en moet u het nog gaan opgeven aan de belastingdienst en er nog loonbelasting over betalen.

Cees Hulsman
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2017 10:15

Re: NCOI en betalen

Ongelezen bericht door Cees Hulsman »

Zeker, over het laatste punt zou u gelijk hebben, in principe zou je dat als loon kunnen bestempelen. Vermoed niet dat een belastingdienst moeilijk gaat over doen, maar als je er heel strikt naar kijkt, is dat juist. Want de juiste weg is, dat mijn voormalig bedrijf mij dat weer uit zou betalen als studieonkosten, maar dat is niet aan de orde.
Natuurlijk is het zo, dat het tegoed door NCOI aangehouden kan worden. Formeel, zeker als je hun voorwaarden leest, zijn ze niet verplicht dat mij uit te betalen. Het zou je echter als organisatie sieren, als je niet in staat bent om te leveren en zelfs ook niet weet of je dat in de toekomst doet, de klant tegemoet te komen. Vanuit de overeenkomst met de voormalige werkgever heb ik recht op een opleiding die in mindering gebracht is op de uitgekeerde vergoeding. De afgebroken opleiding is alleen te voltooien indien je werkzaam bent bij een bedrijf, omstandigheden veranderen en ik kan wel zeggen dat dit in een verbazingwekkend tempo kan, toon dan je soepelheid als organisatie. Kijk niet alleen naar de letter, maar kijk ook naar de omstandigheden

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: NCOI en betalen

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je schrijft dat NCOI volgens de voorwaarden niet verplicht is je uit te betalen.
Nu krijg je een tegoed en ben je nog niet tevreden.
Je omstandigheden zijn veranderd, Je bent je baan kwijtgeraakt.
Het is dan heel soepel dat je het restbedrag van de cursus alsnog kunt besteden.
Soms heb je pech en loopt alles niet volgens je planning.
Dat die nieuwe cursus niet doorgaat, betekent niet dat je het tegoed nu uitbetaald krijgt. Blijft gewoon staan.
Dat je die €1100 als beginnende zelfstandige goed kunt gebruiken, kan ik mij voorstellen.

Gesloten