Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2023 07:59
Uit veiligheidsoverwegingen zou ik het advies geven om naar het juridisch loket te gaan aangezien de stellingen hier ver uit elkaar liggen en niemand verantwoording wil of kan nemen voor zijn of haar eigen uitspraken.
Dat advies had ik op pagina 1 al gegeven, in mijn eerste reactie nota bene. Maar je stelling dat niemand verantwoording wil of kan nemen voor de eigen uitspraken klopt natuurlijk ook niet. Mensen hier kunnen advies geven, en met die adviezen kan een topicstarter iets - of juist niet. Meer als dat is het niet, en meer als dat moet je er niet van maken.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
21 jan 2023 09:21
Mensen hier kunnen advies geven, en met die adviezen kan een topicstarter iets - of juist niet. Meer als dat is het niet, en meer als dat moet je er niet van maken.
Klopt, mensen kunnen advies geven, maar niet meer dan dat. Nu worden te vaak uitspraken gedaan vanuit andermans stoel.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2023 09:27
witte angora schreef:
21 jan 2023 09:21
Mensen hier kunnen advies geven, en met die adviezen kan een topicstarter iets - of juist niet. Meer als dat is het niet, en meer als dat moet je er niet van maken.
Klopt, mensen kunnen advies geven, maar niet meer dan dat. Nu worden te vaak uitspraken gedaan vanuit andermans stoel.
Dat moet een topicstarter dan maar negeren denk ik. Alhoewel het wel veel ruis oplevert. Maar ik reageerde eigenlijk op je stelling dat niemand verantwoording wenst te nemen voor de eigen uitspraken. Dat hoeft ook helemaal niet, omdat een advies altijd vrijblijvend is.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Radar »

Dag allemaal!

Er waren veel off-topic reacties, die hebben we verwijderd. Zou fijn zijn als jullie het bij het onderwerp houden.

Groet,
Internetredactie Radar

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door xflorisx »

Als het voor de rechter komt zal je vast niet alles hoeven te betalen. Zonder kleerscheuren kom je er niet van af. Mijn advies is om het op een akkoordje te gooien. Dus vragen om coulance oid.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2023 07:59
Waar niets over te vinden is, is wat de exacte regels zijn bij herroepen op de dag van aanvang.
De exacte regels kun je terugvinden in de wet. Afdeling 6.5.2b BW (zie vooral art. 6:230o, 6:230p, 6:230s, en 6:230r BW) voor het herroepingsrecht en titel 7.7 BW (zie vooral art. 7:400, 7:408, en 7:411 BW) voor de overeenkomst van opdracht.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2023 12:34
Er word herroepen op de dag dat de cursus begint, wat betekend dat voor de kosten?
TS hoeft geen kosten te betalen.
Morganlefay schreef:
20 jan 2023 15:46
Moneyman is een gerechtsdeurwaarder en Alfatrion doet iets in wetgeving oid.
Dus ga er maar vanuit dat zij het bij het rechte eind hebben.
Dat dus. Als TS aanvullende vragen heeft dan stelt hij deze wel.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
21 jan 2023 03:16
Dat is met de politiek hetzelfde. De politiek krijgt een mandaat van het volk om namens hen wetgeving te maken, maar op dit forum zie dat mensen vergeten dat ze zich aan de uitkomst moeten commiteren. De wet wordt aan de kant geschoven, wanneer die niet bevalt.

Sommige forumleden willen alleen de krenten uit de pap. Een consument moet duizenden euro's betalen voor een opleiding die hij een dag later niet wilden. Maar de verkoper hoeft die TV niet te leveren voor € 100,- die hij een dag later voor € 1000,- wilt verkopen. Zonder de rechtstaat is er uberhoudt niets dat TS verplicht om € 3300,- te betalen.
Mods, waarom blijft dit wel staan?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2023 12:34
In plaats van wederom een discussie uit te lokken overal op te reageren maar niets te zeggen, kunt u natuurlijk ook TS helpen.
Alfatrion heeft zowel het juridische kader geschetst als de vertaalslag gemaakt. En toch is het nog niet genoeg...?

Als TS nog gerichte vragen heeft, zien we die vanzelf verschijnen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
21 jan 2023 12:34
In plaats van wederom een discussie uit te lokken overal op te reageren maar niets te zeggen, kunt u natuurlijk ook TS helpen.
Eerlijk gezegd Neo, en ik heb even alles terug gelezen, ik zie niet dat alfa een discussie uitlokt. Hij geeft enkel inhoudelijk antwoord op vragen die gesteld worden. De TS is al geholpen met het advies naar het Juridisch loket te gaan, en hij is al geholpen met het gegeven dat hij een beroep kan doen op de 14-dagen termijn. Dat staat er in voldoende duidelijke taal. Dat een enkeling die informatie in twijfel trekt, waarop alfa wat specifieker en diepgaander antwoord geeft, daar herken ik jouw verwijt echt niet in.

Zullen we nu weer on-topic gaan?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

WA, er is ook niets mis met jouw advies om naar het juridisch loket te gaan. Het een en ander bijt elkaar niet.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
21 jan 2023 18:31
WA, er is ook niets mis met jouw advies om naar het juridisch loket te gaan. Het een en ander bijt elkaar niet.
Klopt, ik reageerde enkel op het verwijt van Neo, dat is alles. Jouw informatie is wat mij betreft een prima aanvulling voor degenen die wat dieper op de materie in willen gaan. Daarom snap ik dat verwijt niet.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zullen we elkaar niet bekritiseren en niet klagen, maar het gewoon on-topic houden?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door witte angora »

Neo, ik heb je bericht gemeld als zijnde off-topic. Discussies over hoe anderen reageren, daar kan de TS niks mee.

Zullen we nu maar weer on-topic gaan?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

TS, dit zijn de opties:

*U bent akkoord gegaan, dus betalen;
*Ze kunnen niets alles claimen, dus een gedeelte wel;
*De opleiding alsnog volgen;
*Kosteloos herroepen en een redelijk loon betalen van €0,00;
*Vragen om coulance;
*Naar het juridisch loket gaan.

Laat u nog even weten welke weg u hebt ingeslagen en hoe het afgelopen is?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

alfatrion schreef:
21 jan 2023 13:29
NeoDutchio schreef:
21 jan 2023 12:34
Er word herroepen op de dag dat de cursus begint, wat betekend dat voor de kosten?
TS hoeft geen kosten te betalen.
Ik kan vaak ver met je meegaan, maar dit is te zwart wit. Zelf werk ik (tegenwoordig) bij een opleider en een inschrijving leidt tot aanschaf licenties etc. Als iemand zich inschrijft voor een cursus welke binnen 2 weken start bevestigen ze afstand te doen van het recht te herroepen op basis van de 14 dgn regel. De kosten die wij daadwerkelijk maken mogen we gewoon in rekening brengen, samen met redelijk loon.

TS benoemt niet van dat recht afstand gedaan te hebben maar stellen dat TS niet hoeft te betalen is voortborduren op aanname dat TS dit niet deed en dat weten we niet.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
21 jan 2023 22:09
De kosten die wij daadwerkelijk maken mogen we gewoon in rekening brengen, samen met redelijk loon.
Punt is alleen dat er in deze situatie geen kosten zijn gemaakt en geen redelijk loon verschuldigd is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door alfatrion »

StevieNL81 schreef:
21 jan 2023 22:09
TS benoemt niet van dat recht afstand gedaan te hebben maar stellen dat TS niet hoeft te betalen is voortborduren op aanname dat TS dit niet deed en dat weten we niet.
De naam van het bedrijf is bekent. Ik heb daar gekeken, het bestelproces doorlopen, en dit niet gezien. Ik zie geen aanleiding om te vermoeden dat deze melding er wel stond toen TS het formulier invulde.

Verder is bekent dat het bedrijf voorwaarden hanteerd die in strijd zijn met de wet. Annuleren binnen 14 dagen voor de start kan niet en bij annulering binnen 30 dagen voor de start krijg je een tegoedbon.

Je geeft aan bij een opleidingsinstituut te werken. Wat voor kosten worden er gemaakt wanneer een klant zich na sluitingstijd afmeld en de eerste volgende dag kort na openingstijd annuleert?

kuklos
Berichten: 9774
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
21 jan 2023 22:19
StevieNL81 schreef:
21 jan 2023 22:09
De kosten die wij daadwerkelijk maken mogen we gewoon in rekening brengen, samen met redelijk loon.
Punt is alleen dat er in deze situatie geen kosten zijn gemaakt en geen redelijk loon verschuldigd is.
Jij hebt inzicht in de boekhouding van de opleider?
Woensdagavond inschrijven en de volgende dag melden dat j niet meer wil zegt niets over al gemaakte kosten. Zegt niets over eventuele anderen die anders deel hadden kunnen nemen, ook last minute.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Halsoverkop ingeschreven, bedacht maar nu geld verschuldigd

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

alfatrion schreef:
21 jan 2023 22:24


Je geeft aan bij een opleidingsinstituut te werken. Wat voor kosten worden er gemaakt wanneer een klant zich na sluitingstijd afmeld en de eerste volgende dag kort na openingstijd annuleert?
Dat ligt eraan. Vooropgesteld dat iemand afstand heeft gedaan van zijn recht op herroeping ivm kopen op afstand omdat iets de volgende dag begint, en of er bv een workflow heeft gedraaid nav die inschrijving die de licentie heeft toegewezen. Inschrijfkosten rekenen we bv in die gevallen, alsmede die licentie kosten.

Gesloten