Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Pannekoeken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2024 11:49

Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Pannekoeken »

Zie al dat er flink wat klachten zijn omtrent de Loi.
Stapsubsidie gekregen en cursus aangeschaft kort hbo.
Wegens overlijden pa en zus binnen half jaar tijd, flink diep in de put gezeten. Hoofd stond niet bij studie, 1 x verlengd.
Nu komt het, nu gaat het weer redelijk met me, dus wil starten, maar…heb nog tot 5 juni om hele opleiding te voltooien. Ik leg m’n situatie uit, ze zeggen het te begrijpen (niet dus), maar kunnen niet verlengen omdat de cursus aan verandering onderhevig is, ik vraag dus wat is er dan veranderd ?? Want ik zit nog vol in die opleiding? Heb ik aanvullende materialen niet gehad ? Geen antwoord dus! Ze kunnen dus niiiieeettt verlengen , nu komt het, MAAR als je de helft van de studie bijbetaald dan wel!!?? Is dit een grap LOI?? Is daar het stapbudet voor bedoeld ?
Ik heb 0,0 gebruik gemaakt van de cursus , dus je kan zeggen nog NIET gestart,LOI!!
Begrijpen ze niet dat mensen die het stspbudget gebruiken niet zomaar ff 400€ kan neerleggen ? Waar is de coulance ?? Empathie?
Als men er met de pet naar gooit , oké, maar dat is zeker niet het geval, ik kon gewoon niets!
Nooit een bericht van ze gehad , geen leraar gehoord , niets . Maar wel 1000€ innen ! En er niets voor doen .
Ik vind het niet kunnen !
Ik raad de LOI echt af na mijn recente ervaring . Vroeger sturdeerde je er nog met plezier en begrip , die tijd is toch echt wel voorbij…..zo gaan we dus met elkaar om tegenwoordig , triest

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Pannekoeken schreef:
23 apr 2024 01:39
Zie al dat er flink wat klachten zijn omtrent de Loi.
Het ligt er maar aan waar je kijkt. Op feedbackcompany scoren ze heel goed met 2185 beoordelingen. Op Trustpilot een stuk slechter met 1462 beoordelingen. Maar ja, over welk bedrijf zijn geen klachten te vinden en helpen al die andere klachten u met uw probleem?
Pannekoeken schreef:
23 apr 2024 01:39
Is daar het stapbudet voor bedoeld ?
(...)
Ik heb 0,0 gebruik gemaakt van de cursus , dus je kan zeggen nog NIET gestart,LOI!!
Het stapbudget is om een opleiding te volgen, niet om steeds te verzetten en verlengen. Uw situatie is vervelend te noemen, maar een einddatum kan niet zomaar verlegd worden.
Pannekoeken schreef:
23 apr 2024 01:39
Begrijpen ze niet dat mensen die het stspbudget gebruiken niet zomaar ff 400€ kan neerleggen ?
Wat het heeft een met het ander te maken? Bij het Stapbudget is geen voorwaarde opgenomen dat enkel mensen met een kleine beurs moeten aanvragen.
Vergeet ook niet dat langer studeren wil zeggen dat de leraar langer aan het werk moet voor u. Deze kosten zullen door iemand betaald moeten worden.
Pannekoeken schreef:
23 apr 2024 01:39
Waar is de coulance ?? Empathie?
Coulance is geen recht die afgedwongen kan worden. Begrip tonen is ook iets anders dan mee moeten werken met de klant.

Heel sekt gezien wilde u starten met een opleiding. Door persoonlijke omstandigheden lukte dit niet en heeft u kunnen verlengen. Echter is er een einddatum aan deze opleiding die u waarschijnlijk niet gaat halen. Heel hard gezegd, de rest van uw verhaal is emotie. Heel begrijpelijk, maar daarmee gaat u niets voor elkaar krijgen.
Wellicht kunt u zonder emotie het gesprek aangaan en vragen of de niet genoten opleiding omgezet kan worden in een nieuwe opleiding wanneer die van start gaat. Lukt dat niet, dan is dat ook het goed recht van LOI. U hebt immers die opleiding "gekocht" en LOI is welwillend geweest om deze te geven.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee wat nou het stap-budget is, dus even opgezocht, en ziedaar: het is stopgezet per 1 januari 2024.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tap-budget
https://www.uwv.nl/particulieren/stap-budget/index.aspx

Maar er moesten ook een aantal stappen worden gezet voor de subsidie uitgekeerd wordt, en ik vraag me af of je daar wel aan hebt voldaan, of dat je er alsnog aan kan voldoen omdat je niet begonnen bent:.
https://www.stapuwv.nl/p/voorportaal

Wel is het zo dat je tot 2025 door zou kunnen gaan met je studie. Er moet dus iets anders aan de hand zijn:
Als u STAP-budget toegekend heeft gekregen, dan kunt u de scholing gewoon blijven volgen. Het stoppen met STAP-budget heeft hier geen gevolgen voor. Dit geldt ook als uw scholing start in 2024 en doorloopt in 2025.

https://www.stapuwv.nl/p/faq

Methusalah
Berichten: 1183
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik denk dat het punt dus ook is dat meneer nog als enige die cursus moet doen omdat hij later is begonnen. LOI kan moeilijk voor onbepaalde tijd op hem blijven wachten met al het benodigde materiaal / personeel.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het Stap-budget heeft hier eigenlijk niets mee te maken, het is een subsidie die u gehad heeft voor deze opleiding. Uw klacht gaat over de LOI, niet over de subsidie.
Uw verhaal is te onvolledig om hier iets over te kunnen zeggen, u dient sowieso allereerst een klacht bij de LOI in te dienen. In de Algemene Voorwaarden kunt u bij de Geschillenregeling kijken welke stappen u verder kunt ondernemen.

rwolters
Berichten: 1570
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door rwolters »

Wat was de oorspronkelijke startdatum en geplande einddatum? Hoeveel loop je daar nu op achter?

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door witte angora »

Methusalah schreef:
24 apr 2024 06:52
Ik denk dat het punt dus ook is dat meneer nog als enige die cursus moet doen omdat hij later is begonnen. LOI kan moeilijk voor onbepaalde tijd op hem blijven wachten met al het benodigde materiaal / personeel.
Maar dan kan hij toch de vervangende cursus volgen die nu wordt aangeboden? Het enige probleem is: hij heeft de materialen al in huis, die moeten dan omgewisseld worden voor die van de nieuwe cursus.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
24 apr 2024 08:07
Maar dan kan hij toch de vervangende cursus volgen die nu wordt aangeboden? Het enige probleem is: hij heeft de materialen al in huis, die moeten dan omgewisseld worden voor die van de nieuwe cursus.
Zo gemakkelijk is dat niet altijd. Dit staat hierover in de voorwaarden:

“De gevolgen van het onderbreken van de Opleiding als bedoeld in lid 1 zijn voor rekening en risico van de Klant. Deze gevolgen kunnen onder andere zijn:
De toegang tot de online leeromgeving wordt ontzegd, Opleidingsmateriaal of updates daarvan niet meer beschikbaar gesteld, de docentbegeleiding wordt stopgezet en er kunnen geen examens worden afgelegd.
De studie loopt vertraging op wat tot gevolg kan hebben dat de Opleiding niet meer (geheel) aansluit op het examen of dat er geen examen meer kan worden afgelegd en de studie niet afgerond kan worden met een diploma.”

Pannekoeken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2024 11:49

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Pannekoeken »

Je kan de ene persoon niet met de ander vergelijken , allemaal leuk en aardig. Julie weten de situatie dus echt niet, kan ik ook niet bloot geven, omdat het medice gegevens zijn!
Ik heb gewoon een heel terecht punt waarom ik niet kon starten, mijn arts weet dat dus ook. Maar de LOI neemt ook 0,0 moeite om ook maar serieus in gesprek te gaan. Ik vind dat echt niet kunnen, en leraren etc cursus wachten etc? Kom op zeg, jaarlijks 20000 studenten ?! En dan is er niets mogelijk ?
Het kan dus wel, mits je betaald.
Zeggen dat het niet kan, maar kan dus wel…betalen . Terwijl ik dus nog niet begonnen ben!
Maar i.i.g. dank voor de feedback, maar helaas weten jullie niet alles….

Pannekoeken
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 apr 2024 11:49

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Pannekoeken »

witte angora schreef:
23 apr 2024 22:21
Geen idee wat nou het stap-budget is, dus even opgezocht, en ziedaar: het is stopgezet per 1 januari 2024.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tap-budget
https://www.uwv.nl/particulieren/stap-budget/index.aspx

Thx, voor de links👍🏻



Maar er moesten ook een aantal stappen worden gezet voor de subsidie uitgekeerd wordt, en ik vraag me af of je daar wel aan hebt voldaan, of dat je er alsnog aan kan voldoen omdat je niet begonnen bent:.
https://www.stapuwv.nl/p/voorportaal

Wel is het zo dat je tot 2025 door zou kunnen gaan met je studie. Er moet dus iets anders aan de hand zijn:
Als u STAP-budget toegekend heeft gekregen, dan kunt u de scholing gewoon blijven volgen. Het stoppen met STAP-budget heeft hier geen gevolgen voor. Dit geldt ook als uw scholing start in 2024 en doorloopt in 2025.

https://www.stapuwv.nl/p/faq

Methusalah
Berichten: 1183
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Methusalah »

Pannekoeken schreef:
25 apr 2024 03:44
Je kan de ene persoon niet met de ander vergelijken , allemaal leuk en aardig. Julie weten de situatie dus echt niet, kan ik ook niet bloot geven, omdat het medice gegevens zijn!
Ik heb gewoon een heel terecht punt waarom ik niet kon starten, mijn arts weet dat dus ook. Maar de LOI neemt ook 0,0 moeite om ook maar serieus in gesprek te gaan. Ik vind dat echt niet kunnen, en leraren etc cursus wachten etc? Kom op zeg, jaarlijks 20000 studenten ?! En dan is er niets mogelijk ?
Het kan dus wel, mits je betaald.
Zeggen dat het niet kan, maar kan dus wel…betalen . Terwijl ik dus nog niet begonnen ben!
Maar i.i.g. dank voor de feedback, maar helaas weten jullie niet alles….


Dus hij verwacht dat de LOI met elk individiueel geval rekening gaat houden? Kan je echt niet zelf bedenken waarom dat onhaalbaar is?

Heel bot gezegd, jij bent niet specialer of zieliger dan andere mensen dus waarom zou er speciaal voor jou een uitzondering gemaakt moeten worden? Ik vind je nu een beetje arrogant overkomen met deze laatste reactie.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Lowieze »

Pannekoeken schreef:
25 apr 2024 03:44
Je kan de ene persoon niet met de ander vergelijken , allemaal leuk en aardig. Julie weten de situatie dus echt niet, kan ik ook niet bloot geven, omdat het medice gegevens zijn!
Ik heb gewoon een heel terecht punt waarom ik niet kon starten, mijn arts weet dat dus ook. Maar de LOI neemt ook 0,0 moeite om ook maar serieus in gesprek te gaan. Ik vind dat echt niet kunnen, en leraren etc cursus wachten etc? Kom op zeg, jaarlijks 20000 studenten ?! En dan is er niets mogelijk ?
Het kan dus wel, mits je betaald.
Zeggen dat het niet kan, maar kan dus wel…betalen . Terwijl ik dus nog niet begonnen ben!
Maar i.i.g. dank voor de feedback, maar helaas weten jullie niet alles….
Inderdaad, wij weten uw situatie niet, maar dat betekent ook dat u niet teveel moet verwachten van forumleden die uw verhaal niet kennen. Zoals eerder gezegd, u zult de officiële route moeten volgen om een klacht in te dienen.
Het kan best zo zijn dat dit uiteindelijk leidt tot coulance van de LOI.
Vindt u het zelf moeilijk om uit te zoeken hoe u die klacht moet indienen, dan kunt u hierover advies vragen bij het Juridisch Loket of kijk eens of er in uw gemeente sociale raadslieden werken.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Zonder precies uit te leggen waarom lijkt me een kort hbo misschien ook niet een juiste opleiding voor TS.

HandigeHarrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

witte angora schreef:
24 apr 2024 08:07
Methusalah schreef:
24 apr 2024 06:52
Ik denk dat het punt dus ook is dat meneer nog als enige die cursus moet doen omdat hij later is begonnen. LOI kan moeilijk voor onbepaalde tijd op hem blijven wachten met al het benodigde materiaal / personeel.
Maar dan kan hij toch de vervangende cursus volgen die nu wordt aangeboden? Het enige probleem is: hij heeft de materialen al in huis, die moeten dan omgewisseld worden voor die van de nieuwe cursus.
Dit is ook mijn gedachte; Ts is nog niet begonnen, er zijn geen docent-uren in hem geinvesteerd dus er is geen gebruik gemaakt van de cursus-faciliteiten. "De examens zijn veranderd" is ook geen argument want geen issue als Ts de nieuwe cursus gaat volgen. Dit is ook gewoon mogelijk, als Ts maar betaalt.

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HandigeHarrie schreef:
26 apr 2024 14:05
Dit is ook mijn gedachte; Ts is nog niet begonnen, er zijn geen docent-uren in hem geinvesteerd dus er is geen gebruik gemaakt van de cursus-faciliteiten. "De examens zijn veranderd" is ook geen argument want geen issue als Ts de nieuwe cursus gaat volgen. Dit is ook gewoon mogelijk, als Ts maar betaalt.
Er zal niet per student 1 leraar zijn. Dat TS geen gebruik van een leraar gemaakt heeft wil niet zeggen dat er geen enkele leraar was. LOI weet op voorhand niet welke student wel of niet afhaakt en zal de bezetting afstemmen op het aantal ingeschreven studenten.
Andere examens wil zeggen andere lesstof en dus extra kosten.

HandigeHarrie
Berichten: 1389
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

NeoDutchio schreef:
26 apr 2024 14:25
HandigeHarrie schreef:
26 apr 2024 14:05
Dit is ook mijn gedachte; Ts is nog niet begonnen, er zijn geen docent-uren in hem geinvesteerd dus er is geen gebruik gemaakt van de cursus-faciliteiten. "De examens zijn veranderd" is ook geen argument want geen issue als Ts de nieuwe cursus gaat volgen. Dit is ook gewoon mogelijk, als Ts maar betaalt.
Er zal niet per student 1 leraar zijn. Dat TS geen gebruik van een leraar gemaakt heeft wil niet zeggen dat er geen enkele leraar was. LOI weet op voorhand niet welke student wel of niet afhaakt en zal de bezetting afstemmen op het aantal ingeschreven studenten.
Andere examens wil zeggen andere lesstof en dus extra kosten.
Volgens mij zijn die docenten zzp-ers, die worden op uurbasis betaald.
En een examen wordt niet voor één student ontwikkeld, dus dat nieuwe examen en die nieuwe lesstof bestaan al.

A.niem
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door A.niem »

Pannekoeken schreef:
23 apr 2024 01:39
Wegens overlijden pa en zus binnen half jaar tijd, flink diep in de put gezeten. Hoofd stond niet bij studie, 1 x verlengd.
Nu komt het, nu gaat het weer redelijk met me, dus wil starten, maar…heb nog tot 5 juni om hele opleiding te voltooien. Ik leg m’n situatie uit, ze zeggen het te begrijpen (niet dus), maar kunnen niet verlengen omdat de cursus aan verandering onderhevig is, ik vraag dus wat is er dan veranderd ?? Want ik zit nog vol in die opleiding? Heb ik aanvullende materialen niet gehad ? Geen antwoord dus! Ze kunnen dus niiiieeettt verlengen , nu komt het, MAAR als je de helft van de studie bijbetaald dan wel!!?? Is dit een grap LOI?? Is daar het stapbudet voor bedoeld ?
Ik heb 0,0 gebruik gemaakt van de cursus , dus je kan zeggen nog NIET gestart,LOI!!
Begrijpen ze niet dat mensen die het stspbudget gebruiken niet zomaar ff 400€ kan neerleggen ? Waar is de coulance ?? Empathie?
Als men er met de pet naar gooit , oké, maar dat is zeker niet het geval, ik kon gewoon niets!
Nooit een bericht van ze gehad , geen leraar gehoord , niets . Maar wel 1000€ innen ! En er niets voor doen .
Ik vind het niet kunnen !
Ik raad de LOI echt af na mijn recente ervaring . Vroeger sturdeerde je er nog met plezier en begrip , die tijd is toch echt wel voorbij…..zo gaan we dus met elkaar om tegenwoordig , triest
Wat ik mij afvraag: Heeft u de reden van uitstel doorgegeven aan LOI. Dus niet nu, maar op het moment dat uw hoofd niet naar de studie stond. Dus gelijk gemeld: ik begin nog niet, want overlijden pa en zus.... Is er een mogelijkheid om het uit te stellen?

Want dat lees ik niet terug in het verhaal. Enkel dat nu gemeld is waarom er niet direct begonnen is. Echter is dat voor LOI mogelijk mosterd na de maaltijd. Vermoedelijk krijgen ze dagelijks berichten van mensen waarom ze niet de studie afgemaakt hebben/begonnen zijn en dat ze extra uitstel/geld terug willen. En als je dagelijks mogelijk de meest uiteenlopende redenen te horen krijgt, is het moeilijk daar de echte verhalen tussen de smoesjes uit te filteren. Maar als dit direct doorgegeven is, vanaf het eerste moment dat u niet aan deze studie kon beginnen, zal het een ander verhaal zijn.

En trouwens: coulance en empathie kan je krijgen, maar niet afdwingen/eisen. Is geen recht maar een keuze van de ondernemer, LOI in dit geval.

rwolters
Berichten: 1570
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door rwolters »

HandigeHarrie schreef:
26 apr 2024 16:03
NeoDutchio schreef:
26 apr 2024 14:25
HandigeHarrie schreef:
26 apr 2024 14:05
Dit is ook mijn gedachte; Ts is nog niet begonnen, er zijn geen docent-uren in hem geinvesteerd dus er is geen gebruik gemaakt van de cursus-faciliteiten. "De examens zijn veranderd" is ook geen argument want geen issue als Ts de nieuwe cursus gaat volgen. Dit is ook gewoon mogelijk, als Ts maar betaalt.
Er zal niet per student 1 leraar zijn. Dat TS geen gebruik van een leraar gemaakt heeft wil niet zeggen dat er geen enkele leraar was. LOI weet op voorhand niet welke student wel of niet afhaakt en zal de bezetting afstemmen op het aantal ingeschreven studenten.
Andere examens wil zeggen andere lesstof en dus extra kosten.
Volgens mij zijn die docenten zzp-ers, die worden op uurbasis betaald.
En een examen wordt niet voor één student ontwikkeld, dus dat nieuwe examen en die nieuwe lesstof bestaan al.
Ze kunnen ook per cursus worden betaald. Gebaseerd op het aantal ingeschreven studenten en een begin- en einddatum. T&M is geen vast gegeven voor ZZP-ers.

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door anita1971 »

Een “stap-budget” is een vorm van subsidie die door het rijk word gegeven.
Ik heb vorig jaar een “stap-budget” aangevraagd bij het UWV en ik ben verplicht voor 14 aug dit jaar 80% van mijn opleiding gedaan te hebben.
Mijn opleiding is gestart op 14 aug 2023.
Een “stap-budget” mag je voor diverse opleidingen gebruiken en is ervoor bestemd om mensen op de arbeidsmarkt meer kansen te geven en mensen met een uitkering betere kansen op de arbeidsmarkt te geven.
Helaas werd de subsidie te veel misbruikt door opleiders. O.a. Leren de Zonnegroet te doen op zanderige heide ……….

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Moet hele LOI cursus in paar weken voltooien

Ongelezen bericht door Lowieze »

anita1971 schreef:
27 apr 2024 11:55
Een “stap-budget” is een vorm van subsidie die door het rijk word gegeven.
Ik heb vorig jaar een “stap-budget” aangevraagd bij het UWV en ik ben verplicht voor 14 aug dit jaar 80% van mijn opleiding gedaan te hebben.
Mijn opleiding is gestart op 14 aug 2023.
Een “stap-budget” mag je voor diverse opleidingen gebruiken en is ervoor bestemd om mensen op de arbeidsmarkt meer kansen te geven en mensen met een uitkering betere kansen op de arbeidsmarkt te geven.
Helaas werd de subsidie te veel misbruikt door opleiders. O.a. Leren de Zonnegroet te doen op zanderige heide ……….
Dit heeft toch niks te maken met de vraag van TS.

Plaats reactie