LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten terecht of niet?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Beste allemaal,

Ik ben een tijd bezig met het zoeken van een audi a1 s-line uitvoering auto met 1.4 motor. Kort geleden heb ik op internet een advertientie gevonden van het auto die ik graag wil kopen. Toen ik aan kwam bij de dealer werd gevraagd voor welke audi ik kwam en duidelijk heb ik gezegt dat ik voor de audi met 1.4 s-line kwam. Ik mocht de auto bezichtigen en werd daarna aan tafel gezeten.

(op de advertentie is er niet vermeld wat voor inhoud motor de auto heeft en ik ging er van uit dat de audi 1.4 was). Er is mij niks verteld over het inhoud van de motor maar ik heb wel gevraagd over hoeveel versnellingen de auto heeft. Er is mij alleen verteld dat de auto 5 versnellingen heeft, maar dat wil niet zeggen wat voor motor de auto heeft. Alles leuk en aardig, hij heeft de offerte/koopovereenkomst opgesteld en na het doornemen van de papieren heb ik een krabbeltje gezet voor het aanvragen van de financiering voor het auto. Maar er is mij niet verteld dat als ik niet meer akkoord ga met het auto dat ik 15 % annuleringskosten moet betalen. Er is mij alleen verteld dat als de financering bedrijf niet akkoord zal gaan dat je dan niet vast zit aan kosten. Oke, daar ging ik akkoord mee. Nadat ik terug keer van de dealer, 1 dag later heb ik toch een onzeker gevoel en ik neem mijn offerte/overeenkomst door. En zie dat er weer niks vermeld is over het motor inhoud van de auto, hierdoor krijg ik twijfels in mijn zaak. Ik kijk goed op het advertentie en weer niks, dus ik probeer het kenteken controle app op je telefoon waar je informatie over het auto krijgt. En zie dat het helemaal geen 1.4 motor maar 1.2 motor is. Hierdoor was ik heel erg teleurgesteld en ik heb de dealer gelijk gesproken en hij wilt mij wijs maken dat als hij zegt 5 versnellingen dat ik moet weten dat het 1.2 motor is. (Dus weer niet duidelijk, en dit ook door een dealer) Hierdoor hebben wij een lichte conflict gehad met de dealer samen maar omdat ik toch geen audi 1.2 wil kopen, zegt hij nu dat ik annuleringskosten van 15% moet betalen. Dit vindt ik niet terecht omdat hij geen goede informatie over het audi heeft gegeven en ook niet op zijn advertentie + offerte/overeenkomst heeft vermeld. Hij probeert mij nu een auto aan te smeren wat ik al helemaal niet wil, dit probeert hij al een week en nu zegt hij dat die verdere stappen wilt nemen. Wat ik kan ik het beste gaan doen ?? Juridische geschil openen?

Bedankt!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat u het beste kunt doen? Of de annuleringskosten betalen, of de auto afnemen. U heeft zelf de auto gevonden op internet, u heeft mogelijkheden zat gehad de auto na te kijken en vragen te stellen. U kunt het niet op de verkoper afgeven dat hij informatie had moeten geven waar u ook zelf om zou kunnen vragen. Ook al staat het niet in de advertentie, dit is geen verplichting. U heeft zelf besloten uw handtekening onder het koopcontract te zetten en daarmee bent u akkoorrd gegaan met de aankoop.

Het enige dat u nog zou kunnen doen is de 15% betwisten. Als u kunt aantonen dat dit bedrag hoger is dan dat de verkoper schade zou lijden bij annuleren, is dit bedrag voor de rechtbank te verlagen.

yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Omdat we in het begin ook zeggen dat we voor een 1.4 audi komen, daar ga je dan toch van uit?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door Student90 »

yelizhaz schreef:Beste allemaal,

Ik ben een tijd bezig met het zoeken van een audi a1 s-line uitvoering auto met 1.4 motor. Kort geleden heb ik op internet een advertientie gevonden van het auto die ik graag wil kopen. Toen ik aan kwam bij de dealer werd gevraagd voor welke audi ik kwam en duidelijk heb ik gezegt dat ik voor de audi met 1.4 s-line kwam. Ik mocht de auto bezichtigen en werd daarna aan tafel gezeten.

(op de advertentie is er niet vermeld wat voor inhoud motor de auto heeft en ik ging er van uit dat de audi 1.4 was). Er is mij niks verteld over het inhoud van de motor maar ik heb wel gevraagd over hoeveel versnellingen de auto heeft. Er is mij alleen verteld dat de auto 5 versnellingen heeft, maar dat wil niet zeggen wat voor motor de auto heeft. Alles leuk en aardig, hij heeft de offerte/koopovereenkomst opgesteld en na het doornemen van de papieren heb ik een krabbeltje gezet voor het aanvragen van de financiering voor het auto. Maar er is mij niet verteld dat als ik niet meer akkoord ga met het auto dat ik 15 % annuleringskosten moet betalen. Er is mij alleen verteld dat als de financering bedrijf niet akkoord zal gaan dat je dan niet vast zit aan kosten. Oke, daar ging ik akkoord mee. Nadat ik terug keer van de dealer, 1 dag later heb ik toch een onzeker gevoel en ik neem mijn offerte/overeenkomst door. En zie dat er weer niks vermeld is over het motor inhoud van de auto, hierdoor krijg ik twijfels in mijn zaak. Ik kijk goed op het advertentie en weer niks, dus ik probeer het kenteken controle app op je telefoon waar je informatie over het auto krijgt. En zie dat het helemaal geen 1.4 motor maar 1.2 motor is. Hierdoor was ik heel erg teleurgesteld en ik heb de dealer gelijk gesproken en hij wilt mij wijs maken dat als hij zegt 5 versnellingen dat ik moet weten dat het 1.2 motor is. (Dus weer niet duidelijk, en dit ook door een dealer) Hierdoor hebben wij een lichte conflict gehad met de dealer samen maar omdat ik toch geen audi 1.2 wil kopen, zegt hij nu dat ik annuleringskosten van 15% moet betalen. Dit vindt ik niet terecht omdat hij geen goede informatie over het audi heeft gegeven en ook niet op zijn advertentie + offerte/overeenkomst heeft vermeld. Hij probeert mij nu een auto aan te smeren wat ik al helemaal niet wil, dit probeert hij al een week en nu zegt hij dat die verdere stappen wilt nemen. Wat ik kan ik het beste gaan doen ?? Juridische geschil openen?

Bedankt!
Voor welke auto heb jij getekend? Hoe staat het omschreven, etc.

yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Het staat beschreven als audi a1 s-line (kenteken, brandstof, meldcode, kleur, kilometerstand).

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door Student90 »

Biedt de dealer geen 1.4 aan?

yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Nee nergens!

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door Student90 »

yelizhaz schreef:Nee nergens!
Hoe bedoel je?

yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Sorry verkeerd gelezen, nee hij biedt geen 1.4 maar 1.2

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door Student90 »

yelizhaz schreef:Sorry verkeerd gelezen, nee hij biedt geen 1.4 maar 1.2
Dus de dealer heeft geen 1.4 in het assortiment?

yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Weet ik niet

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door BL2 »

Je hebt zelf niet geïnformeerd naar de motorinhoud, terwijl dit schijnbaar toch wel erg belangrijk voor je was.
Je ging er slechts zelf van uit....... Dat is wel het meest opvallende. Verder geen aankoopkeuring gedaan of proefrit gemaakt ?
Ik denk een gevalletje erg snel en makkelijk getekend........... De annuleringskosten lijken mij terecht.

yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Als ik op het moment aankom bij de dealer en duidelijk aangeef dat ik voor een audi a1 met 1.4 kom, is het toch duidelijk dat ik opzoek ben naar een 1.4 inhoud.

De medewerker wist dat ik duidelijk opzoek was naar een 1.4 audi a1, mij word er een 1.2 aangesmeerd zonder dat ik er iets van af wist.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door berndv »

yelizhaz schreef:(op de advertentie is er niet vermeld wat voor inhoud motor de auto heeft en ik ging er van uit dat de audi 1.4 was). Er is mij niks verteld over het inhoud van de motor maar ik heb wel gevraagd over hoeveel versnellingen de auto heeft. Er is mij alleen verteld dat de auto 5 versnellingen heeft, maar dat wil niet zeggen wat voor motor de auto heeft.
alles leuk en aardig, maar er is een koopovereenkomst gesloten. Is er ergens in het verhaal ook maar 1 bewijs waarmee je kunt onderbouwen dat de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht? Zo niet, dan bent u of 15% kwijt of u bent de trotse eigenaar van een nieuwe auto. Volgens de wet is de overeenkomst gesloten en dat er aangeboden wordt om te annuleren is een mooie geste.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt een koopovereenkomst getekend binnen de verkoopruimte van de verkoper. Dat betekent dat je in beginsel vast zit aan de overeenkomst. Dat is anders als het aanbod onvoldoende bepaald is (maar dat zal hier wel niet) of als hier iets over is afgesproken. In dit geval zijn er kennelijk voorwaarden van toepassing dat je een recht op ontbinden geeft tegen 15% van de factuur. Dat mag mits de gederfde winst en de gemaakte kosten hoger of gelijk zijn. De bewijslast hiervoor ligt bij de verkoper, omdat dit beding op de grijze lijst staat. Aan de andere kant is 15% ook weer niet zo hoog. Maar leg dit gerust voor aan een rechtsbijstandsverzekering, als je die hebt.

stofzuigertje

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De 5 bak zie ik wel op pookje, verder vind je bij autoweek online alle gegevens wat er leverbaar is .
En de 1.2 of 1.4, naast PK ook vaak andere motor en de problemen op problemcar.nl

Je moet wel vooraf goed controleren of alles erop zit, soms is het leverbaar, soms niet.
En een advertentie is meestal onder voorbehoud fouten en dus zelfs als het er wel in stond komen ze er nog onderuit.

Als je teken zit je vast dus eerst goed lezen en doorvragen want nu is het te laat.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door Student90 »

Waarschijnlijk is het aanbod inderdaad voldoende bepaalbaar. Een geslaagd beroep op art. 3:33 BW (ontbreken wilsovereenstemming) geef ik dan geen kans, de verkoper kan m.i. in deze situatie een geslaagd beroep op art. 3:35 BW (gerechtvaardigd vertrouwen) doen.

Een beroep op dwaling, art.6:228 lid 1 sub b BW is een optie, maar op dit moment heb ik alleen uw kant van het verhaal, en die vind ik (al) niet zo sterk. Indien een beroep niet slaagt, kan de overeenkomst niet vernietigd worden. Dan is een optie gebruik te maken van de mogelijkheid tot ontbinden tegen 15%. (zie o.a. de post van alfatrion).

U kunt ook gaan onderhandelen met de dealer (u wilt immers een 1.4), wellicht dat de 15% niet in rekening worden gebracht als u alsnog een andere auto bij ze afneemt, of in ieder geval wordt verminderd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Snel een flexibel krediet afsluiten bij je bank en hopen dat hun aanvraag hierdoor afgekeurd wordt.

yelizhaz
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2017 11:40

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door yelizhaz »

Maar het is op een bv aangevraagt die financering van hun..

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Annuleringskosten terecht of niet?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

yelizhaz schreef:Maar het is op een bv aangevraagt die financering van hun..
Tja, dan ben je dus die annuleringskosten verschuldigd, of je moet de auto afnemen. Je hebt zelf niet verstandig gehandeld en bent gewoon een rechtsgeldige overeenkomst aangegaan. Daar moet je je dus ook aan houden.

Gesloten