LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop auto word ontbonden door garage

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Moneyman
Berichten: 30221
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
10 mar 2020 07:58
Moneyman schreef:
10 mar 2020 00:01
alfatrion schreef:
09 mar 2020 22:12
Ik deel de opvatting van 16again. De orderbevestiging volgt na de aanvaarding.
Maar je weet niet welke voorwaarden deel uitmaakten van dat aanbod en op de bevestiging stonden. En dus kan je er geen zinnig woord over zeggen.
Maar als TS meldg, dat de verkopende partij telefonisch meldt, dat koop ontbonden wordt, omdat de verkoper geen overeenkomsten mag sluiten, dan is dat een complete verkeerd argument. Wellicht bij gebrek aan beter.
Juist bij autoverkopen staat er vaak "overeenkomst onder voorbehoud van goedkeuring directie". Dan is dat een prima argument.

Moneyman
Berichten: 30221
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
10 mar 2020 07:58
Moneyman schreef:
10 mar 2020 00:01
alfatrion schreef:
09 mar 2020 22:12
Ik deel de opvatting van 16again. De orderbevestiging volgt na de aanvaarding.
Maar je weet niet welke voorwaarden deel uitmaakten van dat aanbod en op de bevestiging stonden. En dus kan je er geen zinnig woord over zeggen.
Maar als TS meldg, dat de verkopende partij telefonisch meldt, dat koop ontbonden wordt, omdat de verkoper geen overeenkomsten mag sluiten, dan is dat een complete verkeerd argument. Wellicht bij gebrek aan beter.
Juist bij autoverkopen staat er vaak "overeenkomst onder voorbehoud van goedkeuring directie". Dan is dat een prima argument.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door berndv »

Autokoper2020 schreef:
09 mar 2020 19:19
ik kan volgens hem gewoon een 10.000 extra betalen en anders zoek ik het maar uit.
10.000 extra betalen? Nu ben ik het even kwijt. Het begon omdat de auto aangeboden werd als BTW en blijkbaar toch een marge-auto bleek te zijn. Voor zover ik weet zou je dan aan de verkoper geen extra bedrag hoeven te betalen, je kunt alleen naderhand geen BTW terugvragen/verrekenen.

Ik vind het verhaal wel heel vreemd worden nu.
Autokoper2020 schreef:
09 mar 2020 19:19
Vandaag belde de eigenaar en melde dat die geen boodschap aan mij had en dat de verkoper geen rechten had om de auto te verkopen
Wat heeft dit te maken met het feit dat er schijnbaar foutief BTW vermeld stond terwijl het marge moest zijn? Zoals ik al aangaf zou dat voor de verkoper in zekere zin niet heel veel uit moeten maken, aangezien het bedrag dat je daar moet afrekenen hetzelfde is, je betaalt de BTW immers gewoon bij verkoop. Het voordeel dat de verkoper hier bij heeft is dat hij geen BTW hoeft af te dragen over het bedrag, dus netto meer overhoudt.

alfatrion
Berichten: 21925
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2020 08:13
Iets leveren dat er niet is kan niet, hoe moet het dan opgelost worden?
Financieel.

Moneyman
Berichten: 30221
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
10 mar 2020 09:34
Ik vind het verhaal wel heel vreemd worden nu.
Eens. Ik ben ook de weg kwijt inmiddels.

NeoDutchio
Berichten: 12342
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
10 mar 2020 09:35
NeoDutchio schreef:
10 mar 2020 08:13
Iets leveren dat er niet is kan niet, hoe moet het dan opgelost worden?
Financieel.
Btw auto’s worden altijd zonder BTW aangeboden. Bij een marge auto staat er een netto prijs op de overeenkomst, bij een btw auto staat de brutoprijs plus btw vermeld.
Het lijkt mij sterk dat de verkoper van de nettoprijs de btw er af gehaald heeft en dat opgeschreven heeft.
Dat er iets fout gegaan is is een feit, maar ben ook benieuwd naar wat op de overeenkomst staat. Dat TS financieel tegemoet gekomen zou moeten worden betwijfel ik.

alfatrion
Berichten: 21925
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
10 mar 2020 09:17
Juist bij autoverkopen staat er vaak "overeenkomst onder voorbehoud van goedkeuring directie". Dan is dat een prima argument.
Is dat een totstandkomingsvoorwaarde, een opschortende voorwaarde of een ontbindende voorwaarden? En is de invulling hiervan afhankelijk van willekeur?

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Har45 »

alfatrion schreef:
10 mar 2020 09:58
Moneyman schreef:
10 mar 2020 09:17
Juist bij autoverkopen staat er vaak "overeenkomst onder voorbehoud van goedkeuring directie". Dan is dat een prima argument.
Is dat een totstandkomingsvoorwaarde, een opschortende voorwaarde of een ontbindende voorwaarden? En is de invulling hiervan afhankelijk van willekeur?
Bij deze koop gelden m.i. niet de particuliere echter de zakelijke (Bovag)voorwaarden , met name artikel 3 en 4 zijn interessant.

Bron: https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media ... nd-DEF.pdf

Artikel 3 - Totstandkoming van de overeenkomst/opdracht
1. Alle aanbiedingen die de verkoper/reparateur onder andere over prijzen, reparatieduur,
modellen en uitvoeringen doet, zijn vrijblijvend. Het maakt niet uit wie ze doet, of hoe of
waar deze worden gedaan. Elk aanbod wordt gedaan op basis van de prijzen en
specificaties die op dat moment gelden. Omschrijvingen (zoals afbeeldingen en tekeningen)
zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar ze zijn voor de verkoper/reparateur niet bindend. Kleine
afwijkingen mogen. Bij een tussentijdse modelwijziging mag de verkoper, zonder dat de
koper dat weet, de technisch noodzakelijke wijzigingen aanbrengen in door hem verkochte
auto’s, in hun uitrusting en/of hun onderdelen of accessoires. 2. Heeft een ondergeschikte van verkoper/reparateur geen procuratie, dan zijn door hem of
haar gedane mondelinge toezeggingen alleen bindend nadat zij schriftelijk zijn bevestigd
door verkoper/reparateur. 3. Overeenkomsten/opdrachten komen tot stand op het moment dat een order door verkoper/
reparateur schriftelijk is geaccepteerd, of anders wanneer verkoper/reparateur met de
uitvoering van de overeenkomst/ opdracht is begonnen. 4. Als verkoper/reparateur de overeenkomst of de opdracht niet schriftelijk heeft vastgelegd,
dan geldt de schriftelijke bevestiging hiervan, of de afleverbon, of de factuur als bewijs.
Koper/opdrachtgever kan tegenbewijs leveren van het bestaan, of van de inhoud van de
overeenkomst of opdracht. 5. Alle overeenkomsten/opdrachten en de wijzigingen hierin worden aangegaan onder de
opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de directie. Deelt de directie van
verkoper/reparateur niet binnen twee werkdagen na de bevestiging van de (gewijzigde)
overeenkomst/opdracht mee dat de (wijziging van de) order niet wordt geaccepteerd, dan
wordt deze order geacht te zijn gesloten.
Artikel 4 - Prijzen
1. Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (en andere heffingen door de overheid) en
exclusief de kosten van transport, verzekering, montagewerkzaamheden,
servicewerkzaamheden en keuringswerkzaamheden en andere rijklaarkosten.
Er kan schriftelijk iets anders zijn afgesproken.
2. Nadat de overeenkomst of opdracht is afgesproken, kan er iets veranderen, waardoor de
verkoper/reparateur de prijs zal verhogen. Het gaat om omstandigheden zoals een
gewijzigde heffing door de overheid (denk aan belastingen, invoerrechten, of aan accijns),
of om valutakoerswijzigingen. Het kan ook gaan om verhoogde fabrieksprijzen/
importeursprijzen, of om gestegen kosten vanwege arbeidslonen, sociale lasten of andere
arbeidsvoorwaarden.
3. Werkplaatsuurtarieven zijn niet verwerkt in de aangeduide prijs van onderdelen,
accessoires of materialen. Ook zijn deze tarieven niet verwerkt in de aangeduide kosten
van derden. Er kan schriftelijk iets anders zijn afgesproken.
4. Een prijswijziging is geen grond voor het ontbinden van de overeenkomst of opdracht.
5. De aangeduide prijzen gaan uit van het leveren op de vestigingsplaats van de verkoper/
reparateur.

alfatrion
Berichten: 21925
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door alfatrion »

Har45 schreef:
10 mar 2020 10:43
Bij deze koop gelden m.i. niet de particuliere echter de zakelijke (Bovag)voorwaarden , met name artikel 3 en 4 zijn interessant.
Afgezien dat niet gesteld noch gebleken is dat deze voorwaarden van toepassing zijn vraag ik me af wat er zo interessant aan zou zijn.

Artikel 3 kan mijn inziens in zijn geheel niet. Artikel 4 lid 4 kan niet alleenstaand worden gehanteerd.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Aankoop auto word ontbonden door garage

Ongelezen bericht door Har45 »

alfatrion schreef:
10 mar 2020 10:54
Har45 schreef:
10 mar 2020 10:43
Bij deze koop gelden m.i. niet de particuliere echter de zakelijke (Bovag)voorwaarden , met name artikel 3 en 4 zijn interessant.
Afgezien dat niet gesteld noch gebleken is dat deze voorwaarden van toepassing zijn vraag ik me af wat er zo interessant aan zou zijn.

Artikel 3 kan mijn inziens in zijn geheel niet. Artikel 4 lid 4 kan niet alleenstaand worden gehanteerd.
Het betreft een garage welke (volgens TS) is aangesloten bij de Bovag.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat de garagist dan deze voorwaarden ( of een aftreksel hiervan) hanteert.
Mocht TS een (zakelijke) rechtsbijstand verzekering hebben zou het toch in zijn/haar voordeel kunnen werken om deze toch eventjes hierna te laten kijken. :)

Gesloten