LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
kokka schreef:waarom ga je niet alsnog met je auto naar die zaak toe. zoon lief heeft dan dus gewoon pech.
Dit soort partijen bieden een goede prijs, komen langs en constateren dat er van alles mis is, en je hebt de lagere prijs of boete ivm onvolledige melding maar te slikken. Voorwaarden zijn niet te vinden op de site.
En zodra zij met een andere prijs komen kan je weigeren en is er geen sprake van een overeenkomst of rechtsgeldige boete, dus dan zou je de auto wel aan een ander mogen verkopen. Zolang dit niet het geval is, is er gewoon sprake van een overeenkomst en bij het niet nakomen hiervan mag een boete wel.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Vraagsteller mag blij zijn dat annuleren überhaupt kan. Dat is enkel mogelijk omdat de voorwaarden dit toestaan. De wet kent nl. geen standaard annuleringsmogelijkheid. Dan zou de vraagsteller dus alsnog moeten nakomen/ schadeplichtig zijn.

En of genoemd bedrag onredelijk is, kan niemand op deze manier beoordelen. Enkel een percentage kan beoordeeld worden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door taxikemperman »

image.jpeg
(40.75 KiB) 1330 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Waaromkijkt niemand op de website voordat er gereageerd wordt?
Als ik een bod op mijn auto ontvang, ben ik dan verplicht om mijn auto te verkopen?
Nee, na de veiling stellen we u op de hoogte van het hoogste bod op uw auto. Uiteraard kunt u dan zelf beslissen of u hiermee akkoord wilt gaan. U bent niet tot verkoop verplicht.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar de Ts IS AKKOORD gegaan.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

taxikemperman schreef:
image.jpeg
Waaromkijkt niemand op de website voordat er gereageerd wordt?
Als ik een bod op mijn auto ontvang, ben ik dan verplicht om mijn auto te verkopen?
Nee, na de veiling stellen we u op de hoogte van het hoogste bod op uw auto. Uiteraard kunt u dan zelf beslissen of u hiermee akkoord wilt gaan. U bent niet tot verkoop verplicht.
Waarom leest u niet goed wat vraagsteller schrijft?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door peteroo »

Josephien12 schreef:Precies.
Kun je ook een boete eisen wanneer de partij vervolgens (zoals gebruikelijk bij dit soort clubs) weer allerlei gebreken vind en daardoor de afgesproken prijs niet wenst te betalen?
Dat zou ik ook wel willen weten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door thecure »

Uw Jurist schreef:U sluit een koopovereenkomst en vindt dat u daar vervolgens zo maar onderuit kunt? Hoe haalt u het in uw hoofd?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Zegt u dat tegen al uw klanten?
Scheiden??? hoe halen jullie het in jullie hoofd?? :lol: :lol:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door prem »

Uw Jurist schreef:
prem schreef:Is dit allemaal online gegaan? Dat had TS toch herroepingsrecht?
Een verkoper die herroepingsrecht heeft???

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ik denk dat hij klant is van de website? Aan wie heeft hij/zij de 2300 moeten betalen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door 16again »

taxikemperman schreef:
image.jpeg
Waaromkijkt niemand op de website voordat er gereageerd wordt?
Als ik een bod op mijn auto ontvang, ben ik dan verplicht om mijn auto te verkopen?
Nee, na de veiling stellen we u op de hoogte van het hoogste bod op uw auto. Uiteraard kunt u dan zelf beslissen of u hiermee akkoord wilt gaan. U bent niet tot verkoop verplicht.
Maar hier heeft TS het bod aanvaard , en is daarmee tot levering verplicht

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

De BOVAG hanteert als annuleringskosten 15% van de koopprijs. Deze annuleringskosten gelden zowel voor de koper (als hij/zij afziet van de koop) alsook voor de verkoper (als d garage afziet van de verkoop). De ANWB geeft b.v. de annuleringsregeling van de BOVAG als voorbeeld.

Bron: ANWB:

Annuleren

Annuleren is niet in de wet geregeld, je kunt niet zomaar van de koop af. Wil je zonder wettelijke grondslag toch van de koop af, dan zijn hier meestal kosten aan verbonden. Kijk in de voorwaarden van de verkoper wat de kosten zijn, soms is dat de hele aankoopprijs. Je kunt proberen hierover te onderhandelen met de verkoper. Annuleren is niet meer mogelijk als er geleverd is.

Voorbeeld

Als de BOVAG-voorwaarden van toepassing zijn, dan is het mogelijk om op grond van artikel 7 de koopovereenkomst schriftelijk te annuleren. Je moet dan binnen één week na de annulering de verkoper alle schade vergoeden die hij door de annulering lijdt. Deze schade is vastgesteld op 15% van de aankoopprijs. Bij niet-Bovag aangesloten bedrijven kan dit percentage anders zijn.


Bovenstaand is ook van toepassing als de verkoper (autobedrijf/dealer, aangesloten bij de BOVAG) de verkoop wil annuleren.

v.d.Heyden
(geen jurist, zelfs geen nep-jurist)

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door tijger1 »

En is Besteautobod aangesloten bij de Bovag?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tijger1 schreef:En is Besteautobod aangesloten bij de Bovag?
Dat betwijfel ik.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

prem schreef:
Uw Jurist schreef:
prem schreef:Is dit allemaal online gegaan? Dat had TS toch herroepingsrecht?
Een verkoper die herroepingsrecht heeft???

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Ik denk dat hij klant is van de website? Aan wie heeft hij/zij de 2300 moeten betalen?
Vraagsteller verkoopt zijn auto, dus is hij verkoper en dus heeft hij geen herroepingsrecht.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

tijger1 schreef:En is Besteautobod aangesloten bij de Bovag?
Nee, uiteraard niet. Mijn opmerking was dan ook enkel om aan te geven dat het in rekening brengen van annuleringskosten niet vreemd is.
Vandaar ook de quote van de ANWB (met bronvermelding) betreffende de BOVAG voorwaarden m.b.t. annuleren.
Zonder allerlei "juridische" tegenwerpingen.

v.d.Heyden

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

v.d.Heyden schreef:De BOVAG hanteert als annuleringskosten 15% van de koopprijs. Deze annuleringskosten gelden zowel voor de koper (als hij/zij afziet van de koop) alsook voor de verkoper (als d garage afziet van de verkoop). De ANWB geeft b.v. de annuleringsregeling van de BOVAG als voorbeeld.
Bron: ANWB:
Annuleren
Annuleren is niet in de wet geregeld, je kunt niet zomaar van de koop af. Wil je zonder wettelijke grondslag toch van de koop af, dan zijn hier meestal kosten aan verbonden. Kijk in de voorwaarden van de verkoper wat de kosten zijn, soms is dat de hele aankoopprijs. Je kunt proberen hierover te onderhandelen met de verkoper. Annuleren is niet meer mogelijk als er geleverd is.

Voorbeeld
Als de BOVAG-voorwaarden van toepassing zijn, dan is het mogelijk om op grond van artikel 7 de koopovereenkomst schriftelijk te annuleren. Je moet dan binnen één week na de annulering de verkoper alle schade vergoeden die hij door de annulering lijdt. Deze schade is vastgesteld op 15% van de aankoopprijs. Bij niet-Bovag aangesloten bedrijven kan dit percentage anders zijn.

...
De site hanteert deze voorwaarden niet (deze zijn ook niet bedoeld voor koop op afstand). De overige tekst maakt wel nogmaals duidelijk wat ik al aangaf: je kunt als verkoper niet annuleren, tenzij men dat toestaat. En in een stenen winkel geldt hetzelfde ook voor een koper.
Jammer dat de vraagsteller niet de desbetreffende tekst van de overeenkomst citeert. De site bevat geen voorwaarden die je in kunt zien, dus deze zullen bij het bod verstrekt worden. Het is ook maar de vraag of sprake is van 'kleine lettertjes' (voorwaarden) of dat dit klip en klaar bij het bod/in de overeenkomst wordt vermeld.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Julie4444 schreef:
16again schreef:
kokka schreef:waarom ga je niet alsnog met je auto naar die zaak toe. zoon lief heeft dan dus gewoon pech.
Dit soort partijen bieden een goede prijs, komen langs en constateren dat er van alles mis is, en je hebt de lagere prijs of boete ivm onvolledige melding maar te slikken. Voorwaarden zijn niet te vinden op de site.
En zodra zij met een andere prijs komen kan je weigeren en is er geen sprake van een overeenkomst of rechtsgeldige boete, dus dan zou je de auto wel aan een ander mogen verkopen. Zolang dit niet het geval is, is er gewoon sprake van een overeenkomst en bij het niet nakomen hiervan mag een boete wel.
Wat je beschrijft is een situatie waarin een overeenkomst slechts één partij bind. Zo werkt dat natuurlijk niet. Het is van tweeën één: ofwel er is een overeenkomst tot stand gekomen ofwel er is geen overeenkomst tot stand gekomen. Als er geen overeenkomst tot stand is gekomen dan kunnen beide partijen er vanaf zien. Als er wel een overeenkomst tot stand is gekomen dan zijn beide partijen gebonden aan dat gene wat ze overeengekomen zijn.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door prem »

Ik denk toch dat TS te snel heeft betaald, vooral met het vooruitzicht op een emigratie. Ik had het in ieder geval niet zomaar gedaan.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door peteroo »

Ook de jurist zelf leest niet altijd goed. TS waarschuwt voor de mogelijke consequenties en stelt duidelijk dat haar/zijn eigen jurist heeft geadviseerd om die 2300 euro dan maar te betalen. Ik zie geen vraag, maar een waarschuwing.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

peteroo schreef:Ook de jurist zelf leest niet altijd goed. TS waarschuwt voor de mogelijke consequenties en stelt duidelijk dat haar/zijn eigen jurist heeft geadviseerd om die 2300 euro dan maar te betalen. Ik zie geen vraag, maar een waarschuwing.
Vreemd. Ik stel nergens dat geen sprake zou zijn van een waarschuwing, maar van een vraag. Of er moet gedoeld worden op mijn gebruik van het woord vraagsteller. Dat gebruik ik consequent in mijn reacties. En wel als alternatief voor het mijns inziens storende veelvuldige Engelse woordgebruik, in casu TS oftewel topicstarter). Onderwerpstarter zou een letterlijke en correcte maar in mijn ogen lelijke vertaling zijn.
En er wordt bijna altijd een vraag gesteld.

Terzijde: Ik ben overigens niet de enige die gebruik van veel Engelse woorden storend vind, zie bijvoorbeeldhttps://onzetaal.nl/taaladvies/advies/e ... ndse-tekst

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringsfactuur moeten betalen bij besteautobod

Ongelezen bericht door alfatrion »

peteroo schreef:Ik zie geen vraag, maar een waarschuwing.
Idem

Gesloten