LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hyundai van Riel Breda

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
RobinKuhl
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2016 16:03

Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door RobinKuhl »

.
Laatst gewijzigd door RobinKuhl op 08 sep 2016 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien de leeftijd en waarde van dit model is het na 1 jaar wel doorgeroest zijn mogelijk....
U had elders bij een garage even moeten laten kijken op de brug en dan wist je dat je tijdens de proefrit deze beter kon terug brengen en niet kopen.
Gezien de omzet en hier onderhouden is niet voldoende.... hij weet echt niet van elke auto hoe de staat precies is.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

stofzuigertje schreef:Gezien de leeftijd en waarde van dit model is het na 1 jaar wel doorgeroest zijn mogelijk....
U had elders bij een garage even moeten laten kijken op de brug en dan wist je dat je tijdens de proefrit deze beter kon terug brengen en niet kopen.
Gezien de omzet en hier onderhouden is niet voldoende.... hij weet echt niet van elke auto hoe de staat precies is.
De verkoper heeft gezegd dat de auto in perfecte staat. Dan kun je als consument vanuit gaan dat dat zo is. Ik moet wel toegeven als ik hoor dat hij de overeenkomst niet nakomt dat ik toch meteen een second opinion zou laten uitvoeren door een bekende monteur/bedrijf. Dan sta je sterker mocht het fout gaan. Ts zal inderdaad bewijs moeten hebben dat het roest niet binnen 1 jaar gemanifesteerd is. Uit ervaring kan ik wel vertellen dat bij sommige auto's [b.v. oude model twingo}de kokerbalken bij de achter wiel vanuit de binnenkant kunnen door roesten. Dat kun je vanaf de buitenkant niet zien. Pas als het te laat is zie je het.

En
Gezien de leeftijd en waarde van dit model is het na 1 jaar wel doorgeroest zijn mogelijk....
Ik denk niet dat je dat kunt zeggen ts geeft geen bouwjaar van de auto.

Mucha

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Sonate is op z'n minst en kleine tien jaar oud, dus de kans op roest is dan redelijk. De vraag is altijd wat er exact is gezegd. "In perfecte staat" kan ook gerelateerd zijn aan het type auto, de km-stand en de leeftijd, oftewel geen absoluut oordeel, maar een relatief.

Ik zou het aanbod maar accepteren.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:De Sonate is op z'n minst en kleine tien jaar oud, dus de kans op roest is dan redelijk. De vraag is altijd wat er exact is gezegd. "In perfecte staat" kan ook gerelateerd zijn aan het type auto, de km-stand en de leeftijd, oftewel geen absoluut oordeel, maar een relatief.

Ik zou het aanbod maar accepteren.
Hoe kom jij op 10 jaar oud? kan van 2011 zijn.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

Omdat het laatste model van 2008 is, volgens autoweek. Maar ook bij de theoretische kans dat het 6 jaar is geldt hetgeen ik schreef.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:Omdat het laatste model van 2008 is, volgens autoweek. Maar ook bij de theoretische kans dat het 6 jaar is geldt hetgeen ik schreef.
volgens wikipedia niet. Het model is in 2011 hernoemd naar de i45 en in 2014 weer terug naar de sonata. Voor bepaalde buitenlandse markten (VS bijvoorbeeld) is de naam Sonata nooit weg geweest. Dus zonder verder info van ts kunnen we fijn 3 pagina's speculeren :lol:

[url]https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Sonata/url]

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:Omdat het laatste model van 2008 is, volgens autoweek. Maar ook bij de theoretische kans dat het 6 jaar is geldt hetgeen ik schreef.
Ze geven vanaf 2011 12 jaar garantie voor binnenuit verroesten. Zie fabrieksgarantie. U stelling gaat dus hier niet op. :wink:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op de Sonata...?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:Op de Sonata...?
Op alle Hyundai 's zie: https://www.hyundai.nl/pdf/div_5jaargarantie.pdf

12 jaar carrosserie garantie. {roest} pagina 5 Modeljaar! of de Sonata daaronder valt weet ik niet.


Weet ook niet hoeveel jaar fabrieksgarantie is met de modellen voor 2011

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Je kunt ook de modeljaar 2011 hebben met aanpassingen van 2012. Zoals andere motor enz.. Hoe het dan zit weet ik ook niet.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
Moneyman schreef:Omdat het laatste model van 2008 is, volgens autoweek. Maar ook bij de theoretische kans dat het 6 jaar is geldt hetgeen ik schreef.
Ze geven vanaf 2011 12 jaar garantie voor binnenuit verroesten. Zie fabrieksgarantie. U stelling gaat dus hier niet op. :wink:
Ik wist miet dat er zelfs zulke jonge sonata's rondrijden :wink: desondanks durf ik wel een wedje aan dat de auto ouder is dan dat :wink: en dan nog betekent roest niet dat dat roest van binnenuit zou zijn.

TS is gewoon veel te laat in beweging gekomen, dat heeft zijn positie totaal ondergraven.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Omdat het laatste model van 2008 is, volgens autoweek. Maar ook bij de theoretische kans dat het 6 jaar is geldt hetgeen ik schreef.
Ik denk wel dat hij ouder is maar ja ts laat niks los. Dat laat nog staan dat jij zegt 6 jaar. Dat is nu ook duidelijk dat bij Hyundai vanaf modeljaar 2011,12 jaar is. Dus je mag redelijkerwijs verwachten bij sommige auto's dat ze niet binnen 12 jaar van binnen uit roesten. Dan heb ik ook het vermoeden als een auto vanaf 14 jaar en is verroest van binnenuit dat je redelijkerwijs kan verwachten dat dat niet gebeurd. Dat zijn denk zaken die vanaf 2023 zullen gaan spelen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik had het niet over 6 jaar garantie.... ik had het over 6 jaar oud.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:De Sonate is op z'n minst en kleine tien jaar oud, dus de kans op roest is dan redelijk. De vraag is altijd wat er exact is gezegd. "In perfecte staat" kan ook gerelateerd zijn aan het type auto, de km-stand en de leeftijd, oftewel geen absoluut oordeel, maar een relatief.

Ik zou het aanbod maar accepteren.
Ik neem aan dat jij hier op doelde met jouw post:
Omdat het laatste model van 2008 is, volgens autoweek. Maar ook bij de theoretische kans dat het 6 jaar is geldt hetgeen ik schreef.
Leg uit? Waarom zou je naar verwachting een auto van 6 jaar oud roest vertonen en het aanbod accepteren. Je kunt redelijkerwijs verwachten dat er geen verrotting vertoond voor een auto in perfecte staat en 6 jaar oud.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

Simpel: die wat oudere Hyundai's (de kans dat het een auto van 6 jaar oud is, is statistisch niet heel groot...) waren soms behoorlijk gevoelig voor roest. Iets wat je kunt weten als je je in je aanschaf verdiept en waar je ook makkelijk op kunt (laten) checken.

Als je dan pas een jaar na aankoop bij de verkoper aanklopt met een claim over roest, sta je niet heel sterk. Vandaar dat ik het aanbod om het voor de helft van de prijs te doen, zou accepteren.

Al zou je voor een écht goede afweging natuurlijk nog veel meer moeten weten, bijvoorbeeld de kilometerstand bij koop, de kilometerstand een jaar later, de staat van onderhoud, de leeftijd, meer info over wat er precies gezegd is, of er getuigen zijn, enz enz enz.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door john18 »

Een onafhankelijk expert heeft inmiddels aangegeven dat deze corrosie zich niet binnen één jaar kan manifesteren.
Bij apk wordt meestal wel aangegeven of iets net door apk komt als het aan het verrotten is. Als deskundige partij bestaat er op de verkoper toch een zorg plicht dat hij alles vertelt tegen de koper. Nu er een onafhankelijke deskundige heeft aangetoond dat het mankement al bestond tijdens de verkoop staat ts toch een stuk beter met Non-Conformiteit. Hij heeft wel goed onderzocht. Nieuwe remschijven en banden en apk. Dat duid erop dat hij een goede controle heeft gedaan. Km stand kun je zelf bij rdw online controleren. Een auto heeft een levensverwachting van meer dan 14 jaar.
Dat er slijtende en gebruiksmankementen zijn heeft ts goed onderzocht blijkens de overeenkomst tot vernieuwing banden en remschijven. In dit geval denk ik dat ts in zijn recht staat om op non conformiteit te berusten. Vooral met een deskundige rapport van het mankement. Is de auto inderdaad rond 10 jaar en ouder dan zal het moeilijker worden maar toch nog een kans. Ik zou er zelf geen geld aan juridische kosten voor maken. bij een auto van 10 jaar en ouder ga naar een sloop en kijk of je een goede subframe kunt vinden en laat die er inbouwen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk zijn er ook argumenten vóór te benoemen. Alleen blijken die in de praktijk vaak niet altijd even makkelijk hard te maken te zijn. Die nieuwe banden en remschijven zijn geen bewijs voor een goed onderzoek, want die zijn met het blote oog zó waarneembaar. Dat wil niet zeggen dat je de rest van de auto ook goed hebt gecheckt.

Die onafhankelijke deskundige (hoe deskundig die daadwerkelijk is, is nog maar de vraag) zegt ook niet veel. Als dat een monteur van de dealer is, is het maar de vraag hoe groot diens daadwerkelijke expertise is en hoe onafhankelijk diens oordeel is. In het APK-keuringsrapport van 2015 staat niets over roest...

Gezien de staat van de auto zal het geen kersverse Sonata geweest zijn, maar een "meer ervaren" exemplaar. De kans dat je dit volledig gaat winnen bij de rechter is nihil, meestal eindig je op de gang met het vriendelijke "verzoek" om te schikken. Dan ben je alleen maar verder van huis.

Aanbod accepteren (of inderdaad een sloopauto erbij betrekken) is en blijft mijn advies.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Hyundai van Riel Breda

Ongelezen bericht door peteroo »

TS heeft de auto gekocht bij de merkdealer. Daarvan mag je bepaalde verwachtingen hebben. Helaas laat hij tot nu toe niets meer van zich horen, dus veronderstellingen over leeftijd, km-stand, aanschafprijs etc hebben niet zo veel nut.

Vorig jaar werd de 17 jaar oude Daewoo van mijn vriendin na jaren probleemloos door de keuringen te zijn gehobbeld ineens totaal afgekeurd. De ophanging was vrijwel reddeloos doorgeroest. Aan de buitenkant was echt niets te zien, echt een keurige wagen. De roest nestelt zich vaak achter rubbers en op plaatsen waar je zonder gereedschap en brug niet bij komt.
Qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten niets dan lof voor deze wagentjes, maar blijkbaar kan het zo ineens gedaan zijn.

Mijn garage laat me weten of een onderdeel bij de volgende apk moet worden vervangen of dat bijvoorbeeld een dragend deel dan waarschijnlijk zo slecht is geworden dat lassen nodig is. Van een merkdealer mag je zo'n houding ook verwachten.

Gesloten