Auto export wereld?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
markhensens
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 21:09

Auto export wereld?

Ongelezen bericht door markhensens »

Dag allemaal,

Reeds mijn Nissan Micra in de verkoop gegooid, een oud gebakje uit 2001.
Nu wordt ik overspoeld door buitenlandse handelaren die de auto voor 500-600 euro willen kopen voor export.
Ik vind dit een merkwaardige handel, kan iemand mij uit leggen waarom een lelijk goedkoop gebakje hier voor 600 euro wordt gekocht,
en naar Afrika wordt geëxporteerd? Dat kan toch nooit uit? Wat is het verdienmodel?

Mvg Mark

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Blijkbaar valt erop te verdienen. Het is een automodel bekend staat om zijn lange meegaan (zolang ze niet roesten), en er zit geen electronica in. Dat is ideaal voor sommige exportlanden.

Reageer je ook nog even op je vorige topic, waar 25 reacties op je vraag zijn gekomen, maar jij nooit meer hebt gereageerd?.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elke plek op de boot kost geld, vandaar dat ze op zoek gaan naar creatieve oplossingen. Een micra is een klein stads autootje en zal wellicht nog wel achterin een grote bus passen, of zelfs met 2 in een vuilniswagen. De auto an zich wordt nog volgestopt met ander handelswaar en zo kan je op de plek van bijvoorbeeld 1 vrachtwagen die vrachtwagen, 2 kleine personenwagens, tv’s en ander gerei meenemen. De kosten worden verdeeld onder alles wat op die plek staat.
In Duitsland gaat alles los de boot op. Zie hier https://www.youtube.com/watch?v=Tlg0R0VUoaw&t=122s een filmpje van een Duitse journalist die de weg gevolgd heeft hoe de auto’s ook gaan.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij mijn Megane was de motor vast gelopen. Verkocht aan een stel Libanezen.
Auto ging naar Kongo. Er werd een 2e hands motor en andere onderdelen in gepakt en daarna werden de deuren dichtgelast tegen diefstal. Het was veel goedkoper om de motor in Kongo te laten vervangen. De auto zou in een container gaan ( 2 boven op elkaar) en de rest volgepakt met allerlei kringloopspullen die we hier niet meer willen. Blijkt toch een goede handel te zijn. Zal nu alleen wel iets minder interessant zijn vanwege de enorm gestegen transport kosten van een container.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik vraag me af waarom nu weer een vraag stelt maar in je vorige topic, zie hier niet meer reageert.

sake1987

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Is er ook niet iets met belasting verrekenen?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

als jij je geld en een vrijwaring krijgt dan bomt het toch niet wie hem koopt?

Ander punt, oud model Micra's zijn zo populair dat er zelfs een club voor bestaat. :-)
Mijn dochter heeft er ook 1 gokocht uit 2001, in meer dan uitstekende staat en ze heeft er €800,00 voor betaald...dus zo gek zijn die biedingen niet!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door scontra »

markhensens schreef:
13 apr 2021 22:18
Dag allemaal,

Reeds mijn Nissan Micra in de verkoop gegooid, een oud gebakje uit 2001.

Mvg Mark
Heb je voor zowel dit vehicle als voor de Volvo wel een passende verzekeraar kunnen vinden ?

Overigens nemen de exporteurs genoegen met kleine winstmarges en gaan meer voor bulk aan oud roest en andere producten welke zij exporteren.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Simpel: ouwe meuk in Afrikaanse landen verkopen zolang het nog kan. De economie groeit daar behoorlijk en nog even en ze hoeven die ouwe rommel van ons niet meer. Sommige handelaren willen daar nu nog even van profiteren.

markhensens
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 21:09

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door markhensens »

Inmiddels ruim 20 reacties gehad van buitenlandse kopers die de auto voor best aardige prijzen willen ophalen. Heb nu een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag, de auto wordt voor 750 euro opgehaald! (Een exporteur uit België) Ik ben er benieuwd wat er gebeurt, toch ook enorm sceptisch. We zullen het zien, in ieder geval bedankt voor jullie advies en reacties. Ik zal later deze week laten weten of de koper zich aan de afspraak heeft gehouden.

markhensens
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 21:09

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door markhensens »

scontra schreef:
14 apr 2021 10:20
markhensens schreef:
13 apr 2021 22:18
Dag allemaal,

Reeds mijn Nissan Micra in de verkoop gegooid, een oud gebakje uit 2001.

Mvg Mark
Heb je voor zowel dit vehicle als voor de Volvo wel een passende verzekeraar kunnen vinden ?

Overigens nemen de exporteurs genoegen met kleine winstmarges en gaan meer voor bulk aan oud roest en andere producten welke zij exporteren.
Nee helaas, de Volvo staat voor nu achter slot en grendel, niet handig en erg prijzig om deze als daily-driver te gebruiken. Ook al weer een andere auto gekocht, een Toyota Corolla uit 1987. Deze heb ik als oldtimer verzekerd op mijn ouders naam. Heb 10 oldtimer verzekeraars geprobeerd, ik kreeg het bij geen een voor elkaar om een normale premie te krijgen. It sucks to be young ):

Tevens moet ik er bij zeggen dat ik helemaal gek ben op auto's sleutelen/rijden, vandaar dat ik zoveel auto's heb (gehad) :D

markhensens
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 21:09

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door markhensens »

breien schreef:
14 apr 2021 10:22
markhensens schreef:
13 apr 2021 22:18
Dag allemaal,



Ik vind dit een merkwaardige handel, kan iemand mij uit leggen waarom een lelijk goedkoop gebakje hier voor 600 euro wordt gekocht,
en naar Afrika wordt geëxporteerd? Dat kan toch nooit uit? Wat is het verdienmodel?

Mvg Mark
Een lelijk goedkoop gebakje voor 600 euro.
Ik hoop dat de slagroom niet bedorven is
Haha nee hoor, de slagroom zit er nog op. Auto is goed onderhouden, keihard en heeft nog maar 105.000 km gelopen. Technisch en praktisch een enorm goede auto, maar het is een zeer onaantrekkelijk oma-autootje, vandaar dat ik de term lelijk oud gebakje gebruik.

markhensens
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 21:09

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door markhensens »

NeoDutchio schreef:
14 apr 2021 08:21
Elke plek op de boot kost geld, vandaar dat ze op zoek gaan naar creatieve oplossingen. Een micra is een klein stads autootje en zal wellicht nog wel achterin een grote bus passen, of zelfs met 2 in een vuilniswagen. De auto an zich wordt nog volgestopt met ander handelswaar en zo kan je op de plek van bijvoorbeeld 1 vrachtwagen die vrachtwagen, 2 kleine personenwagens, tv’s en ander gerei meenemen. De kosten worden verdeeld onder alles wat op die plek staat.
In Duitsland gaat alles los de boot op. Zie hier https://www.youtube.com/watch?v=Tlg0R0VUoaw&t=122s een filmpje van een Duitse journalist die de weg gevolgd heeft hoe de auto’s ook gaan.
Pfff wat een bizarre wereld, erg interessant filmpje, bedankt!

markhensens
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 21:09

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door markhensens »

Frantic2 schreef:
14 apr 2021 10:19
als jij je geld en een vrijwaring krijgt dan bomt het toch niet wie hem koopt?

Ander punt, oud model Micra's zijn zo populair dat er zelfs een club voor bestaat. :-)
Mijn dochter heeft er ook 1 gokocht uit 2001, in meer dan uitstekende staat en ze heeft er €800,00 voor betaald...dus zo gek zijn die biedingen niet!
Voor een puntgave Micra is 800 ook wel een prima prijs naar mijn mening, ik heb zelf iets meer dan 700 euro betaald voor mijne, jaartje in gereden, veel aan versleuteld dus probeer hem nu ook weer voor 700 euro kwijt te raken. Maar goed, het is en blijft een oude kleine 2e hands auto, net wat een gek er voor geeft denk ik.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

markhensens schreef:
14 apr 2021 19:18
Inmiddels ruim 20 reacties gehad van buitenlandse kopers die de auto voor best aardige prijzen willen ophalen. Heb nu een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag, de auto wordt voor 750 euro opgehaald! (Een exporteur uit België) Ik ben er benieuwd wat er gebeurt, toch ook enorm sceptisch. We zullen het zien, in ieder geval bedankt voor jullie advies en reacties. Ik zal later deze week laten weten of de koper zich aan de afspraak heeft gehouden.
Denk wel aan de vrijwaringsbewijs en de auto niet zomaar meegeven. Eerst over laten schrijven bij het postkantoor en daarna pas de sleutels en papieren geven. Zonder vrijwaringsbewijs blijft u aansprakelijk voor de auto.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

markhensens schreef:
14 apr 2021 19:18
Inmiddels ruim 20 reacties gehad van buitenlandse kopers die de auto voor best aardige prijzen willen ophalen. Heb nu een afspraak gemaakt voor a.s. vrijdag, de auto wordt voor 750 euro opgehaald! (Een exporteur uit België) Ik ben er benieuwd wat er gebeurt, toch ook enorm sceptisch. We zullen het zien, in ieder geval bedankt voor jullie advies en reacties. Ik zal later deze week laten weten of de koper zich aan de afspraak heeft gehouden.
Een aantal oude auto's van mij rijden (waarschijnlijk) nog steeds rond in Afrika. De handelaar kwam altijd persoonlijk aan de deur, de vrijwaring kon hij terplekke maken (printertje bij zich), de groene platen werden over de gele platen gezet en zo reden ze altijd weg. Waarschijnlijk in uw geval komen ze met een oprijwagen.
Wellicht is dat een goede om vooraf even te vragen bij de handelaar hoe hij de vrijwaring doet.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Je moet zorgen dat je voor de auto op de aanhanger wordt gezet het geld binnen hebt en de vrijwaring geregeld is.
Bij de Megane ging er iets mis met het op de aanhanger zetten. Was dus blij dat ik geld binnen had.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad. Bij mij reed hij hem vast op een opstaand paaltje op de aanhanger. Krik eronder, krikt hij een grote deuk onder het portier. Ook niks van gezegd (had ook niks uitgemaakt, (zijn geld zou hij niet teruggekregen hebben)

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
14 apr 2021 23:11
Kennelijk geven ze in Africa meer om het innerlijk dan het uiterlijk.
Daar zouden wij Europeanen nog wat van kunnen leren :wink:

markhensens
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 21:09

Re: Auto export wereld?

Ongelezen bericht door markhensens »

Helaas, exporteur uit België kwam niet opdagen. Willekeurige koper in de buurt bericht en kwam hem zojuist direct ophalen. Mooi, hij blij met z’n Micra, ik heb er €700 voor geboerd, weg met die handel :P

Communicatie verliep erg raar met de exporteur, heb hem het voordeel van de twijfel gegeven maar heeft niks opgeleverd. Ik geloof best dat je je auto kwijt kunt aan de export, voor mij is het anders gelopen. Bedankt voor jullie reacties en fijn weekend!

Gesloten