LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
wen24
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2007 17:08

auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door wen24 »

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

half januari hebben wij onze auto verkocht omdat wij een nieuwere auto wilden kopen.
We hebben de auto op marktplaats neer gezet en kregen al gauw reacties.
Er kwam een meisje kijken met haar vriend. Wij hadden de auto netjes gewassen, uitgezogen en alle papieren bij elkaar gezocht. (autopapieren, nationale autopas, onderhoudsboekjes)
ze was er meteen weg van. Liep om de auto heen om hem te bekijken en ging er in zitten. Ze heeft tot aan het einde van de straat gereden en weer terug. We kwamen er met de prijs uit en de volgende dag werd hij opgehaald en netjes betaald.
Vervolgens worden wij s avonds gebeld dat de auto niet wil starten. wij voelden ons meteen bezwaard omdat ze er s morgens nog zo mee weg reed. Het was bij een bouwmarkt vlak bij ons huis en wij kregen hem meteen aan de praat. Wij zeiden dat we het heel vervelend vonden en als dit vaker gebeurde dat dat niet mocht en dat we dan wel wilden helpen zoeken naar een oplossing.
dit bleek dus het geval de telefoon ging om de haverklap. Wij hebben toen voorgesteld om hem naar een vriend van ons te brengen die bij een garage werkt als monteur. Die mensen gingen ermee akkoord. Bleek dat er een nieuwe ontsteker in moest. De onsteker was besteld en er in geplaatst. de kosten zouden gedeeld worden. bij het ophalen had mijn vriend zo iets van ik neem de kosten wel voor onze rekening vind het al vervelend zat allemaal.
vervolgens niks meer van die mensen gehoord. We hadden dus elke keer moeite gedaan terwijl we de auto al verkocht hadden, vonden we wel raar op zijn minst kun je dan zeggen hij loopt goed en bedankt voor de service. (wij zijn gewoon particulieren) krijgen we dus nu vorige week een telefoontje (ruim een maand later) dat ze de auto naar een autogarage hadden gebracht omdat hij naar hun idee niet goed liep. hadden ze een rekening gehad van ruim 400 euro. de garage had gezegt dat de onsteking verkeerd geplaatst was en dat daardoor de bougies kapot waren ofzo.

nu willen ze dat wij in ieder geval de helft mee betalen aan die rekening van de garage.
ik heb gezegt dat we dat niet willen doen, omdat wij hun al zo geholpen hadden en die onsteking ook al hadden betaald, terwijl dat in eerste instantie ook al 50-50 zou gebeuren.

ze hebben nu gedreigd dat ze de rechtsbijstand erbij willen halen. ze zegt dat ze ge informeerd heeft en dat ze in haar recht staat. Ze zegt dat wij een speciale keuring hadden moeten toe passen om te laten zien dat de auto goed was. nu heb ik nagekeken wat zo`n keuring is en of dat mogelijk was, maar dat blijkt niet mogelijk te zijn bij een auto die ouder is dan tien jaar. (1996).

kan iemand mij vertellen wat ik hiermee aan moet?

Het is toch zo hoe bot het ook klinkt: garantie tot aan de stoep?

hoop zo snel mogelijk reacties te krijgen want het speelt nu op dit moment

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door wen24 op 27 feb 2007 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door bolleke »

Naar mijn mening hebben ze geen recht. Ze hebben het probleem (na het plaatsen van de nieuwe ontsteker) niet opnieuw bij je neergelegd dus je de kans ontnomen om e.e.a. op te lossen. Daarnaast vraag ik me af of ze bij hun aankoop niet de plicht hadden om de auto eventueel te laten keuren op mankementen. Want wie zegt dat het niet door hun is gekomen dat e.e.a. defect is. OK het is wel krt na de aankoop gebeurd, maar goed. Wellicht kan je info inwinnen bij een juridisch bureau. Bovenstaande is echter mijn 1e gevoel en indruk en niet gebaseerd op enig wetgeving.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door Anastasia »

U heeft netjes gehandeld, hoe ouder hoe slechter, dus je kunt elke dag grote problemen verwachten, dat U zelf nooit wat had, maar bij deze leeftijd is het meestal ouderdom dus niet voorspelbaar, als ze zekerheid zouden willen hadden ze een grote beurt, incl tandriem moeten vragen bij een officiële dealer, dan hebben ze 3 maanden garantie op de uitgevoerde werkzaamheden, en de dealer moet er voor zorgen dat het goed is!

U heeft dus al meer gedaan dan nodig, als particulier koop je op goed geluk, dus ze hebben totaal geen rechten, laat ze maar zeuren, gewoon ophangen en niets zeggen, geen enkele garage geeft nog garantie voor auto's die voordelig of oud zijn, dus laat ze maar klagen.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door Quark »

Ik vind dat jullie al netje gehandeld hebben door de eerste reparatie voor je rekening te nemen.

Deze mensen kopen bewust via MP en niet bij een garage en dan weet je dat bij overgave van geld enz. de koop gesloten is.

Tevens hebben zij ook nog zoiets als een onderzoek plicht als koper.

Het is ze de eerste keer gelukt om jullie voor het karretje te spannen en natuurlijk proberen ze het nog een keer.

Ik zou me er niet meer aanstoren en geen reactie meer geven.

Ze hebben geen poot om op te staan.
En als ze garantie hadden gewild dan hadden ze naar de BOVAG moeten gaan

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door magel725 »

Je moet als verkoper (ook als particulier) een auto verkopen zoals hij is en in een te verwachten staat. Het is een tweedehands auto en dan weet je dat er wel eens iets mee mis kan gaan. Daarom betaal je er ook niet de hoofdprijs voor.

Je hebt je aan je woord gehouden en het probleem opgelost. Zij hebben zich vervolgens niet aan hun woord gehouden door 50/50 te doen en vervolgens kon er nog geen bedankje af. Jammer, maar dan houdt jouw coulance ook een keer op.

Laat ze hun rechtsbijstand er maar bij halen. Ze zullen het zelf op moeten knappen, want je staat volledig in je recht. Het is een tweedehands auto die deugdelijk is afgeleverd. Ze hadden zelf ook een keuring kunnen doen. Nu je eenmaal betaalt hebt weten ze dat ze het nog eens kunnen proberen, en dat doen ze dus ook.

Als laatste is het toevallig dat hij de ene dag nog goed rijdt en de volgende niet meer. Misschien hebben ze er zelf wel aan zitten friemelen, of geprobeerd de auto te wassen en de motorruimte ook meteen. Dan kan er vocht bij de ontsteking komen en dan werkt ie een stuk minder goed. Laat hun het maar uitzoeken.

wen24
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2007 17:08

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door wen24 »

hallo allemaal,

hartstikke bedankt allemaal voor jullie reacties heb er echt wat aan gehad.

Het is nu als volgt:

heb voor alle zekerheid mijn rechtsbijstand verzekering gebeld. die hebben alles uitgezocht en zeiden dat ze geen poot hadden om op te staan.
Ze hadden ons er schriftelijk van op de hoogte moeten stellen dat ze naar die garage zouden gaan en dat ze de kosten op ons wilden verhalen en dan nog hadden we nee kunnen zeggen daarop.

De jurist adviseerde ons hun te bellen en het volgende te vertellen:

Wij betalen niet punt. wij zijn jullie geen uitleg verschuldigt en we mogen niet met jullie in discussie gaan.

dit heb ik ook gedaan. ze vroeg welke jurist wij hadden toen heb ik gezegd dat dat haar niks aan ging. toen zei ze ineens dat ze zelf jurist was en dat terwijl ze bij haar vorige telefoontje zei dat ze haar rechtsbijstand had raadgepleegd. beetje vaag verhaal dus. toen zei ze dat ze er een zaak van ging maken en toen zei ik dat ze dat maar moest doen. Ik had vandaag een brief verwacht maar niks ontvangen nog.

Ik moet een brief schrijven naar de rechtsbijstand met echt alle gegevens die ik heb. en dan ik het wachten op die mensen.

ik houd jullie op de hoogte en nog bedankt allemaal

groetjes wen

gerter
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 dec 2006 02:54

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door gerter »

Niet druk om maken wen24.

Dit is een kansloze zaak voor de kopers cq. tegenpartij.

Vervelende mensen vind ik het lopen zeuren achteraf..... verkocht is verkocht klaar. Risico lopen we allemaal bij aanschaf auto. Ze moeten niet zo zeuren.

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Ik sluit me aan bij de eerdere schrijvers. Je hebt een garantie tot aan de stoep, zo simpel is dat. Koop dan idd je auto via een dealer, dan krijg je garantie.Je bent nu al heel coulant geweest, misschien wel een beetje te coulant. Nu denken de kopers dat ze met alles nog bij jou kunnen aankloppen .......

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door SoundBoard »

De adspirant koper heeft onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft toch ook plichten? Of is die geheel gevrijwaard ieder mankement te noemen? Als dat zo is kan men nog wat verwachten, zeker gezien het feit dat de transaktie plaats vond via Marktplaats.

Ik zou een ondeugdelijke auto, die mogelijk hier en daar zelfs ook nog onveilig is, niet aan de man willen brengen zonder hier iets over te melden. Anders kun je dit gewoonweg verlakkerij noemen en van zulke praktijken wil ik me toch ver houden.

Kopen bij een particulier houdt tevens in dat er geen garantie bestaat, waardoor de prijs aanzienlijk lager ligt dan die bij de reguliere dealer. M.a.w. men betaalt voor de garantie die een dealer levert. Dat is ook de reden dat ikde voorkeur geef aan de koop bij een dealer, waar aanspraak gemaakt kan worden op reparatie en eventueel ongedaan maken van de koop (binnen 8 dagen).

Ik zou hier wel eens een uitspraak over willen horen van een jurist, want dat ben ik niet.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door cossie300 »

Als ze een goede jurist zou zijn, waarom koopt ze dan een elf jaar oude auto? Naar mijn idee zit er dan wel meer in!
Of die mensen zijn gewoon dom ofwel zijn ze hondsbrutaal.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wanneer er sprake zou zijn van verborgen gebreken, dan zou de koper in zijn of haar recht staan. Maar dit was geen verborgen gebrek, dit is samen geconstateerd, en er is vanuit de kant van de verkoper een oplossing voor gezocht die hen zelf geld heeft gekost (naar ik uit het verhaal heb kunnen opmaken).

Hoe sneu ook voor de koper(s), de verkoper heeft hier alles aan gedaan om eruit te komen, en dan houdt het op.

38special
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2007 20:51

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door 38special »

hallo wen24,

de koper van je auto had hem even voor de verkoop kunnen laten keuren... bij de anwb ofzo...

je hebt m.i. goed gehandeld. tot hoelang kunnen de kopers je op die manier blijven achtervolgen. als ze garantie willen, dan moeten ze er eentje bij de dealer kopen. als je een oudere auto koopt, dan is de kans op problemen natuurlijk groter. en laat je vooral niet bang maken doordat ze zegt dat ze juriste is....

truusdemier
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2007 18:22

Re: auto verkocht mensen komen terug wat nu?

Ongelezen bericht door truusdemier »

Zijn die mensen gek ofzo je hebt geen garantie op marktplaats. Deze mensen hadden zelf de auto na moeten laten kijken. Ik vind dat deze mensen wel erg veel verwachten. Nee ze hebben geen poot om op te staan. Je weet als je een auto van een particulier koopt enig risico loopt. Dan hadden ze meer moeten uitgeven en hem bij een garage moeten kopen.
Jammer voor die mensen maar misschien moeten ze eens naar een andere garage gaan wie weet is er niets aan de hand maar wil de garage gewoon wat extra verdien.

Gesloten