Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Ongelezen bericht door rvjapio »

@Moneyman, helemaal eens met uw reactie. Behalve de eigen verantwoordelijkheid wordt inderdaad nog wel eens vergeten dat je een auto niet te ver weg moet kopen van je woonplaats, wil je zaken na aankoop goed willen afhandelen.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN
BOVAG GARANTIE EN ‘WETTELIJKE GARANTIE’?
‘WETTELIJKE GARANTIE’
- 12 maanden omgekeerde bewijslast, maar geen zekerheid;
- Is feitelijk geen garantie maar ‘conformiteit’: product moet doen wat klant er
redelijkerwijs van mag verwachten;
- Geen duidelijke omschrijving wat er wel of niet onder valt, groot grijs gebied;
- Geldigheid claim afhankelijk van vele factoren, zoals bijvoorbeeld leeftijd,
kilometrage, merk, model, prijs en informatie ten tijde van verkoop;
Recht hebben is één ding, je recht halen is een ander. Risico op ingewikkelde, dure
en langdurige juridische procedures.


BOVAG GARANTIE BIJ AANKOOP VAN EEN GEBRUIKTE AUTO
- 12 maanden glasheldere garantie, dus zekerheid;
- Vrijwel alle gebreken vallen hier onder. Staat helder omschreven in de BOVAG
- Garantievoorwaarden. Zie https://bovag.nl/voorwaarden;
Dus geen discussie over wat je wel of niet redelijkerwijs zou mogen verwachten;
- Geen kilometerbeperking;
- Geen leeftijdsbeperking;
- Hulploket van BOVAG voor garantieclaims: https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten;
- Beroep op de Geschillencommissie;
- Nakomingsgarantie van BOVAG: als een BOVAG-bedrijf zicht niet houdt aan een
uitspraak van de Geschillencommissie, staat BOVAG garant en helpt de klant!
- De mogelijkheid om een andere reparateur een garantie-gebrek te laten herstellen.
Voorwaarde is dat er zich elders een noodzaak tot onmiddellijk herstel heeft
voorgedaan. Bijvoorbeeld in het buitenland.

Bron: BOVAG

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Ongelezen bericht door AdiPit »

Mijn slechte ervaring. Dealers zijn, sorry, oplichters geworden en Bovag meewerken, niet te vertrouwen.
Verkopen auto's (€ 12.000) na totaalloos aanrijding, met grote schade herstel, (klant was niet geïnformeerd), ook met Bovag garantie, extra dealer garantie pakket € 760; Bovag stuur de klant naar verschillende commissies en Dekra (met extra kosten), en de echte hulp heb ik alleen van een privé advocaat gekregen, en na 3 manden extra kosten, eindelijk heb ik geld terug ontvangen en andere auto genomen, deze keer met kenteken check rapport.
Amstelveen

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een aankoopkeuring hoop ik.

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Ongelezen bericht door AdiPit »

Een tweedehands auto gekocht, 3 jr. oud, met BOVAG en dealer extra pakket garantie., ik heb auto niet gecheckt, ik vertrouw deze dealer. Auto was schade hersteld na totaal los geweest, ben ik niet geïnformeerd. BOVAG heeft mij niet geholpen, garantie was voor niets geweest. Met hulp van een advocaat, deze dealer heeft mij andere auto geheven. Zeker zijn niet allee dealers niet te vertrouwen, maar in garantie heb ik geen vertrouwen meer, moet op alles goed opletten.

schreurs_roel
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2007 15:18

Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Ongelezen bericht door schreurs_roel »

Nijogeth schreef:
10 okt 2022 18:52
Garantie op een auto is een moeilijk onderwerp. Wat kan er namelijk onder garantie vallen, wat niet door slecht gebruik of verkeer onderhoud kapot is gegaan? Binnen een jaar eigenlijk helemaal niets.
De bewijslast ligt bij de dealer, dus die moet aantonen dat de koper zelf gebreken veroorzaakt heeft.
Dat alles binnen een jaar kapot te maken is, kan de dealer niet als argument gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Autohandelaren wuiven wettelijke garantie weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

schreurs_roel schreef:
22 okt 2023 09:10
Nijogeth schreef:
10 okt 2022 18:52
Garantie op een auto is een moeilijk onderwerp. Wat kan er namelijk onder garantie vallen, wat niet door slecht gebruik of verkeer onderhoud kapot is gegaan? Binnen een jaar eigenlijk helemaal niets.
De bewijslast ligt bij de dealer, dus die moet aantonen dat de koper zelf gebreken veroorzaakt heeft.
Niet helemaal: de dealer moet gedurende het eerste jaar aantonen dat het product op het moment van de koop niet non-conform was. Dat is breder dan wat jij er van maakt.

Plaats reactie