Automaatbak en garantie

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Vorig jaar 30 september met garantie van een jaar een auto gekocht voor 6250. Al snel gaf deze problemen met de automaat bak. De olie is toen vervangen en daarna ging het redelijk. Op vakantie is het zo erg geworden dat we van de anwb alleen nog vlakke weg mogen rijden, dus een huurauto gekregen (ardeche heeft wegenwachters ter plekke). We mogen met onze auto straks wel weer huiswaarts over de snelwegen.
Waar ik nu mee zit is het volgende: wat mag ik verwachten van de garage? Een nieuwe(gereviseerde) bak of een redelijke inruilwaarde (hoeveel?) voor deze auto? Of iets anders? Wie heeft advies? En nee ik wil niet op mijn strepen gaan staan maar 6250 vind ik ook teveel voor een 11 maanden autorijden. Bovendien heb ik winterbanden voor deze auto gekocht is ook jammer.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom niet teruggegaan toen het “redelijk” ging, in plaats van “goed”?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

IvoPep schreef:
21 aug 2023 13:58
Waar ik nu mee zit is het volgende: wat mag ik verwachten van de garage? Een nieuwe(gereviseerde) bak of een redelijke inruilwaarde (hoeveel?) voor deze auto? Of iets anders? Wie heeft advies?
Lees dit topic, dan weet je alles.
dealers-garages-f76/auto-van-jenzcars-s ... 01148.html

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In garantietijd alleen reparatie van de automatische versnellingsbak.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Jenzcars lijkt me een heel ander bedrijf dan waar ik de auto gekocht heb, aan dat topic heb ik niets. Als reparatie van de bak verwacht mag worden is me dat prima, maar misschien kost die reparatie meer dan de auto waard is. Ik wil graag voorbereid het gesprek aangaan en heb alle vertrouwen in de garage.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

IvoPep schreef:
21 aug 2023 15:59
Jenzcars lijkt me een heel ander bedrijf dan waar ik de auto gekocht heb, aan dat topic heb ik niets.
Dan heb je het nog niet begrepen... :D

Je vraag heeft niets met het bedrijf te maken, maar alles met je rechten. Die blijken exact uit dat topic. Misschien tóch maar even wat moeite doen en het gewoon lezen.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Voorbereid het gesprek in gaan is niet zo moeilijk, blijf vriendelijk en netjes. Vertel wat er aan de hand is met de auto en vraag om een oplossing voor het probleem.
Ga vooral niets dwingend eisen want de verkoper heeft ook tijd nodig om de auto te herstellen en die tijd dient u de verkoper ook te gunnen.
Doe niet als sommige wel doen met een boos gezicht zich direct beroepen op garantie want de verkoper weet ook wel dat u nog garantie op de auto heeft want die garantie heeft de verkoper zelf op de auto gegeven.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door witte angora »

IvoPep schreef:
21 aug 2023 13:58
Vorig jaar 30 september met garantie van een jaar een auto gekocht voor 6250. Al snel gaf deze problemen met de automaat bak.
Wat voor auto is het, welk bouwjaar en wat is de kilometerstand? Wat heeft de verkoper indertijd gezegd over de staat van de auto? Op zijn uitspraken kun je hem immers ook aanspreken.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Het is een Honda jazz met ongeveer 89000 km. Verkoper heeft gezegd dat de auto goed is en dat ik een jaar garantie kreeg. Auto komt dacht ik uit 2007 of 2009.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, dan hoef je dat niet te verwachten. Die dingen zijn oerdegelijk, en echt veel kilometers zijn het ook niet. Eventueel kun je dan ook een beroep doen op non-conformiteit.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door jonis »

Is die automaat wel " defect " ?
Nieuwe olie + beter + problemen weer terug, dan had de automaat misschien wel gespoeld moeten worden.
Gekocht bij Hondadealer?
Die lossen dit doorgaans toch wel probleemloos op.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Wegenwacht heeft gekeken en zegt dat de koppeling omvormer versleten is. Met nieuwe olie werd het beter, maar niet goed heb ik in de garage ook aangegeven.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door kuklos »

IvoPep schreef:
21 aug 2023 17:21
Wegenwacht heeft gekeken en zegt dat de koppeling omvormer versleten is. Met nieuwe olie werd het beter, maar niet goed heb ik in de garage ook aangegeven.
Wat zei de garage vervolgens?

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Ze vonden het wel meevallen, dus daar vertrouwden wij op. Totdat we in Frankrijk een auto hadden die bij het optrekken vanuit stilstand over een wasbord leek te rijden. Met volle belading en hellingen nog veel erger. Laad je hem niet met 4 personen en rijd je geen helling dan is het wasbord idee ook minder

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door kuklos »

Okee, dan gaan we nu samenvatten zodat alle informatie op één plek staat en duidelijk is.

Aankoop 30 september 2022, aankoopbedrag €6.250,-
Auto: Honda Jazz, bouwjaar 2008 of 2009, dus 14 of 15 jaar oud. 89.000 kilometer mee gereden.
Problemen met de automatische versnellingsbak doemden al snel op, actie indertijd was olie vervangen, en dat heeft even geholpen in de zin dat het redelijk ging. Eigenlijk is dit nog te vaag. Wat waren de precieze problemen en wat is redelijk?

Je hebt dit indertijd gemeld aan de garage waar je de auto gekocht hebt en die vonden dat het allemaal wel meeviel.

Daarna (ik neem aan zomer 2023, dus juli/augustus) ben je met de auto op vakantie gegaan naar Frankrijk en kreeg je dusdanige problemen dat je de ANWB hebt moeten bellen. Wat waren deze problemen precies? De ANWB gaf vervolgens aan dat de koppeling omvormer versleten is.

Maar je bent sindsdien niet meer teruggegaan naar de garage?

===> Mijn advies, doch wellicht denken anderen daar anders over, is om nogmaals terug te gaan naar de garage. Problemen duidelijk te omschrijven, aan te geven wat de ANWB precies gezegd heeft, en de garage te vragen het probleem op te lossen.

Deze stappen zal je eerst moeten zetten voordat je vervolgstappen kan zetten. Van belang is dan wel dat je heel duidelijk kan omschrijven wat hyet probleem is, je omschrijvingen hier in het topic zijn te vaag om het echt duidelijk te maken.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Dat een garage een jaar garantie geeft op een 16 jaar oude honda jazz van 16 jaar oud vind ik al heel bijzonder.
het zou in principe aan moeten geven dat ze veel vertrouwen hebben in de auto die ze verkopen, maar ik vraag me af of er niet heeeeel veel kleine lettertjes zijn bij deze garantie.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Even verduidelijken, de eerste problemen met de automaat bak waren ook die wasbord problemen. De olie wissel maakte het te doen maar niet 100% goed.
De garage heeft gezegd dat we bovag garantie hebben, en ik heb met deze garage nog nooit problemen gehad. Zijn er al meer dan 15 jaar klant.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Oh ja ik kan de auto nog niet naar de garage brengen omdat we nog in Frankrijk zijn, met de huurauto van de anwb die we 23 augustus weer ruilen voor de jazz om dan via de snelweg naar huis te rijden

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Kokka1 schreef:
21 aug 2023 17:54
Dat een garage een jaar garantie geeft op een 16 jaar oude honda jazz van 16 jaar oud vind ik al heel bijzonder.
Niet heel bijzonder; het zijn de wettelijke regels.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een koppelomvormer zelf zal niet heel erg duur zijn, het is gewoon veel werk. Ik denk niet dat de garage heel moeilijk zal gaan doen, behalve als er natuurlijk heel veel kilometers (30-40 duizend in een jaar tijd) mee zijn gereden. Maar met de kilometerstand lijkt me dat haast onmogelijk.

Wat wel belangrijk is, is dat u zelf deze vloeistof in de gaten houdt. Dat wil zeggen, waarschijnlijk zit er een peilstok in het systeem en kun je dat zo afmeten (als de auto warm is, dus niet zoals bij motorolie wanneer de auto koud is). Bij een automatische bak wordt over het algemeen iedere 5 jaar of iedere 80.000 kilometer de vloeistof vervangen. Hopelijk ook door de juiste, dat schijnt nog wel eens mis te gaan.

Plaats reactie