Automaatbak en garantie

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Oh ja ik kan de auto nog niet naar de garage brengen omdat we nog in Frankrijk zijn, met de huurauto van de anwb die we 23 augustus weer ruilen voor de jazz om dan via de snelweg naar huis te rijden

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Nevyn »

Het probleem doet zich dus voor binnen het jaar BOVAG garantie.
Zou de garage alvast inlichten voor het verlopen van dit jaar.
Ze zullen er niet blij mee zijn , maar als u al 15 jaar vaste klant bent, komt u er vast wel uit.
Voer uw kenteken even in bij RDW OVi dan weet u exact de leeftijd 😀

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kokka1 schreef:
21 aug 2023 17:54
Dat een garage een jaar garantie geeft op een 16 jaar oude honda jazz van 16 jaar oud vind ik al heel bijzonder.
het zou in principe aan moeten geven dat ze veel vertrouwen hebben in de auto die ze verkopen, maar ik vraag me af of er niet heeeeel veel kleine lettertjes zijn bij deze garantie.
U gaat bij deze aanname voorbij aan het feit dat het kilometrage nog slechts 89000 is. Zeker van een degelijk Japans voertuig als de Honda is mag je er simpelweg van uitgaan dat een automatische versnellingsbak of een koppelomvormer veel langer als dat kilometrage zal meegaan. Ook de begrippen conformiteit en non-conformiteit komen hierbij om de hoek kijken. Vandaar dat het jaar garantie dat die de verkoper op deze Honda gegeven heeft helemaal niet zo bijzonder is,

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
21 aug 2023 18:14
Kokka1 schreef:
21 aug 2023 17:54
Dat een garage een jaar garantie geeft op een 16 jaar oude honda jazz van 16 jaar oud vind ik al heel bijzonder.
Niet heel bijzonder; het zijn de wettelijke regels.
Nou, nee. De wettelijke termijn van een jaar waarin sprake is van omgekeerde bewijslast is iets heel anders dan een handelaar die 12 maanden garantie geeft (want die kan daarin afwijkende bepalingen opnemen).

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Kokka1 »

BreejKC schreef:
21 aug 2023 20:15
Kokka1 schreef:
21 aug 2023 17:54
Dat een garage een jaar garantie geeft op een 16 jaar oude honda jazz van 16 jaar oud vind ik al heel bijzonder.
het zou in principe aan moeten geven dat ze veel vertrouwen hebben in de auto die ze verkopen, maar ik vraag me af of er niet heeeeel veel kleine lettertjes zijn bij deze garantie.
U gaat bij deze aanname voorbij aan het feit dat het kilometrage nog slechts 89000 is. Zeker van een degelijk Japans voertuig als de Honda is mag je er simpelweg van uitgaan dat een automatische versnellingsbak of een koppelomvormer veel langer als dat kilometrage zal meegaan. Ook de begrippen conformiteit en non-conformiteit komen hierbij om de hoek kijken. Vandaar dat het jaar garantie dat die de verkoper op deze Honda gegeven heeft helemaal niet zo bijzonder is,
Het wel of niet conform zijn heeft niets te maken met dat ik het bijzonder vind dat een garagebedrijf een jaar garantie geeft op een auto van 16 jaar oud in deze prijsklasse. Ik heb niets gezegd over dat een koppelomvormer normaal langer als dat meegaat. Er is ook geen sprake van een aanname, dit is gewoon mijn mening.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vind het onverstandig nog verder te rijden met een kapotte koppelomvormer. Ik verbaas mij erover dat de ANWB daarop insteekt (of daarin meegaat) . Overigens dikke kans dat je thuis niet haalt , met weer extra gezeur en kosten. Dikke kans namelijk dat de bak inmiddels ook naar de filistijnen is. Is het probleem al gemeld bij de garage die geacht wordt het te moeten oplossen? Ik kan mij voorstellen dat zij met advies komen om niet meer te rijden, mede om hun schade te beperken, waar je mi dan wel aan mee moet werken.
Gezien lage km stand : heel veel (wellicht alleen maar) korte ritten, vindt techniek in de regel niet fijn.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Het probleem heb ik al gemeld aan de garage, zij zeggen dat we de auto mogen brengen zodra we in Nederland zijn. Hebben ook geen bezwaar gemaakt tegen naar huis rijden. En wat moet ik anders? Anwb laat ons rijden dus ander transport heb ik niet. Pff lastig dit, had nog wel een zomercheck laten doen

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Mooi om te lezen dat de garage de auto bij thuiskomst gaat herstellen echter begrijp de monteur van de ANWB niet want ook op de snelweg kan er veel misgaan waardoor de koppelomvormer/automatische versnellingsbak extra belast wordt tenzij de monteur heeft gesteld dat terugrijden op eigen risico mogelijk is.
Laat indien u dat zelf niet kan of niet weet hoe het oliepeil van de automatische versnellingsbak gecontroleerd moet worden door een lokale garage controleren niet alleen op oliepeil maar ook op kleur en geur.
De ATF (Automatic Transmission Fluid) olie dient na peilen helder van kleur te zijn en mag ook niet stinken, is de ATF olie troebel van kleur en ruikt wat verbrand dan is de ATF olie te heet geweest en gaat u Nederland niet halen omdat de ATF olie behalve smeren er ook voor zorgt dat bij het juiste toerental de automatische versnellingsbak naar de juiste versnelling schakelt.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als de ANWB zegt dat u naar huis kan rijden dan moet u daar vanuit gaan.

Over de garantie, mocht u vragen hebben of informatie willen hebben dan u kunt contact opnemen met www.anwb.nl/juridisch-advies. Ook kunt u voor advies of bemiddeling naar www.bovag.nl/hulp-bij-klachten, hierna kunt u naar de geschillencommissie voor een bindend uitspraak indien de garage bij BOVAG is aangesloten.

Bovag bied normaal gesproken 1 jaar garantie op occasion, https://www.bovag.nl/garantie

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

TS zegt nergens dat het BOVAG garantie betreft? (kan het best zijn, maar kan ook zijn dat garagehouder dat anders regelt).

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Het is bovag garantie

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door IvoPep »

Zo ff een reactie hoe het afgelopen is.we zijn thuisgekomen,mogen nu niet ver er mee weg.En de auto wordt onder garantie gerepareerd. Komt ons goed uit anders was het een nieuwe geworden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Automaatbak en garantie

Ongelezen bericht door kuklos »

@IvoPep, dank voor het posten van de afloop.

Plaats reactie