Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
hamijes
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2008 17:39

Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door hamijes »

Ik zou graag de volgende kwestie aan jullie willen voorleggen.

Op 19 oktober 2021 heb ik mijn auto, een KIA Niro van bouwjaar november 2018 gekocht bij een Alle-merken-garage in Zeeland. Deze auto is in 2021 geïmporteerd uit Belgie. Met een lage km stand van 25000 km.
Goede aankoop zou je zeggen toch. Ik had en heb deze auto nodig voor mijn werk. Ik woon zelf in Amersfoort en heb de auto bij mijn eigen garage, een Alle-merken-garage in onderhoud. Ik had me niet gemeld bij de plaatselijke KIA dealer omdat deze garage mij onjuist had bejegend in een eerdere ervaring en ik met hen geen zaken meer wilde doen.
Echter in april dit jaar begon de airco kuren te krijgen. Hij deed het niet goed meer. De garage heeft een test gedaan met fluor om te bekijken of er een lek zat in het systeem. Ze hebben het systeem opnieuw gevuld en ik kreeg de opdracht te ervaren hoe snel hij het niet meer zou doen. Door een miscommunicatie heb ik de auto wat later teruggebracht en moest de test nog een keer. Mijn auto heeft een week in de garage gestaan en uiteindelijk kwamen ze er achter dat er een lek zat in de voorste condensor, die zit voorin de motor. En deze hebben ze vervangen. De auto was precies op tijd klaar de dag voordat we op vakantie zouden gaan. Ik moest wel 2100 euro betalen voor de reparatie. De nieuwe condensor is origineel van KIA en komt van hun leverancier.

Twee dagen heeft de airco het gedaan. We zaten in de Franse Alpen en overdag was het 34 graden.
Met een hond, en beide geen goede gezondheid bepaald geen pretje. We hebben de koelte van de airco hard nodig!
We hebben op de camping op internet opgezocht wat het probleem zou kunnen zijn en kwamen er achter dat een tweede condensor/verdamper, welke achter het dashboard is weggewerkt (onbereikbaar), een manco bleek te zijn van de serie auto's 2016-2019, waar mijn auto onder valt. En dat KIA Nederland dit probleem onderkent, en de kosten daarvan vergoed. Zij verhalen vervolgens hun schade bij de leverancier van die condensor/verdamper. Ik heb dit laten weten aan mijn garage in Nederland. We hebben ook de ANWB gebeld maar die wilde ons niet helpen in Frankrijk. "meneer, u heeft ARKO (=alle ramen kunnen open), succes ermee, wij komen niet.
Terug in Nederland heb ik contact opgenomen met mijn garage om te bespreken hoe nu verder. Zij hadden geïnformeerd bij de KIA dealer in Zeist, maar zij hadden pas eind oktober tijd. Voor ons te laat. We hebben afgesproken dat mijn garage korting zou geven op de reparatie van nog eens 2000 euro. Bij het demonteren van een en ander constateerde de monteur dat zij nimmer de lekkage hadden kunnen opsporen want het bleek een defecte aansluiting te zijn die strak tegen het brandschot zat in de binnenkant van de auto.
Enfin, de reparatie heeft totaal 3600 euro gekost.

Ik heb de zaak voorgelegd aan KIA Nederland en kreeg te horen dat omdat ik de reparatie niet bij de officiële dealer had laten uitvoeren zij niks voor me kunnen doen. Ook niet toen ik zei dat er originele KIA producten waren gebruikt die zij uit hetzelfde magazijn pakken.
Alle-merken-garages worden door KIA, en alle andere autofabrikanten gedegradeerd tot ondermaats.
Ironisch gezien had mijn vriendin nog geen maand later dezelfde ervaring bij Renault met dezelfde boodschap.

Mijn vraag aan u is: mag dit zomaar? Is er Europese regelgeving die dit verbiedt? Ze hebben op deze manier een monopoliepositie. En consumenten die hun auto laten repareren bij een gewone garage ondervinden hier dus nadeel van ten opzichte van consumenten die dat bij de dealer laten uitvoeren.
Is hier al jurisprudentie over bekend? Wat zegt de Mededingingswet hierover?
Laatst gewijzigd door hamijes op 30 aug 2023 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent hier op het forum. Wij gaan niet over de onderwerpen in de uitzendingen.

hamijes
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 apr 2008 17:39

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door hamijes »

oh die eerste zin moet dan weg. Sorry hoor, Ik heb hier voor het eerst gepost.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door Cro »

Of dit wettelijk mag durf ik niet met 100% te zeggen, voor auto's wil namelijk nog wel eens andere wetgeving gelden, echter is het in Nederland vrij normaal dat je de partij die je wil dat voor kosten opdraait ook de gelegenheid geeft om het defect zelf te herstellen, zonder eerst een andere 3de partij er naar te laten kijken.

Dat je hier volledig langs Kia heengegaan bent en pas wanneer het kalf al verdronken is contact opneemt vind ik dan ook niet heel verstandig.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1: Wanneer u een beroep wilt doen op garantie, dient u zich te wenden tot de verkoper die het product aan u heeft verkocht, of in geval van 'fabrieksgarantie' de importeur of distributeur die het product voor het eerst nieuw heeft verkocht.
U heeft eerst de reparaties laten uitvoeren en probeert nu achteraf een claim in te dienen. Zo werkt het consumentenrecht niet.

2: Zoals ik het verhaal begrijp is de auto niet door KIA Nederland geïmporteerd én bent u met deze auto ook nooit klant geweest bij een merkgarage van KIA. U heeft dus op geen enkele wijze te maken met de lokale KIA garage en/of KIA Nederland. Zij hoeven u dus sowieso geen garantie te verlenen. Voor een garantie-claim had u zich moeten richten tot de garage in Zeeland waar u de auto gekocht heeft, of tot de importeur in België.

3: De ANWB-wegenwacht is een pechhulpverlener die gestrande automobilisten weer op weg helpt. Met een defecte airco is volkomen legaal en veilig aan het verkeer deel te nemen. U had dus geen hulp nodig om de reis te vervolgen, dus is uw hulpverzoek terecht afgewezen.

4: natuurlijk vindt een verkoper de ander niet goed genoeg. Dat mag. En waar het gaat om merk/type specifieke kwaaltjes klopt het ook wel. De monteurs van de merkgarage worden namelijk regelmatig bijgeschoold voor de specifieke kwaaltjes aan hun eigen modellen. Waardoor die eventuele specifieke problemen eerder opgemerkt en/of sneller hersteld kunnen worden. Een alle merken garage kan niet van alle merken en modellen op de hoogte zijn van specifieke kwaaltjes.
Ze mogen echter niet om die reden een claim op wettelijke garantie afwijzen. Maar dat is hier niet het discussiepunt.

Kortom: zoals u het schetst is er niks verkeerds gebeurd. Maar heeft u simpelweg de verkeerde acties ondernomen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hamijes schreef:
30 aug 2023 20:51
Mijn vraag aan u is: mag dit zomaar? Is er Europese regelgeving die dit verbiedt? Ze hebben op deze manier een monopoliepositie. En consumenten die hun auto laten repareren bij een gewone garage ondervinden hier dus nadeel van ten opzichte van consumenten die dat bij de dealer laten uitvoeren.
Is hier al jurisprudentie over bekend? Wat zegt de Mededingingswet hierover?
Wat er gebeurd is inderdaad juist geweest. Kia Nederland heeft het probleem willen oplossen, maar hebben daar niet de kans voor gekregen. Het heeft niets met monopolypositie te maken, de merkhouder repareert zelf dergelijke garantiezaken. Enerzijds omdat het goedkoper is, maar zeker ook omdat ze dan garantie kunnen geven op deze reparatie. Niet dat ze andere reparateurs niet vertrouwen, maar daar kunnen ze niet voor in staan. Het zou dan kunnen voorkomen dat uw eigen garage repareert met originele onderdelen, iets verkeerd aansluit en u vervolgens bij Kia weer gaat klagen.

Helaas voor u een dure les.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door witte angora »

hamijes schreef:
30 aug 2023 20:51
Op 19 oktober 2021 heb ik mijn auto, een KIA Niro van bouwjaar november 2018 gekocht

[...]

heb de auto bij mijn eigen garage, een Alle-merken-garage in onderhoud. Ik had me niet gemeld bij de plaatselijke KIA dealer omdat deze garage mij onjuist had bejegend in een eerdere ervaring en ik met hen geen zaken meer wilde doen.

[...]

We hebben op de camping op internet opgezocht wat het probleem zou kunnen zijn en kwamen er achter dat een tweede condensor/verdamper, welke achter het dashboard is weggewerkt (onbereikbaar), een manco bleek te zijn van de serie auto's 2016-2019, waar mijn auto onder valt. En dat KIA Nederland dit probleem onderkent, en de kosten daarvan vergoed.

[...]

Terug in Nederland heb ik contact opgenomen met mijn garage om te bespreken hoe nu verder. Zij hadden geïnformeerd bij de KIA dealer in Zeist, maar zij hadden pas eind oktober tijd. Voor ons te laat.

[...]

Ik heb de zaak voorgelegd aan KIA Nederland en kreeg te horen dat omdat ik de reparatie niet bij de officiële dealer had laten uitvoeren zij niks voor me kunnen doen.

[...]

Alle-merken-garages worden door KIA, en alle andere autofabrikanten gedegradeerd tot ondermaats.

[...]

Mijn vraag aan u is: mag dit zomaar?
Ik heb er even wat dingen tussen uit geknipt, zoals je ziet.

Je hebt te maken met fabrieksgarantie en garantie die de verkoper jou zou moeten geven. Je bent, als ik het goed heb begrepen, niet bij de verkoper geweest. Die had een en ander mogelijk onder (Bovag) garantie kunnen verhelpen, maar mogelijk ook vanwege de fabrieksgarantie. Een andere optie was inderdaad bij de dealer gebruik maken van de fabrieksgarantie, juist omdat Kia erkent dat er een probleem is dat op hun kosten wordt verholpen. Maar dat moet dan wel op hun voorwaarden. Niet op die van jou. Het heeft niks te maken met het degraderen van niet-merkgebonden garages. Het is puur een garantiekwestie, en die garantie wordt verleend door degenen die de auto verkocht hebben, dan wel de fabrieksgarantie kunnen nakomen. Een blanco cheque om dit door een andere garage uit te laten voeren, totaal achter hun rug om, gaat het natuurlijk niet worden.

Maarrehhh... als je geen vertrouwen hebt in de Kia-dealer, waarom koop je dan een Kia? Er zijn toch wel meer hyperbetrouwbare merken?

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ts zou nog kunnen vragen om het bedrag van de vervangende onderdelen, uit coulance (= niet de prijs die zijn garage heeft moeten betalen).

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Als ik het zo lees heeft de monteur van de garage welke eerst de voorste condensor heeft vervangen zijn werk niet goed gedaan. Je kan op heel veel verschillende manieren lekkage opsporen in een freon systeem. je hebt speciale 'snuffelaars' die je kan gebruiken om te checken of er nog iets lekt. Met een fluoriserende toevoeging kan je met Black-light zoeken. vroeger gebruikte je een vlammetje, als hij verkleurt zit er freon in de lucht. Ik zou dus niet boos zijn op Kia maar op je eigen gekozen garage.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Consument dupe van monopoliepositie autofabrikanten bij garantiekwesties

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat laatste ook inderdaad. De garage die de eerste reparatie heeft uitgevoerd, zou garantie op die reparatie moeten geven. Zij hebben niet het gebrek verholpen tijdens hun eerste poging. Alle extra ongemakken die daardoor ontstaan zijn, komen dus door hen.

Blijkbaar hebben zij géén druktest op het airco systeem uitgevoerd nadat ze bij de eerste reparatie de condenor hebben vervangen. Als een druktest correct was uitgevoerd na de eerste reparatie, dan zou daarbij aan het licht gekomen zijn dat de nieuwe condensor het probleem niet of niet volledig had opgelost.

Je begint je bijna af te vragen of de condensor die de eerste keer vervangen is überhaupt wel lek was...

Plaats reactie