LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automobielbedrijf De Groot in Molenschot (nabij Breda)

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
gurby28
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jun 2009 12:32

Automobielbedrijf De Groot in Molenschot (nabij Breda)

Ongelezen bericht door gurby28 »

15-06-2009
Eind april '09 bij dit bedrijf een VW Passat Variant 74kw TDI gekocht van juli 2004 met 161.000km, het laatste modeljaar van het oude model. Tevens heb ik een Passat Variant ingeleverd, eentje uit 2000 met 81kw TDI motor, trendline uitvoering en 348.000km op de klok.

De aangeschafte auto is een Athene Sport uitvoering. Dit is een behoorlijk complete uitvoering, met de volgende extra's: xenonverlichting, lichtmetalen velgen 16” Road America, chroompakket, luidsprekers, middenarmsteun voor, sportonderstel, sportstoelen, klein lederpakket, aluminium inleg, in hoogte verstelbare stoelen met lendensteun. Naast dit pakket is ook Climatronic aanwezig. En natuurlijk alles wat een beetje Passat (vanaf comfortline) standaard heeft zoals electr. ramen rondom, verwarmbare spiegels, regensensor, dimbare binnenspiegel enz.

Ik ben bij dit bedrijf terechtgekomen omdat zij de auto voor een scherpe prijs aanboden, incl BOVAG garantie. Dit is dus ook, in tegenstelling tot veel andere bedrijven, de prijs waar ze mee adverteren. Telefonisch heb ik nog naar de zo-meeneemprijs gevraagd en die was voor deze auto aanzienlijk lager (€1.500) dan het geadverteerde bedrag. Telefonisch werd mij ook alles verteld wat in het onderhoudsboekje stond en wat de leasemij heeft doorgegeven, toen ik later ter plaatse was bleken alle verstrekte gegevens tot op de letter te kloppen.

Eerst hebben we binnen even gesproken over de inruilprijs op mijn auto en het bij te betalen bedrag. Hierover niet in discussie gegaan omdat het inruilbod én de vraagprijs (dus ook het bij te betalen bedrag) boven mijn verwachting waren. Dus door naar de proefrit. Na een relatief korte proefrit (het was avond en dit zou mijn 3e Passat worden dus ik kende ze wel) de koop gesloten. De auto zag er prachtig uit en reed ook goed. Het enige dat we tijdens proefrit geconstateerd hebben was een knipperlicht in de spiegel die niet functioneerde, dit ook aangegeven. Verder zat/zit er een scheurtje in de voorruit, dit wilde ik niet eens door hen later vervangen (graag door een daartoe opgeleid specialist) dus hier geen aandacht aan besteed. Dus de auto gekocht incl BOVAG garantie en afleverbeurt. Overigens met geen woord gerept over een aanbetaling of iets dergelijks.

Een week later ging ik de auto halen. Daar op het bedrijf werd de overschrijving per computer geregeld, via internetbankieren heb ik vervolgens ook betaald. Eventueel werd alles aan de auto uitgelegd maar daar het mijn 3e Passat was, was dit overbodig.

Bij de afleverbeurt geen bijzonderheden: alleen olie ververst + filters en het defecte knipperlicht vervangen. Op mijn vraag welke olie erin gegooid is (longlife motor) kwam de reactie: ''longlife-olie is niks, wij gooien er die en die 5w30 olie in”. Even nagezocht, blijkt een dure ELF olie te zijn met de correcte VW pompverstuiver norm. Wel is nu natuurlijk de onderhoudsinterval terug van variabel naar 15.000km. Ik vraag me af of de garage de interval in de boordcomputer ook heeft gereset cq gewijzigd maar daar kom ik in de loop der tijd vanzelf achter. De woorden ` longlife-olie is niks ` hebben volgens mij meer te maken met ´ longlife-olie is te duur voor een afleverbeurt ´ en gaan ze niet inkopen voor die paar longlife auto´s die ze verkopen. Maar dat is althans mijn theorie. Dit is ook mijn eerste longlife-olie auto en heb het type olie ook niet vantevoren met ze besproken.

Daarna blij met de auto naar huis gereden.



Nu, na de vakantie naar Spanje, heb ik inmiddels bijna 7.000km gereden en de volgende mankementjes gevonden:

- Deurslot rechtsachter functioneert niet 100%, gaat niet op slot bij bediening van de op-slot-knop in de bestuurdersdeur. Met afstandsbediening doet hij het overigens wel prima.

- De EGR-klep lekt, maakt herrie van ontsnappende lucht (soort gak-gak-gak geluid) en het motorblok onder de olie gesmeerd. Heb dit op de camping in Spanje schoongemaakt, en na thuiskomst is het blok lang zo smerig niet (maar het geluid blijft). Deze lekkage zit er, naar eigen schatting, al zeker 50.000km. Slordig dat het tijdens de afleverbeurt niet opgemerkt is, al hoor je het gak-gak-gak geluid alleen bij warme motor, de smeer op de motor is niet normaal.

- De recirculatie stelmotor van de climatronic heeft kuren en begint soms vanzelf te lopen. Een beetje irritant want je krijgt dan geen briesje geblazen op het moment dat hij versteld. Ik heb in spanje de stekker van deze ene stelmotor losgetrokken, recirculatie staat nu altijd uit (dus altijd lucht van buiten) en issue verholpen. Maar ga het ze uiteraard wel voorleggen want het moet wel gefixed worden.

- De Xenon koplampen stonden veel te laag afgesteld. Ze worden automatisch op hoogte gesteld, maar in basisafstelling schenen ze onder een hoek van 3% naar beneden terwijl dit volgens fabrieksvoorschrift exact 1% moet zijn. De rest doet de computer. Nu dus 200% teveel naar beneden, daarom zag ik geen barst midden in de nacht door Frankrijk! Bij mijn APK garage hebben we de lampen al even correct afgesteld. Ook een slordigheid in de afleverbeurt vind ik.

- Na thuiskomst merkte ik pas op dat er geen bestuurdersmat in zit. Beetje knullig van mij ook, ga het als ik terugga nog wel even overleggen, zien wat ze ermee doen.



Wat betreft de auto zelf, ik ben er zeer tevreden over. Olieverbruik over de afgelopen 7.000km nihil, en de staat van onderhoud verder zeer goed te noemen (remschijven/blokken voor 10.000km oud, remblokken achter nieuw, dynamo kortgeleden vervangen, achterbanden 10.000km oud (Continental), voorbanden ca 4mm, distributie kan nog 80.000km mee).

Enige minpuntje aan de auto, als ik dan toch iets moet bedenken: daar in de showroom en tijdens de proefrit zag hij er werkelijk prachtig uit, als je hem thuis 2x gewassen heb begint de wax er wat af te komen en ga je de krasjes zien die deze auto natuurlijk ook heeft. Toch jammer dat je dat tijdens de bezichtiging/proefrit niet kan zien want dat kan je dan ook niet in je onderhandeling betrekken.


Tot nu toe ben ik zeer positief over garage de Groot, behalve dan over de paar genoemde puntjes bij de afleverbeurt. Echter dit kunnen ze rechtzetten als ik voor garantie terugga, nadere updates zullen dus nog wel komen op bovenstaand verhaal.

Update (28-07-2009), teruggeweest voor garantie:
- recirculatiestelmotor van climatronic is vervangen maar dit heeft geen uitkomst geboden. Binnenkort weer eens terug, waarschijnlijk zal clima unit dan vervangen worden. Is een lastig probleem, moeilijk te vinden, maar ze hebben een goede monteur die zich 100% inzet om het probleem te achterhalen! Heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken ook! (nadere updates volgen uiteraard)
- Deurslot rechtsachter is vervangen.
- Mat gekregen voor bestuurderskant, die ontbrak nog.
- schakelaar voor raambediening was niet gevoelig genoeg, is vervangen
- op mijn verzoek de gloeibougies eens te testen (plofje rook bij starten) is dit gedaan, ze bleken alle 4 kaduuk en er zijn direct 4 nieuwe besteld en geplaatst.

- Issue met de EGR klep heb ik zelf al opgelost, deze is afgesloten dus lekt ook niet meer.


Al met al uitstekende service bij De Groot auto's Molenschot !!!

Gesloten