Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Leonyordi
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2023 12:10

Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Leonyordi »

Op 19-11-2022 heb ik een auto met kenteken N-729-JG bij Automobielen theunissen gekocht.
Helaas vertoont de auto niet de eigenschappen die ik op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten.

Ik heb de volgende klachten: De motor is uitgevallen tijdens het rijden en slaat niet meer aan.

26-04-2023 heb ik Automobielen theunissen geïnformeerd dat onze auto (welke wij 19-11-2022 hebben aangekocht) op
21-04-2023 defect is geraakt op de Franse snelweg.

11-05-2023 heb ik de auto naar Automobielen theunissen gebracht voor onderzoek naar het mogelijke defect.
17-05-2023 heeft Automobielen theunissen mij telefonisch verteld dat de oorzaak bekend was en dat volgens u de oorzaak
betrof een warm gelopen motor door een defect (gat) in de radiateur.

(Op de foto`s in de bijlage te zien 2 gaten.)

22-04-2023 heb ik een foto van de auto gemaakt voordat deze werd getransporteerd door de firma
Logics. (Foto in de bijlage)

Hier is duidelijk te zien dat er geen schade is aan de gril, wat betekent dat de oorzaak van het motor
defect dus niet komt door een tweetal gaten in de radiateur. Ook heb ik foto`s ontvangen van de firma
Logicx die zij standaard maken van de voertuigen t.b.v. het transport.

09-06-2023 heb ik Automobielen theunissen hiervan op de hoogte gesteld per email en aangetekende brief en verzocht om binnen 5 werkdagen te reageren, helaas heb ik hier geen reactie op ontvangen.

Automobielen theunissen van beweert dat wij met dit voertuig offroad gereden hebben en dat de gaten doordoor zijn ontstaan.
Google maps beweert het tegendeel aangezien de reis gelogd is.

Wat mijn vermoede is dat iemand moedwillig gaten heeft aangebracht om zo onder een garantie uit te komen.

Pas op voor Automobielen theunissen.
Als Automobielen theunissen een echte redelijke zakenman was geweest dan waren we samen tot een oplossing gekomen.
Bijlagen
3.JPG
22-04-2023 heb ik een foto van de auto gemaakt voordat deze werd getransporteerd door de firma
Logics.
(78.77 KiB) 811 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
1.JPG
17-05-2023 heeft Automobielen theunissen van Peter Theunissen mij telefonisch verteld dat de oorzaak bekend was en dat volgens u de oorzaak
betrof een warm gelopen motor door een defect (gat) in de radiateur.
(51.75 KiB) 811 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
2.JPG
17-05-2023 heeft Automobielen theunissen van Peter Theunissen mij telefonisch verteld dat de oorzaak bekend was en dat volgens u de oorzaak
betrof een warm gelopen motor door een defect (gat) in de radiateur.
(71.68 KiB) 811 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door riddert »

Volgens mij probeert u de zaak te belazeren.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In logische volgorde zegt u dat de motor warm gelopen is in Frankrijk en dat de verkoper bewust 2 gaten heeft gemaakt in de radiator om zo garantie af te wimpelen.
Als de auto in Frankrijk is afgesleept, dan heeft er een garage daar naar gekeken. Wat was hun uitkomst? En als de auto niet warmgelopen is als er geen gaten in zat, wat was dan wel de oorzaak?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door witte angora »

De bovenste foto moet je even naar beneden scrollen, dan zie je het. Maar ik zie nog wel meer. De gril van de bovenste foto is onbeschadigd, maar van de onderste zie je dat er ook aardig wat schade is aan het lakwerk. Er is dus sowieso flink mee geraust.

Dus ja, ik denk dat de TS de boel zit te belazeren. Een beetje photoshoppen of wat dan ook is allemaal niet zo moeilijk.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door henk51 »

Het is een auto van 22-10- 2008 hij is op 19 november 2022 in Nederland geïmporteerd en op kenteken gezet.. U heeft het over normaal gebruik maar u kan niet weten wat de vorige eigenaar(s) hebben uitgespookt met de auto die zijn misschien wel lekker wezen offroad rijden. Het is wel een auto van 15 jaar oud met onbekend verleden..

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook al zou er in het verleden mee offroad gereden zijn, als dit probleem er bij aanschaf er al in zou zitten zou de auto al direct heet lopen. Dat de auto nu warm gelopen is heeft een oorzaak.

Wanneer is de onderste foto gemaakt en wanneer de tweede foto? Op de bovenste foto lijkt de gril nog in tact terwijl er op de tweede foto een beschadiging in zit. Steek vanuit die beschadiging schuin iets naar achter en je komt in het linker gat terecht. Dat kan er nooit bij aanschaf al ingezeten hebben.
De vraag blijft dus staan wat de daadwerkelijke oorzaak was van het warmlopen als TS meent dat de garage dit gat gemaakt zou hebben. Wat heeft de garage in Frankrijk voor diagnose gesteld? Logix repatrieert namelijk niet zomaar.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die foto lijkt me gemaakt vanuit een parkeervak tussen andere auto's in. Een auto met afgeslagen motor ga je toch niet manoeuvreren naar zo'n parkeerplek?

Ik denk persoonlijk dat de foto is genomen voordat de motor er mee gestopt is en dat u daarna schade heeft opgelopen door kiezels of iets dergelijks.

Gelukkig zijn er de foto's van de firma die de auto heeft weggesleept, kunt u die ook laten zien?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik mis nogal wat feiten / stappen in het verhaal.

U schrijft dat de auto is afgesleept door Logix vanuit Frankrijk. Dus op dat moment werd de auto niet geschikt geacht om verder mee te rijden of op korte termijn 'lokaal' te laten repareren.
Maar u zegt wel dat u de auto naar het garagebedrijf heeft gebracht. Dat strookt niet met elkaar. Een auto die door Logix naar Nederland gerepatrieerd wordt omdat deze niet meer veilig verder bereden kan worden, wordt niet bij te klant thuis afgeleverd maar bij een garagebedrijf wat de auto kan repareren.
U kon immers zelf niet meer verantwoord met de auto rijden (wat logisch is met zo'n gat in de radiateur).

Daarnaast mist in uw verhaal de oorzaak van het warmlopen op de snelweg. Gezien de beslissing tot afslepen zal dat niet 'gewoon' een warmlopertje in de file zijn geweest. Dat komt bij auto's vanaf de jaren 90 met goed werkend koelsysteem ook eigenlijk nooit meer voor. Een warmloper kan 4 oorzaken hebben:
- te weinig koelvloeistof (bijvoorbeeld door lekkage)
- een defecte koelventilator
- een waterpomp die om wat voor reden dan ook niet goed functioneert
- een thermostaat in het koelcircuit die niet of niet goed opent.

Gezien de beslissing tot afslepen zal er niet 'gewoon' een beetje te weinig koelvloeistof geweest zijn wat weer bijgevuld kon worden. Met een kleine vloeistoflekkage en elk uur bijvullen heb ik ooit eens een rit van 1000 kilometer kunnen afmaken.

Als laatste: wat wilt u claimen? De radiateur op de foto is in zijn geheel in slechte staat. Zelfs als u de garages aansprakelijk kunt stellen dan zal gezien de slechte staat maximaal 10% van de vervangingswaarde vergoed worden. U krijgt ook in dat geval niet gratis een nieuwe radiateur, want de oude was sowieso al vrijwel volledig afgeschreven.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De foto van de radiateur lijkt verdacht veel op een verroeste airco condensor en niet op de radiateur die de motor koelt.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door criticus2 »

Het is een auto van 2008, einde 2022 geïmporteerd en daarna waarschijnlijk gelijk aan TS verkocht.
km stand onbekend. maar met 15 jaar oud willen radiateurs wel eens gaan lekken. foto's lijken idd zoals gesteld de airco condensor. (airco deed het dus ook niet? )
Wanneer de motor oververhit is geraakt , is dat bij onderzoek vast te stellen. Maar ik begrijp ook dat garage niets doet met een lekke radiateur op een 15 jaar oude auto waar na verkoop ook nog bijna een half jaar mee gereden is.
en blijkbaar doorgereden met klimmende motortemperatuurmeter....

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Helaas vertoont de auto niet de eigenschappen die ik op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten.
Ik denk niet dat je van een auto van 14 jaar oud mag verwachten dat je 5 maanden kan rijden zonder mankementen.
Ik denk juist dat een van de eigenschappen van een oude auto is, dat je ook bij normaal gebruik mankementen kan verwachten

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Eres »

Kijk eens naar de foto's van de grill.
Twee verschillende soorten en één met een kenteken erop in plaats van het Suzuki embleem.
Wanneer de radiateur zo beschadigd is, loopt de vloeistof eruit, vergeet een stukje doorrijden maar.
Minstens 1 tussenliggende leiding is doorgescheurd.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door PGros »

Weet niet hoe jij naar de foto's kijkt maar die zijn wel gelijk. (Op de beschadiging na)

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door cherokee »

Wat ik op de foto zie is een kapotte aircocondensor. De radiateur zit daar achter en staat niet op de foto.. Het moet een beste tik zijn geweest om die lek te krijgen dwars door die condensor heen.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Motor van auto valt uit, garage geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Eres »

PGros ik neem mijn woorden terug, niet gekeken naar de onderste grill, ging er te simpel vanuit, dat het één geheel zou zijn, miste de dwars lijnen.
Met zo'n kapotte radiateur kom je volgens mij niet ver, hoever een aircocondensor het toelaat ?
Onderweg naar Frankrijk kan een tak of ander voorwerp de schade hebben veroorzaakt.

Plaats reactie