Distributie vervangen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
AA airportservice
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2004 16:32

Distributie vervangen

Ongelezen bericht door AA airportservice »

Ik heb een Ford Custom Tourneo uit 2018.
Een paar weken geleden brak de distributieriem bij een kilometerstand van 196.000
Zonder dit feit te noemen stuurde ik Ford mijn autogegevens met de vraag wat de interval is voor het vervangen van de distributie.
Ford antwoordde via email 240.000 km of 10 jaar.
Hierna stelde ik de vraag wat Ford voor mij kon doen nu de distributie brak voor de vervangingstermijn.
Het antwoord is Niets! Omdat mijn auto niet door Ford is onderhouden, wel door een erkend Bovag bedrijf welke onderhoud uitvoert conform de Ford schema’s. Deze onderhoudshistorie heb ik Ford gemaild.
De dealer in Zoetermeer stelt dat Ford slechts een richtlijn hanteert maar dat is feitelijk onjuist. De interval is 240.00 of 10 jaar.
Wat te doen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elk jaar bij een beurt zal de riem bekeken moeten worden. Die 10 jaar of 240.000km is een gemiddelde, geen vast gegeven. Een onderhoud van een auto is afhankelijk van veel factoren. Ook het breken van de riem kan door vele oorzaken komen. Het is dus niet zo dat die riem 10 jaar of 240.000 km moet meegaan en het wil ook niet zeggen dat voortijdig breken altijd garantie is.
Ford heeft niet jaarlijks de riem kunnen bekijken, zij kunnen dan ook niet aansprakelijk gesteld worden.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vaak staat in de voorwaarden dat de auto onderhouden moet worden bij een officiële dealer om een beroep op de garantie te mogen doen.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.bovag.nl/hulp-bij-klachten of www.anwb.nl/juridisch-advies.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Mijn(jongste) broer is een goede chauffeur, alleen die distributieriem dat was een dingetje, :mrgreen: volgens zijn werkgever.
Km stand zegt niets over de levensduur van een distributieriem. Gebruik van de auto=manier van rijden is ook een factor.(no offence)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat voor motor zit erin? Ik weet dat Ford op nogal wat nieuwere motoren een natte distributieriem heeft. De levensduur is dan 10 jaar en 240.000 kilometer in ideale condities. Als de olie niet ieder 10.000 kilometer wordt vervangen, kun je daar al niet meer vanuit gaan. En laat ik er maar even vanuit gaan dat de olie van die Tourneo niet al 18x verwisseld is.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Nevyn »

Misschien kan je nog wat met de wet van Monti?

Wat is de “Wet Monti” precies? ( bron Kwik Fit website)
Europarlementariër Mario Monti vond het “concurrentiebelemmerend” dat elke dealer tot voor enkele jaren recht had op zijn eigen rayon. Daarom maakte hij met de “Wet Monti” een einde aan deze belemmering. Het Europees Parlement schrijft met deze wet voor dat autofabrikanten verplicht zijn om technische informatie voor onderhoud en reparatie aan auto’s beschikbaar te stellen aan universele garagebedrijven. De consument behoudt de garantie op de auto zolang deze volgens de richtlijnen van de autofabrikant is onderhouden, ongeacht of dit bij een merkdealer of een universele garage is uitgevoerd.

De wet moet ervoor zorgen dat consumenten meer keuzevrijheid hebben bij onderhoud en reparatie van auto’s zonder dat dit consequenties heeft voor de garantie.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door rwolters »

Nevyn schreef:
18 okt 2023 21:20
Misschien kan je nog wat met de wet van Monti?

Wat is de “Wet Monti” precies? ( bron Kwik Fit website)
Europarlementariër Mario Monti vond het “concurrentiebelemmerend” dat elke dealer tot voor enkele jaren recht had op zijn eigen rayon. Daarom maakte hij met de “Wet Monti” een einde aan deze belemmering. Het Europees Parlement schrijft met deze wet voor dat autofabrikanten verplicht zijn om technische informatie voor onderhoud en reparatie aan auto’s beschikbaar te stellen aan universele garagebedrijven. De consument behoudt de garantie op de auto zolang deze volgens de richtlijnen van de autofabrikant is onderhouden, ongeacht of dit bij een merkdealer of een universele garage is uitgevoerd.

De wet moet ervoor zorgen dat consumenten meer keuzevrijheid hebben bij onderhoud en reparatie van auto’s zonder dat dit consequenties heeft voor de garantie.
Maar de beschikking hebben over de juiste voorschriften wil nog niet zeggen dat het ook is uitgevoerd volgens die voorschriften. Neem jij de verantwoordelijkheid voor iets als een ander er aan heeft zitten sleutelen zonder dat je kan checken of het volgens de voorschriften is gedaan?

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

"Wet van Monti" zou een optie kunnen zijn maar die km stand is inderdaad een indicatie en geen vaste waarde. Bovendien kan er prime van een vreemde niet merkgebonden garage gebruik worden gemaakt echter als het een "natte" distributieriem is gemonteerd zul je aan moeten tonen dat die derde garage steeds tijdig (minder km mag, meer al zijn het er maar een paar zeker niet) en met de juiste olie (en dat komt nauw, de door Ford voorgeschreven olie bestemd voor deze riemen is duur en niet voor elk garagebedrijf verkrijgbaar, meestal gooien ze er iets in dat erbij in de buurt komt en dat mag dus niet).

Overigens geven de meeste fora aan dat de fabrieksvoorschriften echt de uiterste grens zijn en dat inspecties bij hogere kilomenterstanden de inspecties extreem belangrijk maken. Die riem breekt niet zomaar en zowel optisch (rafels en scheurvorming) als qua geluid (piepen) moet je al aardig wat signalen negeren alvorens de riem het begeeft. Op de fora wordt ca. 120.000 km of 8 jaar aangehouden en met de kennis die er inmiddels is van deze motoren is dat al redelijk op het randje.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

196.000, iedere fatsoenlijke garage zou deze riem allang vervangen hebben, de natte riemen staan er om bekend dat ze kwetsbaar zijn, zeker als een niet dealer andere olie vult dan voorgeschreven. En dat doet 80%.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
18 okt 2023 21:34
distributieriem.....
Die riem breekt niet zomaar en zowel optisch (rafels en scheurvorming) als qua geluid (piepen) moet je al aardig wat signalen negeren alvorens de riem het begeeft.
Ik heb zo mijn twijfels of de distributieriem piept. Zodra de distributieriem slipt, dan raken de kleppen de zuigers, en sta je aan de kant.
Piepend geluid denk ik aan de V snaar , tbv aandrijving van de dynamo, airco , stuurbekrachting.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie vooralsnog geen non-conformiteit. Wanneer heb je de riem gekocht? Dat is vast meer dan een jaar geleden.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Eres »

Ik ben altijd erg huiverig geweest voor een distributieriem.
Verving deze ook meestal ver voor de houdbaarheidstijd.
Bij de verkoop van een auto incl garantie, ontstond er met de garage een discussie over de distributieriem.
De auto had naar mijn mening behoorlijk wat km’s gemaakt ruim 120.000 km en ik wilde de riem vernieuwd hebben.
Was bereid er aan mee te betalen, de garage bleef bij het standpunt, de huidige riemen worden op 240.000 km gesteld en geen tijdsduur, de auto was net 4 jaar oud, een heel verhaal de fabrikant van de riemen garandeert die levensduur en kon eraan gehouden worden bij problemen volgens het consumentenrecht.
Voor mij niet voldoende om tot een koop over te gaan, recht hebben en krijgen is een dingetje in Nederland.
Ik denk, dat dit een enige mogelijkheid is om tot een regeling te kunnen komen en het met de Ford dan wel de Bovag te proberen aan te kaarten bij de leverancier van de distributieriem.
Het zal een “originele riem” van de Ford zijn, dus misschien de eerste stap.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik begrijp uit de OP dat je interval zelf nog niet wist voor hij brak. En dat je blijkbaar dat niet bij aankoop gecontroleerd hebt? overigens zou ik bij een dergelijke hoge km stand het risico niet nemen. Gezien de meestal nogal forse motorschade door zoiets. Maar dat terzijde, heb je nu niets meer aan. Eerlijk gezegd schat ik dit in als kansloos. of een langdurig juridisch traject met onbekende afloop.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
19 okt 2023 11:58
Wanneer heb je de riem gekocht?
TS heeft geen riem gekocht maar een auto waar een riem in zit. En die riem zit er vanaf fabricage in, dus maximaal uit 2018.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

16again schreef:
19 okt 2023 08:03
Veldt01 schreef:
18 okt 2023 21:34
distributieriem.....
Die riem breekt niet zomaar en zowel optisch (rafels en scheurvorming) als qua geluid (piepen) moet je al aardig wat signalen negeren alvorens de riem het begeeft.
Ik heb zo mijn twijfels of de distributieriem piept. Zodra de distributieriem slipt, dan raken de kleppen de zuigers, en sta je aan de kant.
Piepend geluid denk ik aan de V snaar , tbv aandrijving van de dynamo, airco , stuurbekrachting.
Dan heb je nog nooit met Ford motoren gewerkt of je erin verdiept. Als de riem tegen verslijten aanzit gaat hij rafelen en loopt hij tegen de kap / behuizing aan en dat geeft een piepend/gierend geluid. Negeer je dat (en hele volkstammen zijn selectief doof er rijden gewoon door) dan knap hij en is de motor overleden. En inderdaad een V snaar kan ook geluid maken maar dat hoeft niets met verslijten te maken hebben (te weinig spanning of vervuild met olie etc.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Veldt01 schreef:
19 okt 2023 15:18


Dan heb je nog nooit met Ford motoren gewerkt of je erin verdiept. Als de riem tegen verslijten aanzit gaat hij rafelen en loopt hij tegen de kap / behuizing aan en dat geeft een piepend/gierend geluid. Negeer je dat (en hele volkstammen zijn selectief doof er rijden gewoon door) dan knap hij en is de motor overleden. En inderdaad een V snaar kan ook geluid maken maar dat hoeft niets met verslijten te maken hebben (te weinig spanning of vervuild met olie etc.
Ik heb jarenlang bij ford gewerkt, de klacht piepende distributieriem heb ik niet meegemaakt. slijtage, droogtescheurtjes e.d. wel, en dat is een zeer goede reden om te vervangen (en doe je dat niet , dan mag daarna meestal de motor vervangen worden).

War wel geluid kan maken in de distributie zijn span- en looprollen waarvan de lagers versleten zijn, of zoals bij sommige motoren de waterpomp waarbij de seal of het lager defect is.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Smokey20 schreef:
20 okt 2023 11:19
Veldt01 schreef:
19 okt 2023 15:18


Dan heb je nog nooit met Ford motoren gewerkt of je erin verdiept. Als de riem tegen verslijten aanzit gaat hij rafelen en loopt hij tegen de kap / behuizing aan en dat geeft een piepend/gierend geluid. Negeer je dat (en hele volkstammen zijn selectief doof er rijden gewoon door) dan knap hij en is de motor overleden. En inderdaad een V snaar kan ook geluid maken maar dat hoeft niets met verslijten te maken hebben (te weinig spanning of vervuild met olie etc.
Ik heb jarenlang bij ford gewerkt, de klacht piepende distributieriem heb ik niet meegemaakt. slijtage, droogtescheurtjes e.d. wel, en dat is een zeer goede reden om te vervangen (en doe je dat niet , dan mag daarna meestal de motor vervangen worden).

War wel geluid kan maken in de distributie zijn span- en looprollen waarvan de lagers versleten zijn, of zoals bij sommige motoren de waterpomp waarbij de seal of het lager defect is.
Eens maar was dit al in de tijd van de "oliegesmeerde riemen/drie cyllinders" zeker bij Fiesta's (vaak met achterstallig/incorrect onderhoud) kan een monteur door een inspectie en goed te luisteren voorspellen of de motor nog gezond is. Ford motoren waren ooit zeer simpel en makkelijk te servicen maar sinds de komst van de nieuwe motoren is het echt een verslijtproduct geworden en zijn hoge kilometerstanden zonder problemen helaas een uitzondering geworden (daar is Ford niet de enige mee).

En aanvullend:

Je hebt een punt de bijgeluiden zijn er maar veel minder dan met een v snaar.
Een versleten riem zorgt voor een moeilijkere start, onregelmatige loop bij stationair en ongelijkmatige loop.
Bij deze motoren vertoont een versleten riem scheuren en begint te zwellen (lagen laten los van elkaar en de enige manier om een dergelijke riem goed te inspecteren is het carter te verwijderen (maar wie doet dat?). kortom gewoon vaker olie verversen en niet wachten tot het laatste moment om de distributieriem te wisselen.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Veldt01 schreef:
20 okt 2023 12:05


Eens maar was dit al in de tijd van de "oliegesmeerde riemen/drie cyllinders" zeker bij Fiesta's (vaak met achterstallig/incorrect onderhoud) kan een monteur door een inspectie en goed te luisteren voorspellen of de motor nog gezond is. Ford motoren waren ooit zeer simpel en makkelijk te servicen maar sinds de komst van de nieuwe motoren is het echt een verslijtproduct geworden en zijn hoge kilometerstanden zonder problemen helaas een uitzondering geworden (daar is Ford niet de enige mee).

En aanvullend:

Je hebt een punt de bijgeluiden zijn er maar veel minder dan met een v snaar.
Een versleten riem zorgt voor een moeilijkere start, onregelmatige loop bij stationair en ongelijkmatige loop.
Bij deze motoren vertoont een versleten riem scheuren en begint te zwellen (lagen laten los van elkaar en de enige manier om een dergelijke riem goed te inspecteren is het carter te verwijderen (maar wie doet dat?). kortom gewoon vaker olie verversen en niet wachten tot het laatste moment om de distributieriem te wisselen.
Ja, ook ten tijden van de natte distributieriem werkte ik bij Ford ja. Een natte riem heeft trouwens geen kunststoffen distributiedeksel, waardoor er geen/nauwelijks geluid hoorbaar is.

Ter aanvulling: Een versleten distributieriem zorgt niet voor een moeilijker start of onregelmatige/ongelijkmatige loop. De distributie staat op tijd en de motor loopt goed, of deze staat niet op tijd (kan ook bij een nieuwe riem) en de motor loopt niet goed of nog erger de motor loopt stuk. Een versleten spanner kan ervoor zorgen dat de distributie van tijd gaat, met motorschade tot gevolg. Delaminatie van de riem is iets waar je inderdaad heel voorzichtig mee moet zijn, en alleen veel olie verversen helpt niet als er vezels van de riem in de olie-aanzuigzeef gaan zitten. Carter eraf is echt de enige optie. Uw advies van vaker olie verversen zorgt voor geen enkele verbetering...

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

We zijn het er volgens mij wel over eens dat een natte distributieriem gewoon een heel slecht idee van Ford was (ketting is veel betrouwbaarder). Inderdaad zijn er ook aardig wat Ecoboost motoren stuk gelopen waar de riem nog gewoon heel was maar het filter van de oliepomp echt helemaal verstopt met restanten van deze riem.
En aangaande vaker olie wisselen: bij een verstopping help niets maar beter iets vaker dan langer doorrijden dan geadviseerd en in ieder geval waarschuwingslampje voor de olie monitor niet negeren want dat kijkt redelijk betrouwbaar naar de toestand van de olie.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Distributie vervangen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik heb zo'n zelfde situatie gehad, waarbij de distributie riem van een Seat Leon brak op meer dan 10% van de km stand waarbij hij voor het eerst moest worden vervangen. Deze auto was wel altijd in onderhoud geweest bij de seat dealer, maar was wel al 4 jaar oud op het moment dat hij brak. Ik had de auto nieuw gekocht. Met hulp van mijn rechtsbijstandsverzekering toen een beroep gedaan op non comformiteit, zowel anwb als bovag gaven aan dat 10% de grens is waarbij je in een rechtzaak kans maakt om te winnen. Zover is het niet gekomen want we hebben de zaak toen geschikt, ik 1/3 de dealer 1/3 en de importeur 1/3 van de kosten.

Plaats reactie