LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Jvdzande
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:37

Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Jvdzande »

Wij hebben vorig jaar september een 2e hands Ford Mondeo gekocht bij Ford garage Van Bunningen in Gouda. Bij de onderhandeling over de aankoop kon geen extra korting meer gegeven worden, omdat de distributieriem vervangen zou worden twv €800, omdat de auto bijna 80.000 km gereden had en dit het aantal km was volgens de dealer om de riem te vervangen. Dit zou bij de grote beurt worden gedaan die de auto kreeg voor de verkoop.

Bij de kleine beurt, juni jl. werd ons vermeld dat de distributieriem aan vervaging toe was en bij de volgende beurt vervangen zou moeten worden. U begrijpt onze verbazing. Na vele telefoontjes en mailtjes is het ons woord tegen dat van hen. Er staat nergens schriftelijk bevestigd dat dit gedaan zou worden (onze fout, wij zijn uit gegaan van goed vertrouwen). De enige tegemoetkoming die de locatiemanager biedt, is een korting van 20%. Uiteraard is dit voor ons geen oplossing, we hebben de auto immers gekocht in de veronderstelling dat de riem al vervangen was. De aanschafprijs was €11.090 inclusief een extra garantie van 1 jaar twv €595. Het betreft een Ford Mondeo 1.6 16v Trend uit 2010.

Wat moeten we doen? Staan we in ons recht? Geldt dit als een mondelinge overeenkomst?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Groeten, familie Blok

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig. Echter zal u dat wel moeten bewijzen. U zegt van wel en de dealer van niet. Dan zou er dus een derde partij moeten zijn die in het voordeel van een van de partijen spreekt. Dat er niets op papier staat is inderdaad jammer.
Maar is de riem echt niet vervangen, of is de garage vergeten om een nieuwe sticker te plakken?

Jvdzande
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:37

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Jvdzande »

Dank voor uw reactie. De riem is nooit vervangen, maar het toeval bestaat dat ik zojuist met de vervangend manager heb gesproken en hij ziet deze mondelinge afspraak eveneens als geldig. Er staat een afspraak ingepland voor het vervangen van de riem op kosten van de garage.

Goed opgelost dus!!

sake1987

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dan was u dus iets te snel met het plaatsen van deze topic.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig dat het netjes opgelost wordt, maar in het vervolg iedere afspraak schriftelijk laten vastleggen, vertrouwen is goed, maar bewijs is beter.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door witte angora »

In beginsel is het inderdaad beter dingen op papier te zetten. Aan de andere kant, voor mijn gevoel is er bij een aantal handelaren al een tijdje een omslag gaande. In het verleden heb ik in een ander topic wel eens aangegeven dat ik mondeling 3 maanden garantie op de motor van mijn Matizje had, van indertijd. Omdat de koppakking vervangen was. Wel - na korte tijd bleek dus dat de cilinderkop krom getrokken is. Verhaal uitgelegd bij de handelaar, en er kwam zonder kosten mijnerzijds een andere motor in.

Afspraak is afspraak, gaf deze handelaar aan.

Hoewel ik nog steeds weinig vertrouwen heb in 'de handel' zie ik toch ook wel dat er zeker wel handelaren zijn die zich aan hun woord houden.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jvdzande schreef:Dank voor uw reactie. De riem is nooit vervangen, maar het toeval bestaat dat ik zojuist met de vervangend manager heb gesproken en hij ziet deze mondelinge afspraak eveneens als geldig. Er staat een afspraak ingepland voor het vervangen van de riem op kosten van de garage.

Goed opgelost dus!!
Je hebt geluk gehad. Een mondelinge overeenkomst is geldig, maar als je die niet opneemt, dan heb je een bewijsprobleem.

Hazetzon
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mar 2018 12:29

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Hazetzon »

sake1987 schreef:Dan was u dus iets te snel met het plaatsen van deze topic.

Of denk ik eerder:
DIT topic heeft bijgedragen voor de toegezegde vernieuwing daar er de naam van de garage in staat !!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Dus, u denkt dat een beetje chantage iemand kan helpen?

Ik denk wat simpeler.... De mensen hebben een Ford gekocht bij een Ford garage en niet bij een dozenschuiver met import auto's . En daarom worden ze gewoon netjes behandeld!

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door 16again »

Frantic2 schreef:Dus, u denkt dat een beetje chantage iemand kan helpen?

Ik denk wat simpeler.... De mensen hebben een Ford gekocht bij een Ford garage en niet bij een dozenschuiver met import auto's . En daarom worden ze gewoon netjes behandeld!
Mijn perspectief:
Volgens openingspost, was er niets te bereiken , ondanks diverse mails en telefoontjes.
Vervolgens is dit topic gemaakt
Daarna kan er ineens meer

sake1987

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door sake1987 »

16again schreef:
Frantic2 schreef:Dus, u denkt dat een beetje chantage iemand kan helpen?

Ik denk wat simpeler.... De mensen hebben een Ford gekocht bij een Ford garage en niet bij een dozenschuiver met import auto's . En daarom worden ze gewoon netjes behandeld!
Mijn perspectief:
Volgens openingspost, was er niets te bereiken , ondanks diverse mails en telefoontjes.
Vervolgens is dit topic gemaakt
Daarna kan er ineens meer
Topic is 3 augustus 07.51 uur gepost. 14.04 was het probleem opgelost en dat alleen door een post hier :D
Denk toch dat ik mij eerder bij Frantic2 aansluit.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door gosewijn »

Er is geen probleem (meer) ,dan maken we er toch een probleem van , of zie ik dat verkeerd . :roll: :wink:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan zie je hoe snel een probleem opgelost wordt met Radar.

Jvdzande
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:37

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Jvdzande »

Hahah mensen, hoe dit ook tot stand gekomen is (ik denk stiekem ook wel hierdoor); het is geregeld! Maar voor ons een wijze les: alles voortaan vast laten leggen.

Dank allemaal voor het meedenken!

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Het vervangen van de distributiesnaar zou volgens die betrouwbare Ford dealer 800 euro kosten.
En in eerste instantie zou klager op die prijs 20% korting krijgen.
Dan kost het 640 euro.
Maar dan werd klager alsnog genaaid door die eerlijke Ford garage.
Het vervangen van de Mondeo snaar en de spanrollen kost namelijk 435 euro!
Kijk maar op het internet.

stofzuigertje

Re: Distributieriem blijkt niet vervangen voor aankoop

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beste Willem,

Het zelf doen kost minder als de 20%, voor €160,- kan ik duurder merk kiezen online.....

Maar het is opgelost en Dealers moeten via Ford Nederland inkopen dus mogen niet elders riemen bestellen helaas.
De Snaar is voor Dynamo en kost maar €30,- Tandriem + rollen is iets meer....
Dus gebruik wel de juiste woorden want enkele dubieuze hadelaren beloven en monteerde nieuwe riemen... en dan was dat geen Tandriem helaas!
Snaar vervangen op 13-08-2018 is paar minuten werk en waardeloze onzin!
Met stift dit opschrijven en vele komen enkele jaren later achter dat ze niet de Tandriem maar Snaar hebben gedaan!

Gesloten