Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Bmwg30
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2023 21:28

Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door Bmwg30 »

Geachte heer/mevrouw,

Op 6 januari 2023 heb ik een BMW 5 Serie aangeschaft bij uw vestiging. Medio mei 2023, nadat ik ongeveer 9.000 kilometer had gereden, gaf de auto aan dat zowel de voor- als achterremmen vervangen moesten worden. Onmiddellijk nam ik contact op met uw vestiging en de auto werd binnen een maand naar Ekris gebracht, waar de remmen werden vervangen.

Kort daarna, op 30 mei 2023, gaf de auto aan dat er onmiddellijk olie bijgevuld moest worden. Ik heb de auto aan de kant gezet en 1 liter SAE-10W-60 olie toegevoegd, nadat ik contact had opgenomen met uw vestiging om ervoor te zorgen dat ik dezelfde olie kon verkrijgen voordat ik op vakantie ging.

Bij de vestiging van Kalfsbeek kreeg ik te horen dat ik absoluut geen 10W-60 olie mocht gebruiken en werd mij gevraagd hoe ik in hemelsnaam aan die olie was gekomen. Na direct contact te hebben opgenomen met Ekris, ontving ik wederom excuses en werd mij aangeboden de auto op kosten van Ekris naar Kalfsbeek Schiedam te brengen voor een olieverversing. De motor kon niet meteen worden geïnspecteerd omdat ik binnenkort naar het buitenland zou vertrekken voor 4 weken. Ik heb echter geen enkel risico willen nemen als er problemen zouden ontstaan, aangezien ik ongeveer 2 maanden met de verkeerde olie had gereden.

Tijdens het vervangen van de remmen raakte mijn bumper helaas beschadigd, maar Ekris heeft aangegeven dit te zullen verhelpen. Ik heb echter gemeld dat mijn auto, een model uit 2018, sinds het gebruik van de motorolie begon te trillen. De serviceafdeling heeft aangegeven dat dit niet door de olie kan komen, maar dit blijft voor mij een vermoeden.

Hoewel ik normaal gesproken terughoudend ben om beoordelingen achter te laten, vind ik dit oprecht oneerlijk, gezien de aanschaf van een auto van ongeveer €40.000. Als Ekris een betere service had willen bieden, hadden ze bijvoorbeeld een leenauto kunnen aanbieden, zodat ik zonder zorgen naar het buitenland kon reizen en bij terugkomst mijn auto kon ophalen voor grondige inspectie en eventuele reparaties.

Helaas heb ik alleen de bevestiging gekregen dat als er iets gebeurt, dit onder de verantwoordelijkheid van Ekris valt. Voor mij betekent dit echter dat ik geen verdere aankopen of services bij Ekris zal overwegen. Het idee van het kopen van een auto bij een dealer is om dit soort problemen te voorkomen, maar helaas heb ik een andere ervaring gehad.

Ik geef Ekris toch 2 sterren in plaats van 1 ster, puur vanwege de schriftelijke bevestiging dat eventuele problemen onder hun verantwoordelijkheid vallen.

Gisteren, op 27 september 2023, had ik contact met een medewerker genaamd Julian, die weigerde mij te helpen. Ik vroeg om doorverbonden te worden met de vestigingsmanager, maar dit werd geweigerd, en mij werd verteld dat ik opnieuw contact moest opnemen met Ekris om de vestigingsmanager te spreken. Ik stuurde meteen een bericht naar Luuk, uw verkoopadviseur, maar vandaag heb ik van hem te horen gekregen dat hij mij niet kan helpen.

Het spijt me te moeten zeggen dat ik al bijna 10 maanden bezig ben met Ekris en dat mijn ervaring tot nu toe niet bevredigend is. Ik hoop dat deze situatie in de toekomst kan worden opgelost.

Auto is vandaag 30 oktober 2023 om 20:00 opgehaald voor service kosten circa 800 euro.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent nu op een forum waar vrijwilligers hulp kunnen bieden. Wat wilt u bereiken met een copy paste van een brief en een ervaring?

U begint uw verhaal dat er auto’s verkocht worden die niet gekeurd zijn. Nergens in uw verhaal onderbouwd u die stelling.
Elke auto heeft onderhoud nodig. U hebt 9.000km gereden en de remmen moeten vervangen worden. Is dat door overmatige slijtage, waren de remmen 9.000km geleden ook al slecht, of is dat normaal onderhoud?
Dat onmiddellijk olie toevoegen, wat was de reden daarvan? Oliepijl te laag? Wat was de oorzaak? Of was het een oliewissel?

Nu zijn we 6 maanden verder, wat is de reden dat u nu ineens gaat rondstrooien met uw review?

Als u medio mei de melding kreeg van de remmen en deze 4 weken nadien zijn vervangen en u na de melding van de remmen olie hebt bijgevuld en dit bij het vervangen van de remmen ook gemeld hebt, waarom bent u blijven doorrijden met de verkeerde olie?

Als de auto trilt, dan is het verstandiger om daar naar te laten kijken. En als dat bij Ekris niet lukt, dan gaat u toch naar een andere garage? En mocht daaruit blijken dat de verkeerd geadviseerde olie wel invloed heeft op het trillen, dan kunt u daarmee verder.

Al met al is het een redelijk warrig verhaal zonder logische opbouw.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Een auto van 5 jaar oud waarbij de remmen vervangen moeten worden is niet ongebruikelijk. Dat olie af en toe bijgevuld moet worden ook niet. Zeker niet na 9000 kilometer. Dat er kennelijk de verkeerde olie in zat is geen grote ramp. Een trillend stuur is eerder het gevolg van onbalans in een van de wielen. Heb je een keer een stoep geraakt of zo? De schade aan de bumper wordt hersteld.

Al me al zie ik geen indrukwekkende dingen waar ik me zorgen over zou moeten maken. Maar wat bedoel je nu met je topictitel dat de auto niet gekeurd is? Alles werkt toch naar behoren?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U verwacht dat een auto geen onderhoud nodig hebt. Helaas is de realiteit anders.

Olie pijlen en banden nakijken is een opdracht wat elk automobilist 1x per maand zelf moet doen. In het onderhoudsboekje had u moeten nakijken welke olie uw auto nodig hebt.
Tegenwoordig zijn websites die aan de hand van uw kenteken het juiste olie vind. Dit is uw eigen schuld.


Neem eventueel contact op met www.bovag.nl/hulp-bij-klachten. Hun kunnen deze situatie beter beoordelen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Als ik lees dat Ekris TS toch steeds weer tegemoet komt, snap ik de klachten niet helemaal, het is toch een keer klaar.
Ik lees alleen een garage bedrijf dat niet voor zijn verantwoording wegloopt, ook niet na een rit van 9000 kilometer.
Maar misschien lees ik het verkeerd 😑

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
01 nov 2023 14:15
In het onderhoudsboekje had u moeten nakijken welke olie uw auto nodig hebt.
Tegenwoordig zijn websites die aan de hand van uw kenteken het juiste olie vind. Dit is uw eigen schuld.
Onzin natuurlijk. TS heeft navraag gedaan bij de merkdealer die 'm die auto verkocht heeft en mag uiteraard op dat advies vertrouwen.

Niets "eigen schuld" dus.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U bedoelt misschien dat de BMW voor aflevering geen grote onderhoudsbeurt heeft gekregen want zonder geldige apk zal de BMW niet afgeleverd zijn.
De vraag blijft ook of de ontstane mankementen onder garantie hersteld zijn want dat vermeldt u er niet bij.
Na 9000 km rijden is het zeer goed mogelijk dat er olie bijgevuld moet gaan worden en welke soort olie voor dit motortype staat in het serviceboekje of op een kaartje van de laatste oliewissel.
SAE 10w60 bepaald de dikte van de olie en dan is er ook nog een verschil tussen synthetische en minerale motorolie en is het dus zaak om de juiste olie bij te vullen want die soorten zijn niet met elkaar vermengbaar.
Edoch al die problemen en ook die van de beschadigde bumper zijn opgelost maar waar u blijkbaar nu over valt is dat de BMW aan een servicebeurt a' 800 euro toe is en al mocht u nog garantie hebben zo'n servicebeurt wordt niet onder garantie uitgevoerd omdat ook een BMW onderhouden dient te worden en voor eigen rekening komt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat zegt uw boekje over de olie? Afhankelijk van het motorblok kan dat verschillen, maar bij de meeste blokken in de 5-serie is dat 5w40 en staat dat ook duidelijk aangegeven op een sticker (ik geloof in de deur). Als er 5w40 in moet, dan zou je ook met 5w50 of 5w60 kunnen rijden, als je een sportieve rijstijl hebt en de motor harder laat werken. 10w60 is dan inderdaad uit den boze. De olie is dan te dik voor het motorblok en kan het blok niet goed smeren.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zoals zo vaak, een volkomen wazig en redelijk onnodig topic, alleen maar bedoeld om een goed bekend staande merkdealer in een negatief daglicht te stellen.
Doorgestuurd naar Ekris zelf, zodat ze weten met welke klant ze te maken hebben.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ekris, verkoopt auto’s die niet gekeurd zijn

Ongelezen bericht door rwolters »

Aanvullend op wat anderen al zeggen: een leenauto is er alleen als daarvoor afspraken gemaakt zijn en meestal moet je daar gewoon per dag voor betalen. Dat is zelfs zo als je een leaseauto hebt. En daar worden ze ook steeds vaker uit het contract gehaald. Verder is vervangend vervoer niet bedoeld om mee op vakantie te gaan, maar is dat slecht beschikbaar tijdens onderhoud en/of reparatie. Als het voor langere tijd is moet je gewoon een andere auto huren.

Plaats reactie