LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
semdev
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2014 12:53

Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door semdev »

Ongeveer1,5 jaar geleden distributieriem van mijn Opel Astra met bj2002 laten vervangen door Opel Centrale Papendrecht. De dealer waar we als familie (nieuwe) autos kopen en onderhouden. Nadat de auto het begaf via anwb de auto laten slepen naar Papendrecht.
Na controle werd ik gebeld en medegedeeld dat mijn motor afgeschreven is. Kosten eventuele reparatie
Eur1960. Kwam volgens hun door de waterpomp en viel niet onder 2 jaar garantie voor het gebruik van orginele onderdelen (hiermee adverteert Opel Nederland). Telefonisch nog geprobeerd tot een oplossing te komen, uiteindelijk was laatste bod vervanging motorblok voor eur1700 te doen.
Ik heb hun (en Opel Nederland ook ingelicht) schriftelijk aansprakelijk gesteld voor geleden schade, maar dit wijzen ze nu van de hand. Ze hebben mij niet geadviseerd de waterpomp te vervangen, terwijl bij dit soort reparaties je beter preventief de waterpomp kan meevervangen om zo risico's voor motorschade later te minimaliseren. De distributieriem is volgens hun van tijd geraakt, na rondvragen begrepen dat het niet eens aan mijn waterpomp hoeft te liggen.
Het is nu aan mij aan te tonen/onderzoeken of mijn schade nu aan hun reparatie ligt en welke juridische stappen ik ga nemen met mijn gebrekkige technisch inzicht. Ze kunnen me maw alles wijsmaken. Een distributieriem vervang je om een motorblok te sparen en dan laat je als dealer mijns inziens niet een oude waterpomp erin zitten. Alle advies in deze situatie is welkom.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door prem »

[Irrelevante toevoegingen verwijder door de Moderator] een bedrijf zo neer te zetten hier over een auto van 2002, totaal afgeschreven autootje. Koop een nieuwe bij ze dan krijg je nog schrootwaarde.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jul 2014 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoegingen verwijderd

semdev
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2014 12:53

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door semdev »

Het gaat om een garage waar we vele nieuwe auto's hebben gekocht en voor sommige auto's wel meer dan 20% van de cataloguswaarde aan reparatie/onderhoud hebben uitgegeven. Dit had dus ook bij een nieuwe auto kunnen gebeuren.
Als ik jarenlang bij een dealer zit en een veel hogere prijs betaal dan buiten mag ik meer verwachten dan dit. Hiernaast is de voorgestelde reparatie buiten voor de helft uit te voeren, wat neerkomt op nog eens verdienen op iets waar ze een aandeel in hebben.
Het gaat om het feit dat dit bedrijf een vaste klant gewoon in de kou laat zitten ondanks een jarenlange zakenlijke relatie.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jul 2014 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoegingen verwijderd

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door encore »

Vreemd. Ik dacht juist dat ze bij alle slOpeltjes altijd de waterpomp deden vervangen bij het wisselen van distributie. Blijkbaar niet. Desalniettemin kan er altijd iets misgaan met zo'n riem. Gebeurt zelden trouwens. Maar als het gebeurt dan..tja..is het helaas pindakaas. Er is geen schuldige, het materiaal heeft het gewoon begeven. En bij een Opel uit 2002 zit je dan zo op een fors bedrag dat de waarde overstijgt. Van Duitse degelijkheid is al jaren geen sprake meer. Nou ja, bij RollsRoyces en Bentleys natuurlijk wel, maar dat zijn nou niet de merken die je schaart onder de Duitse vlag ( RR is van BMW, Bentley van VW/VAG ) Maw, je auto is met zo'n defect welhaast total-loss. En ik begrijp dat je dat niet graag ziet en dat je graag een schuldige aan wilt wijzen op wie je de schade kunt verhalen, maar in deze situatie pies je naast de pot. Wellicht kun je er nog een leuk prijsje voor krijgen en met wat extra euri een nieuwere bolide kopen. Sterkte en succes.

HAJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:48

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door HAJ »

Hoeveel kilometers heb je gereden sinds de distributie vervangen is? Als je heel wat kilometers gemaakt hebt vind ik niet dat je het bedrijf (volledig) aansprakelijk kan stellen. Er kan heel wat gebeuren met zo'n motortje in 1.5 jaar, helemaal een auto van die leeftijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door sjohie »

Als ik even wat google, zie ik als enige reden voor het vervangen van de waterpomp tesamen met de distributieriem, het besparen van een keer arbeidskosten, en niet dat dat om technische redenen vereist is.

Maar waarom is de motor afgeschreven? Is dat omdat de waterpomp kapot is, omdat die 1,5 jaar oude distributieriem geknapt is, of omdat er een ander catastrofaal iets heeft plaatsgevonden op/in de motor waardoor alles het een voor een begeven heeft?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door prem »

Het punt is dar hier bedrijven door geschaad kunnen worden.
Als TS hulp zoekt moet je niet hoofdletters een bedrijf als onbetrouwbaar neerzetten, dan moet je iets zetten van' hulp gevraagd met mijn oude Opel.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 jul 2014 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Eerder weggehaalde berichten in quotes verwijderd

semdev
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2014 12:53

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door semdev »

Bedankt voor de normale reacties. Reparatie was uitgevoerd bij 135000 km, bij het ontstaan van de schade 150000km op de teller, dus 15000 km gereden met de nieuwe distributiesnaar.
Wat er nu echt precies is gebeurd met de motor kan ik vanwege het ontbreken van technische kennis niet zeggen. Diagnose waterpomp kwam van de werkplaats van opel, oplossing is een andere tweede hands motorblok erin zetten voor eur1700. Ik begrijp dat het vervangen van de auto een serieus alternatief is in dit geval.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Tja, bij een auto met 135.000 km op de teller vervangt een goede garage de waterpomp gewoon mee (die zit toch al tegen verslijten en dat kost bij riemwissel maar heel weinig extra).
Heeft de garage dus de vraag gesteld om deze mee te vervangen moest worden? of gewoon blind de opdracht aangenomen/ het boekje gevolgd en enkel de riem/spanrollen gewisseld er verder niets.

Indien de riem later knalt door het vastlopen van de pomp (= inderdaad einde motor) en is hier tijdens de wissel van de riem niets mee gebeurd dan is hier simpelweg geen sprake van enig recht op coulance / garantie.
Dat is de ene kant van het verhaal maar als je band met die garage echt zo goed is zou ik ze zeker vragen waarom ze de 12 jaar oude pomp niet mee hebben vervangen (of in ieder geval jou als eigenaar de keus hebben gelaten). Garantie is in dit geval dus één maar het tweede deel laat zien of het een goede garage is en is dit niet het geval dan zou ik lekker een ander bedrijf opzoeken.

semdev
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2014 12:53

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door semdev »

Ze verschuilen zich achter de werkinstructie. Deze schrijft volgens de Opel centrale niet voor dat een waterpomp preventief mee moet worden vervangen. Als mijn technische kennis voldoende was geweest had ik pro-actief deze pomp laten meevervangen destijds. Helemaal mee eens dat een goede garage het tenminste had voorgelegd aan de klant.
En dit is dus het hele punt, ik vind dat als een consument bij een dealer zit voor de prijzen die ze rekenen op een stukje expertise/advies moet kunnen rekenen. Wat is anders de meerwaarde om bij een dealer te zitten?

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door peteroo »

Een goeie garage vervangt inderdaad direct de waterpomp als dat nodig is, of zal de klant dringend adviseren dat te laten doen.

Waarom zou iemand die altijd nieuwe auto's kocht nu geen tweedehandsje kunnen kopen? Je kunt financiële tegenslag hebben gehad, werkloos zijn geraakt, of een auto voor er bij willen hebben.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door encore »

semdev schreef:... Wat is anders de meerwaarde om bij een dealer te zitten?
Er is helemaal geen meerwaarde meer. Dealers zijn ook nog eens flink duurderderderder. Mijn MB is in onderhoud bij een MB-specialst die geen dealership heeft. En dat scheelt echt flink in de prijs.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door madfred »

semdev schreef:Bedankt voor de normale reacties. Reparatie was uitgevoerd bij 135000 km, bij het ontstaan van de schade 150000km op de teller, dus 15000 km gereden met de nieuwe distributiesnaar.
Wat er nu echt precies is gebeurd met de motor kan ik vanwege het ontbreken van technische kennis niet zeggen. Diagnose waterpomp kwam van de werkplaats van opel, oplossing is een andere tweede hands motorblok erin zetten voor eur1700. Ik begrijp dat het vervangen van de auto een serieus alternatief is in dit geval.
Als de distributieriem knapt, is de timing tussen zuigers en kleppen verstoord. Daardoor kan het bij sommige motoren voorkomen dat de zuigers tegen de kleppen klappen. Hierdoor ontstaat er schade aan zowel de zuigers als de kleppen. Daardoor kunnen klepstoters beschadigen, drijfstanglagers etc. Allemaal zaken die wel vervangen kunnen worden, maar dat is heel arbeidsintensief. Een ruilmotor is een optie, maar dan moet je wel kijken naar de dagwaarde van de auto. Nu vind ik eerlijk gezegd een prijs van €1700 voor een tweedehands (dus geen gereviseerde ruilmotor) een hele flinke prijs. Maar dat terzijde.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door pima »

Zoek een motor op de onderdelenlijn en/of de klus op werkspot. Denk dat je de helft goedkoper uit bent.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Ervaring Opel Centrale Papendrecht

Ongelezen bericht door ruud_a »

pima schreef:Zoek een motor op de onderdelenlijn en/of de klus op werkspot. Denk dat je de helft goedkoper uit bent.
mogelijk 1700 euro inclusief arbeidsloon en garantie?

Gesloten