LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Moos11
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2007 20:37

Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door Moos11 »

onlangs heb ik mijn oude nog goede volvo 340 laten keuren, ik dacht laat ik naar een echte dealer gaan, dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurd, meteen een grote beurt erbij dan kan ik weer een jaar zorgeloos rijden (dacht ik). niets bleek minder waar na een uurtje werd ik al gebeld dat de auto was afgekeurd en wel op de koppelingsplaat die versleten was (wel gemerkt dat ie wat doorslipte maar zeker nog niet hinderlijk). kosten van reparatie eur 500,- ex.. heel erg balen en heb besloten het niet te doen, dan maar naar de sloop. toen ik de auto op kwam halen vond de garagehouder het ook allemaal erg sneu voor mij, ik kreeg geen keuringsrapport met afkeuring mee en (wat aardig) ik hoefde ook niets te betalen! Als ik maar wel weer terugkwam met de eventueel volgende auto die ik aan zou schaffen.
ik ben snel op zoek gegaan naar een andere auto en kwam bij een garage waar ik meteen mijn volvo in kon ruilen, toen ik vertelde dat ie was afgekeurd op de koppelingsplaat verbaasde hem dat zeer, een auto kan daarop namelijk helemaal niet afgekeurd worden……..wie kan dit bevestigen?
ik heb het vaag vermoeden dat ik moedwillig belazerd ben door auto baars in badhoevedorp en heb geen poot om op te staan , want geen keuringsrapport en geen bon, alléén een kladpapiertje heb ik als bewijs.

als er nog stappen zijn die ik nog zou kunnen ondernemen, graag jullie reactie.
alvast bedankt!

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door caruso »

Klopt, een versleten koppeling is géén apk-afkeur!
Rijdt alleen beroerd!

MAXIEM

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag moos11,

Je hebt verder geen schade geleden, dus nadere stappen ondernemen is vrij zinloos. Het was Baars waarschijnlijk te doen om je een andere wagen aan te smeren en nu is het resultaat dat deze firma dat NIET gelukt is en tevens een klant minder heeft plus slechte mond op mondreclame. Ga zo door Baars zou ik zeggen, zo gaat de firma vanzelf naar de knoppen. 8)

Vriendelijke groet, Maxiem.

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door citroencxtre »

een versleten koppeling is wel afkeur :wink: mits er niet meer normaal met de auto is te rijden is deze versleten

zoals jij het nu zeg wel iets slippen maar nog normaal te berijden is er niks aan de hand :wink:

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door caruso »

Lariekoek, een versleten (of slecht werkende) koppeling is géén apk-afkeur!

citroencxtre
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2006 18:42

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door citroencxtre »

als ik jou was zou ik de apk regels nog maar een keer door lezen de staat echt in dat een koppeling die te ver heen is apk afkeur is

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door caruso »

Dat staat er niet, er wordt op de site van de RDW niet expliciet gesproken over een afkeur bij een slechte koppeling! Wel wordt gesproken over mogelijke afkeur als de auto technisch niet in orde is. Hoe je een en ander interpreteert is ter verantwoording apk-keuringsstation!
Meer natuurlijk ben ik zelf van mening dat je niet moet doorrijden met een slechte koppeling!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Een versleten koppeling kan voor gevaar zorgen op de weg. Dus het kan wel degelijk een afkeur zijn. Immers wanneer je aan het rijden bent en je versleten koppeling begeeft het dan heb je geen aandrijving meer en kun je tot stilstand komen te staan waardoor je andere weggebruikers onnodig in gevaar kan brengen. Wanneer je rubbers van je homokineten gescheurd zijn is het ook afkeur.

Je moet eigenlijk zo zien. Alles wat jezelf, een medeweggebruiker, het milieu tot gevaar kan zijn, opsporing kan belemmeren of verkeerde en of overbodige onderdelen op het voertuig kan onherroepelijk leiden tot afkeur.

Een defecte lambdasonde is ook al afkeur en waarom, omdat dan de uitstoot van CO2 te hoog is. Dit blijkt bij de 4-gastest. Een defect kentekenplaatlampje kan al afkeur zijn, omdat dan de kentekenplaat niet goed genoeg verlicht kan zijn. Een trekhaak welke geheel of gedeeltelijk voor het kentekenplaat zit waardoor het niet meer goed te lezen is, kan afkeur zijn. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gezien het feit dat dit alles bijna nooit voorkomt bij een APK hoor je hier niets over. Over het algemeen gebeurd een APK tijdens of na een kleine of grote beurt. In die beurt worden onregelmatigheden direct weggenomen om het voertuig alsnog door de APK heen te krijgen.

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door Sometimes »

Ik begrijp het probleem niet zo eigenlijk.

Stel, de garage had de grote beurt en de apk (goedgekeurd) uitgevoerd. Dan staat hier na 2 weken alsnog een topic omdat blijkt dat de koppelingsplaten versleten zijn en de garage toch nog onderhoud gedaan heeft. Wat een slechte garage die niet eens vooraf waarschuwt maar eerst centjes incasseert.

Die koppelingsvervanging duurt echt niet lang meer als de boel eenmaal slipt.

Het lijkt wel of garages het nooit goed kunnen doen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat jij zegt kan, maar helaas een koppeling kan het ineens gedeeltelijk of geheel begeven. Ik ben er ook wat vergeten bij te vermelden. De koppeling moet voelbaar en merkbaar slecht zijn.

Verder heeft een versleten koppelingsplaat niets met de kwaliteit van een garage te maken. Voor een koppelingsset staan geen kilometers. Iemand kan zo'n set met 20000 km al kapot rijden terwijl een ander er rustig 2 ton mee wegrijdt. Zelf rijd ik al ruim 199000km met mijn set en nog steeds geen problemen.

Er is geen enkel onderhoudsschema die zegt dat na een X aantal kilometers de koppelingsplaten nagekeken dienen te worden. Je merkt het vanzelf wanneer ze slechter worden. Enne vandaag kan het zo zijn dat je koppeling op de grens zit van versleten zijn (merk je nog niets van), maar morgen kan het zijn dat je ineens rot schakelt. Dus de garage is niets te verwijten. Voor storingen staat geen tijd.

Zelf ben ik buschauffeur en heb eergister met een bus gereden welke net zijn onderhoudsbeurt heeft gehad. Mijn collega had nergens last van gehad en ik stond zonder lucht daar een luchtketel het begeven had. We hebben een eigen onderhoudsdienst en die staat goed aangeschreven.

En nog even een laatste opmerking: Bij de ene auto ben je binnen 2 uur klaar bij weer een ander ben je een hele dag aan het sleutelen. Er zijn namelijk ook autoos waar de motor moet worden verwijdert om de koppelingsplaten te vervangen. Bijvoorbeeld: Volkswagen Caravelle, Nissan Micra etc etc. en gezien het feit er tegenwoordig van alles op en rond zo'n motor zit wat eerst verwijdert moet worden alvorens je de motor kan verwijderen, kan je behoorlijk lang bezig zijn. Wanneer ik mijn distributieriem wil vervangen dan moet al alles aan de rechterzijde en rechteronderzijde worden verwijdert om de distributiekap te verwijderen. De snaar is 5 minuten werk, maar het uit-en inbouwen bij elkaar kost toch 3 uur.

Moos11
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jun 2007 20:37

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door Moos11 »

Beste mensen,

Bedankt voor al jullie reacties!
Natuurlijk snap ik dat hij om veiligheidsreden afgekeurd kan worden op de koppelingplaat, maar zo erg was het dus echt niet. Ik ben zelf al jarenlang beroepschauffeur, zolang ik bij een stoplicht nog gewoon als eerste wegkom en op de snelweg op een normale manier kan inhalen is er volgens mij nog niet veel aan de hand. Het had dan ook de garagehouder gesierd, als hij de auto had goedgekeurd en gewoon gezegd had dat de koppelingsplaat wel binnenkort aan vervanging toe was. Nu werd ik voor het blok gezet of repareren of snel een andere auto kopen. Was natuurlijk prettiger geweest als ik de tijd had gekregen om een andere auto aan te schaffen en de Volvo in te ruilen, had mij waarschijnlijk een hoop geld bespaard.
Overigens ben ik teruggeweest naar de garagehouder en volgens hem heeft het alles te maken met de interpretatie van de apk keuring, kortom de één keurt 'm goed de ander keurt 'm af, vraag me af waar die waslijst aan keuringsregeltjes dan voor zijn, t'ís maar hoe je het interpreteert!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Foute apk keuring Baars Badhoevedorp

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dan kun je altijd nog een herkeuring laten verrichten door de RDW ter plaatse.

Een koppeling is onderdeel van de aandrijving. Wanneer deze functioneel niet meer goed werkt dan kan deze een APK beinvloeden.

Ik begrijp zowiezo niet dat je niet hebt gezegd:" Zet er maar een nieuwe koppeling is." Zoiets kost hooguit 500 euro of er moet meer aan de hand zijn met het voertuig. Bij mij gaat een auto enkelt voor deze reden niet de deur uit. De garagehouder die plaatst er een nieuwe in en vervolgens kan deze alsnog ruim door de APK en heb jij jarenlang plezier van je auto. Wanneer jij hem inruilt dan plaatst de garagehouder zelf een nieuwe koppeling in de auto en verkoopt hem weer tweedehands voor meer dan jij er voor gekregen hebt plus de reparatie.

Je kan niet zien in hoeverre een koppeling versleten is, totdat je deze openmaakt.

Door met het voertuig te rijden merk je wat deze doet. Wanneer jij bent aangekomen en je kon normaal goed optrekken en "soepel" doorschakelen dan is er functioneel niets met je koppeling aan de hand. De koppeling kan dan geen invloed op de APK zijn.

Gesloten