LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uw mening en reactie hierover

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
RVK
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2010 13:01

Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door RVK »

Hallo,

Ik heb 3 jaar geleden een Bordeaux rode Mazda 6 gekocht van 5 jaar oud en heb toen (op kosten van het garage bedrijf anders had ik hem niet gekocht) het dak overnieuw laten spuiten omdat er wat roestige naadjes opzaten (een soort spinnen, als ik het zo kan zeggen) midden op het dak.

Nu wil het geval dat de toplaag van het lak los gelaten heeft door (ongetwijfeld) vogel poep en er nu een kaal stuk Bordeaux rode verf lekker in de zon staat te bakken.
Nu ben ik bij een bedrijf langs geweest om in eerste instantie te weten wat zoiets gaat kosten als je het zelf overnieuw moet laten doen. De persoon aldaar heeft mij toen een offerte gemaakt maar vertelde er ook bij dat zoiets na 3jaar niet zou mogen gebeuren.
De week er op ben ik bij mijn eigen garage geweest om te laten zien wat er gebeurde met de lak, nu heeft de schade expert van het bedrijf zelf gezegd dat zoiets inderdaad niet zou mogen gebeuren en hij zou het nog opnemen met zijn chef.

Lang verhaal kort:
Het komt er op neer dat ze me tegemoet willen komen en het bedrag van de schaden willen delen maar het niet onder garantie valt vanwege "schade van buitenaf".
Op zich vind ik de regeling netjes van ze maar ik val een beetje over de korte periode waarin de toplaag los gelaten heeft en vraag me toch af of er ergens iets over te vinden is waarin dit soort dingen beschreven staan. Zelf heb ik helaas nog niks kunnen vinden hierover op het Net.

Ik zou graag iets willen vinden wat ik zwart op wit kan laten zien aan de beste man om mij zodoende een hoop kosten te besparen die ik volgens mij gezien de 4 jaar garantie op lak niet zou mogen hebben.

Graag Uw mening.

Greetz RVK

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door jor »

RVK schreef:
Nu wil het geval dat de toplaag van het lak los gelaten heeft door (ongetwijfeld) vogel poep en er nu een kaal stuk Bordeaux rode verf lekker in de zon staat te bakken.
Nu ben ik bij een bedrijf langs geweest om in eerste instantie te weten wat zoiets gaat kosten als je het zelf overnieuw moet laten doen. De persoon aldaar heeft mij toen een offerte gemaakt maar vertelde er ook bij dat zoiets na 3jaar niet zou mogen gebeuren.
De week er op ben ik bij mijn eigen garage geweest om te laten zien wat er gebeurde met de lak, nu heeft de schade expert van het bedrijf zelf gezegd dat zoiets inderdaad niet zou mogen gebeuren en hij zou het nog opnemen met zijn chef.

Lang verhaal kort:
Het komt er op neer dat ze me tegemoet willen komen en het bedrag van de schaden willen delen maar het niet onder garantie valt vanwege "schade van buitenaf".
Ik vind het een hele nette oplossing, samen delen dus. Heb je enig idee wat voor soort chemicaliën er in vogelpoep zitten? Daar is niets tegen bestand en ook de duurste lak gaat daaraan kapot. Kortom, niets te klagen met gedeelde smart. :mrgreen:

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Ben het met Jor eens. Toen ik mijn auto ging afhalen zat er een folder bij hoe de auto te onderhouden. Duidelijk stond erin dat poepresten ogenblikkelijk te verwijderen daar anders de lak kon worden aangetast. Naderhand bleek dit ook in de instructieboekjes te staan.
Dus nette oplossing

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door WillemV »

Hoewel ik geen expert ben op het 'auto en lak gebeuren' ben ik het toch niet eens met de 2 vorige reacties. Natuurlijk kan vogelpoep schade veroorzaken aan de lak (verkleuring). Maar dat een laklaag (binnen 3 jaar) volledig 'loslaat' door vogelpoep, heb ik nog nooit gehoord. De garage kan dan mijns inziens niet stellen dat het "schade van buitenaf" is. Schade van buitenaf is dan bijvoorbeeld een baksteen welke boven op het dak gevallen is. En eigenlijk bekent de verkoper hier al schuld. Want waarom zou de garage de helft gaan betalen als het schade van buitenaf is..?

Dit lijkt mij een duidelijk geval van non-conformiteit, dus geen kosten voor de consument. Ook omdat al twee verschillende deskundigen hebben aangegeven dat zoiets niet na 3 jaar mag gebeuren.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door jor »

WillemV schreef:Hoewel ik geen expert ben op het 'auto en lak gebeuren' ben ik het toch niet eens met de 2 vorige reacties. Natuurlijk kan vogelpoep schade veroorzaken aan de lak (verkleuring).
Uiteraard hoef je het met niemand eens te zijn en dat waardeer ik alleen maar. Over het onderwerp kan ik kort zijn, via google.nl is er zat over te vinden dat moderne autolakken zeer slecht tegen vogelpoep kunnen en dat als je het niet spoedig verwijderd dit gemakkelijk dwars door de lak vreet door de aanwezige zuren.Dit vond ik erover.
http://www.autobaas.nl/index.php?option ... &Itemid=11
Vogelpoep direct verwijderen om schade te voorkomen

Vogelpoep is de schadelijk voor autolakken. Uitwerpselen nestelen zich vooral bij zonnig, warm weer, in de lak en vreten zich in. Maar ook insectenlarven en boomhars missen hun vernietigende uitwerking niet. Gevolg doffe plekken en in het ergste geval serieuze lakbeschadigingen. Om dit tegen te gaan is het zaak vogelpoep, insectenlarven en boomhars direct van de lak te verwijderen, aldus deskundigen van de BOVAG.

Hoewel er sprake is van een nationaal probleem, schijnen de gevolgen van de vogelpoep van de zeemeeuwen langs de kust nog schrijnender te zijn. Een directe oorzaak is niet aan te geven, maar vermoedelijk worden de extra klachten veroorzaakt door het dieet van de zeemeeuwen dat voornamelijk bestaat uit eiwitrijke vis.

Uit ervaringen blijkt dat de situatie ook bij warme dagen verergert. Vogelpoep op een hete laklaag wordt er als het ware ingebakken. Als er regelmatig een buitje valt, wordt de auto automatisch wat afgespoeld, hetgeen minder slecht voor de lak is.
http://angel.regioportals.nl/jcpauto/si ... ers_vraag4

V Ik hoorde dat vogelpoep ernstige schade aan auto’s kan aanrichten. Klopt dit en wat kan ik er dan aan doen? - Top

A Vogelpoep is slecht voor autolakken. Uitwerpselen vreten zich vooral in de zomer in de lak. Let op: ook insectenlarven en boomhars zijn erg schadelijk. De schadelijkheid verschilt per vogel (en is achteraf moeilijk vast te stellen) maar vaak zijn doffe plekken en soms zelfs lakbeschadigingen het gevolg. Lakbeschadigingen door vogelpoep vallen overigens niet onder de lakgarantie van een auto. Het is dus zaak de auto geregeld te wassen. Volgens Rein Zwolsman, voorzitter van de BOVAG afdeling autowasbedrijven is het ‘een fabeltje dat juist autowassen deze krassen veroorzaakt.’

RVK
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2010 13:01

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door RVK »

Hartelijk dank voor de reacties,

Ik ben gisteren nog maar een paar garages afgelopen en heb bij elk de vraag open gelaten hoe of wat betreft de schade... Eerst even weten wat ze er van denken.

Bij één heb ik uitgelegd wat er voorgesteld is door mijn dealer bij een ander heb ik ze eerst laten kijken en werd er wel gezegd dat de auto al op leeftijd is en dit soort dingen bij rood getinte auto's vaker voorkomen maar toen ik zei dat de lak op het dak 3 jaar oud was stelde ook deze zijn conclusie bij.

Een garagehouder heeft zelfs een schade expert die toevallig aanwezig was laten kijken en kwam ook tot de conclusie dat dit een geval garantie zou moeten zijn via de 'Schade garant' regeling. Helaas wilde deze expert geen schriftelijke uitspraken doen omdat hij anders kosten in rekening moet brengen voor de expertise.

Ik heb wel het advies gekregen om mijn verzekering te mailen en daar de vraag stellen wat te doen met deze situatie.

Zodra ik dit binnen heb zal ik dit hier posten.


Greetz,

RVK

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Voorgestelde is een nette oplossing.
Vogelpoep zal aanvankelijk wel het probleem zijn geweest maar als er eenmaal een beschadiging in de toplaag zit (gat in de blanke lak) die niet afdoende wordt behandeld kunnen de hier weergegeven klachten eenvoudig ontstaan. Zoek overigens maar eens op Renaults en zwarte lak. Blijkt dat bij deze kleur i.c.m. vogelpoep binnen een paar jaar hele plaatdelen beschadigd worden (= loslaten blanke lak) en ook dit komt slechts in aanmerking voor coulance en nooit voor volledige vergoeding.

sourireunpeu
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mei 2010 01:15

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door sourireunpeu »

Ook als de auto in de was is gezet ?

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Was helpt daar helemaal niets of in ieder geval zeer weinig aan. Ontlasting van vogels die veel eiwitten binnen krijgen (meeuwen, kraaien, reigers e.d.) is zo aggressief dat het bijna overal doorheen gaat (behalve door de ouderwetse lakken op chemische basis). Watergedragen lakken kunnen eigenlijk nergens tegen (niet tegen vogelpoep maar ook niet tegen steenslag), daar helpt geen flon (of welk merk teflon coating) dan ook tegen. Enige oplossing is Folie maar dat moet je willen/mooi vinden.

RVK
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2010 13:01

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door RVK »

_ Mail reactie van mijn Verzekering`s agent.

We hebben Uw autoverzekering gebeld om te informeren of deze " schade" misschien onder de dekking van de autoverzekering zou kunnen vallen: dat is helaas niet het geval, ook, omdat het een soort van " eigen gebrek" is, iedereen weet dat vogelpoep bijtend is, dus dat moet je direct van je auto verwijderen.
Blijft over, dat je een deal maakt met de garage, die de auto heeft gespoten en op je stuk moet blijven staan, dat het niet binnen 3 jaar zou mogen gebeuren!
We wensen je veel succes, via ons heb je geen rechtsbijstand lopen (misschien ergens anders), anders zouden we je adviseren je rechtsbijstand in te schakelen.
Mochten we nog iets voor je kunnen betekenen, dan horen we het wel.


_______________________________________________________

_Mail reactie van mijn autoverzekering
Geachte heer / mevrouw,

Naar aanleiding van uw e-mailbericht, kunnen wij u het volgende berichten.
Op basis van deze gegevens kunnen wij hierover geen uitspraak doen. De schade kunt u indienen op u auto verzekering en vervolgens kunnen wij een expert inschakelen om de schade te beoordelen. Hiervoor dient u een schade aangifte formulier in te vullen en aan ons op te sturen.

Als u een algemene rechtsbijstandsverzekering heeft afgesloten kunt u wellicht bij hen advies inwinnen over hoe te handelen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Met vriendelijke groet,


_______________________________________________________


Geweldig,

Hier heb ik veel aan... Nee, we kunnen er niks mee maar wel vol houden zegt de ene en de andere (de verzekering zelf) wil er nog meer geld in steken door een expert in te schakelen om naar de schade te kijken.

Voor als nog blijft dit dus een heel erg grijs gebied en weten ze zelf ook niet precies wat ze er mee aan moeten.

Radar, als jullie dit volgen... AUB laat de consument weten hoe dit zit met lak schade die onder garantie valt als het gaat over "het grijze gebied".

Je heb wat over voor je auto hé!

Greetz,

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Ach, als je toeter het nog maar doet.

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Ik vind het vreemd dat het al zo snel gebeurd zeker bij een auto van maar 5 jaar oud. Moderne watergedragen lakken zijn zeker een heel stuk zwakker dan de oude lakken maar toch zou het niet mogen gebeuren. Heb je al contact opgenomen met de importeur van Mazda?

De zogenaamde roest spinnetjes wijzen op een slecht (aan de buitenkant) onderhouden auto.

Wij rijden hier thuis alle 3 Mazda en ondervinden geen van 3en problemen met de lak (auto's zijn ook alle 3 rood)

Wat vaak gebeurd bij het overspuiten is dat ze het over te spuiten product niet goed voorbehandelen en dan kan je veel problemen krijgen.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Uw mening en reactie hierover

Ongelezen bericht door Mallemalle »

spuiten is het probleem niet, roestvrij strakzetten, dat kost het meeste werk en daarom is een fatsoenlijke paintjob ook vaak zo duur, daar gaat namelijk het meeste tijd en werk in zitten,is een vak apart, spuiten kan je iedere aap leren

Gesloten