LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door MarkII »

In 2000 namen mijn vrouw en ik een kat.
In 2002 namen wij nog een kat.

Resultaat 2 katten en twee kinderen.

In 2008 kondigde mijn vrouw onze scheiding aan. Ik mocht van haar niet meer in de buurt komen van de echtelijke woning.

Op het moment dat ik de echtelijke woning moest verlaten mocht ik niets meenemen van de rechter. Alles zou zolang aan de vrouw worden toegekend. Dus ook de katten. Inmiddels is de boedel (waar de katten kennelijk ook onder vielen) nog niet verdeeld(2011).

Mijn ex verliet de woning en verhuisde naar een andere plaats. Eerst liet zij de kinderen achter (begin 2010) bij mij voor de deur. Maar het ergste is dat ze de katten gewoon uit huis zette toen zij voor de laatste keer de deur dicht deed.

De katten mochten, zo vertelde de kinderen, niet meer binnenkomen sinds ik de woning verliet. Ik wilde, net als de kinderen de katten graag vangen maar slaagde hier niet in. Dit was tevens om mij moverende redenen geen verstandig besluit.

Dus zat er niks anders op dan de dierenbescherming in te schakelen en mijn verhaal uit te leggen. Wat ik jammer vind is het feit dat ik sinds mijn melding geen enkele terugkoppeling kreeg. Daarnaast vind ik het schandalig dat de dierenbescherming, in samenwerking met een buurtbewoner, één van de katten wist te vangen maar mij niet op de hoogte bracht.

Omdat ik niet op de hoogte was dat de dierenbescherming onze kat had gevangen, kon ik dus ook niet mijn verantwoordelijkheid nemen.
De dierenbescherming ondernam dus wel actie op mijn melding, maar gaf geen enkele terugkoppeling.

De oudste van de twee katten is nog steeds niet gevangen. Ik ben bang dat deze is omgekomen tijdens de strenge vorst begin december.
Laatst gewijzigd door MarkII op 16 jan 2011 02:02, 2 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@MarkII


Dé dierenbescherming is naar mijn mening al vele jaren een bureaucratische organisatie met maar 1 doel, namelijk zichzelf in stand houden.

Sterkte! Maxiem.

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door Jezebel »

Ik krijg de indruk dat je zelf ook niet alles gedaan hebt. Je had ze toch op kunnen halen, op het moment dat je ex ze achterliet. Hoezo, durfde ik niet???? En waarom moesten ze "gevangen" worden?

De DB heeft het druk zat met zulke (zwerf)katten. Je wil niet weten hoeveel er worden achtergelaten met alle gevolgen van dien.

Nee, ik vindt het niet terecht dat je de schuld bij de DB neerlegt. Jij en je exvrouw zijn/waren beide verantwoordelijk en hadden dit hoe dan ook zelf op kunnen lossen!

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door tiptoo »

Jezebel schreef:Ik krijg de indruk dat je zelf ook niet alles gedaan hebt. Je had ze toch op kunnen halen,


hier ben ik het helemaal mee eens , je vergeet ondanks dat het bij de inboedel hoort je verantwoordelijkheid.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door MarkII »

Ik ben het deels met jullie eens. Ik veranderde daarom ook mijn tekst om het duidelijker te maken.

Kennelijk was het niet duidelijk dat mijn ex mij niks gunde. Geen omgang met mijn dochters, en al helemaal niet iets uit de boedel. De katten waren dus niet vrij op te halen.


Waar het mij om gaat is het volgende.

Je maakt een melding van twee katten die al meer dan een jaar niet naar binnen mogen. Dit is volgens de dierenbescherming geen mishandeling.

Maar daar bovenop komt nu de melding dat ze zijn achtergelaten. Mijn ex was sinds ik de woning verliet verantwoordelijk voor de beesten. Net als voor de huurwoning. Dat deze zaken nog moeten worden verdeeld is een ander punt.

Ik ben zeg maar niet verantwoordelijk als zij de ramen uit de woning had geslagen. De rechter had de woning immers ook aan haar toegewezen. Dat dit tijdelijk is tot aan de verdeling is een ander verhaal.

Maar waarom koppelde de dierenbescherming niet terug aan de melder. Deze organisatie wist tenslotte dat ik in bepaalde zin mede eigenaar was van het dier dat zij hadden gevangen.

Wat zou er naar mijn mening moeten gebeuren?

Onderzoek instellen naar mijn ex. Ex aansprakelijk stellen voor de kosten. Beesten vangen, desnoods in samenwerking met melder. De melder, in mijn geval mede eigenaar de keuze laten. Wilt u het dier zelf hebben?

Zo ja, de kosten worden verhaald op de verzorger.
Zo nee, de kosten mogen worden verhaald op mij en ik zal die voor de helft claimen bij de verzorger. Tenslotte mede eigenaar van het dier.

EN DUIDELIJK TERUGKOPPELEN NAAR DE MELDER WAT ER IS BEREIKT.
Laatst gewijzigd door MarkII op 16 jan 2011 02:21, 1 keer totaal gewijzigd.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door MarkII »

Even voor de dierenliefhebber.

De jongste kat, een kruising heilige Birmaan maakt het goed. Hij was wel wat aangedaan door zijn avontuur maar was absoluut niet ondervoed.(aldus het asiel). Ik weet dat hij de laatste jaren zijn kostje bij elkaar scharrelde op het aangelegen kerkhof. Want daar zag ik hem vaak jagen. Hij werd gelukkig op tijd gevangen door een buurvrouw die door de bescherming was aangesproken. Deze kende mij niet, dus belde netjes de bescherming die hem ophaalde.

Hij is ondertussen geplaatst en zal het wel goed maken.

Blijft staan dat ik daar zelf nooit een terugkoppeling van heb gehad van de bescherming. Want ook hier moest ik zelf op onderzoek uit. Die bewuste buurvrouw vroeg waarom ik de laatste maanden zo vaak stiekem rond de huizen sloop en een twee namen riep.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door tiptoo »

MarkII schreef:

Na mijn melding verneem ik niks meer. Uiteindelijk besluit ik zelf op onderzoek uit te gaan. Ik probeer de katten te vangen, maar dat lukt niet. Ze zitten vaak in de achtertuin waardoor ik eerst zou moeten inbreken door over een schutting heen te klimmen. Dat gaat mij te ver. Het moet niet zo zijn dat ik de wet overtreed om zo een dier te beschermen, dus laat ik het over aan de dierenbescherming.

je ken wel de pest in sommige antwoorden hebben maar ik begrijp niet als je je zoveel zorgen maakt dat je niet inderdaad over die schutting bent geklommen, zou niet weten waarom , als je zoveel om die dieren geeft en je zorgen maakt zeg ik altijd dan is er veel mogelijk ook de wet eens overtreden toch?

dat gaat jou te ver ...mij niet het zijn dieren die afhankelijk van mensen zijn.

en hoe weet je of die andere kat is doodgevroren??

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door MarkII »

Ik koos gelukkig voor de gerechtelijke weg. Misschien dus voor de huisdieren niet de beste. En daar moet ik al mee leven. Leuk is het niet, dat kan ik je wel vertellen.

Ik kan mijzelf nu wel voor mijn kop slaan opdat ik niet over de schutting klom, maar wat als ik het beest had gevangen en zij aangifte had gedaan van diefstal?


Waarom geeft de dierenbescherming geen terugkoppeling aan de melder?
Waarom niet melden dat er één kat terecht is?
Waarom niet de verzorger, wettelijk gezien de aansprakelijke opsporen?
Waarom niet met de melder samen werken als hij kennis draagt?
Laatst gewijzigd door MarkII op 16 jan 2011 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door tiptoo »

ik snap je angst maar misschien eens de sophiavereniging aanschrijven mailen dan , die doen iets meer dan de DB , ik heb daar in een geval een keer baat bij gehad , je schrijft boven in je topic Kat doodgevroren vandaar dat ik zei hoe weet je dat , over het algemeen kennen katten veel hebben en vinden ze vaak ergens en eten en beschutting, succes met aanschrijven, als ik nog iets weet wat je nog meer kan aanschrijven laat ik het wel weten.


http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/vie ... r/algemeen

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door MarkII »

Kijk, daarom zet ik dit onderwerp hier neer. Tuurlijk, de titel laat te wensen over, maar dat hebben we geleerd uit de media. Misschien is dit niet netjes tegenover de DB. Zal eens kijken of ik die kan aanpassen.

Thanks,

Nog meer tips?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door tiptoo »

posters ophangen van die vermiste kat , neem aan dat je wel een foto nog hebt wie weet heeft iemand zich om dat diertje bekommerd. is er geen katten opvang in de plaats waar je woont of gewoond hebt? ik hoop van harte dat je meer nieuws krijgt als ik nog meer weet hoor je het nog. sterkte!

die sophia vereniging ken je ook bellen die gaan per district leg je de situatie uit hoop dat er meer uit komt.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door tiptoo »

zet het op twitter , facebook , hyves elke site die je maar ken vinden , hoe meer het lezen hoe meer kans.

MarkII
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mar 2009 18:56
Locatie: Ouder-Amstel

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door MarkII »

Nummer twee is ook terecht.

Hij is in de winter aan komen lopen bij een oudere dame. Paar straten verderop.
En daar is hij gebleven. De dame is helemaal verknocht aan hem en wou hem graag houden.

Ben zo blij met de afloop, maar ik hoorde nooit meer iets van de DB.

Buiten dat ik het triest vind, is het eigenlijk ook niet echt netjes van de DB geen enkel contact te houden met de melder.

Yes, Loetje leeft........ En dat maakt de kinderen weer zo blij.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door tiptoo »

top ben blij voor jou en je kinderen , dat is dan ook weer een geruststelling.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

De DB / Dierenambulance is natuurlijk voor een GROOT gedeelte een vrijwilligersorganisatie die omkomen in het werk.
Wellicht is ook hun computersoftware niet zo best. In ieder geval wat de terugkoppeling betreft zou je in eerste instantie over een GOED registratie-systeem moeten beschikken!
En op dat registratie-systeem zouden ook de dierenasiels in de buurt moeten zijn aangesloten!

Als je dat niet hebt en je noteert alles op losse blaadjes wat kun je daarvan verwachten?

Jij draagt in ware een 'case' aan.
En m.i. verwacht je van een organisatie die met name het moet hebben van diverse vrijwilligers teveel. Het zou beter kunnen maar om ze zo zwart te maken, dat heeft de DB en de Dierenambulance die daaraan vast hangt nou ook weer niet verdiend.


Toch goed om te horen dat beide katten weer goed zijn terechtgekomen.
En scheidingen, breek me de bek niet open, die halen (vaak) het slechtste in een mens naar boven.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Fijn dat je katten terecht zijn. Zelf had ik ook eens een kat maar die kwam nooit meer terug.

Je kunt het de dierenbescherming niet kwalijk nemen. die hebben het erg druk met zichzelf.

marietje1
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:32

Re: Dierenbescherming doet helemaal NIETS. Kat nu doodgevroren?

Ongelezen bericht door marietje1 »

Wil hier wel even een opmerking op maken.
Een aantal jaar geleden had mijn dochter en haar vriendinnetje een los lopende hond gevonden, we hebben de wijk rond gereden om te kijken of er iemand een hond aan het zoeken was, maar helaas. Er was helaas geen optie om de hond zolang bij ons te houden omdat we een hond hebben en die is erg angstig voor grote reuen, en ja je gaat je eigen hond natuurlijk niet benadelen. maar goed over de DB deze gebeld, uitgelegd en die zijn hem komen halen. Verzocht of er een terug koppeling gegeven kon worden als de eigenaren de hond kwamen halen.
Ik kreeg daarop als antwoord dat het vanwege pravicy overwegingen niet door wordt gegeven.

heel vervelend, maar helaas is het niet anders.

WEl fijn dat beide katten een goed nieuw huis hebben gevonden.

Gesloten